روايات

رواية زينب وكريم الفصل الثالث 3 بقلم روان حسن

رواية زينب وكريم الفصل الثالث 3 بقلم روان حسن

رواية زينب وكريم البارت الثالث

رواية زينب وكريم الجزء الثالث

رواية زينب وكريم
رواية زينب وكريم

رواية زينب وكريم الحلقة الثالثة

الحرا*مي×بتستغفلني يلا
و ف لحظه عو.ره ف بطنه و جري
_يلهوي يلهوي يلهوي
كريم=انا مامتش بتعددي عليا ليه
_أنت مش شايف الد.م يلهوي
كريم= يعيني علي شبابك اللي هيروح يا كيمو
_طب استني بس أنا هـ…
كريم=هتعملي ايه يا مجنونة
_هشيل الحديدة الراشقة في بطنك دي أكيد مش متعقمة و ممكن تعملك تس.مم يعني أنا الحق عليا بحاول أنقذك
كريم=ياستي أنا عايز أموت متس.مم متجيش جنبي
_كريم والله أنا خايفة بالله عليك متتحركش
كريم=يابنتي ده أ ب إسعافات أولية أن المصدر ميتشالش عشان ميحصلش نز.يف وأنا بضغط علي المنطقة المصابة اهو
_استني بقي عشان انا لمه بخاف ضغطي بيوطي و بدأت ادوخ
كريم =لا اقعدي ارتاحي يا حبيبتي احنا عندنا كام زوزو
_يلهوي علي المصيبة اللي احنا فيها
كريم=ما انتي لو تبطلي ندب و تطلعي روح النضوج اللي جواكي مكنش بقي ده حالنا حسبي الله ونعم الوكيل
_شششش سيبني اتصرف
كريم =عارفة انا لو متت روحي هتتحول للعنة مش هتفارقك و مش هسيبك تتهني مع سي وليد بتاعك
_اسكت بقااا سبني أفكر هنعمل ايه
كريم=لا و كمان أمي لمه تعرف يا خبر دي هتخليكي في خبر كان
_لا بالله بلاش أمك
كريم=اسمها مامتك يا سوفاچ أنتي
_ما تقول بيئة عادي
كريم=أنا… أنا
اتخضيت_كريم كريم فوق
كريم=مم متخافيش
وفقد الوعي
بالصدفة كان في مجموعة شباب ماشيين طلبت منهم المساعدة و فعلا نقلنا كريم المستشفى و كلهم حصلونا علي هناك
مامته جرت عليه و قعدت تبوس ايده و راسه لمه اتطمنت أنه بخير و كانت بتق*تلني في افكارها و هي بصالي
ف كريم لاحظ وقال=شفتي يا سماح قد ايه بنتك عظيمة كانت مستعدة تتخلي عن دهبها عشان تنقذنا من الحرا*مي بس انا طبعا مرضتش و حصل اللي حصل
خالتو بصتلي و ابتسمت هي عارفة اني في المواقف دي بغرق في شبر مايه و مبعرفش اتصرف عكس ما بدّعي دايماً
و بعد ما اتطمنا عليه خالتو شاورتلي عشان نمشي ف رحت سلمت علي مامته بحذر و شاورتله ب “باي” قالي بهمس
كريم=ألا قوليلي يا زوزو خفتي عليا؟
رديت بهمس زيه_أنت كنت هتروح فيها ايه اللي بتقوله ده
كريم بغمزة=يبقي خفتي عليا، خلاص امشي يلا سوسو واقفة بره لوحدها
وبعد ما عدت فترة التعافي و بقي كويس
_بقالنا شهرين منزلناش مش هتخرجني
كريم بضحك=بعد اللي حصل ده لا شكراً
_بارد
بصلي وبعد فترة صمت=تعالي معايا
_علي فين
كريم=هوديكي مكاني السري اللي محدش يعرفه
و فعلا رحنا مكان باين اكنه كان مستشفى و اتهجرت ف بقي مكانها مساحة واسعة ب سقف
_وااو لقيته ازاي ده، و ازاي مساحة كبيرة كده و مش مستغلّة
كريم=مش عارف بس أنا بحب المكان هنا و المرة الجاية هنيجي نسكيت هنا
_ااه عشان اقع وانا بتزحلق بقي
كريم=لا لا السكيت بتاعي اللي هو الخشبة الطويلة علي أربع عجلات ده، مش الشوز بعجلات
_اه كده اقع براحة اوك
ضحك ومشينا
في الشات
كريم=من كافكا إلي ميلينا:متراعي يا لبن المراعي
_من ميلينا الي كافكا :روح كل جاتوه
أنت شوهت رسايل كافكا نفسي تبعتلي رسايله فعلا
بعت ايموشن ضحك=فين الإبداع فين التجديد لازم أبقي مختلف
_كريم أنا حزينة أوي انهاردة وحقيقي مليش مود
كريم=هكلمك فون ردي
_ألو
كريم=ايه ده مال صوتك
عيني دمعت_انهاردة صحيت من النوم لقيت رحمة بتمسك شعري و بتقول أن طلعلي شعر أبيض انصدمت
كريم=……
_ألو أنت سامعني
كريم=هو أنا سامعك بس مستني أسمع اللي مضايقك
_أومال أنا بقول ايه من الصبح، كريم اقفل الله يرضي عليك مش ناقصاك بجد
كريم=يعني أنتي شايفة أن ده سبب تحزني عشانه بذمتك طب ما أنا اهوه شعري الكيرلي اللي بتحسديني عليه من يوم ما شفتك
قاطعته_مش بحسدك بس أنت شعرك حلو فعلا
كريم=شعري بس اللي حلو؟
_كريييييم
بضحك=خلاص خلاص المهم كنت بقولك أنه حتي شعري بعد كام سنة هيبيض برده و يقع كمان ف عادي يعني و لو مضايقك أوي كده ابقي اصبغيه
_قولتلك فرق السن بيننا أزمة بس أنت اللي مش مقتنع
كريم=أنا عن نفسي بحب الشعر الأبيض عادي ده زي ما بيقولوا شبه النجوم في وسط سواد الليل
_كلامك حلو
كريم=اه والله أنا زي العسل أصلاً ربنا يحفظني
_طيب يا مغرور هتعمل ايه انهاردة
كريم=الشغل كالعادة
_ماشي ربنا يقويك، يلا سلام
كريم=سلام يا عسل
اليوم كان ماشي عادي لحد ما جاتلي الرسالة اللي شقلبت كل حاجه كانت من هاجر علي الواتساب بعتالي صورة مشاريب وفي واحد قاعد قصادها بس وشه مش طالع باين أنها متاخدة علي غفلة و كاتبة
هاجر- “القعدة حلوة أوي يا زينب ناقصاكي يا حبيبتي ما تيجي تقعدي معانا شوية احنا في نفس الكافيه اللي قعدنا فيه المرة اللي فاتت أصله المكان المفضل بتاعنا”
مصدقتهاش أكيد مش هو
بعتله علي الواتس فينك لقيته قافل الداتا،الرسالة موصلتش
اتصلت رد من أول مرة
كريم=مكالمتين في يوم واحد مالبراحة علي قلبي يا زوزو
رديت بحدة_أنت فين
كريم=في الشغل هكون فين يعني
اتطمنت_ماشي يا كريم هبقي أكلمك تاني
و لسه بقول سلام سمعت صوتها
هاجر-واحد فبراتشينو لو سمح..
و صوتها اتقطع معني كده أنه أكيد شاورلها تسكت لأنه متكلمش
كريم=ماشي يا حبيبتي مع السلامة و قفل!!
مستنتش كتير وفي خلال نص ساعة كنت واقفة علي باب الكافيتريا و شفتهم
هي قاعدة كحلها سايح باين عليها معيطة و كريم بيتكلم معاها رحتلهم وأنا حاسة أن ضغطي بقي عالي
وقفت قدامهم
بنبرة سخرية قلت_كده تخرجوا من غيري يا ولاد مكنش العشم برده
متهزّش ولا بان عليه التوتر عكس ما كنت متوقعه
قال وهو مكشر=أهلاً يا زوزو تعالي اقعدي أطلبلك ايه
_لا ما أنا مش جاية أتضايف
وبصيت عليها عشان أعرّفه أنه هي اللي قالتلي
_لمه هاجر بعتتلي قالتلي أنكم هنا قلت لازم آجي أسلم
هو بصلها بصدمة وهي اتوترت
_وأديني سلمت، يلا بقي معطلكوش
مسك ايدي
كريم=بالله عليكي يا زينب متكبريش حكاية مش مستاهلة
رديت بزعيق_أنت ازاي تسمح لنفسك تمد ايدك أصلاً أنت اتجننت ولا ايه
كريم=وطي صوتك يا زينب احنا وسط ناس
_ولا اوطي ولا أعلي كده خلصت يا كريم و دبلتك أهي و رميتها في وشه و مشيت
مكنتش عايزة اسيبه قدام هاجر مكنتش عايزاها تحس أنها أنتصرت عليا بس حرقة قلبي مكنتش بالساهل، أنا عارفة أني يمكن لسه محبتهوش بس الكذب حاجة لا تغتفر وفي فترة انفصالنا دي ناس كتير كانت مبسوطة منهم هاجر و مامته لحد ما عدي كام شهر كنت فيهم اتأقلمت علي الفكرة وبعدين لقيت نفسي بكلمه
كريم=الو
بعياط _كريم الحقني خالتو مغمي عليها و رحمة في الكلية انا مش عارفة اتصرف
كريم=اهدي يا زينب براحة انتي عاقلة و هتلحقيها دلوقتي بصي احنا مش هنستني الاسعاف اطلبي اوبر و متقفليش الخط و انا قبل ما يجيلك هكون عندك ماشي
_م ماشي
كريم=اهدي يا زينب عشان تعرفي تلحقيها
_انا خايفة عليها اوي يا كريم
كريم=هتكون كويسة صدقيني بس دلوقتي حطي مخدة تحت راسها و شوفي النبض و النفس
_تمام
كريم=ها؟
_حاسة انه عادي مفيش حاجة
كريم=حلو اوي وهي بتقع وقعت علي الأرض جامد؟
_لا لا انا اخدت بالي انها دايخة و وقعت عليا
كريم=طب كويس إن شاء الله ميكنش في كسر او حاجة برافو عليكي يا زينب مش قولتلك هتنقذيها
_اه اه طب انا جربت اشممها برفان زي ما بيعملوا مفاقتش
كريم=في الغالب ده تعب سكر
_سكر؟ سكر ايه
كريم=ما هي عندها بس مش قايلالك
بنبرة مخنوقه من العياط_أنا…..أنا استاهل الحر.ق
كريم=متقوليش كده نطمن عليها و علاقتكم هترجع احسن من الأول بس بطلي عياط انا قربت اهو
وصل ووديناها المستشفى قبل ما تخش في غيبوبة
_انا أسفة أني اتصلت بيك بعد يعني احم اللي حصل بيننا بس أنت عشان ساكن قريب يعني وكده ف…
كريم بمقاطعة=عيب عليكي متقوليش كده احنا عيلة بغض النظر عن اي حاجة تانية
_خلاص تقدر تروح دلوقتى انا هتصل برحمة اخليها تيجي
كريم=لا يا حبيبتي انا هفضل لحد ما اتطمن علي القمر و هكلم رحمة استني
كريم=رحوم اخبارك
:….
كريم=قلبي يا ناس
فضلت بصاله وانا مكشرة
كريم=بصي يا ستي انا عايزك في حوار
:…
كريم=انا في مستشفى….. عشان زوزو احم قصدي زينب تعبت شوية ف جبتها عليها تعالي لوحدك من غير ما تجيبي سيرة لسماح هاه عشان متقلقش عليها
:…
كريم=عيب عليك يا اسطا ما انا معاها اهوه خلصي محاضراتك و تعالي بعد الكلية علي طول
:…
كريم=اول ما تيجي رني عليا هنزلك
:…
كريم=اشطا سلام
_ليه قولتلها أن انا اللي تعبانه
كريم=بعد الشر طبعاً بس التعب يكون فيكي احسن ما يكون في مامتها علي الاقل هتيجي وهي خايفه عليكي مش مخضوضة و الأرض مش شايلاها زيك كده واحنا جايين
_اه عندك حق
كريم=مش ملاحظة انك خفتي عليها أكنها مامتك فعلا
_ده حقيقي
كريم=هيييح ربنا يهني سعيد بسعيدة
كريم بهزار=جرا ايه يا سوسو أبعد عنك شوية تخشي المستشفى مكنتش أعرف أني غالي عندك أوي كده
خالتو سماح*من ناحية أنك غالي عندي ف أنت عارف غلاوتك و مش عارفة أشكرك ازاي يا حبيبي
كريم=ياربي عليكي متشكرنيش بس خليكي كويسة ده أنتي حتي شباب أكتر من زينب مش كده يا زينب
قلت وأنا عيني بتدمع_طبعا ماما دي ست الكل و دول شوية تعب و راحوا لحالهم
بصولي بإستغراب
وهي عينيها دمعت
_ليا عندك عتاب كبير بس مش دلوقتي
حضنا بعض واحنا بنعيط
كريم=خلاص يا جماعة أنا قلبي روهيف
بعد فترة سماح فيها بقت كويسة احم أقصد ماما معلش يا جماعة مش متعودة، أقنعتني كتير أن كريم هو “الشخص المناسب اللي كنت بدور عليه”
و بعد ما حسيت اني خلاص خسرته بعد موقفي معاه كان لازم آخد انا الخطوة ولو مرة
رحت لمكانه السري لقيتها
هاجر!
غصب عني وقفت اسمع
هاجر-انت عارف وحشتني قد ايه ولا مش عارف
كريم=انتي بتعملي ايه هنا و جيتي ازاي
هاجر-مشيت وراك وانت خارج من الشغل و ده مش موضوعنا دلوقتى بقولك وحشتني!
قلت ف سري”لا يا كريم اوعي تضعف”
اتنهد=وانتي كمان
هاجر-أنا عارفة انكم فركشتوا بسببي بس متزعلش يا حبيبي أنا عملت كده عشان تشوفها علي حقيقتها هي لو كانت بتحبك كانت هتثق فيك أكتر من كده و كل اللي حصل ده كان إشارة عشان تعرف انه مهما عدي بينا وقت احنا لبعض في الآخر صح؟
“لو قالها اه انا هسيبه بجد”
كريم=لا يا هاجر انتي عارفة اللي فيها،انا لو بقولك وحشتيني عشان انتي أقرب واحدة ليا، انا كنت بحكيلك اللي مش بحكيه لاختي انما غير كده مفيش
هاجر-يعني ايه؟ حبيتها؟
كريم=للاسف اه
“للاسف! مجنون ده ولا ايه”
قالت وهي بتسئله بعياط-يعني خلاص؟
سكت و مردش عليها
هاجر-ردك وصل
كريم=لو عوزتي اي حاجة ف اي وقت انتي عارفة انك هتلاقيني جمبك
هاجر-حاجة محزنة اوي اني مش هعوز غيرك
استنيت شوية استجمع فيهم اعصابي و ارتب فيهم الكلام اللي عايزة اقوله و بعدين دخلت لقيته بيسكيت كالعادة
_احم احم يا ساتر
كشر=هو انا مش هعرف اسكيت انهاردة بقي ولا ايه كل شوية حد ينطلي ده مبقاش مكان سر
عملت نفسي هبلة_ليه وانت كان في مين معاك
كريم=هقولك ماهي كده كده خربانة دي كانت هاجر
_واو الحب الحب الشوق الشوق
كريم=هه متجيبيش سيرته عشان بيجبلي حموضة
_اشرب حاجة ساقعه يا خفة
كريم=نينينيني
_المهم كان في حاجة عندك بتاعتي
كريم=حاجة ايه يا تري
_شئ لونه احمر بيقعد ينبض كده من اربع حروف
كريم=مش كان تلاتة! اه لا استني بيتقال عليه مُضغة برده
_ما شاء الله الثقافة جاية تهلّ عليك دلوقتي الله يرحم أمّا كنت تكره الشِعر
كريم=ألاه مش دي كانت فزورة
_اسمعها للآخر متعصبنيش
كريم=اتفضلي يا هانم
_من اربع حروف اول حرف كاف
كريم=كاف كتاب
_بجد! طيب انا ماشية
ضحك=خلاص خلاص تعالي ما تقولي ان كيمو قلبك و دقاتك و قرة عينك علي طول لازم فوازير و حوار
_حيلك حيلك ايه كل ده
كريم=هتخسي يعني لو مدحتي فيا شوية
_اه هخس
كريم=خس يابا ما انت في كل الاحوال قمر
_احممم المهم برده
كريم=من كافكا إلي ميلينا”إنني لا أرى في أي مكان شيئاً سواك، وكل ما عداك فهو عندي سواء، لماذا أحبك؟، وكيف أحبك؟، لا أدري.”
ابتسمت_ده دوستويفسكي مش كافكا
كريم=نحاول مرة تانية؟
_انا مش فاكرة دي المحاولة رقم كام الصراحة
كريم=طب ما تقوليلي نحاول مرة تانية وانتي ساكتة عشان المود اللي احنا فيه بس ازاااي لازم تفصليني هتشللل
ضحكت اكتر_ خلاص خلاص قول تاني
كريم=لا انا مش فاضي للشغل ده
_استني هنا كريممم يا ولا
و من أجل حبك سأتحجج باللاشئ و كل شئ فقط كي نستمر معا للمرة الثانية ✨🖤
تمت❤

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية زينب وكريم)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى