روايات

رواية زينب الفصل الخامس عشر 15 بقلم هي جنته

رواية زينب الفصل الخامس عشر 15 بقلم هي جنته

رواية زينب الجزء الخامس عشر

رواية زينب البارت الخامس عشر

رواية زينب
رواية زينب

رواية زينب الحلقة الخامسة عشر

خالد مقدرش ينام طول الليل بيفكر ازاي
زينب تتحول لليلي وقرر يروح للدكتوره تقي
يتكلم معاها لبس ونزل لقي سلمي بتجهز
الفطار وقف شويه وهو بيبص عليها
زينب: صباح الخير ياخالد واقف كدا ليه
خالد:ها لا مفيش حاجه صباح النور الاولاد فين
زينب:الاولاد راحو المدرسه وماما زمانها جايه
تفطر اقعد علي السفره هنحط الاكل اهو
خالد:طيب بسرعه عشان امشي
زينب :مستعجل ليه هو مش هنروح مع بعض الشركه
خالد:لا انتي تروحي الكليه النهارده علشان
بقالك فتره مروحتيش والامتحانات قربت
زينب:خلاص ثواني ألبس وأنزل
خالد:خلاص ماشي بس متتأخريش
زينب:حاضر ثواني

 

 

خلصت زينب ونزلت لقت خالد مستني في
العربيه ركبت جنبه بدون خوف ولا توتر
وكان في عربيه بتراقبهم من بعيد لبعيد
ومأخدوش بالهم منها
خالد: هتخلصي امتي عشان اجي اخدك
زينب : مش عارفه لما أخلص هرن عليك
خالد:خلاص ماشي خلي بالك من نفسك
زينب نزلت وقابلت صحباتها مها وفرح اللي
فرحو جدا لما شافوها
العربيه وقفت عند الكليه وفيها شخص
بيراقب زينب ولابس كاب ونظاره عشان
محدش يعرفه

 

 

خالد اول لما زينب نزلت رن علي الدكتوره تقي
خالد:السلام عليكم ازيك يادكتر عامله ايه
معلش لو كنت ازعجت حضرتك بس انا عايز
أقابل حضرتك ضروري جدا خلاص ماشي انا
مسافة السكه هكون في العياده يلا السلام عليكم
وصل خالد العياده وبعدها وصلت الدكتوره
تقي :السلام عليكم معلش لو كنت اتأخرت عليك شويه
خالد:لا ابدا انا اللي اسف اللي اتصلت عليكي
في الوقت دا وجبتك في ميعاد غير مواعيد
العياده بس مقدرتش اصبر لحد ميعاد العياده
بجد الموضوع صعب ومش عارف اعمل ايه
تقي: خير ياخالد قلقتي في ايه
خلد :يادكتوره زينب من يوم مفاقت وهي مش طبيعيه
تقي: ازاي يعني
خالد: يعني معدتش زينب المرحه اللي ماليه
الدنيا ضحك وهزار بقت ساكته ودايما
سرحانه ومش بتتفاعل مع اللي حواليها بقت اشبه ب ب
تقي:ليلي صح

 

 

خالدبصدمه:ايوا فعلا عرفتي ازاي
تقي :كمل بس
خالد:المصيبه والصدمه اللي حصل ليلة انبارح
كنت نايم في غرفتي ولقيت زينب جات نامت
جنبي وحضنتني وانتي عارفه انه مستحيل
انها تعمل كدا وبعدين بزعق لها وبقولها بتعملي
ايه يازينب قالتلي انا مش زينب يالوده ودي
كلمة ليلي دايما كانت بتدلعني بلوده انصدمت
وهزيتها عشان تفوق فاقت وهي مش فاكره
حاجه ولا حتي تعرف انها جات عندي
وانصدمت لما جبتلها سيرة ليلي انا خفت مش
عارف ايه اللي حصل فهميني ايه اللي حصل
دا انا تعبان من ساعتها وخايف ومش عارف انام
تقي: طب اهدي كدا واشرب فنجان القهوه دا
وانا هفهمك علي كل حاجه بص من الاول كدا
هي كانت عايشه حلم حي ذات تفاصيل وابعاد
تحمل في طياتها معاني ورموز ذات دلالات
وثيقه بالواقع وبعد الاستيقاظ من النوم

 

 

 

العميق يتذكر الرائي الحلم بالتفصيل ودا
لاشخاص يتمتعون بقدرات نفسيه ويمكنهم
تذكر التفاصيل بعد استيقاظهم وايضا الاحلام
المتكرره تحكي قصه ما وعادة تدل علي ما
حدث بالفعل في الحياه الحقيقيه
خالد: يعني ايه انا توهت مش فاهم اي حاجه
تقي:بالمختصر كدا زينب لما كانت في الغيبوبه
حلمت بحياة ليلي كلها وبكل احداثها حلوها
ومرها واكنها كانت عايشه الاحداث دي واللي
حصل ليلة انبارح حلم بليلي وهي بتحضنك
هو حصل قبل كدا يعني مكنتش ملبوسه ولا
عندها حاله نفسيه
خالد:طب ليه زينب اتغيرت معاملتها ليا
تقي:بص ياخالد دي اسرار مرضي بس انا
هقولك عشان تاخد بالك وتصلح الغلط اللي انت عملته
خالد:انا عملت حاجه زعلتها انا عمري مفكرت ازعلها
تقي: زينب بتحبك اوي ومن كتر حبها ليك لما
انت انصبت نست ان عندها فوبيا من الرجاله

 

 

وشالتك علي صدرها وكانت هتموت عليك
ومن كتر خوفها عليك دخلت في غيبوبه لانها
خافت في لحظه انها ممكن تخسرك وانت
عملت ايه جيت لما كانت في الغيبوبه قعد
تتكلم معاها عن ليلي وصرحتلها انك
محبتهاش ولا عمرك هتحبها لان قلبك مع ليلي صح
خالد:صح وايه اللي عرفك
تقي : احنا بننصح اهل المريض انهم يتكلمو
مع المرضي يمكن لعل وعسي يكونو سامعين
اهلهم فدا بيشجعهم يرجعو للحياه من تاني
وللاسف زينب سمعت اعترافك دا وقررت انها
مش هتفكر فيك تاني كحبيب هتعتبرك
صاحب الشغل وشريك في السكن وصاحب
بس وقررت تنسي موضوع الحب دا
ومتفكرش فيه بس هقولك ياخالد زينب بنت
تستاهل الحب وعمرك مهتلاقي زيها ابدا

 

 

فأفتح قلبك ليها وارمي الماضي وراك
خالد:انتي عايزاني انسي ليلي حبيبتي ونبض
قلبي مقدرش انا عارف ان زينب بنت فيها كل
مواصفات الزوجه المسلمه بس فعلا قلبي مش ملكي
تقي: اعرف انك انت اللي عايز العلاج النفسي
مش زينب ابقي تعالي عشان تاخدلك كام
جلسه ونبدأ معاك كورس علاج
خالد:ان شاء الله هاجي وأسف اني عطلتك عن شغلك
تقي:ولا يهمك بس ياريت تهتم بالكلام اللي قلته
خالد: الله المستعان
زينب خلصت المحاضرات ورنت علي خالد
عشان ياخدها فخالد قالها نص ساعه
وهجيلك وهي وقفت مع البنات
فرح :زوزو اوعي تغيبي تاني عشان انتي بتوحشينا
مها: اه والله يازوزو احنا كنا من غيرك مش
عارفين نحضر محاضرات
وهما واقفين لقو بنت منتقبه جايه عليهم
السلام عليكم
وعليكم السلام

 

 

انتو مش عارفيني
لا مين حضرتك
انا سهر
كل البنات😲😲😲😲😲 بجد انتي سهر
سهر: في ايه يابنات مالكو مصدومين كدا ليه
الحمد لله ربنا هداني وارتديت النقاب بجد دا
اجمل حاجه حصلتلي بجد مش عارفه اشكرك
ازاي يازوزو انتي ربنا جعلك سبب هدايتي
انتي وخالد ربنا مايحرمكو من بعض ابدا
زينب راحت عندها وحضنتها جامد اوي وهي
بتبكي :مبارك حبيبتي والله فرحتيني بقالي
فتره طويله مفرحتش زى دلوقتي
مها وفرح حضنوها وباركولها
مها: ربنا يثبتك عليه ياحبيبتي ويهديكي
ويهدي قلبك

 

 

فرح :يارب الثبات عليه حتي الممات
البنات كلهم يارب
سهر: يازوزو خالد جا اهو يلا روحي ياقلبي
واشكريهولي ربنا يسعدكم
زينب وبنظرة ألم :يارب حاضر ياقلبي
استودعكم الله يابنات
راحت لخالد وركبت قدام من غير متبص
عليه : السلام عليكم
خالد وهو ملاحظ حزنها فحب يلطف
الجو:وعليكم السلام عملت ايه النهارده
زينب : ولا حاجه خلصت المحاضرات اللي
عليا وطلعت استنيت برا مع البنات
اه صحيح سهر لبست النقاب وقالتلي اشكرك
إن ربنا جعلك سبب هدايتها
خالد: بجد والله ماشاء الله لا قوة إلا بالله
اللهم بارك ربنا يثبتها عليه ويثبتك يارب
زينب: يارب

 

 

والعربيه لسه ماشيه وراهم
خالد:ممكن اعزمك علي الغدا برا
زينب :لا مش هينفع عشان ماما والاولاد
خالد: وفيها إيه لو خرجنا لوحدنا النهارده
زينب خايفه لتضعف قدامه:لا أسف عايزه اروح
خالد في نفسه ياربي اعمل ايه بس مش
عارف اتعامل معاها ازاي ياريتني مكنت
اتكلمت ولا صرحت باللي في قلبي
وصلو الفيلا واول ما نزلت من العربيه لقت
اللي بينادي عليها
زينب زينب
زينب لفة نفسها تشوف مين لقت 😳😳😳😳
ياتري لقت مين

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية زينب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى