Uncategorized

رواية حب خادع الفصل التاسع 9 بقلم نورا محمد

 رواية حب خادع الفصل التاسع 9 بقلم نورا محمد

رواية حب خادع الفصل التاسع 9 بقلم نورا محمد

رواية حب خادع الفصل التاسع 9 بقلم نورا محمد

– اما ينزل والله ما هسيبه 
– نورا بلاش مشاكل احنا انفصلانا وخلاص بس عمري ما هنسى أنه كسرني ووجع قلبي بعد مكان الدواء ليه مكنتش متخيلة إنه يطلع كده بس الحمد لله كل واحد في حالة دلوقتي 
– أميرة كنت عايزه احظرك منه بس هو مناعني لما كنت معاه كان بيتكلم عليكي كتير ويشكر فيكي وفي احترامك وانا كنت بضايق واغير الموضوع وأنك بتعملي كل اللي عايزه كان دايمًا شايفك احسن مني لحد ما جالي ابن خالي ووفقت عليه وكانت حجتي أنه غني بس ده مش السبب السبب هو انتي مكنتش بحبه يتكلم عليكي لحد ما اتخطبت وهومستحملش وكان عايز ينتقم مني أو يفتكرني هغير عليه بس انا حبيت ابن خالي ومش هفكر ارجع ل محمد 
– بس هو بيحبك 
– ابن خالي بيحبني من وانا صغيرة بس عمرة ما فكر يكلمني وأول ما سمحت ليه الفرصة خطبني واعترفلي بحبه واني كنت أمنية 
– طيب وانا كان ذنبي اي احب واحد بيحب غيري 
– ده النصيب وقلبك الي حبه مالناش دخل فيه 
– بدر احنا نكمل كل حاجة زي ما هيا ماشية واهلنا ميعرفوش غير بعد الفرح 
– نورا أن شاء الله مش هيعرفو 
– بدر ولا حد من الي هنا هيعرفهم 
– هاجر و أميرة تمام 
حجزو الفستان وخرجو يغيرو المود 
– بدر في مفاجأة ليكِ يا نورا 
– اي هيا 
– جمعت كل الخواطر بتاعتك وعملت كتاب ليكِ 
– بجد 
– اه 
– بس ده حزين بلاش هيأثر على القارئ 
– خلاص اكتبي غيرة حاجة مبهجة مفيهاش حزن 
– أنا فعلاً لازم أحاول علشان اوصل ل حلمي مستحيل اتخلى عنه 
– بتوفيق 
– تسلم يا اخي 
نورا كانت فرحانة جداً وأنها بعد كل ده أخيراً هتحقق حاجة من احلامها وتحاول تنسى إلي عدى وتفتح صفحة جديدة 
روحُ البيت ومشيت الأمور كما الاتفاق إبتدت نورا تكتب في الكتاب الاول ليه وهيبقى عبارة عن خواطر 
فتحت الاكونت وكتبت 
( الماضي قد مضى يجب أن يُنتسى لا يجب أن نفكر به، بل نُفكر في شيء نُريد الوصلٓ إليه ) 
بعد ربع ساعة جائها تعليق من مصطفى 
– ولكي ننسى يجب أن نفكر في حلم نتمنى الوصول إليه 
– معاك حق 
دخل خاص 
– اخبارك 
– الحمد لله وانت 
– دايمًا بخير 
– تسلم 
– اول ما هخلص الاجتماع هكلمك 
– تمام 
– في حفظ الله 
– قفلت الايميل ونامت تاني يوم مخرجتش من الغرفة كانت حابة تكون لوحدها علشان تكتب براحتها بدون إزعاج والدتها 
– هتفضلي قاعدة كده 
– اه بحب اقعد لوحدي 
– طيب هو محمد مش بيسأل عليكي ليه 
– نورا برتباك لا كان بيكلمني من شوية بس دلوقتي في الشغل 
– ماشي يا حبيبتي طمنتيني 
وخرجت رقم بيرن 
– الرقم ده غريب شوية مش مصري 
– الو السلام عليكم 
– مصطفى وعليكم السلام ليه ما فتحتي 
– عرفتك من صوتك 
– ما تغيري الحديث 
– عادي كنت تعبانة وقفلت 
– تعبانة مالك 
– شوية إرهاق بس انا بخير 
– الحمد لله 
– وانت عامل اي 
– الحمد لله بخير تعرفي إني مشتاقلك كنت ما صدقت لقيت حب حياتي من تاني بس شكلي مش مكتوبلي إني أحب 
– د انت حتى قمر 
– وانتي قمرين 
– تسلم اكيد المعجبات عندك كتير بالشركة 
– ماني عطيهم اهتمام 
– حتى لو مش مديلهم اهتمام جمالهم بيخلوك تنظر ليهم 
– بس انا شايفك اجمل منهم 
– كده العيب في النظر 
– لا العيب فيكي انتي 
– ليه 
– كل ما اقولك اني بحبك بتغيري الكلام لو مش عايزه قولي خليني اشوف حياتي واركز في شغلي أنا طول النهار عم فكر فيكي وانتِ ولا حاسه 
– لسه مش مستعدة ابتدي حياة جديدة لازم افكر الف مرة قبل ما اخد خطوه زي دي 
– خليكي فاهمة أن مش الكل زي بعض 
– اكيد بس دي حياتي لازم افكر بس في الوقت ده مستقبلي اهم 
– تمام أنا هطمن عليكي كل يوم سلام 
– سلام 
قفل التلفون ونورا قعدت تفكر وخرجت 
– يا ماما بدر فين 
– اكيد في اوضته بيكلم المزه 
– اه طيب هروح ازعجه 
– ماشي 
– دخلت وفعلًا كان بيكلم هاجر 
– بدر عايزه اتكلم معاك 
– في اي احكي 
– أنا جايلي عريس 
– ده امتى وانا في فرنسا 
– وده مين 
– إسمه مصطفى من سوريا صاحب شركات كتير في فرنسا 
– اه وعرفتيه ازاي 
– وحكت له 
– بصي دي حياتك بس انا شايف أن مصطفى يستاهل فرصة 
– ماشي هفكر 
ويلا جهزي نفسك علشان الحنه النهارده 
– ماشي هروح عند الطباخ يمكن يشفق عليه واخد حاجة 
– هههه طفصة 
– اختك بقى انت عارفني 
– ماشي اجهزي 
-حاضر
دخلت لبست فستان نبيتي وطرحة بيضاء كان جميل جداً عليها ودخلت عند بدر 
– نورا اي القمر ده البدله هتاكل منك حتة 
– أنا بردو الي قمر امال انتي اي 
– أنا قمرين عادي يعني 
– ثقة بقى 
– اه يابني 
خرجو وراحو عند العروسة اتصور وراحو البيت 
– نورا اي ده منتا بتعرف ترقص اهو ولا محضر لفرحك 
– اه كنت بحوش الرقص ليوم فرحي 
– بتاع مصلحتك 
رقص هو والعروسه على اغنية أنا بعشقُ لدنيا ايوه هقولها أنا متفائلة بية دي فرحة الدنيا ومافيها جاتلي فيه وبدعي ربنا كل يوم خليني ليه 
وشالها ولف بيها على المسرح 
الكل كان فرحان ليهم 
تاني يوم كان الفرح في قاعة ونورا كانت لابسه فستان سواريه لونه فراني كان تحفة عليها اتصورة مع اخوها ونزلت الصورة على الفيس 
– مصطفى قمري طلع 
– تسلم 
– تعرفي أنا نفسي اشوفك دلوقتي 
– ليه 
– علشان وحشتني رغم إني بكلمك بس عايز عيني تشبع من النظر ليكِ مشتاقلك 
– …..
– أنا عرفت انك مبتعرفيش تردي على الكلام الرومنسي 
– اه فعلاً 
– طيب مش هقوله تاني 
– تمام 
وقفل 
وكملت الفرح وبعدين روحو 
– عدى شهر ومصطفى كان كل كلامة معاها كيفك اخبارك لحد ما نزلت صورة على الاكونت بتاعه انها مضت عقد الكتاب بتاعها وأنها هتكون موجوده في المعرض 
– مصطفى مبارك ومن نجاح لنجاح 
– تسلم يا قلبي وبعدين مساحتها 
– مصطفى ليه طيب تعشميني وبعدين تجراحيني كده 
– أنا اسفه 
– لا مفيش اسف بينا 
– ماشي يا حب 
– ايوه كده احنا حبايب 
– ضحكت 
– كل اللي مشتاقله اني اشوف ضحكتك بس واشوفك دايمًا مبسوطة 
– يديمك يارب 
– ويديمك ليا 
– يارب 
– نزلت منشور وممنشنه ل اخوها بدر وكاتبه لولا وجودك ما كُنت وصلت يا حبيب قلبي ربنا يديمك ليا اخ وسند  
– مصطفي ده اخوكي ؟ 
– اه 
– تمام 
يتبع……
لقراءة الفصل العاشر والأخير : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية توأمان وقلب واحد للكاتبة إيمان المهدي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى