روايات

رواية زوجتي الجريئه الفصل السابع والعشرون 27 بقلم منة محمد

رواية زوجتي الجريئه الفصل السابع والعشرون 27 بقلم منة محمد

رواية زوجتي الجريئه الجزء السابع والعشرون

رواية زوجتي الجريئه البارت السابع والعشرون

زوجتي الجريئه
زوجتي الجريئه

رواية زوجتي الجريئه الحلقة السابعة والعشرون

في مكتب يحيي قاعد ومكشر جدا وكئن غيامه سوده حطت عليه
حاتم دخل بصله: مالك مين فيهم عملت لحياتك مشاكل
يحيي بهدوء: بابا وافق اتجوز تهاني
حاتم ضرب كف بالتاني: لا حول ولا قوه الا بالله المفروض يصلح الوضع بس هو بيزيدوه اسوء
يحيي بنرفزه: راقب كلامك متهنش ابويا يا حاتم
حاتم بعصبيه : هو انا كدا بهينه انت بتسمع ازاي انا الي قلت ولا ده كلامك انت ودلوقت قررت تنفصل عن رشا
يحيي: ده ابويا الي عايز
حاتم: ممكن تبطل تسمع كلام ابوك الفارغ
يحيي بصوت عالي : انت ليه قليل الادب بجد بتعصب من كلامك
حاتم: يابني انا مش بهينه بس مش اعمي يا يحيي مش اعمي زيك تعرف الي قالتهولي رشا
يحيي وشه احمر من شدة الغيره : قالت ايه انها بتحبك
حاتم: ممكن لمره واحده متفكرش في مراتك انها منحرفه انت حصلك ايه مبقتش يحيي الي اعرفه وبقيت بتتصرف زي ابوك
يحيي بصله بغيظ: ما تحاسب ع كلامك
حاتم اتك ع اسنانه بغيظ : اخرس بقي
يحيي اتحرك بنفعال : انا غلطان اني اتكلمت اصلا معاك
حاتم بشده : اخرس واسمع الي هقوله مراتك لما قابلتني اكدتها انك هتبقي ليها وهي قالت انك مش بتحبها زي ما هي بتحبك ولما سألتها انك ندمانه ع حبه قالت لي لاء بس هي كل مره بتحس انك ندمان ع جوازك منها دلوقت عرفت بس سبني اسألك انت بتحب رشا ولا لاء
يحيي اتنهد بصوت عالي : ايوه بحبها بس لسه بحب توتا
حاتم: لو فعلا بتحب رشا يبقي المفروض متجرحهاش والطبيعي تهتم بيها وبقلبها وبمشاعرها بس انت مش بتعمل كده عاملتها كعدوه ودلوقت رايح تجيب لها ضره
يحيي: اظن الراجل من حقه يتجوز اربعه وانا قلبي يساع الاتنين
حاتم: يحيي اعقل ومتجننيش تمام احنا نتجوز اربعه لكن رشا هتقبل بضره فكر في الموضوع بس فكر كويس اوي وبعدها خد القرار
…………………………قصص منه محمد كاتب…………..
في بيت يحيي صحي الصبح بدري ووقف في المطبخ يحضر الفطارورشا غيرت لبيجامه رقيقه ونزلت
يحيي طالع بطبق ورفع عيونه وبصلها: صباح الخير
ريشه: صباح النور
يحيي: هجيب الاومليت استني لحظه
ريشه استغربت وقعدت وشافت تلفونه بيرن You are my love اضايقت وقلبت الموبيل ع وشه
يحيي طلع وحط البيض قدامها: يله كلي
ريشه: الله ايه الريحه الحلوه دي
يحيي: استني احطلك دي ليكي ودي ليا
ريشه بصتله وابتسمت: ميرسي تعرف طالع جميل اوي
يحيي : عشان لابس المريله
ريشه: يعني شكلك بيها ظريف جدا
يحيي: طيب يله كلي وان شاء الله يعجبك اكلي ويبقي مؤثر
ريشه: أكلني
يحيي اخد بالشوكه وبدء يأكلها وهي اخدت ايده وحطتها تحت خدها
يحيي: طيب اخدتي ايدي اكلك ازاي
ريشه: بس ايه الي طلعها في دماغك
يحيي : يعني عايز طول الوقت اسعدك
ريشه مشت ايدها ع خده: طول ما انت جنبي هفضل مبسوطه
يحيي ابتسم بسعاده : طيب ايه رايك في الاكل
ريشه: يجنن طلعت شاطر وموهوب وحلو كمان
يحيي: الحمد لله ده انا قلت هاخد صفر واعد بيه ع جنب
ريشه بصتله بنظرات كلها عشق وحب كأنها بتودعه
يحيي: بتبصيلي ليه كده
ريشه بأبتسامه صافيه : اصلك حلو اوي
يحيي بدالها الابتسامه : يعني احلي منك
ريشه بنظرات كلها غزل : طبعا احلي
يحيي ببتسامه عريضه : يعني لو طولت شعري ابقي يحيي الحلوه
ريشه ضحكت بقهقه: ووقتها اربطلك ايدك ورجلك ومخلكش تعتب بره البيت
يحيي: ده احسن للبنات وقتها هيتصدموا ويقوله مين الواد البت الحلو ده ويقوله فيه خلل في الاعدادات
ريشه: بجد ضحكتني
………………………..قصص منه محمد كاتب……………
يوم جديد يحيي رجع من شغله لقاها قاعده بتحاول تكتب ع الابتوب الي جابه امجد حط اكياس الاكل ع السفره
يحيي بسؤال: رشا لسه عندك صداع
ريشه لفت وبصتله: شويه وراح ومتشكره انك اشتريت اكل جاهز بس ايه لي طلعها في دماغك
يحيي: عادي قلت مش لازم اتعبك وتعملي اكل وانا هشتري بعد كده وانا راجع من بره
ريشه باست خده : ثانكيو
يحيي حط خصله من شعرها وري ودنها وقال : اصل مش عايز كمان اعطلك منا مكنتش اعرف ان مراتي بتحب تكتب قصص عن الاطفال بس ممكن افيدك والف معاكي قصص
ريشه بسعاده: بجد يعني عايز تشاركني افكار
يحيي: تعرفي لما كنت طفل كنت شقي جدا وكان ابويا يجري ورايا بالعصايا
ريشه: ده انا كنت مفكره انك دلوعه بابا بما انك الولد الوحيد
يحيي ابتسم: انا دلوعه بابا ده مستحيل , يا بنتي ده من كتر شقاوتي كنت بحس انه عايز يهاجمني بدبابه تحبي تكتبي قصتي
ريشه : موافقه وليه لاء هحاول حبيبي فاكر فتره مراهقتك او لما خلصت جامعه يمكن نلاقي فيها ذكريات جميله او مثلا اول بنت حبيتها
يحيي: لو حكتلك مش هتصدقي كلامي انا كنت مصيبه سوده تحبي تسمعي البلاوي
ريشه : اكيد
يحيي ضحك اوي: نهار ابيض بجد عايزه تسمعي طيب قصه شيقه ولا عاديه
ريشه بحماس : خلينا في العاديه وبعدها ندخل ع الشيقه
يحيي: ماشي
…………………………..
بعد الغداء يحيي اختفي وريشه سمعت صوت كركبه في غرفتها الي بتكتب فيها فتحت بسرعه الباب ولقت يحيي قاعد ع المكتب وقدامه لابتوب جديد
ريشه بتعجب: يحيي قاعد بتعمل ايه
يحيي بصلها: تعالي مفاجأه
ريشه قربت وشافت لابتوب : ده ليا
يحيي: ايوه ليكي
ريشه : ليه فجأه جبتهولي
يحيي قام مسك ايدها: بصراحه كان نفسي اعملك مفاجأه من وقت قريب بس الفرصه متخلقتش اني افاجئك ابدا وبعدين عرفت ان الابتوب اتكسر منك وروحت اشترتلك واحد جديد
ريشه: مكنتش تعرف ان امجد اشترالي واحد
يحيي: هو اشتري لابتوب عادي وانا واثق من كلامي بس الي جبتهولك عالي اللامكانيات وسهل تكتبي عليه واسرع
ريشه: تمام كده اقدر اكتب عليه بحماس ومكنتش اعرف انك هايل في تقديم مفاجأت
يحيي: في العاده انتي الي بتعملي معايا مفاجأت وانا مقدمتش ليكي مفاجأه ابدا ع رآي المثل خد وادي مش بيقوله كده
ريشه: بجد ميرسي
يحيي: العفو المهم يعجبك وتكوني مبسوطه
ريشه بفرحه كبيره : وانا مبسوطه اوي
يحيي: هو ممكن اروح اصلي
ريشه: اه وشكرا
يحيي: ولا يهمك
ريشه فتحت الجهاز وكانت مبسوطه وفرحانه ان يحيي فكر فيها واتغير للافضل معاها لحد ما موبيلها رن وردت
امجد: الاميره كان يومها عامل ازاي
ريشه بسعاده: كله تمام
يحيي: بجد
ريشه: ايوه بجد ويحيي مكلمنيش في موضوع ابوه والي عمله معايا
امجد قفل ملامحه : يعني مقلش ولا كلمه عن الي حصل
ريشه: ويمكن لسه ميعرفش
امجد: هو انتي مش قولتيله انك رايحه بيت اهله حتي مسألكيش ليه
ريشه: لاء بس ليه عايز تعرف
امجد: انا بس مهتم بيكي وعايز اتأكد انك بخير يعني حاسه بالتحسن
ريشه: جدا الحمد لله وشكرا انك وصلتني
امجد: وهو لما عرف مكسرش البيت لما قابلتك ولا يمكن حس بالذنب
ريشه: يمكن انا لازم اقفل
امجد: ماشي وبلغيني لو فيه اي حاجه حصلت
ريشه:سلام
…………….قصص منه محمد كاتب…………
في منزل امجد قاعد وشارد في الفراغ
سالي أأعدت قدامه: بتفكر في مين ياتري
امجد بصلها وقال: كنت بفكر في رشا امبارح راحت لـ اهل جوزها تقولهم حقيقه علاقه يحيي وتهاني بس للاسف الراجل حماها بهدلها
سالي: اتجنن ده ولا ايه وهي كانت لوحدها
امجد بغيظ : غبيه رغم عارفه طبع ابوه وكلامه الي زي السيف لما يجرح ويهين
سالي: بس المفروض جوزها كان يبقي معاها مش كده
امجد: هي كانت رايحه تكشف علاقه يحيي وتهاني ازاي هتروح معاه راحت لوحدها
سالي: وبالتالي مقدرتش تفوز ع الراجل حماها
امجد: ابوها حاول يمنعها بس هي عاندت واصرت وانا اخدت العنوان منه وروحتلها لقتها في حاله صعبه ومنهاره
سالي: وطبعا كنت هتدخل تضربه مش كده
امجد: اكيد بس هي منعتني لان الوضع هيزيد للاسوء المهم نفذتي خطتنا
سالي ابتسمت: معقول تستهتر بقدرات عمتك
امجد: افهم ان حاتم اتأثر فعلا عن الكلام الي قولتيه في شغل يحيي
سالي: ايوه وخطتنا فيها تقدم كبير
امجد: استمري يحيي بدء يفقد تركيزه في شغله وده هيكون واحد من الاسباب ان حاتم يرفده
سالي: بس انت فعلا عايز يحيي يقع بالطريقه دي
امجد: هنشوف هيقدر يتغلب علي المشاكل الي بينه وبين توتا ورشا وهدفعه التمن لما وقف حاجز بيني وبين رشا وبمجرد ما يقع هنشوف وقتها توتا هتبقي لسه عايزاه لما يبقي فقير وع الحديده وعاطل
سالي: وقتها بجد هنضحك كتير
امجد: وهو هيبكي كتير
……………………
في الشركه بعد انتهاء العمل
يحيي بصله وقال: بعد ما حكتلك رايك اروح اللوم بابا لانه طلب مني اطلق رشا
حاتم بتهيده: الي اقدر اقلهولك ان طلبه غلط ومستغرب انه متمسك بيه
يحيي: تقصد ايه؟
حاتم: فاكر لما قلنا زمان اننا مندخلش بين اي اتنين متجوزين حتي لو كانت ليلي بس دلوقت رجع في كلامه
يحيي بحيره: جايز عشان اهل مراتي خبه عليه انها عيانه قبل ما تتجوزني
حاتم ابتسم بتهكم: انت لسه بتدافع عنه خلينا في الاهم والي بجد عايز اعرفه انت حاسس بأيه
يحيي ضم حواجبه: بخصوص ايه
حاتم: مش طلب منك تطلق مراتك مش حاسس بأي حاجه
يحيي: حاتم انا مش عايز اطلق
حاتم: مش عايز تطلق فاكر الكلام الي قلتهولي قبل ما تتجوز انك هتتجوزها وبعد كام شهر هطلقها
يحيي: ايوه ده كان قبل ما احسن بعاطفه ناحيتها
حاتم: عاطفه ولا حب
يحيي: الاتنين واحد حاتم انا شخص مش لعبي ومسؤل وانت عارفني
حاتم: ايوه عارفك عشان كدا قوم بمسؤليتك يحيي انت قائد المركب محدش يقدر ينكر ده حتي ابوك
يحيي: بس انا بحب توتا
حاتم كشر وقال: مقدرش اساعدك في ده لان انت عارف رآي في توتا والنصيحه الي اقدر اقدمهالك انت محتاج تبص للامور من زاويا مختلفه وشوف مين فيهم هترضيك اكتر معقول مش قادر تشوف وتميز وحاجه كمان مش عايزك تخلط بين امورك الشخصيه والشغل عايز تدير المشاريع الي تحت اشرافك بشكل افضل سمعت كذا شكوي وده مش عجبني اطلاقا
يحيي اتحرك بنزعاج : وضح مين اشتكي
حاتم: مش مهم مين المهم انك تبذل اقصي جهدك واثبت العكس للي اتكلم عنك _ قام وقف_ عندي شغل لازم اقوم اهتم بيه
يحيي: يارب تعبت من المشاكل
استوب وتعالوا لما نكشف سر رشا ليه متمسكه بيحيي رغم كل الي يحصل

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية زوجتي الجريئه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى