روايات

رواية زين الصعيد الفصل الثالث والثلاثون 33 بقلم دودي

رواية زين الصعيد الفصل الثالث والثلاثون 33 بقلم دودي

رواية زين الصعيد الجزء الثالث والثلاثون

رواية زين الصعيد البارت الثالث والثلاثون

رواية زين الصعيد
رواية زين الصعيد

رواية زين الصعيد الحلقة الثالثة والثلاثون

_الو ي ملك البقاء لله حسام مات
ملك بصدمة وشها اتغير سابت الفون من اديهااا جنة وكل اللي حواليهاا مستغربين …جنة …ملك فيه ايه
ملك بدموع:حسام مات …مات وبتعيط
جنة بصدمة وحطت اديهاا ع بوقها …يلهوي
نرجس جريت عليها وبتحضنهاا وملك بتعيط في حضنها اووي
رءؤف…مش مستحمل عياط بنته وبجد مكنش عرف يتصرف أزي .. مين اللي كلمك
ملك مش بترد وبتعيط
علي طول رءؤف جاب فونه وبيرن علي حسام مش بيرد خاف اكتر وبيرن علي والد حسام عاطف …والده رد …
رءؤف:الو ي عاطف …هو ايه اللي حصل طمني في ايه…حسام ماله
عاطف ابو حسام بدموع وبيعيط …الحقني ي رءؤف حسام ابني مات حسام مش هيتهنأ بعروسته
رءؤف بصدمة وبزعل :طاب أهدا انت فين دلوقتي
عاطف :انا ف المستشفي
رءؤف:طيب انا مسافة السكة وهكون عندك
**رءؤف خاد منه اسم المستشفي وقفل.

 

 

نرجس بعيط وزعل :هااا في ايه ي رءؤف ابو حسام قالك ايه
رءؤف بحزن :نرجس خلي بالك من ملك انا رايح المستشفي
ملك بعيط :طاب اجاي معاك ي بابا والنبي خدني وبكل عياط ودموع العالم والكسرة والوجع مليان قلبهاا.
رءؤف بحزن :خلاص ي ملك كفاية عياط بقا قطعتي قلبي ي حبيبتي مينفعش تيجي معايا كفاية اللي انتي فيه
ملك بعيط :لا هجاي علشان خاطري خدني معاك …مش هقدر أفضل قاعدة كدا …والنبي …والنبي وبتعيط
رءؤف صعبت عليه ملك من منظرهااا ودموعهااا وخدهااا معاه وجنة كمان راحت مع ملك مينفعش تسبهاا وهي في الحالة دي ….رءؤف:نرجس افضلي انتي في البيت هنا.
نرجس :افضل ايه انا هجاي معاك ي رءؤف مينفعش اسيب بنتي كدا …وبعد مناهدة …كلهم راحوا والهيصة والزغاريط انفضت خلاص …
**بعد شوية …وصلوا المستشفي رءؤف لاقا عاطف وام حسام واقفين قدام اوضة العمليات
رءؤف بحزن:عاطف ايه اللي حصل ي عاطف ايه اللي عمل في حسام كدا حسام فين
رءؤف بعيط وسعااد ام حسام بتعيط ع فراق ابنهاا هي كمان
عاطف بيحكي ع اللي حصل
حسام كان مجهز نفسه هو وأهله وخلاص طالعين علشان يجوا الخطوبة ل ملك
فجأة جاه ل حسام تليفون وحد بيقوله الحق صاحبك الفلاني بيتخانق مع ناس وهو دلوقتي في …. ع طول حسام من غير تفكير راح وقالنا …نروح احنا الخطوبة وهو هيروح يشوف ل صاحبه ويجاي في ميعاد الخطوبة …وسمعنا كلامه واحنا في الطريق لقيت حسام بيرن عليا …برد لقيت حد تاني هو. اللي بيرد وبيقولي ابن حضرتك مات وهو في المستشفي وع كول روحت وانا في الطريق اتصلت ع ملك .

 

 

وجيت المستشفي ولما وصلت علي حسام قالوا ليا أنه مات وهو جوا في العمليات بيعملوا الإجراءات اللازمة علشان الدفن …ابو حسام مبقاش قادر يقف …وقاعد وبيعيط …لا ضهري اتكسر من بعدك يحبيبي
ونرجس مع أمه بتوسيهااا في ابنه وملك قاعدة بتعيط بحرقة هي كمان كل م تبص ل شكل ام حسام…
**تسريع الأحداث
حسام لما راح المكان اللي الشخص اتصل وقاله عليه مكنش فيه حد هناك وطلع عليه احمد وأصحابه
احمد :ي اهلا بالعريس
حسام بإستغراب:ايه ده في ايه انت مين
احمد :انا اللي همرجحك النهاردة ي ننوس …بقا مش كفاية أعر*ج لا وكمان رايح تخطب
حسام :انا مش فاهم أنت مين وعايز ايه بالضبط مين اللي كلماني ومين اللي معاك دول
احمد بضحك :انا مين …انا اللي انت خطفت منها حبيبة القلب ملك …انت متعرفش أن ملك دي بتاعتي بتاعتي انا وبس ومستحيل اي حد يقدر ياخدهاا مني …
حسام :ومادام انت عايزهااا اووي كدا مرحتش اتقدمت ليه …ولا علشان شكلك مش شايف نفسك عامل ازي …
م ترد
احمد بغضب :شكلي كدا علشان ملقتش اللي يعلمني زيك ي حيلتهااا …انت اتولدت في بوقك معلقة دهب لاقي تأكل وتنام وتلبس وتشتري اي حاجة عايزهاا …شوف يخي رغم انك اعرف*ج ومع ذلك نجاح …وانا هنا بقا مش هخليك تتهنأ بيهاا …وفجأة احمد هو وأصحابه بيتلموا ع حسام وبيضربوه وبيخلوه ينزف …وأحمد راح مطلع مطو*اه وغزه في بطنه
ساعاتها حسام وقع ع الأرض وخلاص هنا كان فقد النفس والروح تماما .

 

 

واحد من صحابه…الله يخربيتك ده مات وقطع النفس …احنا مش اتفقنا ع كدا …انت قولت هنعلم عليه بس…
احمد :خلاص خلاص …يلا بينا دلوقتي
وع طول كلهم اتحركوا…وبعد شوية كانت فيه عربيه جاية ع الطريق وشافت حسام واحد نزل من العربية وخد حسام في العربية ونقله للمستشفى.ولما وصل للأسف كان ما*ت خلاص.
بعد شوية طلعوا وخدوا حسام علشان يدفنوه وتمت الدفنة.
ورجعوا البيت .
جنة مش سابت ملك فضلت معاها طول الوقت
جنة :ملك انتي كويسة
ملك بحزن :ايوه كويسة …روحي انتي ي جنة انتي تعبني معايا اووي ارجعي البيت بقا وارتحي
جنة :لا ي جنة انا مينفعش اسيبك كدا …انا هبات معاكي
ملك :جنة والله مالهاش لازوم …صدقيني انا هبقاا كويسة
جنة :ي ملك بس…..
ملك :والنبي ي جنة كفاية انا مش حمل مناهدة …ارجوكي
جنة بتنهيدة :طيب ي ملك …خلي بالك من نفسك
ملك :مش تقلقي عليا ..انا هبقا احسن
ومشيت جنة وبقت ملك قاعدة في اوضتها لوحدها بتفكر في
حسام واد ايه كان طيب اووي وقلبه ابيض وسرحت في كلامه معاها وعلي كل حاجة كانوا بيجهزوا سوا لليوم ده يوم خطوبتهم …بس خلاص كل ده راح وتفضل تسرح في أحلامها.ويومها اللي قلب حزن.

 

 

**بعد كدا بعد التحريات من قبل المباحث تم القبض ع احمد وأصحابه واتحبسوا وبقوا ع ذمة القضية لجري البث في الأحداث ….وتفريغ الكاميرات..والحبس لمدة أربع ايام
بعد كدا ملك عرفت أن احمد هو اللي عمل كدا علشان كان عايز يتجوزها وهي كانت بترفضه وعرفنا في الحكايات السابقة ايه سبب الرفض ده … واهو ملك حزينة …وحسام رحمه الله …وأحمد ضايع نفسه خلاص كدا وهيتعدم …
………………………………………………
ابو عبدالله جاتله الاخبار ان ابو عزام اتمسك هو والرجالة اللي معاه فهنا ابو عبدالله قرر أنه لازم تحصل العملية بأقصي سرعة من دلوقتي وبالفعل بعت لابراهيم م خلاص ابراهيم دلوقتي بقا قناص محترف وخبير في الأ*سلحة وغيره
جاب ابراهيم وقاله ع المهمة وأنه هيكون ضمن العناصر اللي طالعة لأغتيال اللواء جمال لواء أمن القطاع المركزي
وكان مع ابراهيم الضابط عيسي ضابط حربية خرج من القطاع لأسباب طبية هو م افتعالها وقد انضم لجماعة الإخو*ان هو ومجموعة من زملائه فذهبوا ل هذا الطريق عندما حضروا الاجتماع مع الدكتور ابو القاسم فهو أيضا دكتور ارها*بي بيستقبلهم في شقته وبيتكلموا عن الدين والجهاد وبالذات بيركز اكتر علي أن ضباط كتير ينضموا للإخو”*ان وبيستهدف اللي إيمانهم ضعيف ومش هيعرفوا يفرقوا م بين الصح والغلط والحق والباطل وبيعلمهم زي دروس الدين وقال الله وقال الرسول وان هم كانوا في غفلة كل ده مع الطو*اغيت وان كمان ربنا بعته ليهم طوق نجاه علشان ينور بصيرتهم وبالفعل بيحصل الآتي وبيتعمل غسيل دماغ كامل ومكمل ليهم
عيسي طلع من الجيش نهائي وعملية ورا التانية كان بيعملها علشان يثبت ولاءه للخرفان لاي برا لابواق الدول الأجنبية اللي عايزة تد*مر مصر بأي طريقة علشان يكون حكم الإخو*ان هو المسيطر علي مصر من تد*مير وخر*اب وقتل ود*م …بس الغريبة بقا لو شوفتوا اد ايه عيسي كان مستمتع اووي أنه يقتل الضباط ده كان بيجردهم علي الارض كدا واه لو العسكري أو الضابط ده ماسك سلاحه ومتبت فيه عيسي يروح سحبه علي الارض ويطلع السلا*ح بتاعه ويفرغ فيه كل الرصاص يخلي صدره لا حول ولا قوه…

 

 

الشيخ ابو عبدالله : عيسي انت اللي هتكون رئيس العملية وعايزاك تجهز كل حاجة لأن العملية لازم تتفذ في اسرع وقت
عيسي :حاضر. ي شيخنا بس مش نعرف الاول ايه العملية
الشيخ ابو عبدالله ادله صورة اللواء جمال وأنه المستهدف
ساعتها عيسي بص للصورة يمكن مش أتصدم بس استغرب اشمعنا ده
ابو عبدالله:الله …ايه يا عيسي واحنا من امتاا بنسالاشمعنا ده وده …هي الأمور جات لينا أنه لازم يموت وانا كلفتك انت بكدا …انت تعرفه ولا ايه
عيسي:اعرفه !؟ ده انا اعرفه عز المعرفه كمان ده كان رئيس الكتيبة عندنا في القطاع …مين ميعرفش اللواء جمال …
الشيخ ابو عبدالله:كويس …وعلي كدا بقا عرفت هتعمل ايه
عيسي بخبث وهو بيبص للصورة ..الا عرفت اهو واحد من الطوا*غيت لازم يموت هو كمان …في فترة التدريب في القطاع كان بيقولنا انكم كفا*رة وان احنا بنعمل الصح …طلع بيضحك عليا …كل ده ازي انا كنت بسمع كلامه في محار*بة من يدفعوا عن الإسلام
الشيخ ابو عبدالله لاقا عيسي بيتكلم بغصب واللي هو فعلا اتاكد ان عيسي امتلاه قلبه وعقله بكر*ه الطوا*غيت
يلا ي بطل جاهز الرجالة …وبلغهم أن المهمة الليلة
عيسي :حاضر ي شيخنا توكلنا ع الله.
……………………………………………….

 

 

طه :ايه ي بوي هنعمل ايه مع اللي اسمه حسن ده
كساب بخبث :هنعمل معاه كل خير ي طه ي ولدي
طه :بقا مضايقهاا علينا جوي جوي … مش كفاية ابنه زين ده مفر*وس منه جوي …ربنا مديه كل حاجة …تعرف يبوي انا ساعات بسال نفسي هو انت ليه مش علمتني كدا زي زين ودخلتني المدرسة علشان اتعلم
كساب بضحك :وه …مدرسة … كنت هتتعلم ليه …هو اللي اتعلموا عملوا ايه يعني …اسكت ي خايب اومال مين اللي كان هيقف معايا هنا ويراعي مصالحي وشغلي …انت لازم تبقي الكبير من بعدي انت فاهم …انا كساب الرايق ي اهبل فوق كدا وبص ل قدام
طه بيبص لابوه زي م يكون أول مرة يعرفه …طريقة كلامه وان مكنش راضي يدخله المدرسة واد ايه كان اللي عاوازه أنه يعالمه معاه في تجارة وخلاص
كساب :مالك ي طه سكت ليه
طه :مفيش بوي
كساب :طيب المهم دلوقتي انا عاوز اقولك ع حاجة علشان نخلص ونتفضي بقا من حسن الجبالي ده خالص
طه :حاجة ايه ده عاد
كساب بخبث :حسن لازم يموت …عمره انتهي ل حد كدا خلاص لازم يرتاح بقا …واهو يرتاح علشان احنا كمان نرتاح وبيضحك بخبث اوي …
طه:بس ي بوي …قتله صعب اووي وهيفتح علينا …كتير جوي واحنا مش ناقصين
كساب بخبث:ملكش صالح انت عاااد …بالحكاية دي …

 

 

طه :والله م انا انت فاهمك يبوي …
كساب بضحك :مش مهم تفهم …انت تمشي ورايا وبس
** طه ده بيكون ابن كساب وبيكره زين اووي لانه شايفه دايما احسن منه وربنا مديه كل حاجة وبقا ضابط كمان …طه عمره م حاب زين ولا هيحبه ..حتي طه ع طول كان يفضل يبص ل زين مثلا وهو راجع من القاهرة ولابس البدلة والشرايط ع كتفه كان بيتحسر …كره ل زين كان بيعميه …أن زين مش غلطان زين ذاكر وداخل المدرسة علشان عايز يكون حاجة واهو بقا خلاص ضابط اد الدنيا كمان …طه كان بيبص ل زين أنه عاوز يكون زيه بس كلنا عارفين أنه مستحيل ده ابن تاجر سلا*ح ومخد*رات وماشي في سكة اللي يروح ميرجعش تاني .
طه بيعمل كل حاجة حرام علاقات في السر وخمر*ه وز*نا وكل م يخطر ع البال بيتلذذ مع النسو*ان والسهر …
………………………………………………….
تاني يوم جنة راحت ل ملك تطمن عليها وقعدت معاها لحد بليل وبعد كدا جنة روحت ومن هنا قررت تنهي علاقتها ب ماجد بس هتردله القلم صح المرة دي.
اتصلت ب ماجد وقالت له انها عايزها …ماجد ع طول لبس وخد عربيته وراح ل جنة
وفي الوقت ده جنة كانت قالت ل جميلة امها و عز ابوها أنهم يكونوا موجودين …
ماجد وصل عند جنة هو في الاول كان مفكر أن جنة بعتت له بقا وكدا علشان نزلت وأنهم يحددوا كتب الكتاب وتوقعاته مكنتش في محلها…

 

 

ماجد داخل وفرحان …جنة اذيك واحشني والله اووي
اخيرا نزلتي اتأخرتي المرة دي في الإجازة بس مش مهم…المهم انك نزلتي …
جنة بلا رد …ماجد استغرب من سكوتها ده …الله مالك ي جنة بس …اذيك ي عمي اذيك ي طنط …
ماجد :في ايه يعمي جنة مالها
عز :والله ي بني م اعرف
جنة بخبث:بقولك ايه ي ماجد هو انتي بتحبني مش كدا
ماجد :ايه طبعا ي جنة بحبك …اومال لو مكنتش بحبك كنت خطبتك ليه
جنة بتضحك …وماجد بيبص لها بإستغراب علي ضحكها
وبطلع الصور ..طاب خد شوف دول كدا
ماجد بياخد منها الظرف وبيفتحه بيلاقي صوره مع هدي في أوضة النوم وبيتصدم أول م بيشوفه ولسانه زي م يكون انشال وقتها مكنش عارف يقول ايه
#Flash_Back…
عاصم كان رايح ل هدي زي م قالت له أنه كان يوم عيد ميلادها وقتها اول م راح هدي بتفتح له كانت لابسة رول وتحت منه قميص بس كان الروب مقفول ولمة شعرها كحكة
ماجد اتوتر اول م شافها كدا…اذيك ي هدي …هو انا جيت في وقتك غير مناسب ولا ايه
هدي بد*لع وميصة: ده انت جيت في الوقت الصح …تعال ي ميجو ادخل …ودخل ماجد وكله توتر وقلق …اومال فين الناس هو انا جيت بدري ولا ايه عن الميعاد
هدي بد*لع :ناس مين ي ميجو

 

 

ماجد :مش النهاردة غير ميلادك زي م قولتي لياا ولا ايه …معقولة تكوني مش عزمتي حد
هدي :م انا فعلا معزمتش حد …عزمتك انت بس
ماجد بإستغراب: انا بس !!طاب ليه … ع الأقل كنت جبت جنة معايا
هدي: جنة مين دي هي كمان م انت عارف جنة عمرها م حبتني خالص …وانا مفيش حد قريب مني احتفل معاه بعيد ميلادي يراضيك كدا احتفل بيه لوحدي
ماجد قاعد اصلا مش ع بعضه وكله عرق وبيبلع ريقه
لا طبعا مش يرضيني …
هدي هروح اجبلك عصير واجاي تاني ي ميجو وهي قايمة بتد*لع في مشيتها وهي قاصدة ده …وراحت جبتله العصير وجات وماجد بيشرب العصير …هدي معرفش الجو حار كدا ليه وفجأة بتقلع الروب وبتكون لابسة تحته قميص عا*ري الصدر وفخد*ها باينة من القميص وبتفرد شعرها
ماجد اول م شافها كدا بقا عرقان تمام …وبيبص ل صد*ر هدي برغبة وشهو*ة
هدي لاقته سايح ع الآخر وبتقرب منه بد*لع وحب …ايه ي ميجو مالك انت ساخن ولا ايه وبتحط اديهاا ع راسه وهو مركز اووي في صد*رها …هدي بضحكة ميا*صة …ايه عجابك اووي كدا
ماجد وهو بيعدل نفسه :احمم …هو ايه
هدي بمر*قعة …اللي بتبص عليه وهتأكله بعينك وبتضحك
ماجد بتوتر :انا هفاهمك بس تعال معايا جوا

 

 

ماجد بتوتر اكتر واكتر :جوا فين …لا انا لازم امشي ي هدي
هدي :تمشي فين اخص عليك ي ميجو …بس كدا تحرمني منك انت مش حاسس بيااا كل ده انا بحبك اووي ي ماجد …ونفسي فيك كمان
ماجد :لا ي هدي ايه اللي بتقوله كدا … مينفعش انا خاطب
جنة وبحبها
هدي بضحك :بتحبها …لا م هو واضح لو كنت بتحبها مكنتش جيت هنا يروحي …بس سيبك انت انا قدامك اهو ومحدش هنا وجنة والله م بتحبك انا عارفة انت خاطبها ليه علشان فلوس ابوها مش كدا …سيبك منها وخليك مع الكارت الكسبان ومش هتخسر ابدا وبتروح حاطة اديهاا ع أيده وبتقرب منه وتبو*سه … كل ده وماجد تجواب معاها ع الآخر ومفكرش في اي حاجة غير لحظتها مع هدي
هدي بميصه ود*لع ..ايه هنقضي الليلة كلها هنا ولا ايه وبتضحك ضحكة خليعه … ماجد شالها ودهل بيها اوضة النوم ليفعلوا ما حرم الله من علاقة محرم*مه سوياااا
**الخطة بقا أن هدي عاملة كل ده علشان تكسب ع جنة وتخطف منها ماجد عايزة تنتصر عليها بأي طريقة
هدي كانت حاطة منوم في العصير ل ماجد مفعوله كان بيشتغل بعد خمس دقايق ع الأقل… وفي وسط العلاقة هدي لاقت ماجد نام وراحت بسرعة جابت التليفون ومصوره وهو في حضنه علي السرير كذا صورة وبكذا زوايا وهو عا*ري الصدر وحاضن هدي …وهدي اللي بعتت الصور ل جنة….
#Back_Again…

 

 

جنة :ايه يعني انكتمت دلوقتي …م ترد
ماجد بتوتر:اي الصور دي …دي متفبركه
جنة بضحك سخرية …متفركه ….اه … انت طلعت ند*ل وزبا*لة اووي وكمان و*سخ …ازي تعمل فياا كدا …ازي ده انا ادتك فرصة تانية وقولت يمكن كنت ظالمك في الاول يمكن كنت بكون عنيفة معاك …قولت احاول ونتكلم …طلع كل ده وهم ..طلع كدبة علشان تضحك وتلعب علياا …مش كدا
وكل ده عز وجميلة مش فاهمين اي حاجة …وايه حكاية الصور دي …
عز :ي جنة ….ي بنتي ممكن تهدي بس وتفهميني في ايه وصور ايه دي …ماجد ده انت ولا لا عايز إجابة صريحة
ماجد :لا ي عمي اكيد كل ده متفبرك ….
جنة:بابا لو سمحت محدش يدخل ولا يتكلم انا جايبكم تسمعوا وتشوفوا وبس …وانت ي ماجد بيه ي محترم …عايزة اقولك انا اللي غلطانة علشان أدت لواحد زيك قيمة …انا غلطانة علشان مش نهيت العلاقة دي من بدري …يخي بدل م تضحك عليا علشان فلوسي وفلوس ابويا …م انت عندك ابوك غني برضوا …ايه عاوز كل حاجة …طلعت ر*خيص اووي في نظري …و*حقير
ماجد :جنة ارجوكي افهميني بس اديني فرصة اشرحلك كل حاجة وبيمسك اديهااا…وفجأة جنة من غير اي كلام ولا مقدمات بتضر*به بالقلم و …
عز وجميلة بصدمة …

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية زين الصعيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى