رواية زوج للايجار الفصل العاشر 10 بقلم أميرة محمد
رواية زوج للايجار البارت العاشر
رواية زوج للايجار الجزء العاشر
رواية زوج للايجار الحلقة العاشرة
يزن بأستغراب: اي ده لينظر حوله ويجد الظلمه في كل مكان ليحاول إشعال الضوء ليصدم بما امامه
يزن وهو يبتلع ريقه : تمارا اي ده لتقترب تمارا وهي ترتدي فستان من اللون الطوبي وتضع ميكب يظهر ملامحها بأنوثه لتضيف تصفيفه شعرها جمالا فوق جمالها لتظهرها اكثر
لتقترب منه تمارا وهي تبتسم وتنظر له بحب : فكرت اننا بقينا مهملين فبعض من يوم ما خلفنا حبيت نجدد اي رايك في زينه الاوضه انا جهزت عشا رومانسي لينا لوحدنا
لينظر لها يزن بصدمه وهو يقترب منها : جامده اوي اللون ده جاحد عليها لتقول تمارا بغباء : لون اي الاوضه نفس لونها انا مغيرتش الوانها انا بس حطيت ورود حمرا وشموع وعملت مكرونه اللي بتحبها
يزن بضيق : مش وقت غبائك دلوقتي يتمارا ركزي معايا مش هنضيع كل اللي عملتيه عشان مبتشغليش عقلك
لتنظر له تمارا بضيق وهي تمسك بيده : طب تعالي انا جعت اوي ليبتسم لها يزن وهو يحتضنها بعشق
__________________
في صباح اليوم التالي
نايا بفرحه: ها اي رايك بقي لينظر الياس بصدمه لما حوله وهو يقول بصدمه : اي ده
نايا بسعاده : ده الجيم الجديد بتاعك انا بجهز فيه من فتره ودلوقتي خلص من كله ومستني المدير وبس
الياس بصدمه : ده ليا انا لتنظر له نايا بملل : امال لأمي يا الياس اخلص عجبك ولا محتاج يتغير فيه حاجه
الياس بذهول : يتغير فيه اي ده خيال مش طبيعي انا حتي فأفظع أحلامي مكنتش اتخيل ده ابدا بس مستحيل اقبل بيه
نايا بريبه : ليه في حاجه غلط مش انت اللي قلتلي نلاقي جيم مناسب ونبدأ فيه
الياس بتوتر : ايوه بس كان قصدي اي جيم واشتغل الكوتش بتاعك فيه لفتره بس مش قصدي تشتري جيم جاهز من كله بأسمي
نايا بلا مبالاه : عادي انا اصلا كنت بجهز فيه من اول معرفت انك كوتش وده كمان عشان قدامهم لو حبوا يزوروا هنقول ليهم اي
الياس بتوتر : يا نايا افهميني انا مقدرش انا حاسس اني صغرت قدام نفسي اوي انتي جبتيلي كل حاجه حتي من غير مطلب شقه عربيه جيم كامل لبس وحجات فخيالي مكنتش اتخيلها انا صحيح وافقت بس علي مبلغ معين مش كل ده
نايا : الياس كل الحجات دي كماليات عشان يصدقوا وانت تعبت معايا وهتضيع فتره من حياتك عشاني ودي أقل حاجه اقدمهالك
الياس برفض : لا مش هقبل اكتر من كده لتقول نايا بضيق : الياس كله جهز انا هعمل بيه اي ملهوش لازمه عندي انا مبفهمش فيه
الياس بضيق : خلاص لو قبلته مش هاخد منك المبلغ اللي اتفقنا عليه لتقول نايا بتفكير : مع اننا متفقناش علي كده بس ماشي لو ده هيريحك ويخليك تقبلهم يلا انطلق بقي وشوف الجيم بتاعك
ليضحك الياس بعدم تصديق وفرحه ليدخل وهو يتفحص كل شئ بذهول فهو من أحدث الاجهزه
نايا بمرح : عشان تعرف ان نايا زي العصايه السحريه وكمان عملتلك اعلان عن الجيم وجايلك طلبات كتير جدا وكتبت هتبدا من بكره عشان يبقي في شهره للجيم
الياس بصدمه : انتي لحقتي تجهزي كل ده امتي مش مصدق بجد لترفع نايا كتفيها بملل وهي تقول : عيب عليك مع نايا مفيش مستحيل
ليضحك الياس عليها بشده وهي تنظر له ولم تعلم لما ولكن شعرت فخفقان غريب أثر ضحكته
_______________
نونيا بابتسامه : اظن عدي وقت كتير ومتناقشناش فحاجه انا حابه نخلص من الموضوع ده بسرعه
شادي بأبتسامه : حصل خير انا بدأت فعلا في الموضوع وخدت الإجراءات المناسبه
نونيا : الصراحه محبتش اجيب تالي عشان ميحصلش زي العاده انت عارف ليضحك شادي وهو يقول : طب والله بتعمل جو للمكان والوحيده اللي قدرت علي مؤمن
نونيا بضحك : الصراحه فعلا ومؤمن اول واحد يعمل كده مع تالي دايما محدش كان يقدر يرد عليها
ليتحمحم شادي بأحراج وهو يقول : وانتي مخطوبه لتنظر له نونيا بخجل وهي تشير بنفي ليبتسم شادي براحه وهو يقول : حظي حلو
نونيا بعدم فهم : عفوا مش فاهمه ليقول شادي بأحراج : اقصد يارب ينفع والموضوع مياخدش وقت كتير
نونيا : امممم شكلك زهقت مني ومن قضيتي ليقول شادي سريعا : لا طبعا انا نفسي تطول بس مش حابب تقعي فمشكله نتقابل من غير مشاكل عادي بعدين فرح الياس ونايا عليه اربع ايام بس فعادي
لتقول نونيا بخجل : خلاص بما اني تعبتك اي رايك اعزمك علي الغدا ليقول شادي بمزاح : مين المفروض يعزم مين بقي خليها المرادي عليا
لتنظر له نونيا بخجل وهي تقول : خلاص يلا بينا عشان جعانه اوي
________________
تالي وهي تزفر بملل : وبعدين حالنا بقي شكل الولايا كده قاعدين حاطين ايدينا علي خدنا ومستنيين الفرج
عدي بضيق : بقولك اي هو كل يوم تيجي تعددي هنا وتنوحي انتو معندكوش بيت تتلموا فيه اي نظام الشحاته ده جبتيلي المرض
تالي بشهقه : انت ياض ياللي معندكش دم ده انا لو كنت اتجوزت وخلفت كنت جبت اللي قسمك نصين
عدي بتقزز وهو يحرك يده : ومين اللي امه داعيه عليه بعدين لو شاطره اتجوزي متقعديش تقرفي اهلي لتنظر تالي بعصبيه لتمارا : سامعه ابنك يست تمارا بيقول اي امسكيه بدل مطلع القديم والجديد عليه
تمارا بضيق : هعملك اي يعني يتالي الواد عنده حق انتي جبتيلي انا شخصيا اكتأب انا لو ولدت بدري هيبقي بسببك الولا كره عيشته جوه بطني
تالي بعصبيه : نعم يختي ليه دي امه برميل نكد بعدين انت ناسيه لولايا مكنتوش عرفتوا تعملوا حاجه اصلا جتكوا ستين نيله
لتجلس بملل وهي تزفر لتقول فجاه : لقيتها انا متخانقتش مع الواد مؤمن من يومين اي رايك اكلمه وأجر شكله لما يتعصب عليا
تمارا وهي ترفع احدي حاجبيها : والله يعني انتي اللي بتجري شكله اهه ومتلاقيش بعد كده حد يخلصكوا لتكمل بخبث : ولا هو اللي وحشك وبتتحججي
تالي بتوتر : هتحجج ليه انا اصلا مش بطيقه هيوحشني علي اي انا بس زهقانه ومش لاقيه حاجه اعملها
عدي بسخريه : اي للدرجادي حياتك بقت فاضيه مش لاقيه حاجه تشغلها روحي شوفي حاجه تنفعك لاخرتك افرضي متي طلعيلك صدقه ولا صليلك ركعتين ينفعوكي بدل مترازي فخلق الله
تالي بعصبيه وهي ترفع كم قميصها : ده انا هطلع صدقه علي روحك انت شخصيا دلوقتي تعالي ياض انت غلطت وانا كنت مستنياها اديني لقيت تسليتي
عدي وهو يتراجع بخوف : انتي طبعا مش هتأذي عيل صغنن برئ زيي ميطاوعكيش قلبك لتقول تالي وهي تضغط علي أسنانها: عيل اي يخالتي اللتاته ده انا هيبعتولي جواب شكر وبرقيه علي اللي هعمله فيك ده انا قلبي هرقص ويزغرط لما يقول يبس قال ميطاوعنيش
عدي بخوف وهو يركض : يماااا البت اتحولت هتاكلني الحقيني يتيييتههه
تالي بعصبيه : عيال متربوش اذا كان امه مش متربيه ابنها هيطلع متربي لتقول تمارا بضيق : وانا مالي انا الله مبلاش الكلام اللي يجوع الواحد ده
___________________
نايا بتعب : لا معدتش قادره خلاص حرام عليك انا قلت اتمرن مش تعاملني زي ابو لهب كده اي مش للدرجادي
آلياس بضيق : ابو لهب اي يا نايا احنا مكملناش عشر دقايق حتي في اي يماما لتقول نايا بتعب وهي تحرك يديها : لا انا خلاص يسيد مش قادر
الياس وهو يزفر بضيق : طب لو قمتي وكملتي حتي نص ساعه هطلبلك الاكل وناكل سوا
نايا بفرحه : بجد طب اطلبلي وجبه من ماك وهاتلي بطاطس وبيبسي عائلي الكبير ده وعايزه نص كيلو بسبوسه مهبطه اوي والله منك لله
الياس بصدمه : نص كيلو اي وماك اي انتي متأكده عايزه تخسي لتقول نايا بعصبيه وهي تشير لنفسها : امال انت شايفني بعمل اي بدلع بقالي ساعه بتمرن ويكاد العرق يبقي شلال
الياس وهو يقرب وجهه منها ويمسك بها من ثيابها : اه يبت الكذابه مفيش نقطه عرق واحده حتي قومي يبت نكمل واخرك معايا سلطه وصدر فرخه مسلوق
نايا بعصبيه وهي تبعد يده : مسلوق ليه رايح تزور خالتك اللي والده
الياس وهو يزفر بملل : امال يا نايا يروحي مفكره اي هتاكلي وتشبعي وتخسي سوا ليه مفكراني ساحر لتقول نايا بضيق : طب بلاش دي اي رايك نعمل دايت اسلامي
الياس بأستغراب : ده اللي هو ازاي مش فاهم لتقول نايا بأبتسامه فخوره : ناكل وندعي ربنا اننا نخس
الياس بتشنج : لو كانت سهله كده كنا قفلنا عيادات الدكاتره والجيم ودعينا كلنا ونستني الفرج يمرارتي
نايا ببكاء مصطنع : لا مهو انا مش هفضل عايشه علي شويه خضره وخس ليه مفكرني أرنب فار هقرقض فيه مستحيل يناس انا بشر
الياس بعصبيه : وحياه امي يا نايا لو مقمتي لعلقك علي باب الجيم واعملك عرض للي يسوا واللي ميسواش واخوف العيال بيكي انتي حره قوووومي
لتفزع نايا سريعا وهي تعود للتمرين بهمه ليضحك الياس عليها وهو ينظر لها بيأس منها
______________
منار بضيق : بت يا روجينا انتي هتفضلي قاعده كده قوليلي ذاكرتي الامتحان بكره لتقول روجينا بخفوت : ذاكرت
منار باستغراب: مالك يبنتي حالك مش عاجبني حتي مبقتيش تروحي لشروق ولا اتصلتي بيها مكنتيش بتقعدي يوم من غير متقرفيها
روجينا بهدوء وحزن : مفيش يماما بس تعبانه شويه لتضع منار يديها علي جبهه روجينا وهي تقول : حرارتك مظبوطه امال اي
روجينا بضيق : مفيش يماما ابعدي عني بقي لتستمع لصوت جرس الباب لتفتح منار علي الفور وهي ترحب بالقادم
منار: تعالي يا شروق يبنتي شوفيها قاعده جوه بقالها يومين لا اكل ولا شرب ولا راضيه تقول مالها
لتقول شروق بأبتسامه : متخافيش يطنط دي اعراض قبل الامتحان تلاقيها من التوتر روحي بس هاتي كيكه انا شامه ريحتها من آخر الشارع
منار بضحك : اه يبكاشه عنيا هتوزع انا واسيبكوا براحتكوا لتقول شروق بضحك : والنبي انتي عسل يطنط يفهماني
لتنظر لروجينا بعد خروج منار وهي تقول : مالك يبت ببعتلك مش بترضي ولا جيتي ولا عبرتي في اي لتنظر له روجينا بدموع وهي تقول : قلتله كل حاجه يا شروق
شروق بحماس : وقالك اي احكيلي بالتفصيل لتقول روجينا ببكاء خافت : برايك قالي اي يعني مش شايفه منظري
شروق بخيبه امل : شكلك عامل زي اللي فميتم رفض صح خيبه عليك يخويا هيلاقي احسن منك فين لتقول روجينا ببكاء : ياريته رفض بس هاني يا شروق وزعقلي جامد وقالي شيلي الهبل ده من دماغك
لتحرك شروق شفتيها بضيق : اخويا غبي مبيفهمش عامل زي اخوكي كده انا مش فاهمه اي اللي بيحصل
روجينا بعصبيه : لا انا فاهمه كويس هو بيعمل كده عشان بيحبها انا شفت نظراته ليها يوم كتب كتاب الياس شفته بيبصلها ازاي كله بيتكلم مع بعضه وهو سرحان فيها
شروق باستغراب : مين دي قصدك علي مين لتقول روجينا بحقد : قصدي علي نونيا اخوكي بيحب صاحبه نايا
شروق بكره : هي دي هتفضل ورانا ورانا من يوم مدخلت حياتنا وهي سرقت مني الياس ودلوقتي صاحبتها سرقت شادي منك
روجينا ببكاء : هو عمره مكان ملكي يا شروق عمره لتقول شروق بعصبيه : اسمعي يبت اخويا كان ممكن يبصلك لولا نايا وصحابها مش لازم نخليهم يتهنوا ونقعد نعيط زي خيبتها
روجينا باستغراب : يعني اي هنعمل اي لتقول شروق بحقد : تنور الننوسه وتيجي هنا بعدين نعرفها الشغل الحقيقي
___________
نايا بتعب : جسمي كله اكسر مش قادره يمااااا ليضحك الياس بشده وهو يقول : بس يختي معموله من هوا مش مستحمله حاجه مخدناش نص ساعه اصلا
نايا بعصبيه : بس يمفتري عايز تكسرني قبل الفرح ليقول الياس سريعا : صحيح هننزل نجيب البدله والفستان امتي الفرح معدش عليه حاجه
نايا بتفكير : خلاص ننزل بكره بإذن الله ونجيب كل اللي ناقصنا ليومئ الياس بأقتناع لتقول نايا بتوتر : انا خايفه يحصل حاجه مش مطمنه يعني كل حاجه ماشيه لغايه دلوقتي كويس جدا ازاي محصلش غلط صغير حتي
الياس بضيق : يختي اتفائلي ده حتي بيقولوا تفائلوا بالخير تجدوه لتقول نايا بشرود : ربنا يستر ويعدي الفرح علي خير وبعدين كل حاجه هتتصلح
لينظر الياس لها بتركيز وهو يقول : ييجي الفرح ووقتها هعرف اتصرف ونرتب كل حاجه لازم النقط تتحط علي الحروف
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية زوج للايجار)