روايات

رواية زواج زوجي الفصل الثاني 2 بقلم دينا عبدالحميد

رواية زوج زوجي الفصل الثاني 2 بقلم دينا عبدالحميد

رواية زواج زوجي الجزء الثاني

رواية زواج زوجي البارت الثاني

رواية زوج زوجي
رواية زوج زوجي

رواية زواج زوجي الحلقة الثانية

الو ايوه يا عمي بنتك جايه في الطرق عقلها عشان انا تعبت منها

ليه يا احمد حصل ايه

ابدا مروة جيت البيت وقالتلها انها خطبتي

انت عبيط يا ابني بقا توريها خطبتك طب ابقي وريني هتصالحها ازاى…… صوت خبط علي الباب وفجاه دخلت داليا معاها شنطتها

امها ايه ده؟

داليا انا هتطلق

 انتي اتجننتي يا بنتي تسبي بيتك وجوزك؟

داليا بغضب: كنتوا عايزني اعمل ايه وهو جاي وفي ايده واحده بيقول انها خطبته لا وايه كلوا كوم وهي عايزه نبقي اصحاب كوم تاني هتشلني

الام مقلناش كده با بنتي بس متوصلش تسيبي بيتك وتيجي

داليا اه كان مفروض اصبر لما اشوفه كاتب عليها رسمي وبالمأذون واجي صح؟

الاب لاء مش صح بس انك تسيبي بيتك وجوزك كمان غلط

داليا واهو حصل و اه علفكره انا مستنيه ورقة طلاقي منه لما تيجي عرفوني عشان محتجاها في ورق السفر

الاب سفر ايه؟

داليا هاسيب مصر واسافر شنغاهاي في شغل متنساش اني كاتبه معروفه ومؤلفاتي بتترجم وغير كل ده انا الفتره الي قعدتها في البيت اتعلمت لغات كتير زى الصيني والانجليزي والفرنساوي والتركي والعبري كمان وبدات اكتب باللغات دي واتواصلت مع جريده في شنغاهاي ونيو يورك واشتغلت معاهم بس عشان ابقي كتبتي احسن اتفقت معاهم اسافر والحمد لله اما يطلق هروح عن اذنكم عايزة انام

دخلت داليا اوضتها وهي ماسكه نفسها وقفلت الباب وفي اللحظه دي انهار قناع القوه الي كان بيغلف كلمها وفضلت تعيط لحد منامت

في مكان تاني….

# بقولك عايز مروة باي شكل انت فاهم؟

* يا باشا افهمني دي قضيتها طلعت من ايدي بقت في ايد واحد تاني وتقريبا خطيبها وهيتجوزوا

# لاء يا روح امك مانا معملتش كل ده عشان تتجوز غيري انت تتصرف وتجباهالى من تحت الارض فاهم؟

*بس….. يعني…

#متبسبسليش مش ناقصه شلل غو. ر كتك القر. رف وقفل في وشه

في نفس التوقيت في مكتب احمد في الشغل

احمد باشا….. احمد باشا

احمد بابتسامه خير يا حضرت الامين محمد

محمد سيادت اللوء عايزك ضرورى في مكتبه دلوقتي حالا

احمد بهدوء حاضر

محمد عن اذنك ياباشا

 واداه التحيه ومشي

احمد راح مكتبه اللوء واخد الاذن ودخل بهدوء

احمد خير يا سيادت اللوء

اللوء جلال انت هببت ايه مع داليا مراتك

احمد بلع ريقه وقال بابا انا

جلال لا بابا ولا زفت انت ناسي انها بنت اختي

احمد بتوتر متنساش ان ده شغلي ومكنش ينفع اكشفلها حاجه عن المهمه

جلال طب زي الشاطر كده اتصرف وزي مزعلتها رجعها

احمد كنت ناوي اخلص شغلي واروحلها

جلال ولو قولتلك ان داليا هتسافر شنغاهاي بعد بكره؟

احمد قام وقف وقال نعمممممم

جلال صوتك ميعلاش

احمد هتسافر ازاى منغير اذني

جلال مستنيه انك تطلقها زي مطلبت منك

احمد لا دي هربانه منك عن اذنك يا باشا اروح اعقلها واجي

جلال ببرود خد يلا

احمد بلا ولا بلا زفت هي ناقصه جنون ومشي بسرعه

جلال قعد يضحك من منظره وهو بيقول في نفسه فكرتني بامك الله يرحمها اه صحيح اما ارن علي ابو داليا اعرفه انك رايح عشان يشد عليك ورن عليه

احمد مشي باقصي سرعه وهو عفاريت الدنيا كلها بتتنطط في وشه وراح عند بيت داليا وامها فتحتله

احمد حضنها بحب وقال وحشتيني يا عمتو

رويه: يا واد يا بكاش ده لو مكنتش داليا زعلانه مكنتش جيت

احمد بقولك يا عمتي عايز اتغدا بنتك سايبه البيت بقالها يومين وانا مش عارف اكل

رويه قامت تجهز الاكل واحمد جه يدخل لمراته اوضتها لقها مقفوله من جوه فضل يخبط بصوت عالي في اللحظه دي خرج ابو داليا ببرود عايز ايه يا احمد

احمد عجبك عمايل بنتك دي يا عمي

ابو داليا حسن بقولك ايه بلا عمي بلا زفت انت تغلط وترجع تزعل

احمد عمي انا…..

حسن منغير تقطيع في الكلام الي حصل مينفعش ولا يرضيني بس لو هيرضية بيه اهي عندك خدها لكن لو مرديتش متفكرش انها هترجعلك

احمد بسعاده متقلقش هتصرف

وفضل يخبط داليااااا انتي يا زفته افتحي الباب بدل ماجيلك

اخيرا صوت داليا خرج وقالت بغضب لاء لاء

احمد بمحاولة اقنات افتحي يا دولي عشان خطري ده انا مودي حبيبك برضو

داليا ابتسمت تلقائي لانه مبيحبهاش تقوله الدلع ده قدام حد بس جه وقاله بنفسه

حاولت تكتم ضحكها وتظهر صوت متعصب وقالت طلقني

احمد باستعطاف يهون عليكي مودي

ده انا حبيبك

داليا ببرود مليش فيه

احمد اسمعيني بس

داليا بعصبيه لما افتكرت انه خاطب مش سمعه وهاسافر شنغهاي وهستني ورقتي منك وده اخر كلام وخلي المسهوكه بتعتك تنفعك

ها

احمد بغضب دالياااا

داليا افتحي بدل ما. كسر الباب علي دماغك

داليا مش فاتحه والي عندك اعمله

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية زواج زوجي) ‏

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى