روايات

رواية زين الصعيد الفصل الثالث عشر 13 بقلم دودي

رواية زين الصعيد الفصل الثالث عشر 13 بقلم دودي

رواية زين الصعيد الجزء الثالث عشر

رواية زين الصعيد البارت الثالث عشر

رواية زين الصعيد
رواية زين الصعيد

رواية زين الصعيد الحلقة الثالثة عشر

زين وصل الصعيد اول م وصل لاقا ولد عمه رحيم مستنيه ع المحطة
رحيم بفرح :زين باشا حمدالله ع السلامة واحشني قوي قوي يا اخويا وخدوا بالحضن
زين بحب :الله يسلمك ي واد عمي عامل اي
رحيم :الحمد لله نورت البلد وسط اهلك وناسك
زين؛ البلد منورة بناسها
رحيم :يلا بينا علي البيت عمي حسن مستنياك قوي قوي ومرات عمي كمان عمللاك كل الوكل اللي بتحبه غبت قوي عننا ي زين
زين :م انت عارف بقا ظروف الشغل ي رحيم هنعمل اي يعني
رحيم :ربنا يقويك ي ولد عمي
رحيم نده ع راجل من اللي معاه يجاي ياخد الشنطة بتاعت زين ويحطها في العربية
وركبوا العربية ومشيوا ع البيت بيت العمدة حسن الجبالي كبير أعيان سوهاج وضواحيها

 

 

_ويت
رحيم صالح الجبالي بيكون ابن عم زين شاب يبلغ من العمر 28 عاما بيشتغل مهندس خاطب بنت عمه اخت زين
هو وزين متربيه سوا ودايما ف ضهر بعض وعلي طول بيحضروا اي قعدة عرفية مع حسن الجبالي ابو زين
رغم أن رحيم مكنش بيحب القعدات العرفية كان بيحاس بملل وهو قاعد وأنه يسمع اراء وأحكام لناس البلد وهكذا إلا أن زين اقنعه ازي يحضر دوما بمناسبة أن زين شغله في مصر ولازم حد منهم ع الأقل يكون مع ابو زين ووالد رحيم كمان …
……………….
رءؤف :ملك إن شاء الله العريس واهله جايين النهاردة بليل
ملك :ماشي ي بابا يشرفوا
رءؤف بحب :خدي الفلوس دي بقا انزلي هاتيلك كدا طقم حلو علشان تقابليهم بيه
ملك :ملوش لازمة ي بابا انا عندي
رءؤف: وماله عندك عندك عايزك تلبسي النهاردة احلي حاجة
ملك :ي بابا بس…
رءؤف:مفيش بس يلا بقا بطلي غلبه وخدي الفلوس ومتتأخريش بليل
ملك بحب وهي بتاخد الفلوس من والدها :حاضر ي بابا مش هتأخر وراحت با*سته من خده ربنا يخليك ليا ي رب يحبيبي
رءؤف بحب :ويخليكي لياا ،خلي امك بقا تنزل معاكي علشان تنقي الطقم
ملك :لا مفيش داعي ماما تنزل معايا كدا كدا انا هقابل جنة النهاردة وهتيجي معايا متقلقش
رءؤف:ماشي ي حبيبتي المهم خلي بالك من نفسك
ملك :ماشي يحبيبي يلا انا هنزل بقا ع المستشفي وجنة هتعدي عليا سلام …
…………………

 

 

أحمد وأصحابه واقفين ع ناصية الشارع
واحد من أصحابه بيقوله :ايه يعم مش بقيت تتكلم علي الموزة ايه نفضتلك ولا اي
احمد :عيب عليك مش احمد اللي يتفضله
الشاب ٢:اومال اي يسطاا بس الغريبة انك مبقتش تتكلم ولا تجيب سيرتها خالص
احمد بخبث :بفكر وبخطط وبكرا تشوفوا هعمل ايه وبيضحك
الشاب ١: لا لا العب ده شكلك مخطط اووي اووي
وفضلوا يضحكوا …
………………..
ملك :الو انتي فين ي بنتي انا خلصت في المستشفي
جنة بنوم :ايه في ايه
ملك :انتي لسه نايمه
جنة بنعس: ايوه مصحياني ليه انتي كمان
ملك بعصبية :مش اتفقنا انك تعدي علياا
جنة بنوم :ايوه اعدي عليكي فين يعني
ملك :يماااااااااا في المستشفي
جنة :ايه خلاص يخربيت صوتك وداني ي ماما مش كدا
ملك :اه ياااني طاب اخلصي فوقي كدا والبسي وعدي عليا وانا مستنياكي
جنة :طيب خلاص ماشي هفوق والبس واجاي وقفلت السكة
ملك بزهق :يلهوي تموت هي في قفل السكة …
_صحيت جنة من النوم وقامت لبست بنطلون جينز وعليه بلوزة بيبي بلو ابيض وهيلز ابيض بكعب بسيط كدا وشعرها المفرود خصلات شعرها البني الفاتح ونظارة الشمس ونزلت …
……………………
_جنة عدت ع ملك في المستشفي بالعربية خدتها وراحوا قاعدوا في كافيه
ملك :يلا بقا اطلبنا حاجة نشربها
جنة :ماشي جايين علشان نشرب احنا صح
ملك :بلا بقا مش تبقي غلسه علشان عايزة اتكلم معاكي في موضوع
جنة :ماشي ي ستي

 

 

ندت جنة من الويتر وطلبت حاجة يشربوها …
جنة :هاا بقا يستي موضوع اي ده اللي عايزة تتكلمي فيه
ملك : انا متقدملي عريس
جنة :اه ماشي وبعدنا … لا لحظة قولتي اي بجد متقدملك عريس لولوي مبروك ي ملوكتي
ملك :اتهدي انتي كمان أنا خايفة ومتوترة اووي جاي النهاردة بليل هو وأهله
جنة بإستغراب :اومال حاسكي مش مبسوطة ليه من كلامك
ملك بتوهان :معرفش ي جنة اول مرة اقبل حد كنت ع طول برفض من غير م اشوف الشخص اللي متقدم لياا بس الغريبة أن وافقت وقولت ل بابا ماشي خليه يجي
جنة بحب وهي بتطبطب ع ملك وواخدها في حضنها :ي ملوكتي متخافيش عادي اي اللي هيحصل يعني اقعدي معاه وشوفيه وخليه هو كمان يشوفك واتكلموا مفيهاش حاجة اكسري حاجز الخوف من عندك صدقيني هتبقي قوية لو قدرتي تتخطي ده لحد امتاا هتفضلي خايفة وقلقانة !!
لازم تحاولي وتجربي
ملك وهي بتحضن جنة جامد اووي هي كمان :حقيقي أنا بحبك اووي ي جنة شكرا بجد
جنة بحب :شكرا اي ي هبلة انتي هو اول مرة نعرف بعض ولا اي وبعدنا يلا بقا بينا ع المول علشان نجيب احلي طقم لأحلي ملوكه …
……………………
_مريم كمان بقت كويسة مع الوقت وخفت …وبدأت تباشر شغلها في القطاع طبيعي جدا
الدكتور حاتم ماشي في ممر القطاع لاقا مريم فند عليها
مريم بإنتباه :ايوه ي دكتور في حاجة
الدكتور حاتم :ممكن اتكلم معاكي في موضوع
مريم :اه طبعا اتفضل ي دكتور
الدكتور حاتم :مش هينفع هنا لو مش عندك مانع اعزمك ع حاجة ف الكافتيريا
مريم بتفكير :ماشي مفيش مانع

 

 

_و راحوا قعدوا في الكافتيريا وصمت منهم هم الاتنين
مريم :احم خير ي دكتور حاتم حضرتك قولت عايز تتكلم معايا في موضوع اتفضل انا سامعاك
الدكتور حاتم : اممم بصراحة كدا … انا مش عارف أبدأ ازي ولا منين
مريم بإستغراب:انا مش فاهمة حاجة خالص طاب اتفضل ابدا زي م انت عايز وانا هسمعك
الدكتور حاتم :احم بصراحة من غير لف ودوران انا معجب بيكي وعايز اتجوزك .
مريم بصدمة :تتجوزني!انت عارف حضرتك بتقول اي!
الدكتور حاتم :ايوه عارف مش فاهم مالك مستغربة كدا ليه
مريم وهي بتبص له وبتضحك بإستنكار :لا بجد حضرتك مش عارف انا مستغربة ليه
الدكتور حاتم :وفيها اي لما اطلب ايدك واتجوزك
مريم بسخرية :لا ابداً مفيهاش حاجة طبعا كل الحكاية ان حضرتك متجوز ي دكتور لا فعلا عندك انا مستغربة ليه! …

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية زين الصعيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى