روايات

رواية زوجتي الجريئه الفصل السادس والعشرون 26 بقلم منة محمد

رواية زوجتي الجريئه الفصل السادس والعشرون 26 بقلم منة محمد

رواية زوجتي الجريئه الجزء السادس والعشرون

رواية زوجتي الجريئه البارت السادس والعشرون

زوجتي الجريئه
زوجتي الجريئه

رواية زوجتي الجريئه الحلقة السادسة والعشرون

يحيي هو بيراعي رشا طول الليل وبيعملها كمدات ع جسمها كله من كتر الارهاق نام ع نفسه
ريشه قرب منه تهزه بهدوء : حبيبي يله اصحا دخلنا ع الضحي
يحيي فرك عيونه: رشا بقيتي احسن دلوقت
ريشه باتبسامه: اكيد بعد ما بقيت بتهتم بيا وقاعد جنبي
يحيي بتنهيدده: الحمد لله طيب اروح الشغل ولا استني معاكي
ريشه انا بخير مش عايزك تفقد تركيزك في الشغل بسبيي
يحيي : انتي متاكده
ريشه: انا بس محتاجه حنيتك ومدعبتك وده كفايه لو مكنتش معايا هيكون صعب عليا اتعافي
يحيي : واضح طول ما انتي نايمه مكلبشه فيا
ريشه بضحكه : بجد ببقي مكلبشه فيك وانت
يحيي : انا ببقي مكلبش فيكي طالما ده هيريحك بدل ما اجيب عربيه الاسعاف
ريشه قرصت خده : ده انت تحلم تتخلص مني قاعده ع قلبك
يحيي: ربنا يباركك في عمرك وتقومي بالسلامه ان شاء الله حبيبتي مافيش حاجه صعب عند رب العالمين
ريشه سحبته: طب يله قوم عشان نفطر وتتكل ع شغلك
………………………
توتا اتصلت بعلام عشان يقلب ع رشا وتنـ تقم من يحيي
توتا: اونكل يحيي مجاش الشغل بقاله يومين لانه مشغول مع رشا العيانه وبجد صعبان عليا وضعه اكيد تعبان في راعيتها لدرجه مش قادر يجي شغله
علام كشر بستياء: هي عيانه تاني ولسه منشفه دماغها تروح المستشفي
توتا بخبث : كنت بتخيل لو كنت مراه ابنك هسمع كلامك بس حصل الي حصل لكن متقلقش انا لسه عايزه ابقي واحدة منكم لاني بحبك انت وعايلتك كتير
علام بنظره امتنان: متشكر يا بنتي لانك بتهتمي بأمر يحيي ومكنتش اعرف ان كل ده هيحصل
توتا: ايوه بس انا شايفه لازم نعمل حاجه قبل ما الامور تكبر ومتقدرش تجبر يحيي
علام: انا خلاص قررت مش هسيب البنت المريضه دي تضايق ابني هجبره يطلقها في اسرع وقت وكفايه لحد كده
توتا بفرحه من جواها: كلام سليم وده احسن قرار للكل
……………قصص منه محمد كاتب……………..
في بيت عائله يحيي اتصل بيها ع اساس يتكلمه لكن هي فوجئت العكس
علام قام مره واحده وفضل يصرخ : بس كفايه مش عايز اسمع منك اي كلمه اطلعي من بيتي وحالا امشي
خديجه ضامه رشا في حضنها : اهدي يا علام مش كده هي جاتلك بنيه انكم هتتكلموا مش
تتخـ ناق والناس تسمع بينا
ريشه ببكاء : انا جيت لما سمعني كلام بشع وجيت عشان اوضحله الحقيقه بس مكنتش اعرف انه وافق ان يحيي يتجوز توتا
علام زعق : وانا مكنتش اعرف انك كنتي بترسمي ونفسك تتجوزي قبل ما تمـ وتي
خديجه: لا حول ولا قوه الا بالله انت ليه كلامك قاسي كده
علام: انا برضو ولا هي الي معندهاش قلب وضمير لما قررت تمحي نسبي لو كنتي فعلا محترمه كنتي طلبتي الطلاق لما لقتينا بنكرهك من غير رضا اهل جوزك عمرك ما هتعيشي معاه مرتاحه ولا حياتك الزوجيه هتستمر وكل ما طالت فتره وجودك وسطنا كل ما حياه ابني هتدمر
ريشه بنفعال : بس انت الي جوزتنا شايف انه من العدل تعمل فيا كده
علام بأصرار: اه انا وكنت غلطان انتي كلك عيوب معقول افضل ساكت وابني مرتبط بواحده قذره زيك
خديجه : انت بتتكلم عن ايه
علام بصلها بحده وقال: انتي تخرسي ابني هيطلقها والنهارده قبل بكره خلينا نخلص
ريشه : انا عارفه انك عايز حفيد بس غصب عني مقدرش اجبهولك بس انا والله بحب يحيي ارجوك اقبلني انا مش تهاني
علام بتهكم: لو بتحبيه فعلا مش هتقابلي رجاله غيره
ريشه: انا مستحيل اعمل كده احلفلك بالله ما حصل
علام : يعني مش هتعترفي ليه اتجوزتي ابني لما كان عندك حبيب غيره ولا كنتي بتحبي حبيبك كتير لدرجه كنتي قلقانه وخايفه عليه يترمل بعد موتك واخدتي ابني كبش فداء
خديجه : يا راجل اهدي وفهمني تقصد ايه بكلامك
ريشه ببكاء: ماما
خديجه : نعم يا بنتي
ريشه : عمي انا بجد اسفه سامحوني
علام شدها من ايدها للباب : يله اخرجي من بيتي
………….قصص منه محمد كاتب……………….
في كافيه
توتا بزهق: مش فاهمه هو يحيي مشغول لدرجه ميردش عليا انا بجد متضايقه مبقاش يكلمني ولا بيتصل بيا
مراد : هو ايه الصعب في كده قومي روحي مكتبه لايمكن يهرب منك
توتا : روحت فعلا بس حاتم طردني وجايز يحيي يتعصب وهو كمان يطردني
مراد : عارفه انا شايف انه امر غريب ليه يحيي متمسك بيكي رغم مراته ايقونه وجميله جدا
توتا بغيره وحقد: جميله بالعكس دي وحشه ويكون في علمك من بدايه علاقنا يحيي مخنيش ابدا وعمره ما قرب من بنت حتي وانا مش موجوده هو مخلص ليا جدا لاني الوحيده الجميله
مراد ضحك بسخريه: يعني عايزه تقولي انتي الشيطانه في الروايا دي
توتا داست ع اسنانها : انا متغاظه ليه عايز تتخانق معايا
مراد: اسف يا حبي بس لو مش عايزه تدخلي استني بره وقتها محدش هيقدر يطردك
توتا: المشكله اني مشغوله ومعنديش وقت اقف استناه واضيع وقتي
مراد : القرار عندك وهكون في منتهي السعاده لو متمكستيش بيه وهقضي وقت ممتع معاكي
……………قصص منه محمد كاتب………………..
في الشركه يحيي خارج وبيتكلم مع عميل ع الموبيل بعجاله
توتا: يحيي ممكن اتكلم معاك ارجوك
يحيي للطرف التاني: تمام نتكلم بعدين لازم اقفل هرجع اتصل بيك تاني
توتا: دقيقه يا يحيي
يحيي لف وبصلها بتكشيره : تهاني عندي اجتماع ومشغول جدا طول اليوم ممكن تبطلي تزعجيني
توتا: معقول كرهتني وبتبعد عني عشان غلطه واحده
يحيي: غلطه واحده بس بألف غلطه
توتا: واظن اعتذرتلك
يحيي: بس كده بالسهوله دي تغلطي وتعتذري
توتا: ايوه الحياه لازم تستمر
يحيي: ومشاعر رشا الي انتي اذتيها وعايزني اعدي الامر عادي
توتا : حبيبي انت اتغيرت بجد كتير ارجوك ارجع زي زمان
يحيي: ممكن تمشي من قدامي عندي اجتماع
تهاني: هاجي معاك ونتكلم في العربيه انا معنديش مانع
حاتم قرب عليهم وبحزم: لاء انت هتروح لوحدك متخليش الشركه تخسر عميل تاني ناس كتير اشتكت لي منك
يحيي بهدوء : تمام
حاتم : وانتي اقفي عندك متلفيش حوالينا انا صبري قليل مش زي يحيي حطي ده في الاعتبار
تهاني تابعت طيفه وقالت :مفكر نفسك عظيم وانت واحد تافهه
…………………………
ريشه طلعت من بيت علام منهاره وماشيه في الشارع تعيط زي المجنونه لحد ما قعدت ع الرصيف قدام البيت
امجد قعد جنبها : ازيك
ريشه رفعت عيونها وبصتله: عرفت ازاي اني هنا
امجد : ابوكي قالي انك جايه بيت ابو يحيي تحكليهم عن علاقات توتا بس واضح من شكلك انه حصل العكس
ريشه: وانت جيت ليه
امجد: لاني عرفت انك مش بخير ومعنديش مانع لو عايزه تعيطي انا معاكي مش هسيبك لوحدك انا جنبك
ريشه مسحت دموعها وقالت: وانا مش هينفع اشوفك تاني انا اسفه
امجد: هو انتي متكلمتيش في الموضوع ده ونهتيه مع يحيي
ريشه بقهر: توتا متكلمتش عني بشكل سيئ مع يحيي وبس دي راحت افترت عليا مع ابوه وهو شاكك ان ليا علاقه مع راجل تاني يعني معاك
امجد بغضب: كنت عارف ان توتا دي مش هتستسلم ولا يمكن تقف عند حدودها
ريشه: ابوه طلب مني اطلق وقرر يجوزه تهاني في اقرب وقت مش صابر وعايز يشوف حفيد يخلد اسمه
امجد : انا متعصب جدا متخلنيش اروح للراجل العجوز المتخلف وانتقـ م منه
ريشه: امجد انا مش عايزه منك اي انـ تقام
امجد: يبقي ايه الفايده كوني صديقك لو مش هقدر ادعمك وادافع عنك
ريشه بنرفزه: ماشي روح اضـ ربهم والي بعده انا الي هقف واواجهه العواقب
امجد : وده احسن لحد امتي هتسمحلهم يدوسوا عليكي لحد امتي مش انتي رشا الي اعرفها فين كرامتك وشخصيتك القويه والي لايمكن تسمح لحد يدوسلها ع طرف
ريشه : انا موجوده بس دلوقت بحاول اصفي ذهني لاني بجد محتاجه افكر في الامر واخد قرار سليم ارجوك يا امجد
……………قصص منه محمد كاتب………………
خديجه بغضب: حرام عليك لما تهينها كده
علام: انا مهنتهاش قلت الحقيقه في وشها
خديجه: وايه هي الحقيقه انت اتجننت في عقلك طردت مراه ابنك المحترمه وتقولها تروح تطلب من جوزها الطلاق
علام قال بغضب شديد: انا مش عايزها في وسطنا اعمل ايه
خديجه قالت بضيق شديد : مش انت الي عايش معاها يحيي الي عايش سيبه ياخد القرار ويحدد يكمل ولا ينفصل
علام : وهو يحيي بياخد اي حاجه مراته ع علاقه براجل غيره بس ابنك لسه عايزها وهي عملت كده لانها مش بتخلف من كتر الادويه الي بتاخدها
خديجه: يارجل اتقي الله في بنات الناس ده رمي محصنه حاول تمسك اعصابك وتحاسب ع كلامك انت راجل معندكش ذره ايمان جنسك ايه
علام رفع ايده عليها: اخرسي
خديجه بصدمه: هتمد ايدك عليا وتضـ ربني
علام : افتكري اني جوزك واياك تقفي تنطحيني وكاني ارتكبت جريمه كبيره مراه ابنك المدلعه هي الي عملت الحرام
خديجه بحسرة على بنتها : متدخلش في حياتهم خليك بعيد واهتم بليلي الي عايشه عيشه سوده مع بلال مش ده الي انت اخترتهوالها ليه مدخلتش
علام : بلال عنده اخلاق ودين وعارف مسؤلياته المشكله في بنتك العنيده ومسمعتش كلامي من البدايه
خديجه: هي مسمعتش ليك يا اخي اتقي الله ده انت غصبتها تتجوز واحد من اختيارك عشان تخلص من عبئها قولي ايه الي رفضتهولك وعارضتك فيه امتي مسمعتش كلامك فاهمني
علام : بس كفايه انا تعبت من الكلام معاكي انت زي بنتك_ زقها وطلع السلم)
خديجه صرخت فيه : بتنتا ليلي مش ابنك بلال
…………………
في الشركه
يحيي بغرور : جاي ليه
امجد: ازاي تسيب مراتك بتعاني عشان عشيقتك
يحيي: رشا مراتي وتوتا حبيبتي بتدخل في حاجه متخصكش ليه
امجد : لا تخصني ونص
يحيي بصله بنظرة قوية وقال بصوت غاضب : تخصك في ايه
امجد : صاحبتي و الي يضايقها كأنه ضايقني وتهاني خبيثه ولو قارنتهم ببعض مراتك افضل منها بكتير
يحيي بغضب: متتكلمش عن تهاني كلمه مسيئه قدامي هو انت مفكرني مش عارف اني عارف انك انت الي حرضت عليه اهل رشا عشان يكرهوني
امجد :حصل
يحيي: ليه
امجد: اي اب وام مش عايزين يشوفه بنتهم متجوزه من راجل معدوم الفايده زيك وانا عايزك توعدني بانك هتسعد رشا ولو حصل العكس هاخدها منك
يحيي : هتاخدها انا عايزك حاول وجرب
امجد: انت مش عارف تحدد انت بتحب رشا ولا بتكرها لانك مش مهتم بيها ابدا وللسبب ده هتجرء واقولهالك انت مش هتصمد معاها لوقت طويل
يحيي رجع دهره لوري و قال بغيظ: حلو , حلو جدا يبقي استني وشوف هعيش معاها الف سنه ومش هتاخدها مني حتي لو ع جثتي
امجد ببرود : وربما بعد الف سنه مش هتعرف ان ابوك والي عمله فيها
يحيي: اظن مشكلتك معايا ليه تشارك ابويا فيها
امجد: بجد انا مندهش انك نفسك متعرفش الي عمله ابوك في مراتك
يحيي بعصبيه وحده: حتي لو عمل ايه باللذي انت ملكش الحق تدخل في حياتنا
امجد : وانت ملكش اي حق تخليها تعاني طالما انا لسه عايش ع الحياه ليه الحق
يحيي : خليك صريح معايا وقولي عايز تقولي ايه
امجد: اقولك ابوك اجبرها تطلب الطلاق
يحيي : ابويا مش ممكن يعمل حاجه زي كده
امجد ابتسم بستهزاء: انت حتي متعرفش ان ابوك جرجرها بره البيت وطردها كانها حشره قلتلي اني معرفش ابوك بس واضح ان انت الي متعرفوش انت بتكره رشا مش كده
يحيي : ده اغبي سؤال اسمعه بوجهه عام
امجد : تمام لو كنت بتحبها
يحيي: ايوه
امجد قام: قولي عن امالها واحلامها
يحيي قام وقف قدامه وسكت لانه ميعرفش اي حاجه عنها
امجد ابتسم ع جنب: بالظبط الاجابه الي توقعتها
يحيي تابع طيفه وقرر يكسب رشا ولا يمكن ياخدها امجد منه يأي طريقه

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية زوجتي الجريئه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى