روايات

رواية زين وشمس الفصل الخامس عشر 15 بقلم نادية مصطفى

رواية زين وشمس الفصل الخامس عشر 15 بقلم نادية مصطفى

رواية زين وشمس الجزء الخامس عشر

رواية زين وشمس البارت الخامس عشر

رواية زين وشمس الحلقة الخامسة عشر

الجزء الخامس عشر
…. مراد :حلا
وكان زي المجنون وعرف انها في المستشفى وركب العربيه وراح لها
مراد: اللي جت بحادثه دلوقتي فين
الدكتور :البقاء لله شد حيلك يا مراد
مراد: انت بتقول ايه انت اكيد بتكذب ده احنا فرحنا كمان يومين
الدكتور: البقاء لله شد حيلك
مراد: انت كذاب حاله عمرها ماتسيبني
ونرجع من الفلاش باك
مراد: كان هيحصل ايه لو سمعتي كلامي يا حلا كان هيحصل ايه كان زمانك بين ايدي وفي حضني يا حلا
كان مخنوق وخرج يشم هوا ومره واحده وهو ماشي خبط في واحده
مراد: انا اسف…. وبص لها واتصدم وفضل متنح شويه
البنت :ارجوك خبيني انا خايفه اوي
مراد كان مصدوم وعمال يبص عليها كانت شبه حلا اوي بجد لا شبها
البنت: هم جايين ورايا ارجوك اعمل اي حاجه انا خايفه اوي مراد :خدها العربيه وركبوا
مراد: نزلي دماغك لتحت
وكان في مجموعه شباب عمالين يدوروا عليها واول ما مشيوا هو ساق
البنت: شكرا
مراد: انتي كويسه
البنت: اه كويسه
مراد :طب هم مين دول
البنت :قدري الاسود
مراد: انتي اسمك ايه
البنت:ريتاچ
مراد باستغراب:ريتاچ!
ريتاج: اه ريتاج في حاجه
مراد:لالا افتكرتك حد تاني
ريتاج:حد تاني مين
مراد:لاخالص ولا حاجه مجرد تشبيه بس
ريتاج:تمام شكرا اوي انا هنزل هنا
“استني
‘نعم خير
“هشوفك تاني
ريتاج “ماعرفش اكيد لو لينا نصيب هتشوفني تاني
مراد:طيب فين بيتك
ريتاج:في اي حته
مراد:ازاي يعني بيتك في ياريتاج خليني اوصلك
ريتاج”بيتي هو الشارع
مراد:انتي غريبه
ريتاج:اوقات حقيقه الانسان بتبقى غريبه بس اعمل ايه بقى مراد :شكلك جواكي وجع كبير اوي
ريتاج: ومين فينا ما فيهوش وجع بص حواليك هتلاقي كل الناس فيها وجع يااا
مراد :اسمي مراد
ريتاج :طيب بعد اذنك وشكرا
مراد :طيب اوصلك مكان معين
ريتاج :لا اي مكان بيبقى مكاني
ونزلت من العربيه وهو فضل يبص عليها ورجع الفيلا
ونروح عند ريتاج
دخلت مكان عامل زي الخرابه وكان راجل كبير قاعد
الراجل:اي التاخير ده كلو ياست ريتاج
ريتاج:انت ودتني مكان مشبوه كانوا عايزين يعتدوا عليا
الراجل: وفيها ايه
ريتاج نعم انت بتقول ايه انت الراجل بعد كده لما ابعتك مكان تعملي كل اللي يتطلب منك مفهوم
ريتاج انت بتقول ايه ازاي يعني لا انا مش ببيع جسمي مش كفايه عمال تبيع وتشتري فيا انا بقول لك اهو
الراجل عقابا ليكي ما فيش ولا اكل ولا شرب لمده يومين ياريتاج وفين فلوس انهارده
ريتاج خدهم بس انا ما اكلتش من امبارح
الراجل اللي عندي قلته يلا روحي اتخمدي
ودخلت الاوضه وكان فيها بنات كتير ف سنها وصغيرين
ريتاج:عاملين اي
چنى :ريتاج رجعتي ليه قولتلك اهربي
ريتاج:هروح فين ياجنى ماليش مكان اروح عليه مانتي عارفه هنا ارحملي
استووووووووووب
چنى تبقى صاحبه ريتاج من ما وعوا ع الدنيا وشايفني الراجل ده هو اللي بيسرحم ف الشارع اكيد فهمين كل ده
نرجع تاني…..
جنى :انتي مش عارفه هو ناوي ع اي ويعمل فيكي اي
ريتاج:عايز يعمل اي
جنى: يبيعك ياريتاج
ريتاج: ايه
جنى :ايوه زي ما بقولك كده عايز يعمل زي مزاد ويبيعك فيه
ريتاج: ايه يعني ايه يعني
جنى: مش عارفه سمعته وهو بيقول الكلام ده
ريتاج :طب اعمل ايه اروح فين واجي منين يا ربي بس
جنى :ما اعرفش بقى بس لازم ان احنا نفكر ونلاقي حل ريتاج: طب ما تعرفيش امتى
جنى :قال اخر الاسبوع
ريتاج :طب هعمل ايه طب بقى مش عارفه
جنى :ما تخافيش هنفكر مع بعض ونلاقي حل ان شاء الله
ريتاج مش عارفه خايفه
جنى ما تخافيش يا حبيبتي ان شاء الله هنلاقي حل يلا نامي يا ريتاج
ريتاج والله مش عارفه اقول لك ايه يا جنى انتي بجد اكثر من اخت ليه
جنى انت اختي يا بت يلا نامي بقى وراحت جنى تنام
ورتاج عماله تفكر ومش عارفه تنام وتعبت من كتر التفكير ونامت
وتاني يوم .. عند شمس وزين
هي صحيت كان هو لسه نايم
شمس: اصحى يلا يا استاذ كسل
زين: على فكره انا مش كسول خالص خالص
وهي قامت وهو قام خد شاور دخلت دخلت المطبخ وهو دخل وراها وقرب منها وحضنها شمس: زين
زين: ايه ياقلبي
شمس:بتعمل ايه
زين: بتعمل ايه يا واد يا زين مش قادر ابعد عن حضنك
شمس: ولد مشاغب على فكره
وحضرت الفطار وقعدوا فطروا مع بعض
شمس: هو انت ليه كنت عايز تنزل الجنين
زين: ياه حكايه طويله قوي
شمس: طب ما تحكي لي حكايتك
قعده ونام على رجلها
شمس: يلا احكي
زين: انا ما اعرفش حاجه عن طفولتي ولا اعرف يعني ايه طفوله اصلا يا شمس
شمس: معقول ازاي
زين: طفلتي كانت وحشه مش زي اي طفل عادي بيلعب وبيجري وبيتنطط
شمس:ازاي
زين: كله منها هي
شمس:هي مين
زين: مدام عبير
شمس: معقول عملت ايه
زين: عذبتني شفت على ايديها العذاب اشكال وانواع
شمس: بتتكلم بجد
زين: ايوه يا شمس
وبدا يحكي كل العذاب اللي كان بيشوفه وكان بيحكي لها قد ايه كانت بتحرموا من الاكل واللعب
شمس: يا كل ده يا زين
زين: واكثر من كده كمان وعلى طول كانت بتحبسني في اوضه ضلمه وقبل ما يجي ابويا كانت بتخرجني
شمس:عشت غي وجع كبير اوي
زين:اوي ياشمس وخوفت اني اكون اب خفت اكون اب قاسي خوفت اوي وكنت عمال افكر في كل الماضي اللي انا عشت فيه فكره اني اكون اب ومسؤول عن طفل خوفتني خوفت اعمل اللي كان بيتعمل فيا عشان كده ماكنتش عايز الطفل بس لما سمعت دقات قلبو وشوفتوا ع الشاشه حسيت احساس حلو اوي مش قادر اوصف قد اي احساسي حلو
شمس: عندك حق يازين تخاف انا مش هلوم عليك
زين :عشان كده كنت عايز انزل الطفل مش لاقي كلام واصف فيها حالتي غير اني مكركب من جوايا في قرارات كثير مش قادر اخدها وخطوات مش قادر اخطيها وعقد مش عارف افكها ومخاوف كثير مش قادر اواجها ومش عارف ابدا منين او حتى ازاي وبتدور جوايا اسئله بتتمحور في ان انا هفضل في الوضع ده كتير ولا هقدر اعديه ولا مش هقدر اخرج
شمس: في مخرج من كل حاجه يا زين وانا هفضل معاك وطالما انا معاك هنقدر نخرج من كل ده سوا وايدي في ايدك كلنا بنغلط وبنحاول نصلح من نفسنا وبنخبط يمين وشمال بس بتفضل جوانا الحته اللي بينا وبين ربنا واللي ما يعرفهاش غيره سبحانه وتعالى الناس اللي بيحكموا عليك من مظهرك اما ربنا بيحكم عليك من قلبك وده ميزان عدل اللي برده مش هيتغير
اتعدل وحط ايده على بطنها
زين :هحاول اكون ليك اب صالح هحاول بكل ما فيا اكون كويس واعيشك احسن طفوله في الدنيا كلها
شمس :متاكده اوي من ده يا حبيبي
زين :تيجي نخرج
وقاموا جهزوا نفسهم وخرجوا زين: تحبي تخرجي فين
شمس: عايز اروح مكان في ثلج
زين: بس كده من عيني
خدها وركب العربيه ودخلوا على مول زين: مستعده
شمس: اوي اوي
وبداوا يلعبوا في الثلج وكانوا مبسوطين اوي

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية زين وشمس)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى