روايات

رواية زيتونة الملكة الفصل الثاني 2 بقلم عادل عبد الله

رواية زيتونة الملكة الفصل الثاني 2 بقلم عادل عبد الله

رواية زيتونة الملكة الجزء الثاني

رواية زيتونة الملكة البارت الثاني

زيتونة الملكة
زيتونة الملكة

رواية زيتونة الملكة الحلقة الثانية

ملك : اللي يشوفك يفكر أنك بتحضر ماجستير ولا دكتوراه !!!
فايز ” يضحك ” : ياريت ، أنا بحضر اللي أكبر من الماجستير والدكتوراه .
ملك : فيه حاجة اكبر من الدكتوراه ؟
فايز : ايوه يا حبيبتي .
ملك : بتحضر ايه ؟
فايز ” يضحك ” : لاااااا ، لسه بدري عليكي ، بس مسيرك هتعرفي .
ملك : ربنا يوفقك يا حبيبي ، طيب هتفطر دلوقتي ولا لسه شوية ؟
فايز ” يضحك ” : أيوه يا قلبي جهزلنا فطار نفطر سوا وبعدين ندخل أوضتنا ناخد شوية عسل .
ضحكت ملك : من عينيا يا حبيبي .
تناولت ملك وفايز طعام الفطور ثم دخلا غرفة نومهم .
وبعد مرور بعض الوقت…..
ملك : أنا هقوم أخد شاور .
فايز : لأ أستني شوية .
ملك : لأ مينفعش ، أنا هاخد شاور علشان تدخل بعدي أنت كمان تاخد شاور و تنزل تلحق صلاة الجمعة .
فايز : أيه !!!
ملك : مالك يا حبيبي ؟ فيه ايه ؟
فايز : لا مفيش ، انا مش هنزل .
ملك : ليه يا حبيبي ؟ أنت مش هتنزل تصلي الجمعة ؟
فايز : لأ يا حبيبتي أنا مش عايز أسيبك النهاردة لحظة واحدة .
ملك : وماله يا حبيبي أنزل صلي ولما تطلع نفضل مع بعض طول اليوم .
فايز : حبيبتي .
ملك : نعم يا حبيبي .
فايز : بلاش تكلميني في المواضيع دي تاني أرجوكي وسيبيني براحتي .
ملك : ماشي يا حبيبي زي ما تحب ، أنا بس قولت أذكرك من باب ” وذكر انما الذكري تنفع المؤمنين ” .
فايز ” بصوت عالي ” : خلااااص .
ملك : مالك يا فايز بتزعق كده ليه ؟
فايز : مفيش يا حبيبتي بس حاسس اني مخنوق شوية .
ملك : طيب خلاص تحب أعملك عصير ليمون معايا ؟
فايز : لا يا حبيبتي مش عايز .
بعدها بقليل رفع أذان الظهر وبدأ الناس في الذهاب لصلاة الجمعة واذا بفايز يدخل ويأتي بزجاجته ومعها كأس ويتناول عدة رشفات منها !!
ملك : أيه ده يا فايز !! أنت أزاي قاعد بتشرب خمرة وقت صلاة الجمعة ؟؟؟
فايز : أيوه ، حاسس بصداع جامد .
ملك : وده اللي هيعالج الصداع ؟؟
فايز : أيوه .
ملك : لكن حرام كده ، الناس رايحين يصلوا وأنت هتقعد تشرب ؟!!
فايز ” بصوت عالي ” : قولتلك مش عايز أسمع الكلمة دي !! أنا مش صغير وعارف أنا بعمل ايه كويس .
ملك : طيب خلاص خلاص أنت حر .
وبعد تناول عدة كؤوس من الشراب فاذا بفايز يطلبها للفراش !!
ملك : هوه ده وقته !!
فايز : حبيبتي انا بموت فيكي وعايزك في كل وقت .
ملك : ماشي يا حبيبي زي ما تحب .
وبعد مرور عدة دقائق ….
ملك : اي ده ؟ أنت هتعمل اي ؟
فايز : أستني يا حبيبتي .
ملك : لا لا مش ممكن .
فايز : أستني بس انا بحبك أوي .
ملك : وأنا كمان بحبك بس مستحيل أوافق بكده .
ملك وأنا كمان بحبك بس مستحيل أوافق بكده .
فايز علشان خاطري .
ملك لأ طبعا أنت اټجننت !!
حاول فايز أرغامها علي قبول ما يريد ولكنها ڼهرته وأبعدته ثم أعتدلت قائمة وقالت أنت اټجننت أكيد !! انت مش ممكن تكون فايز اللي انا حبيته !!!
يعتدل فايز ويبدو عليه التوتر ويقول أنا أسف يا حبيبتي تقريبا الكاسين اللي شربتهم هما اللي عملوا فيا كده .
كان هذا اليوم بمثابة الصد مة الأولي التي أنتبهت لها ملك جيدا .
لقد اكتشفت ملك أن لزوجها فايز ميول غريبة وغير طبيعية وفي ذات الوقت شربه للخمړ في أوقات العبادة تحديدا تصرف عجيب غير مبرر ويدعو للحيرة والدهشة !!
حاولت ملك اظهار ڠضبها وضجرها من تصرف فايز معها حتي لا يحاول تكراره مرة أخري .
جلست ملك أمام التلفاز تشاهد بعض الأغاني ببنما دخل فايز غرفة المكتبة وأغلق الباب عليه .
وقبل نهاية اليوم خرج فايز من غرفته وقال لها هتفضلي طول اليوم زعلانة كده ومش بتكلميني
ملك أنا بجد زعلانة ومصد ومة فيك .
فايز أرجوكي خلاص بقي النهاردة أخر يوم في الأجازة وهرجع الشغل بكره مش عايزين ننهي الاجازة نهاية مش لطيفة .
ملك ماشي يا فايز بس أوعدني متعملش كده تاني .
فايز حاضر أوعدك يلا بقي قومي ألبسي أجمل حاجة عندك علشان نخرج نتغدا بره ونتفسح شوية .
وبالرغم من أن ملك لا تهوي أرتداء الملابس المٹيرة او الميكاب الصارخ ولكنها تعمدت ذلك كبالون أختبار له .
أرتدت ملابس ضيقة للغاية تبرز كامل مفاتنها ووضعت ميكاب صارخ مثير للغاية وختمت ذلك بعطر نفاذ
شديد الجاذبية والأثارة !!!
خرجت ملك مع زوجها فايز وطيلة أكثر من أربع ساعات هي وقت تناولهم الغداء والتنزه خارج المنزل لم تسكن لحظة نظرات وتعليقات كل من رأها !!!
والمثير للدهشة أن فايز كان في قمة السعادة ولم يعلق أي تعليق أو يحاول صد اي محاولة لنظرة او لكلمة من معجب تكاد نظراتهم تلتهم زوجته شهوة !!
ظلت ملك مندهشة من سلبية فايز حين رأي نظرات ومعاكسات الرجال والشباب لها !!!
عادوا ليلا الي المنزل بعد أن أصابهم الأرهاق وأرتمت ملك علي فراشها لتأخذ قسطا من الراحة .
وما أن لامس جسدها الفراش حتي غاصت في نوم عميق .
فتحت ملك عينيها بعد عدة ساعات فلم تجد فايز بجوارها !! أمسكت بهاتفها ونظرت لتجد الساعة قرابة الثالثة فجرا !!!
قامت ملك منزعجة ونادت علي فايز ولكنه لم يجيبها !!!
خرجت من غرفتها فلم تجد فايز في أي مكان !!!!! لكنها وجدت باب الحمام مغلق !!
ذهبت بخطا هادئة حتي وقفت خلف باب الحمام لعله يكون بالداخل !! ووقفت تتصنت وتستمع .
واذا بها تسمع صوت همهمات غير واضحة داخل الحمام !!!
ثم تجد رائحة بخور خارجة من الحمام !!! أنها رائحة كريهة جدا !!!
ملك بصوت منخفض نهار اسود !!! هو بيعمل اي جوه الحمام !!!
انتظرت ملك قليلا وهي تسمع تلك الهمهمات الغير مفهومة وحاولت فهم أي كلمة منها ولكنها فشلت !!
حتي خرج فايز وأتسعت عيناه حينما فوجئ بها تقف أمامه مباشرة !!!
فايز أنتي بتعملي أيه هنا
ملك أنت اللي كنت بتعمل أيه في الحمام في الوقت ده
فايز متغيرش الموضوع ردي عليا كنتي واقفة بتعملي أيه
ملك أنا قلقت من النوم ولما مش شوفتك جنبي قومت أطمن عليك .
فايز كنتي واقفة بتتصنتي عليا
ملك لأ انا استغربت لما لقيتك قافل باب الحمام وطافي النور وشميت ريحة بخور غريبة !!!
فايز ده مش بخور دي شوية أوراق كنت بحرقها في الحمام .
ملك وليه كنت طافي النور وأنت جوه وكنت بتقول ايه جوه وبتكلم مين
وقف فايز حائرا يفكر ثم قال لها تعالي أقعدي
وأنا أفهمك كل حاجة .

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية زيتونة الملكة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى