روايات

رواية زوجة جميلة ولكن الفصل الحادي عشر 11 بقلم سلمى سمير

موقع كتابك في سطور

رواية زوجة جميلة ولكن الفصل الحادي عشر 11 بقلم سلمى سمير

رواية زوجة جميلة ولكن البارت الحادي عشر

رواية زوجة جميلة ولكن الجزء الحادي عشر

زوجة جميلة ولكن
زوجة جميلة ولكن

رواية زوجة جميلة ولكن الحلقة الحادية عشر

في مستشفي الدكتور كمال
غرام :- تفتح عيونه وتحاول تفتكر ايه جابها هنا وهي فين الممرضة تشوفها تبتسم في وشها
الممرضة:- حمدلله بالسلامه كلنا قلقنا عليكي
غرام:- تبص باستغراب وتمسك دماغها وتحسس علي الشاش
الممرضة:- الحمد لله ربنا سلم وجت علي غرزتين وبس وارتجاج خفيف انا هبلغ دكتور كمال منتظر انك تفوقي
غرام :- تحاول تقوم تحس بدوخه وارهاق
الدكتور كمال ووراه دكتور فريد يدخلو عليها الاوضه
دكتور كمال:، راحه فين ارتاحي واعقلي كده
غرام:- تمسك دماغها سيف سيف
دكتور فريد:- اهدي كده وافهمي كلامي سيف الحمد لله بخير وهو اللي جابك بنفسه وزمانه جاي يخدك انا اصريت يروح يرتاح بعد المجهود والصدمة اللي عاني منهم امبارح
غرام :، تتنهد بارتياح وترجع براسها للوراء
دكتور فريد:- غرام انت لازم تحضري جلسة المحكمة وجودك وشهادتك هتوفر علينا وعليكي كتير من الشوشرة
والتشكك في نزاهتنا كاطباء
غرام :- تؤام براسها علي الموافقه
دكتور كمال:- ثم كمان لازم تخفي كفايه وكمان عندي ليكي خبر حلو هيفرحك ويرجعك زي الاول واحسن
غرام:- تبص للدكتور باستغراب وتحثه علي الكلام
دكتور فريد::- انتي حامل يا غرام ويديها نتيجة التحاليل وتحضنها بفرحها وعينها تبكي من السعادة
دكتور كمال:- محدش منا بلغ جوزك قولنا تفرحيه انتي بنفسك زي اي زوجة لما بتحب تفرح جوزها
غرام تقوم وتحضن الدكتور كتعبير عن شكرها ليهم
ويخرجو ويسبوها بعد ما يخلصو معاها كلام
وتقوم تلبس وتاخد تصريخ الخروج من الدكتور كمال اللي يشد علي ايدها ويتمنالها السعادة وراحة البال وتخرج من الميتشفي وقلبها بيرقص من الفرحه
وتوقف تاكسي وتروح للفيلا
وهي حاطه ايدها علي بطنها وفرحانه مش مصدقه
وتوصل للفيلا وتنزل تجري لحد ما تدخل من الباب الداخلي للفيلا وتلاقي الدادة في وشها
تمسكها و تحضنها وتبوسها وتاخدها وتلف كذا مره كأنها عايزه تطير من الفرحه وتنهج من سرعة ضربات قلبها
وتاخد نفس وتسالها عن سيف
غرام:، داددددة دادددداة سييييف سيييف فييين دادة فاطمة:- اهدي يا غرام وطمنيني عليكي حصلك ايه امبارح
غرام:- ترجع تاخد نفسها من توترها دادددة سيف
دادة فاطمة:- سيف فوق في اوضته بس اسمعي هقولك
لكن غرام كانت بتجري علي فوق وتفتح اوضتهم متلقيش حد وتستغرب راح فين وهي جاي تنزل تاني تسمع صوت سيف في اوضته القديمه وهو بيقول ارجوكي يا حنان ابوس ايدك
وتفتح الاوضه تشوف واحده نايمه علي السرير وسيف واخد راسها وموطي عليها بيبوسها وكان لسه بيبجامة النوم
تبصلها بذهول مش مصدقه اللي قدام عيناها والرؤيه تهتز امامه بسبب الدموع اللي غرقت عيونها
وتقفل الباب وتنزل تجري
سيف :- دادة فاطمه داداة فاطمة
وتشوفها دادة فاطمة وهي بتجري وتنادي عليها
داداة فاطمة:- غرام استني رايحه فين غرام هو حصل ايه
يا بنتي ردي عليا حصل ايه وتطلع لسيف تشوفه عايز ايه
وتجي تفتح الباب تلاقي سيف بيفتحه
سيف:- انت نزلتي ليه بسرعه ومرديتيش وقفلتي الباب علينا
داداة فاطمة:، انا مطلعتش علشان اقفل عليكم الباب
سيف:- اومال مين انا واثق ان الباب كان مفتوح وفجاءه لقيته بيتقفل حسبتك انتي علشان كده ناديتك
بس انا سمعتك بتقولي غرام هما اتصلو من المستشفي
غرام فاقت ولا حصلها حاجه
دادة فاطمة:- لا يا ابني غرام كانت هنا جت زي المجنونه وبتتكلم بالعافيه وسالت عليك ومفيش دقايق ولقيتها نازله لما ناديتني انتي وكنت طالعلك هو حصل ايه
سيف:- نهار اسود ويدخل اوضته يلبس هدومه ويقول لدادة فوقي حنان مغمي عليها وانا هخرج اشوف غرام راحة فين
ويخرج من الفيلا ويركب العربيه ويفضل طول اليوم يدور عليها واخر ما يزهق يروح للمستشفي ويقابل دكتور كمال
دكتور كمال:،في ايه غرام حصلها حاجه
سيف:- معرفش هي جت البيت وخرجت تاني انت ازاي سمحت ليها بالخروج كده مش قولتلي لما اجي هتكتب ليها علي خروج ايه حصل وخرجتها قبل ما اجي
دكتور كمال:- هي متكلمتش معاك
سيف:- بقولك جت دقايق وخرجت انت خرجتها ليه
دكتور كمال :- هي فاقت وبقت حالتها كويسه مش تستدعي وجودها بالمستشفي وهي اصرت تخرج وده حقها
و انت اتأخرت عن ميعادك معانا
سيف:- حصلت ظروف اخرتني بس كان واجب تتصلو بيا الاول
انتو عارفين حالتها وكان ممكن يحصلها حاجه في الطريق
ليدخل دكتور فريد ويستغرب وجود سيف
دكتور فريد:- استاذ سيف انت هنا ليه
غرام حصلها حاجه تاني
سيف:- ايوه غرام جت الفيلا وبعدها بدقايق خرجت
ومن ساعتها بدور عليها مش لقيها انتو مسؤولين قدامي
عن اختفائها لحد دلوقتي
دكتور فريد:- غرام مش طفله وهي اصرت تخرج
وكمان هي مسؤوله عن افعالها
مش ده اللي انت طلبته اكتبه في التقرير للمحكمه
فكر في كلامك وافهم مين فينا اللي غلطان
سيف:- يبص ليهم بغيظ ويخرج يدور تاتي وثالث ورابع
ويرجع الفيلا هو منهك القوي ونفسيته زي زفت
علشان يقابله طفل صغير يجري عليه ويحضنه بابا بابا
دادة فاطمه :-كنت فين كل ده قلقتنا عليك لقبت غرام يا ابني
سيف:- للاسف لاء انا حاسس اني هموت من التفكير يا تري
شافت ايه وجري ليها ايه راحت فين انا خلاص مش متحمل
يا دادة نفسي اشوفها دلوقتي واطمن عليها
دادة فاطنة:- ان شاء الله هترجع بس اهدي
وشوف اللي فوق دي هتعمل معاها ايه هي وابنها
سيف:- هي عامله ايه يا دادة فوقتيها ازاي
دادة فاطمة:- اتصل بالدكتور وهو اللي فوقها وقال عندها صدمة عصبيه ومحتاجه تبعد عن التوتر
سيف:- ياربي هو انا ناقص طيب هي نايمه ولا صحيه واتعشت ولا لسه
دادة فاطمة:- رفضت تاكل اي حاجه
واخدت منها الولد ااكله وسيبتها ترتاح شويا
سيف:- طيب يا دادة هطلع اشوفها عامله ايه
ويطلع لاوضته القديمة ويخبط عليها وتسمح ليه يدخل
سيف:- عامله ايه يا حنان
حنان:- بخير بس ليه مقولتليش انك اتجوزت غرام
سيف:- صدقيني اللي حصلي كتير في الكام اسبوع اللي
فاتو منهم حاذثه كمان امبارح كنت هروح فيها انا وهي
حنان:- لو كنت قولتلي كنت جنبت نفسك وجنبتتي الاحراج انت اول يوم وصلت اتصلت بيا وطلبت اقف جمبك ليه
سيف:- يحكي لحنان كل اللي حصل لحد حادث امبارح
ويفتكر حضور حنان المفاجى فلاش باك
دادة فاطمة:- الحقني يا ابني شوف المصيبه اللي تحت
سيف:- يقوم من السرير وينزل يجري يشوف حصل ايه
وينزل للهول ويشوف حنان هي وابنها اللي تشوفه تجري
عليه وتنزل الولد وتحضن راسه بايدها
حنان:- وحشتني يا سيف وحشتتي اوووي
سيف:- وانتي كمان يا حنان ويشيل ايدها من علي رقبته
حنان :- مالك مش متحمل لمستي ليك
سيف:- اطلعي يا حتان غيري عقبال ما الدادة تجهز لينا الفطار ويشيل الولد يحضنه ويبوسه بحب ولهفه وحنان
تعالي واريا وياخد الطفل ويطلع وحتان وراه ويفتح ليها اوضتها القديمه ويدخلها
سيف:- انا هنزل وانتي غيري وحصليني وبعد الفطار هقولك كل حاجه وياخد الولد اللي مشتاق ليه جدا وينزل يلعب معاه
وبعد شويا تنادي عليه حنان سيف سبف علشان يسيب الولد للدادة ويطلع يجري يشوف حصل ايه
حنان:- يلاقيها ماسكه صورة ليه هو وغرام يوم ما عزمها بالفندق وهو بيلبسها الخاتم الالماظ
اتت اتجوزت غرام بنت خالك ليه بعت ليا وكنت محتاجني مدام رجعتو لبعض كنت عايز مني ايه تتباهي بنفسك
قدامها ولا تخليها تغير عليك فهمني يا زوجي العزيز
سيف :- اهدي يا حنان اولا انا مش جوزك وانت عارفه كده وجوازي من غرام جه بسرعه بدون تخطيط انقاذ ليها وغير كده انا
فعلا بتمناها وبحبها وعمري ما حبيت غيرها
واللي مش هتصدقيه ان غرام بتعاني من انهيار وصدمة نفسيه ادت لخلل في الكلام وعدم التواصل الجيد مع الناس وبالذات الغريبه
عليها وكنت انا طوق نجاة ليها وليا
ويمسكها من ايدها يهزها انا عمري ما كتت بتباهي ولا فكرت اجرحك انتي بالنسبه ليا صديقه ومرات اخ ليا لكن غرام عمري وكل حياتي وعايزه لما تجي الفرصه اني اعوضها جرجي واهمالي ليها اللي هي متعرفش سبب انا ليه اتخليت عنه
وانا عمري ما كنت زوج ليكي يا حنان وياربت موضوع جوازنا
ينتهي لحد هنا انا مش هسمح لاي حاجه حتي لو كان نوع من رد الجميل تأثر علي حياتي وعلاقتي بغرام لان
وجعها بيكون زي الموت ليا
حنان :- تبصلها بصدمه من كلامه وتقع مغمي عليها يشيلها وبحاول يفوقها مفيش فايدة ونبضها يضعف جدا ويقرب ليها
يعملها قبلة الحياة لانقاذها ويسمع باب الاوضه بيتقفل
علشان بعدها يعرف انها كانت غرام…..باااك
حنان:- ياه يا سبف كل ده وهي ممكن غرام تتحسن
سيف:- فعلا كانت بتتحسن واتوقعت خلال شهر او اكثر ترجع زي الاول واحسن بس بعد اللي شافته مش عارفه هيجرالها ايه وبالذات اني معرفش فسرته ازاي
حنان:- انا اسفه لو كنت سبب في فراق مابينكم
بس فعلا جه الوقت اللي لزم جوازنا ينتهي تقدر تطلقني واخد ابني واسافر بكره
سيف:- مش معقول كلامك يا حنان انت لسه واصله اطمن علي غرام ويارب تقدر تفهم اللي كان بينا وبعدها هعمل اللي يريحك ويكون في مصلحتك ومصلحت فوفو
حنان:- طول عمرك انسان شهم بجد انا سعيده اني كنت بحمل اسمك وام لابنك ياسيف انا عمري كله لو فضلت اشكررك مش هوفيق حقك لوقفتك جمبي وانقاذي من مصايب لا تنتهي
سيف:- يطبط عليها ويقولها انتي اختي زيك زي حسام بالظبط ممكن بقي تسمعي الكلام وتساعديني اقدر استمر لحد ما الاقي غرام او ترجعلي وتنزلي تاكلي معايا
حنان :- حاضر وتنزل معاه وتحاول تخفف اختفاء غرام
______________________________________
وهناك في اوصه كبيرة وواسعه كانت غرام نايمه علي السرير ودموعها نشفت علي خدها
ويفتح راجل عليها الباب ويبص عليها وهي نايمه
الرجل :- هي هتفضل ساكته كده منطقتش ولا كلمه ولا عايزه تاكل وددموعها مبطلتش
الرجل الاخر:- اكيد حصل حاجه من سيف لانها دخلت وهي بتضحك وخرحت وهي منهارة
الرجل الاول:- ممكن تكون بسبب المدام اللي دخلت ومعاها ولد معقول يكون سيف متجوز منها
الرجل الاخر:- ياه ده يبقي في مصلحتنا كده غرام هتتنكس بعد ما رجعت لطبيعتها تقريبا
وبقت تروح النادي والشركة
وتخرج لوحدها انا بقيت حاسس انها غرام بتاعة زمان
بقوتها رغم رقيتها وجمالها الفائق
الرجل الاول:- لازم نتاكد الاول بس حالتها دي بتاكد انها اتصدمت وده هيخليها ترجع لجنانها بعد موت امها
ونخرج ابن عايده من حياتنا للابد بس الاول نعمل بطلان لجوازهم ونطعن في عقد الشركة واكيد لو هو نبيل زي ما بيحب يصور نفسه مش هيقبل مال واحدة مش عايزاه
اسمع با فايز من بكره لحد يوم القضيه لازم تعرف مين الست دي والولد ده ابن مين
وكمان نجهز غرام للحضور للمحكمة
عايزاك تجيب لها طقم شيك زي ما كانت بتلبس بالظبط علشان الكل ينخدع فيها زي ما احنا انخدعنا فيها
ونخليها تنقلب قدام القاضي وتظهر علي حقيقتها
ويشوف جنانها وانها فاقدة الاهليه وطبعا للجواز
تفتح غرام عيونها وتشوفهم وتبص ليهم بقرف
عدنان :- اخيرا صحيتي يا بنت اخويا
غرام:- غرام اشرب غرام جعانه
فايز:- من عيني يا بنت عمي يا غاليه
شوفتي ملكيش غير ابن عمك فايز اللي بيحبك بجد
عدنان :- يضحك بتكلم مين يا فايز دي مجنونه
ومبتفهمش حاجه اخيرها تصوت وتخربش فينا
ويخبط باب الاوضه وتدخل بنت في عمر غرام تقريبا
وتجري علي غرام تحضنها حبيبتي يا غرام وحشتيني اوووي
غرام:- تاخدها في حضنها وتضحك ليها
فايز:- مش معقول اخيرا حد عرف يخليكي تحسي ان ليك اهل غير المخادع سيف ابن عمتك عايده
شيماء:- فايز لو سمحت متضايقش غرام واتفضل انت وبابا وسيب ليا غرام وحشتني موووت
عدنان:- جهزلها الاكل لانها جعانه وكلي معاها وخلي بالك منها
شيماء:- حاضر يا بابا اتفضلو انتو بقي
غرام:- تحضن شيماء وتبكي بانهيار
شيماء:- ورحمة ماما اهدي يا غرام انا اول ما شفت بابا وفايز جايبينك اتجننت عليكي وكل ما ادخل عليكي القيكي بتعيطي كفاية كده محدش يستاهل دموعك الغاليه
غرام:- سيف سيف سبف سبف وتبكي
شيماء:- اهدي انا مستحيل اتصور سيف يخونك ده بيعشقك عشق اكيد في حاجه مش مفهومه اصبري يا غرام وانا هحاول اعرف مين دي هي وابنها انا سمعت بابا بيوصي فايز يعرف مين دي انا معاكي يا غرام كفايه حتان عمتو وعمو عليا مش زي بابا واخواتي اللي بيعملوني كاني مش منهم
سامحيني لاني كنت بعيده عنك من يوم موت عمي بس جوازك بسيف خلي زيارتي ليكي صعب جدا
غرام :- تهدي وتحضنها وتحاول تكلمها لكن الكلام يتخنق ومتقدرش تنطق
شيماء:- حبيبتي انتي اقوي من كده بلاش دلوقتي ولما تهدي هنتفاهم انا وانتي بقولك انا هقوم اجيب اكل وناكل تحبي اتصل بسيف اطمنه عليكي اكيد زمانه هيموت من القلق
غرام:- تهز راسها بغضب بالرفض
شيماء:- طيب حبيبتي خلاص سيبيه يتادب علشان ميزعلش القمر دي بقي في حد يتجوز غرام ويفكر في غيرها
هروح اجيب الاكل وناكل سوا وتخرج وتسيبها
وغرام تحط ايدها علي بطنها وترفع عيونها بتحدي وغضب
__________________
في فيلا كاظم النعمان
حنان:- سيف كل انت محتاج لقونك وغرام محتاجالك
لما ترجع ليك ان شاء الله
سيف:- انا مش متخيل ازاي هقدر استمر في حياتي من غيرها وانا معرفش عنها حاجه
حنان:- انا حسا بيكي وفاكر لما فوفو بابا خده مني حصلي ايه بس حاول تاكل اي حاجه علشان متضعفش وقلت اكلك هتتعبك ومش هتقدر تستمر وتواجهه اللي جاي
ويمر ويوم ورا يوم وحالة سيف تسوء لفقده الامل في انه يلاقي غرام بعد ما مر اسبوع علي اختفائها
علشان يجي يوم القضيه وسيف مش عارف هيعمل ايه
وهيفسر غياب غرام ازاي ولو طلب القاضي حضورها
وتبداء الجلسه ويقوم محامي عدنان بشرح القضيه ويطلب شهادة الطبيب المعالج ليها في المصح العقلي اللي دخلتها من ٧ سنين ومدير المستشفي
القاضي:- انت كنت طبيب معالج لغرام كاظم النعمان
الطبيب :- فعلا وهي عندها حالة هستريا مع انهيار عصبي وعدم قدرتها علي تدارك الامور في نصابها الطبيعي
القاضي:- بس واضح من تاريخ شهادتك الطبيه ان الكلام ده من ٧ سنين ودي فترة كفاية انها ترجع لطبيعتها
الدكتور:- مظنش بعد الاصابات اللي الحقتها بعمها من شهر
القاضي:- اتفضل ويطلب شهادة الدكتور المعالج الحالي والشاهدة علي جوازهم هو واخوه
ويتقدم دكتور فريد علشان يحلف اليمين
لكن قبل ما بنطق كلمه كل في القاعه يبصو للصوت اللي جاي من اخر القاعه!!!!!
وواحدة بتطلب تقول شهادتها في موضوع جواز غرام وسيف
علشان يتصدم سيف:- ويسالها انتي مين

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية زوجة جميلة ولكن)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى