روايات

رواية زوجتي الجريئه الفصل السادس 6 بقلم منة محمد

موقع كتابك في سطور

رواية زوجتي الجريئه الفصل السادس 6 بقلم منة محمد

رواية زوجتي الجريئه الجزء السادس

رواية زوجتي الجريئه البارت السادس

زوجتي الجريئه
زوجتي الجريئه

رواية زوجتي الجريئه الحلقة السادسة

يحيي قعد قدامها ع الفوتيه : اكلك كان حلو
ريشه بسعاده: بجد ماهو حلو عشان انا طبخته بالحب
يحيي: هو انتي بتحبيني
ريشه: طبعا بحبك والا مكنتش وافقت اتجوزك
يحيي عاقد حواجبه: تقصدي ايه مش فاهم
ريشه: هو مش انت طلبت ايدي للزواج وبابي سألني تتجوزي يحيي لكن انت ابوك فرضك عليا
يحيي هز راسه بنفي: لاء انا بابا مفرضتكيش عليا اسمها طلب مني اتجوزك
ريشه بنظره غيظ : امال ليه كل شويه تقولي انا اضطريت اتجوزك
يحيي: حصل عشان مكنتش عايزك فقلت اتفرضتي عليا
ريشه بربشت بعيونها وبدلع : وجايز قلت في قلبك لحسن حظي اني اتجوزتها والا كانت خساره اصل منين هتجيب زوجه جميله وايقونه للجمال صح يله تعال نام ع السرير
يحيي: نامي انتي الاول
ريشه: هنام سوي
يحيي: لاء مش عايز
ريشه: وانا مش هضغط عليك انا هحترم خصوصيتك تصبح ع خير
يحيي: وانتي من اهله
يحيي بص عليها ولما اتاكد انها راحت في النوم اتسحب وراح رقد جنبها
………………قصص منه محمد كاتب……………
باليل ريشه نايمه ع السرير ومنتظره يحيي يشاركها الفراش وهو دخل براحه وقعد ع الكرسي
ريشه قامت قعدت في الارض وحطت دماغها ع رجله
يحيي زق دماغها: بتعملي ايه
ريشه بصتله مبتسمه: بنام جنبك
يحيي: ليه
ريشه لعبت حواجبها: انا مراتك ولا نسيت
يحيي: ده الشئ الي مستحيل انساه بس الكرسي صغير ميخدناش
ريشه: هتاخدنا لو انت عايز
يحيي: عايز اسالك لو روحت نمت في البلاعه هتيجي معايا
ريشه كتمت ضحكتها: ايوه
يحيي: هو انتي يائسه اوي خديلك جنب هنام ع السرير حذاري تيجي ورايا سمعتي انا براقبك
ريشه: ياغالي ليه بتتصرف كده ولا نسيت الشرط الاول ( باست خده) وقولي يا حبيبتي يا ريشه
يحيي بيمسح خده بنزعاج: بتعملي ايه
ريشه: عاده قبل النوم ببوس خد بابي
يحيي بعصبيه: متعمليش معايا كده تاني افهمي انا قلبي لتوتا مش ليكي
ريشه بخبث: توتا مين هي مراتك
يحيي: لسه بس هتبقي
ريشه مدت شفايفها: وانا ميهمنيش انت ليا
يحيي: بس انا بجد بحبها هي مش انتي
ريشه: براحتك في يوم هتحبني
يحيي: مستحيل
ريشه: وانا بقولك هتحبني
يحيي: ابدا مستحيل
ريشه: هيحصل المستحيل
…………….قصص منه محمد كاتب…………………
……….قصص منه محمد كاتب………..
في المطبخ واقفه تغسل المواعين وبتغني
يحيي دخلها: ريشه هو انتي قررتي تاخدي الاوضه الي ع الشمال ليكي
ريشه: ايوه اصلها كبيره وواسعه لو معندكش مانع
يحيي بعصبيه خفيفه : هو انتي شايفه بجد انه بيتك
ريشه : يحيي ممكن تطلع تحضر شنطتك عشان نسافر شهر عسل بكره
يحيي: شهر عسل ايه
ريشه: شهر عسلنا يا يحيي
يحيي جاتله رساله من توتا انها منتظره بره فضل يفكر يلهي ريشه عنه ازاي وقال: ريشه اطلعي حضري شنطتك انتي الاول هنسافربكره لصبح
ريشه بسعاده كبيره: بجد يحيي: ايوه جد
ريشه ضكته وباست خده: بجد الف شكر يا حبيبي
ريشه طلعت بسرعه ويحيي اتسحب وفتح الباب وطلع لتوتا
يحيي: عامله ايه يا حبيتي
توتا ببكاء: بتسألني عامله ايه من غيرك يا يحيي تعبانه اوي
يحيي: انا اكتر منك انتي عارفه انا عمري ما حبيت ولا هحب حد زيك وعمري ما اتمنيت واحده غيرك
توتا: ليه موقفتش لاهلك انك مصمم ترتبط بيا وتصمم عليا رايك بس انت معملتش كده
يحيي: ياريت تفهمي انا منكرش اني حبيتك وحبيتك اوي بس برضو مقدرتش اعصي اهلي دول مهما كان اهلي
توتا بنفعال: بس اهلك مش هيعيشوا معاك عيشتك اهلك مش دايمين ليك طول العمر انا بحبك
يحيي: وانا ليكي وهفضل ليكي
توتا: ايه الحق الي بقي ليا فيك يايحيي ايه الحق
يحيي: ليكي حق قلبي ومشاعري توتا انا لسه عايزك وانتي عارفه قد ايه بحبك انتي بس اتمسكي بيا
توتا بدموع: مش هينفع
يحيي مسك ايدها برجاء: انتي لو بعدتي عني هيحصلي حاجه
توتا: مش هقدر يا يحيي مش هينفع وفيه واحده غيري في حياتك
يحيي: الوحده دي مجرد فتره انا مخلص ليكي وعمي ما فكرت لحظه اخونك
توتا: بس انت سبتني واتجوزت
يحيي مسك دقنها : مفكره اني مبسوط انا مش مبسوط انا دماغي مش بتهدي من التفكير بس غصب عني بجد انا اسف
توتا:مش عارفه هينفع نكمل ولا لاء
يحيي عيونه رغرغت بالدموع : عامه يا بنت الناس انا مش هضغط عليكي وعمري ما هقف في طريق طموحك وبتمني لك كل الخير وانك تكوني مبسوطه وفرحانه ومليون واحد يتمناكي وهيفضل حبك في قلبي مهما مر الزمان
توتا ضمته ليها: سامحني لو خرجت عن شعوري انا مش هسيبك لحظه تحت اي ظروف
يحيي باس ايدها: وانا معاكي وهفضل ماسك ايدك حتي لو كل لظروف ضدي
…………………..
في الساحل ريشه دخلت وجريت ع منظر البحر وهو بيتلاطم بأمواجه
ريشه بحماس : واو تعال بصي لمنظر البحر حاجه جميله خالص
يحيي: بلاش الحماس ياخدك انا مكنتش عايز اجي هنا ولا اعمل شهر عسل لانه ملوش اي معني
ريشه كشرت: اسمع احنا متجوزين
يحيي: اه متجوزين لسبب
ريشه: اي ان كان متجوزين وانت لازم تقبل ومتعملش مشكله واظن كل العرسان بيعملوا شهر عسل
يحيي بغضب: بتحبي تطلعيني عن شعوري وتثيري اعصابي مش كده
ريشه: انت ليه متعصب لان كان المفروض تيجي هنا ولا عشان انا مش توتا هي دي مشكلتك بس لحد هنا وكفايه احنا هنا عشان نستمتع ،تعرف ايه الفرق بيني وبينها
يحيي: ايه
ريشه: مجرد كلمه واحدة الحب انت مش بتحبني زي ما بتحبها لانها في حياتك وفيه حاجه كمان
يحيي: ايه هي
ريشه: انا مراتك مش هي فرق بين المشاعر الي ليها في قلبك وميز بين الي جنبك وع اسمك
يحيي: وانا مكنتش عايز اجي بس انتي صممتي تسافري شهر عسل كل ده حصل بسببك سمعتي
ريشه ربعت ايدها ع صدرها وبتهكم : عاوزني ارد اقولك ايه تاني اكتر من الي قولته احنا خلاص جينا اقبل الواقع
يحيي زفر بضيق: عشان انتي مش حاسه بالي حاسس بيه حاليا
ريشه: انت الي طول الطريق تشتكي من غير ما توقف من البيت لحد هنا بؤك موجعكش
يحيي بصلها بضيق : انا حر
ريشه: ماشي يا سيدي ممكن نكون اصحاب ليوم واحد بس
يحيي هرب بعيونه وخاف قدام جمالها يضعف وقالها : لاء مش عايز
ريشه: انت نفسك بس بتكابر
يحيي: انا مش بكابر انا مش طايقك
ريشه رفعت كتافها : براحتك انت الخسران
…………………
في الكافيه قاعده تشرب فنجان قهوه لقتها فايته من جنبها
خديجه: توتا
توتا لفت لمصدر الصوت وبصتلها: اهلا يا طنط عامله ايه
خديجه: انا زي الفل اقعدي
توتا: وانكل علام عامل ايه
خديجه: هو كمان كويس بس مكنتش اعرف انك بتيجي هنا
توتا : مش ع طول كل فتره والتانيه
خديجه: عامله ايه دلوقت
توتا: فين يحيي بقالي كتير مشفتهوش
خديجه: هو في شهر العسل
توتا: اه فهمت
خديجه: عارفه انك لسه زعلانه بس لو عايزه تقولي حاجه اتفضلي انا سمعاكي
توتا هو انا عشن مكنتش جاهزه اتجوز يحيي قمتي حالا جوزتيه بواحده تانيه
خديجه بجديه: لانك مكنتيش جاهزه انا مغلطتش لما جوزت ابني من بنت جاهزه تكون زوجه واحنا عايزين نفرح بأبننا الوحيد قبل ما يضيع وقته ع الفاضي
توتا: بس انتي عارفه انه مش بيحب البنت دي ازاي تغصبيه ع واحده مبيحبهاش
خديجه: لو كنتي بتحبيه ليه رفضتي تتجوزيه وهكررهالك تاني احنا مغلطناش لما اختارناله واحده مستعده تتجوزه وتتحمل مسؤليه تكون زوجه
توتا: اوكيه بس انتي عارفه لما جوزته انا مكنتش هنا ليه مستنتيش ولا خططي ده مع اونكل كل الي حصل
خديجه: مش لازم اشرحلك وبصراحه احنا مكناش نعرف انك مسافره حتي لو كنتي هنا ده مش هيغير شئ طول الوقت ابني بيجري وراكي وكان نفسه تبقي مراته بس انتي رفضتي
توتا: بس انا بحبه فعلا ياطنط احنا كنا مع بعض فتره سبع سنين
خديجه: او كنتي فعلا بتحبيه ليه رفضتي تتجوزيه بصي احنا دورنا ع مصلحته
توتا: وانا ياطنط
خديجه: انتي عايزه كيان وكرير وهو بقي عنده زوجه دلوقت وكلامك ملوش فايده انسي يحيي
………………………..
توتا رايحه جايه بحركات متوتره ولنفسها : اكيد مبسوطين بشهر العسل راجل وست لوحدهم في غرفه في اوتيل وع البحر وصوت الموج والبرد مستحيل لا مستحيل انا هموت من الغيظ
الباب خبط وهي راحت فتحته لقته مراد: مراد انا متصلتش بيك مش كده
مراد رمالها بوسه وقال: اعمل ايه وحشتيني
توتا: مراد ممكن تنسي العلاقه الي حصلت بينا انا محتاجه احس اني مخلصه ليحيي عشان كدا قةم روح
مراد ابتسم: احنا هنستهبل لو كنتي عايزه تكوني وافيه له بتمسي ايه عن ليلتنا
توتا: اعتبرها نزوه مش هتكرر
مراد: ولو هو وافي ليكي فينه دلوقت ياحبيبتي يحيي مش مقدر بنت حلوه زيك وانا لوحيد الي يقدر يداوي جرح قلبك المتضرب حاليا
توتا: انت ليه بتحسسني اني شيطان هو انا بكل الشر ده
مراد: متكرهيش نفسك سبيني العب دور الشرير وانتي مجرد ضحيه وبصراحه كده انا مش عايز اضايقك وانا بتكلم عن مشاعرك والتفكير في واحد راح يقضي شهر عسل مع مراته( قام من مكانه) سلام
توتا مسكت كف ايده: مراد خليك
……………قصص منه محمد كاتب…………..
ريشه سابت يحيي قاعد وقامت تتمشي لوحدها ع الشط
شاب : مرحبا هل انتي بمفردك
ريشه ببتسامه: نعم بمفردي
الشاب: هو انتي مصريه
ريشه: ايوه مصريه
الشاب مد ايده يصافحها: انا اسمي حافظ
ريشه رفضت تمد ايدها وقالت: انا ريشه
الشاب: اسمك حلو خالص
ريشه هزت له دماغها وبتلف تكمل مشي صدمت في شاب تاني وكنت هتقع وهو لف ايده حوالين وسطها
يحيي شاف كده جري عليها وشدها منه: فيه ايه دي مراتي
ريشه: اهدء مكنش يقصد
يحيي بيشوح بعصبيه: ما الطريق واسع وا حبكت يمشوا هنا ولا بتحاولوا تعاكسوا مراتي
الشتب الاول: لاء انا اسف
الشاب التاني: انا برضو اسف جدا احنا مكناش نقصد
الشباب مشت وريشه اتكلمت بكل هدوء : هما مكنوش يقصدوه
يحيي بحده وغضب : لو انتي شايفه كده انا شفت في عنيهم العكس اظن انتي مراتي ويله كفايه تمشيه
ريشه جريت وراه وقعدت : يحيي ليه قومت تساعدني كنت فضلت قاعد ع الكرسي
يحيي: ليه كنتي مبسوطه وهما بيتلزقوا فيكي
ريشه حبت تغيظه: اظن فيه كتير منهم
يحيي: افهمي انا لما شوفتهم عرفت ان نيتهم سيئه ناحيتك ولو مش عايزين يقربوا منك ليه اتعمدوا يلمسوكي
ريشه : اه يعني عايز تقول قبل ما حد يلمسني لازم يحيي علام يلمسني الاول مش كده
يحيي: خلصتي
ريشه: مين انا ولا انت
يحيي: لو فضلنا نتكلم عن الي حصل مش هنخلص لحد الفجر وفيه حاجه كمان تقدري تتمشي لوحدك مش لازم اكون معاكي مش كده؟
ريشه كشرت وهو اتعصب: انا بسألك ردي
ريشه: اقدر
يحيي حط النضاره ع عيوه وقام: كويس
ريشه قامت قبل منه وراحت للاسانسير وهي بتضرب الزرار جه شاب وسيم جدا
الشاب بأبتسامه: هالو ما رايك في المكان جميل
ريشه: نعم انه مكان جميل جدا
الشاب بأعجاب: جميل مثلك
ريشه: تانكيو
الشاب: انا روبرت سعيد بمقابلتك
ريشه بأبتسامه كبيره : وانا ريشه
يحيي شدها من دراعها بعنف : وانا يحيي جوزها
الشاب بأحراج: المعذره
يحيي بسخريه: : هو انتي بتتشقطي ع طول كده
ريشه بثقه : انا مش بتشقط بس عشان جميله ليا شعبيه وانت سقطت في الامتحان
يحيي بعدم فهم : اي امتحان
ريشه: قلت انك مش غيور وطلعت غيور
يحيي من غير ما يبصلها : يله نركب
………..قصص منه محمد كاتب…………….
في بيت توتا
لينا: ما تفرديها بقي
توتا: اسفه بس انا متضايقه جدا
لينا: ليه بسبب يحيي
توتا: مين غيره يعني عارفه قابل امه ست حربوئه
لينا: قالت لك ايه
توتا: قالت لي انسي يحيي
لينا: ازاي تقولك كده ست انانيه فكرت في ابنها وانتي ايه
توتا بحقد وكره : هي مفكرتش فيا ثانيه فكرت في ابنها وطلبت مني ابعد عنه بس انا قررت اقهرها
لينا: اهدي ياتوتا تقدري تاخدي سيد سيده
توتا بتحدي : لو يحيي مش ليا مش هسيبه لغيري ومحدش يقدر يمعني اكون معاه وهتشوفي هاخده من مراته ازاي
استوب وتعالوا نتفرج تحدي ين توتا وريشه مين هيكسب فيهم
ظهور امجد بشخصيه تانيه ويحارب يحيي في ريشه

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية زوجتي الجريئه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى