رواية زين الصعيد الفصل السادس 6 بقلم دودي
رواية زين الصعيد الجزء السادس
رواية زين الصعيد البارت السادس
رواية زين الصعيد الحلقة السادسة
_خبطت علي الباب محدش رد فدخلت ولاقت زين كان بيحاول يمشي ومرمي ع الأرض جنة جريت عليه وقومته بسرعة
جنة بخوف :انت ازي تتحرك انت مش عارف انك لسه تعبان تعال حاول تتساند عليا براحة وراحت سانده وحطت دراعه علي كتفها وحطته علي السرير
جنة :براحة براحة هات رجلك ومسكت رجله وطلعتها ع السرير ببطئ ممكن اعرف ايه خلك تتحرك من السرير انت مش عارف انك متصاب واي حركة هتأثر ع الجرح
زين :انا مش عايز اقعد في السرير انا خلاص خفت وبقيت كويس وعايز أخرج
جنة وهي بتبص ليه بحدة وباين علي وشها العصبية هو اللي مش عايز تقعد هو انا بخيارك ولا اي !!هو مش بمزاجك ع فكرة أنا بقولك انت تعبان والحركة غلط عليك ايه بتكبر ليه هو الوجع فيه تكبر كمان !
زين اضايق من كلامها وأنها عايزة تعمل نفسها مسطرة في اعتقده وانتي يهمك في اي أخف ولا لا مالك انتي علشان تتحكمي وتمشي كلامك علياا انتي هنا بتشوفي شغلك وبس
جنة بنرفزة:وشغلي إني أخلي بالي منك وتسمع كلامي انت فاهم سواء برضاك أو غصب عنك وبعدنا متتكلمش معايا بالطريقة ال*همجيه دي تاني وسابته ومشيت
وراحت رازعة الباب وراها وهي خارجة …
زين بعصبية :مابقاش واحدة زي دي تمشي كلامها علياا هي كمان أنا خلاص اقدر اقوم لوحدي واخف كمان
زين في الوقت ده كان مضايق من جنة اووي بس في نفس الوقت في شعور جواه متناقض بين قلبه وعقله هل عنده حق وأنها مالهاش دعوة بيه وطريقة كلامها !!ولا هو زودها شوية كمان شعور مختلط ومش عارف يحدد اللي حاسس بيه بس اللي زين ناوي عليه مش هيكون سهل بعد كدا وقرر ازي ينتقم منها ع كلامها معاه وتحكمها فيه …
……………………………
كان والد ملك لسه راجع من الشغل
رءؤف :ي ام ملك انتي فين
نرجس :ايوه انا في المطبخ جاية
راحت ام ملك لجوزها رءؤف تشوفه عايز اي
نعم ي رءؤف حمدلله ع السلامة خير في اي
رءؤف :اومال فين ملك
نرجس :لسه جاية من الشغل يدوب بتغير علشان تتغدا وتنزل الصيدلية
رءؤف :طاب خشي قوليلها اني عايزها وهاتيها وتعالي
نرجس :ماشي
وبعد م نرجس وملك قاعدوا
ملك :حمد لله ع السلامة ع بابا ماما قالت ليا أن حضرتك عايزني
رءؤف:ايوه ي حبيبتي النهاردة وانا في الشغل فيه عريس طلب ايدك مني
نرجس بفرحة :لووولوي ي الف نهار ابيض وماله هو مين ده حد نعرفه
رءؤف: ده ابن واحد صحبي معايا في الشغل فاتحني النهاردة وقالي عايز بنتك ملك لحسام ابني قولتله هشوف الجماعة في البيت الاول وهرد عليك هو ولد محترم وكويس شوفته مرة أو مرتين لما كان بيجاي لوالده في الشغل بيشتغل مهندس وجاهز من كل حاجة هاا اي رأيك ي ملك
نرجس :قالت اي اكيد موافقة طبعا م دام الشاب كويس وابن ناس خلاص اي اللي يمانع
رءؤف:اي ي ملك ساكتة ليه
ملك :مفيش ي بابا بس حاسة أنه لسه بدري شوية ع خطوة الجواز دي
نرجس :بدري اي ي حبيبتي خلاص انتي بقيتي عروسة وحلوة وبتشتغلي كمان وفاتحة صيدلية ناقص اي تاني بقا غير انك تتجوزي بصي لحياتك ومستقبلك ي قلب امك
رءؤف:بصي ي ملك فكري وخدي وقتك وبراحتك في الرد انا مش عايز اي رد منك دلوقتي انا مش بقول جواز كدا ع طول اقعدي معاه وشوفيه الاول واتكلموا سوا وربنا يقدم اللي فيه الخير
ملك بحب :حاضر ي بابا اوعدك إني هفكر في الموضوع
رءؤف: ي قلب بابا انتي ي ملوكتي يلا بقا مش هنتغدا ولا اي انا ع لحم بطني
ملك :بس كدا من عنيا حاضر دقيقة والأكل يكون جاهز ع السفرة حالا وراحت تجهز الاكل …
…………………
جنة بعد م خرجت من عند زين وهي متعصبة
كان ماجد بينادي عليها …
ماجد :جنة جنة استني عايزاك
جنة :خير م ماجد في حاجة !
ماجد :انا نازل النهاردة بليل إجازة مش عايزة حاجة
اه صحيح هي هدي عزمتك ع عيد ميلادها
جنة :لا شكرا مش عايزة انا كدا كدا نازلة بكرا الصبح لا وحتي لو عزمتني مين قالك اني هروح اصلا
ماجد :عزمتني وكنت عايز نروح احنا الاتنين سوا وكدا
جنة :وتعزمك بإمارة اي
ماجد :هو اللي بإمارة اي انتي ناسية أننا زمايل ولا اي وبعدنا مالك مضايقة كدا ليه
جنة بعدم اهتمام :لا ولا مضايقة ولا حاجة تروح مترحش براحتك
ماجد :يعني مش هتزعلي لو روحت
جنة: لا طبعا براحتك ي ماجد زي م قولت ليك عن اذنك بقا علشان مريم عايزاني
وراحت ماشية بعد كدا
……………
جنة راحت اوضة الدكاتره لقت مريم بتدور ع اوراق
جنة :اي بتعملي اي عندك
مريم:بدور ع الفايل اللي فيه الحالات بتاعت الاسبوع اللي فاتت علشان الدكتور طلباها مني
جنة :ماشي
مريم بتبص ع جنة لاقتها سرحانة كدا ومش ع طبيعتها
اي ي جنة مالك
جنة :مفيش
مريم:هو اللي مفيش انا مش عارفكي ولا اي
جنة :والله بجد مفيش تعبانة بس شوية من ضغط الشغل
مريم :خلاص يعم هتنزلي إجازة بكرا والضغط هيخف وراحت ضاحكة
جنة :فايقة اووي انتي
مريم :طاب انا راحة اودي الاوراق واجاي
جنة :ماشي
جنة لقت مزاجها مش اووي وقامت تعمل ليها نسكافية تشربه
وجهزته وطلعت برا تجيب حاجة تأكلها
كانت مريم جات بعدها بخمس دقايق بس مش لاقت جنة في الأوضة وشافت النسكافيه وافتكرت أن جنة عملته ليها وفعلا بتشربه وبصريخ ووجع ……..
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية زين الصعيد)