روايات

رواية زين الصعيد الفصل العاشر 10 بقلم دودي

رواية زين الصعيد الفصل العاشر 10 بقلم دودي

رواية زين الصعيد الجزء العاشر

رواية زين الصعيد البارت العاشر

رواية زين الصعيد
رواية زين الصعيد

رواية زين الصعيد الحلقة العاشرة

خالد: طاب انا عندي فكرة إنما إي بمليون جنيه

ماجد بإستغراب:فكرة إيه!!

خالد :بص يسيدي انت لازم تحاول تقدم ميعاد الفرح أو علي الاقل تحدد ميعاد كتب الكتاب المهم أن تربط جنة بيك

ماجد بإستعجاب :ليه يعني بتقول كدا!!

 

 

 

 

 

خالد بخبث :يعم افهم كل م الميعاد يقرب كل م تعرف تمسك جنة من ايديها اللي بتوجعها ساعاتها خلاص هتكون مراتك وتحت طوعك وتعرف تمشي كلامك عليها كويس اووي وانت ناسي ابوها شاغل اي وعنده اي ده كفاية الملايين اللي عنده من شقق وعمارات وشركات كل ده هيروح لمين في الاخر ما لك بمناسبة انك هتبقي جوز بنته والكل في الكل وقتها

ماجد ساعاتها كان بيفكر في كلام خالد

ايوه هو مش بينكر أن دي كانت خطته من الاول بس الطريقة نفسها مش كانت الداخله علي جنة

وفاق من سرحانه علي صوت خالد

خالد :هااا إيه رأيك !!

ماجد بإنتباه:هو تمام وكل حاجة بس تفتكر جنة هتوافق نقدم ميعاد كتب الكتاب

خالد :ومين قالك إنك هتقولها انت منك لابوها علي طول هو اللي هيعرف يقنعها وتطلع انت برا خالص والكلام يجي منه هي ساعاتها هتوافق وبس كدا …

ماجد بضحك :دماغ لعيبه ناصح اووي

 

 

 

 

 

خالد بضحك :طبعا يا ميجو يا حبيبي المهم متنساش الحلاوة بقا لما تكوش علي المصلحة

ماجد :ما هو بالقر بتاعك ده شكلي مش هطول حاجة

خالد :يعم ولا قر ولا حاجة ،أهم حاجة عندي مصلحتك ومصلحتي انا كمان والكل يطلع كسبان في الاخر ولا ايه وراح غمز له…

هنسبهم بقا يتكلموا ونروح لابطال تانية في روايتنا …

…………………

في بيت عز الدين والد جنة

عز الدين بينادي علي السواق

 

 

 

 

 

السواق :ايوه يا بيه

عز الدين :عايزك تروح تجيب جنة

السواق : هي جنة هانم جاية النهاردة ي بيه

عز الدين :ايوه يلا جهز العربية واستناها في نفس المكان

السواق :تحت امرك ي بيه عن اذنك

……………

جميلة :بقولك ايه ي عز إيه رأيك تتصل بماجد يجاي يتغدا معانا ويقعد هو وجنة سوا كدا ويتكلموا انا حاسة أنهم مخطوبين بالاسم وخلاص ومش بيشوفوا بعض غير في الشغل وبس

عز الدين : والله فكرة حلوة عندك حق ماشي هتصل عليه وانا داخل اخلص شوية اوراق في المكتب

جميلة : تمام وانا رايحة اشوف عملوا اي في الأكل …

 

 

 

 

 

……………..

ملك :بابا انا نازلة عايز حاجة

رءؤف بحب :لا ي حبيبتي عايز سلامتك خلي بالك ع نفسك

ملك :ماشي يا بابا وأه أبقي أتصل بالناس وبلغهم إني موافقة

رءؤف بإندهاش :إيه ده بجد موافقة غريبة بس اشمعنا غيرتي رأيك!

ملك بتوهان :اممم عادي بقا يا بابا يلا سلام علشان متأخرش علي المستشفي ومشيت

رءؤف في نفسه مستغرب ملك كان مفكر لما اتكلم معاها في الموضوع وقالت هتفكر كانت بتقول كدا وخلاص

 

 

 

علشان كدا محبش يفتحه تاني غير لما يكون الرد منها هي بس مكناش متخيل أنه الرد هيكون بالسرعة دي وكمان لاحظ أن كان باين ع وشها علامات الفرح وهي بتقول انها موافقة وبيفكر ويقول تفتكر يا رءؤف ملك بنتك وافقت ليه !

_ملك خرجت من البيت وراحت علشان تركب وركبت العربية كانت لسه بتحمل وقتها سندت رأسها علي الازاز وسرحت …

انا معرفش ايه اللي خلاني اوافق المرادي كل مرة برفض من غير ما اقعد مع اللي بيتقدم يمكن علشان دايما عندي احساس الخوف أو يمكن علشان رافضة الفكرة من الأساس معرفش ….. لما بسمع كلمة في عريس متقدم تلقائيا كدا بطني بتوجعني وخوف وتوتر زي م يكون حد حاططلي المشنقة وخايفة منه حتي وانا سرحانة برضوا خايفة وعندي رهبة وقلبي بيدق مش فرح بس خوف انا قولت ل بابا اني موافقة وكان باين عليا اني فرحانة!!!اي ده هو انا فرحانة بجد ولا فعلا بتصنع لا انا بتصنع دي حقيقة حاطه حاجز بيني وبين فكرة الجواز أو الارتباط بوجه عام هفضل كدا لحد امتي وفوقت من سرحاني علي صوت جمبي ……..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية زين الصعيد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى