رواية زين الصعيد الفصل الخامس عشر 15 بقلم دودي
رواية زين الصعيد الجزء الخامس عشر
رواية زين الصعيد البارت الخامس عشر
رواية زين الصعيد الحلقة الخامسة عشر
((في مكتب اللواء جمال ))
اللواء جمال:عملت اي ي عاصم في التقرير اللي بعته ليك
عاصم :والله ي فندم لسه برجع عليه
اللواء جمال :مالك ي عاصم مش عجباني الفترة دي خالص
عاصم :مفيش والله ي فندم تعبان شوية بس
اللواء جمال :انا مش عايز أدخل ف حياتك أو اتتطفل بس انت مش مركز خالص في الشغل وعدم التركيز إطلاقاً
عاصم :انا عارف ي فندم اني الفترة دي مش مركز بس اوعدك إني هبقا كويس
اللواء جمال :انا واثق انك هتكون كويس ومهما كانت المشاكل دي هتعرف ازي ترجع احسن من تاني ولو في اي حاجة أساعدك فيها اوع تتردد ابدا انت عارف سواء انت او اي حد من القطاع ولادي قبل م تكونوا ضباط
عاصم :ربنا يخليك لينا ي فندم طبعا حضرتك قدوة لينا وفخر اني بشتغل مع حضرتك في القطاع
اللواء جمال:لو محتاج إجازة يومين تريح فيهم اعصابك شوية انا معنديش مانع
عاصم :لا لا انا كويس مش محتاج لإجازة انا هرجع المكتب اكمل قريت الملف وادرسه كويس واقدمه ل حضرتك
اللواء جمال :ماشي ي بطل
عاصم :بعد اذن حضرتك.
……………………
((في بيت رءؤف))
رءؤف بينادي ع نرجس مراته كانت في المطبخ وجات
رءؤف:هي ملك لسه م جات ولا اي
نرجس :لا لسه
رءؤف:طيب علشان الناس زمانهم ع وصول
نرجس :متقلقش زمانها جاية
ررررن ررررن
رءرف:الو
حسام :الو عليكم السلام ي عمي
رءؤف:وعليكم السلام اذيك ي حسام ي ابني
حسام :الحمد لله ي عمي انا برن ع حضرتك علشان اعرف اني جاي في الطريق انا ووالدي والدتي
رءؤف:تنور ي بني وانا مستنيك
حسام :تمام ي عمي مع السلامة .
……………..
Wait…
حسام طبعا كان محدد ميعاد مع ابو ملك قبل كدا بس حاب يرن عليه برضوا يعرفوه أنهم جايين وحسام اخد الرقم من والده .
Back again…
نرجس :اي ي رءؤف حسام قالك اي
رءؤف:هم جايين في الطريق
نرجس :ماشي وانا داخلة المطبخ اجهز العصير لحد م يوصلوا وانت رن ع ملك استعجلها
رءؤف :ماشي.
رءؤف بيرن ع ملك
رءؤف:الو ي ملك انتي فين
ملك :ايوه ي بابا انا جاية اهو ربع ساعة واكون في البيت
رءؤف:يلا ي ملك متتأخريش زمن الناس ع وصول استعجلي شوية
ملك :حاضر ي بابا والله جاية يلا مع السلامة
………………….
Wait….
نروح بقا لعند ندي شخصية من شخصيات روايتنا وعرفنا عنها في بداية الرواية طبعا .
في مكان في احدي المراكز وبالتحديد في عيادة الدكتور عمر وهو الطبيب المعالج لحالة ندي الدكتور عمر دكتور نفسي وكلنا عارفين ايه هو الدكتور النفسي اكيد وجنة هي اللي رشحت ل ندي الدكتور عمر وأنها تتعالج عنده وندي سمعت كلامها وبقت منتظمة ع طول في الجلسات وبقت بتحب تروح كل مرة حبت المكان ومعاملة الدكتور عمر معاها كمان .
Back again…
في العيادة ندي قاعدة ع الشازلونج وساندة ضهرها والدكتور عمر قاعد ع الكرسي وماسك أجندة وقلم
الدكتور عمر :اذيك ي ندي عاملة اي النهاردة
ندي :الحمد لله ي دكتور عمر
الدكتور عمر :يلا جاهزة للجلسة النهاردة
ندي :اممم …بس ممكن اسال حضرتك سؤال قبل م نبدأ
الدكتور عمر بحب :اه طبعا اتفضلي
ندي :هو انا بعد الجلسات وكدا هخف فعلا
الدكتور عمر بإستغراب :اشمعنا بتسألي السؤال ده
ندي ب تنهيدة :معرفش بس حاسة اني برجع تاني للسر*قة بقا عندي ر*غبة اكتر من الاول ……….ايوه عارفة كل مرة بطلع من هنا بقول هبطل وخلاص مش هعمل كدا تاني بس غصب عني الحاجة بتبهرني وبسر*قها هو انا و*حشة للدرجدي علشان مش عارفة اسيطر ع نفسي انا مش هخف صح
الدكتور عمر :اولا مش اسمها بتسر*قي أنتي هنا علشان بتتعالجي بصي ي ندي انا عاوزك ترتاحي خالص ومش تخافي من اي حاجة وزي م اول يوم جيتي هنا عندي علشان تتعالجي افتكري قولتلك اي قولتلك انا هنا مش. دكتور ولا انتي مريضة احنا هنا صحاب بنتكلم مع بعض بسمعك بدون اي قيود أو حواجز انتي هنا علشان تفصلي تماما ع العالم اللي برا وتحكيلي كل حاجة بدون كسوف أو خوف مش ده كان اتفقنا ولا اي …
ندي :ايوه ده اتفقنا فعلا وانا بعمل كدا بس شعور إني مش عارفة اعمل control ع نفسي قدام الحاجة دي صعب عامل زي الاد*مان بالضبط
الدكتور عمر : العلاج مش بين يوم وليلة واديكي قولتي إد*مان يعني مثلا اللي بيتعاطي مخد*رات بيروح مصحة علشان يتعالج هل بيتعالج في يوم ولا يومين اكيد لا لازم يقعد شهور وأوقات كتير بتوصل ل سنين علشان يبطل تعا*طي وهنا في المركز انتي معايا بالجلسات وبقيتي تتحسني مرة ف مرة ايوه عارف ساعات بيجاي عليكي وقت وتستسلمي بس انا هنا معاكي وجمبك ل حد م تخفي وتكوني. احسن من الاول كمان ده انتي من طرف جنة وجنة انا بحترمها وبقدرها جدا واي حد تبعها لازم اقوم معاه بالواجب وبيضحك …
جنة بضحك :اه طبعا والله حقيقي ي دكتور انت مثل اعلي ليا ودايما بتشجعني وبتدعمني وجنة كذلك شكرا ليك بجد
الدكتور عمر بحب :تشكريني اي بس هو انا لسه عملت حاجة احنا دلوقتي ف نص الطريق عايزاك تبقي أقوي كدا وكلمة شكرا اللي بجد هتكون لما تخفي خالص …يلا بقا كفاية كلام كتير انتي رغاية اووي وبيضحك لها
ندي بضحك :انا برضوا اللي رغاية
الدكتور عمر بضحك :خلاص يبقا انا يستي ولا تزعلي.
وبدأوا الجلسة …
………………….
((في الصعيد ))
زين قاعد في البرنده قدام البيت وبيشرب شاي وراضية امه جاية عليه
راضية :اي زين ي ولدي قاعد كدهون لوحدك مالك
زين :مفيش يما
راضية :بقولك ي زين ي ولدي دلوقتي انت خلاص بقيت ضابط قد الدنيا وليك هبة في البلد مش ناوي تفرحيني بيك بقا ولا اي
زين بضحك :عندك ليه عروسة بجااا
راضية :انت تشور بس وبنات البلد كلهم تحت رجلك وعندما العيلة فيها بدل الواحدة اتنين وتلاته هاا قولت اي
زين :خل ي راضية الموضوع ده بعدنا لما ارجع
راضية :رايح فين ي ولدي
زين كان قايم طالع من الدوار
راضية :ي زين تعال بس اقعد هقولك
زين بضحك :سلام ي حجة راضية .
زين مشي وراضية امه بتقول ماشي ي زين افضل اهرب مني عد ي ولد الجبالي .
……………
زين بعد م طلع من الدوار وهو بيتمشي في البلد واحد من الغفر بينادي عليه من بعيد زين أتلفت له
الغفير وهو جاي يجري وبينهج الحق ي زين بيه الحق ي زين بيه
زين بخضة :اي في اي !!
الغفير :……….
زين بصدمة وقلبه اتنفض : اي اللي بتقوله ده امتاا الكلام ده حصل !!
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية زين الصعيد)