روايات

رواية زين الصعيد الفصل الثاني 2 بقلم دودي

رواية زين الصعيد الفصل الثاني 2 بقلم دودي

رواية زين الصعيد الجزء الثاني

رواية زين الصعيد البارت الثاني

رواية زين الصعيد
رواية زين الصعيد

رواية زين الصعيد الحلقة الثانية

وبعدها جنة راحت تكمل الحاجات اللي عايزها من المول وهي ماشية في المول وبتشوف الحاجات اللي عايزها حصلت حاجة غريبة اووي كانت صدمة بالنسبالها …

شافت بنت بتاخد بلوزة وبتحطها في شنطتها كان فيه علامات ع وش جنة وانها ليه بتعمل كدا ع طول من غير تفكير جنة راحت عندها وقالت ليها لو سمحتي

البنت كانت ارتبكت وعاملة تبص في الأرض وقالت ااااانا

جنة :ايوه انتي ع فكرة هتتمسكي

البنت بخوف : ايييه بتقولي أي مش فاهمة

جنة بإبتسامة :متخافيش بس بقولك حطي الحاجة اللي خدتيها مكانها علشان صدقيني انا خايفة عليكي ولو مفكرة أن الكاميرات مش شايفاكي فجاهز الأنزار هيشتغل وانتي خارجة بالحاجة دي انا عايزة مصلحتك وانا معاكي مش تقلقي

البنت بشعور الخوف والقلق مكنتش عارفة ترد تقول اي

جنة :وهي تطمنها وتمسك بإيديها مالك اتكلمي مش تخافي بس اتمنااا ترجعي عن اللي بتعمليه ده علشان كدا هيكون فيه خاطر عليكي

البنت مفكرتش في ثواني كانت طلعت البلوزة من شنطتها وحطتها مكانها تاني وراحت ماشية

وهي ماشية جنة بتنادي عليها

جنة :لو سمحتي استني استني

البنت وهي عينيها في الأرض :نعم عايزة حاجة

جنة :ايوه عايزة اتكلم معاكي شوية وارجوكي توافقي يلا تعالي

البنت طبعا مش قادرت تقول لا وراحت معاها

_جنة وهي راحوا قاعدوا في كافيه في المول

جنة : انتي اسمك اي وكنتي بتعملي كدا ليه انتي باين عليكي بنت ناس وطيبة

البنت وهي بتعيط وباصة في الارض

جنة جات قعدت جمبها :وطبطبت عليها وقالت لها احكي انا جمبك وهسمعك وبترفع رأسها بأيديها

البنت :في اللحظة دي حاست بيها وفعلا أن جنة عايزة تسمعها فبدأت تحكي قصتها

_انا اسمي ندي حاتم انا مش عارفة اعمل اي كل اللي بعمله أن اي حاجة بتعجبني بخدها انا مش وحشة خالص لا انا طيبة انا بس محدش بيحبني كل صحابي بعدوا عني حتي اهلي كل واحد فيهم في وادي تاني ايوه عايشين في نفس البيت بس محدش مهتم بياا ولا بروح فين ولا بجاي منين

وهي بتعيط انا فكرت في الانتحار بس مقدرتش علشان جبانة مقدرتش مفيش حد عدل في حياتي مفيش حد واقف جمبي ولا بيساعدني وبتعيط وتتكلم بحرقة يا رامي م جيت ع الدنيا يرتني موت وارتاح

جنة :ياااه كل ده شايله لوحدك بس مين قالك انك وحشة انتي في خير جواكي انتي طيبة وقلبك ابيض كل اللي سابوكي وحشين مكنوش يستاهلوا حبك ليهم انتي احلي منهم بكتير وهتتعالجي كمان وانا معاكي ومن النهاردة اعتبريني صحبتك وابتسمت لها جنة

ندي بإطمئنان : بجد صحبتي بجد !!بس انتي قولتي اتعالج اتعالج من اي !!

جنة :طبعا بجد هو انا اطول ي ست البنات وضحكت ليها مش هتتعالجي بالمفهوم العام انتي هتروحي لدكتور تتكلمي معاه وهيساعدك تتخطي الحالة اللي عندك دي متخافيش وانا برضوا هساعدك ومعاكي لحد ما تتخطي كل حاجة بتمري بيها

ندي بفرح :بجد انا مش عارفة اشكرك ازي

جنة وهي تبتسم ليها وبتاخدها في حضنها :تشكرين ع اي هو انا عملت اي وبعدنا بقا خلاص احنا بقينا صحاب خلاص

ندي :شكرا انك سمعتيني اول مرة اتكلم كدا مع حد وطلعت كل اللي في قلبي وارتحت علي الاقل اكيد بقينا صحاب وابتسمت

_وتبادلوا ارقامهم مع بعض وكل واحدة سلمت علي التانية ومشيت

……ويت

(ندي من عيلة غنية هي عندها مرض السرقة اي حاجة بتشوفها بتسرقها وفي اعتقادها أنها كدا بتشبع رغباتها الحاجة دي مع انها تقدر تشتري مليون واحدة منها باباها راجل اعمال كبير وطبعا ولا ف باله كل اللي في باله يديها وتصرف وخلاص ولا حب ولا حنية والام طبعا بتهتم بنفسها وبشكلها علشان تكون من سيدات المجتمع الراقي ……ندي مرضها ده ساعات بيخليها تعمل حاجات وتاخد حاجات تكد تكون مش مهمة بس بتكون مبسوطة وهي. بتعمل كدا يمكن ربنا باعت ليها جنة في الوقت المناسب ده علشان تكون سبب نجاة ليها قدام وده اللي هنعرفه بعدين في روايتنا )

باك…

_جنة وهي ماشية في المول فونها رن

جنة :الو

ملك :انتي فين ي زفته انتي

جنة :يووه يلهوي ده انا نسيتك خالص

ملك :لا والله اخلصي اتأخرت اي بقالك سنة بتشتري يلا انا زهقت من القعدة

جنة :طيب طيب خلاص جاية سلام

جنة وهي ماشية بسرعة علشان مش تتأخر ع ملك خبطت في واحد

جنة :اه مش تفتح ي اعمي انت كمان

الشاب :مين فينا اللي اعمي برضوا

جنة :تقصد اي أما بجح بصحيح

الشاب :لو بجح يبقا طالع ليكي مش كدا

جنة بعصبية :انت واحد قليل الادب ومش محترم

الشاب :وانتي بسم الله محترمة ومتربية ولسانك عايزة قصاه وسابها ومشي

جنة بنرفزة داهية تاخدك يخي

ومشيت وراحت لعند ملك وقعدت ع الكرسي بعصبية وغضب

ملك :مالك في اي شكلك مش مطمني

جنة بغصب :مفيش واحد متخلف باين عليه المول بقا بيلم

اشكال تقرف سيبك انتي يلا علشان نمشي

ملك :نمشي اي مش هناكل الاول

جنة برفع حجاب :نعم ي روحي اومال اي الاكل اللي علي الترابية ده !

ملك وهي بتغمز عينيها :ده كنت بتسلي ل حد م تيجي الله

جنة وهي بتفتح بوقها وبتبص علي الترابيزة ع كمية الأكل اللي عليها كل ده وبتسلي اه قولتيلي يلا اخلصي خلينا نمشي بدل م اتعصب عليكي

ملك :لا تتعصبي ع اي الطيب احسن يلا عارفكي ممكن تشلوحيني هنا وراحت ضحكت ومشيوا. هم الاتنين

………

_ملك روحت البيت

ملك :اذيك ي ماما

الام :الحمد لله يحبيتي اتأخرتي كدا ليه

ملك :كنت مع جنة بتشتري شوية حاجات

الام :ماشي ي حبيبتي يلا اما أقوم احطلك العشاا

ملك :اي ده هو بابا لسه مجاش

الام :لا يحبيتي لسه

ملك :طيب خلاص هستناه انا هدخل اغير واصلي لحد م يكون جاه

الام :ادخلي ي حبيبتي

_مامت ملك اسمها نرجس بتكون ربة منزل ست بتحب بنتها وجوزها اووي علشان ملهاش غيرهم في الدنيا فضلت مع جوزها وكفحت معاه ظروف الحياة والمشاكل والضغوطات

ولسه معاه وفي ضهره

_بعد ساعة كان والدها جاه

نرجس :حمدالله ع السلامة ي حاج

الحاج:الله يسلمك ي ست الكل ملك جات

نرجس : ايوه جوه دخلت تغير مرضتش تتعشاا غير لما تيجي

الحاج :هي ع طول كدا طيب يلا جهزي العشاا لما ادخله انديها …..

نرجس :حاضر

_والد ملك اسمه رءؤف فاتح ورشة ميكانيكا الصبح وبعد العصر شاغل ع تاكسي علشان يقدر يعيش ملك دايما في مستوي كويس ومش يحرمها من حاجة رغم أنهم ع قد حالهم ع قد م يقدر بيحاول يساعد معاها في البيت وكمان مصاريف ايجار الصيدلية بتاعتها وغير مصاريف قسط التاكسي اللي عليه

 رءؤف :خبط ع الباب

ملك :ادخل

رءؤف : حبيبة بابا عاملة اي

ملك تنط من ع السرير وبتشعلق في حضنه الحمد لله ي بابا وحشتني اووي اووي

رءؤف بضحك :اه ي بكشة بقا كدا مش تسألي علياا ولا تصبحي علياا ع الصبح

ملك :اعمل اي بس م انت عارف روحت ما جنة الصبح بدري وبعدين انا أقدر برضوا وراحت باسته

رءؤف :ايوه أضحكي علياا بكلمتين وراح ضحك يلا علشان نتعشااا سوا ولا اتعشيتي وسبتيني بقا

ملك :هو انا أقدر برضوا ي عمهم

رءرف بضحك :عمهم !!! اه يلا ي حلوة علشان امك زمانها كلت الاكل كله …….

وطلعوا علشان يتعشوا ……

…….._نروح بقا عند جنة اللي بتحضر شنطتها علشان مسافرة بكرا الصبح القطاع

وتلفونها بيرن

جنة :الو

ماجد :الو ي جنة اذيك

جنة :الحمد لله ي ماجد خير في حاجة

ماجد : بطمن عليكي هتيجي بكرا القطاع مش كدا

جنة :ايوه لما نشوف اي اخرة العجز والمشاكل دي

ماجد :الدنيا مقلوبة هنا وفيها دكاترة جديدة ومديرين وضباط اتعينوا

جنة بلا مبالاة :هنعمل اي يعني

ماجد : وحشتيني اووي

جنة :وانت لا روح نام ي ماجد يلا

ماجد :الله مالك في اي

جنة :علشان تبقي تروح تشتكي ل بابا مني حلو وبعدين قولتلك ميت مرة مبحبش الكلام ده يلا سلام وراحت قافلة السكة

وبعدنا راحت علي السرير ونامت

_تاني يوم الصبح

جنة صحيت جهزت ولبست بنطلون جينز اسود وعليه بلوزة سوداء في ابيض وكوتشي ابيض وفردت شعرها وخدت شنطتها ونزلت

جنة :صباح الخير ي مامي

جميلة :صباح الخير يروحي ماشية

جنة :ايوه اومال فين بابا علشان اسلم عليه قبل م امشي

جميلة :نزل من بدري راح الشركة

جنة : يعني كدا همشي من غير م اشوفه طيب يلا عايزة حاجة

جميلة :عايزة سلامتك يروحي وقامت حاضنها خلي بالك ع نفسك ي جنة

جنة :حاضر ي ماما متخافيش وانا هبقا اتصل ب بابا يلا سلام

جميلة :سلام ي قلبي

……..

جنة وصلت الشغل

وقبلت هناك ماجد

ماجد :حمدالله ع السلامة

جنة :الله يسلمك

ماجد :فيكي اي ي جنة بتعمليني كدا ليه

جنة:انت عارف انا بعملك كدا ليه قولتلك ميت مرة لما يكون في بينا اي حاجة مش تجري علي بابا تشتكيله ولا اي

ماجد :اعمل اي بس مكنش قدامي حاجة غير كدا وانا حاسس اني مش مهم في حياتك

جنة :ده ملوش علاقة برضوا ع العموم احنا هنا في الشغل ومش هنتكلم في المسائل الشخصية دي هنا عن اذنك

وسابته ومشيت …..

وجاه وقت مرور اللجنة ع القطاع

وكل واحد في القطاع لازم يتجمع علشان يكون عارف اللي هيتعينوا جدد فيه ومنهم كانت جنة وماجد موجودين طبعا

واللجنة بتدخل وهم في قاعة المؤتمرات داخل قطاع القوات المسلحة

جنة برأقت وفتحت بوقها بصدمة

وماجد بصلها بإستغراب و…….

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية زين الصعيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى