رواية زوجة جميلة ولكن الفصل الثاني 2 بقلم سلمى سمير
رواية زوجة جميلة ولكن البارت الثاني
رواية زوجة جميلة ولكن الجزء الثاني
رواية زوجة جميلة ولكن الحلقة الثانية
في غرفة غرام
غرام:- انت هنا ليه وهي لابسه بورنص الحمام
سيف:- يتفحص فيها جمالها وبرائتها وشعرها كل حاجه فيها وحشته لكن فيها حاجه غريبه ومش طبيعيه برودها وطريقة كلامها غريبه عليه
غرام:- تشد كرسي التسريحه وتقعد تسرح شعرها ولا كأن سيف كان حبيبها وغاب عنها ٦ سنين
وتقلع البورنص وهو واقف مذهول من فعلتها
سيف:- يجري عليها ويرجع البورنص عليها قبل ما تظهر تفاصيل جسمها وبغطبها تاني
وبغضب وسخط انتي مجنونه مشيفاني واقف بالاوضه
ولا انحرافك رخص جسمك ويهزها انتي ايه جرالك
غرام:- تبصله اوووي وتقوله بلهجتها الغربيه كاظم الصغير وترتمي بحضنه وتحاول تبوسه
سيف:- يزقها بعيد عنه بعد ما حس انه هيضعف من لمسته ليه مش ممكن اللي بتعمليه ده
اعقلي يا غرام انا سيف مش كاظم
مستحيل تكوني انت غرام اللي كان احلي ما فيها برائتها وخجلها جرالك ايه نفسي افهم
غرام:- انت حلو اوووي تشده ليه وتقوله افتح البورنص انا كلي ليك وتحاول تقبله تاني وتشده علي سريرها
سيف:- يتجاوب مع قبلتها ويروح معاها للحظه ويفوق ويصرخ عليها مستحيل ابعدي عني ويضربها بالقلم ويرميها علي السرير ويقف بعيد عنها يبص ليها باستغراب
غرام::- تبص ليه ببرائه كظوووم تعالي لحضني
سيف:- يبصلها ويحس ان فعلا لهجتها غريبه وينادي لداده
دادة فاطمه دادة فاطمة اطلعي بسرعه
غرام:- تضحك بهستريه انت خايف منى تعالي هنا جمبي
دادة فاطمة:- تطلع بسرعه خير يا سيف ببه
سيف:’ مال غرام وايه الوقاحه وقلة الادب اللي بقت فيها دي
الدادة:- انت متعرفش اللي حصلها
انا بحسب ان كاظم بيه عرفك حالتها وعلشان كده طلب تتجوزها علشان تنقذها من اللي هيحصلها بعد موته
سيف:- حالتها وانقذها فعلا هو قال انقذها من الضياع بس حسبت انه مش قادر بحكمها و انه انحرفت زيادة عن اللزوم
دادة فاطمة:- لا يا ابني غرام مسكينه دي بقي عندها تخلف عقلي بعد حادثة موت امها قدام عبنيها
بقت هبله زي ما انت شايف وبتعمل حاجات غير مسئوله عنها
غىام:- تقف جمبه كاظم حبيبي احضني بقي وترتمي علبه علشان بحضنها انت هتتجوزني صح لكن سيف يقرف منها
سيف:- مستحيل اتجوزك انتي مجنونه ويا عالم عملتي ايه بنفسك من يوم جنانك ويمسكها يهزها ويصرخ فيها ابوكي مات كاظم مات وعايز يسيب ليا عارك ابعدي عنها ويزقها بعنف مش قادر يفسرها هو بيعمل معاها كده ليه دي كانت حبيبته في يوم من الايام
غرام :- تصرخ كاظم كاظم كاظم وتصوت وتترمي علي الارض وتعمل حركات هستريه وتهمهم بالكلام ماما مات بابا مات سيف مات عايده مات كله مات مات مات وتتقلب بحركات مجنونه يمين وشمال وتصرخ بجنان
الدادة توطي ليها وتحاول تحضنها متقدرش وتفلت منها
الدادة:- الحقني يا سيف يا بني الحقني الوحيد اللي كان بيهدبها ابوها انقذها من نفسها ارجوك يا ابني
سيف:- يصعب عليه حالتها وينزل يطبطب عليها وهي تعافر مع نفسها بحركاته هستريه لكن سيف يستقوي عليها ويحضنها بالعافيه ويلم ايدها ورجليها ويحضن جسمها كله ويداري اللي ظهر منها تبص ليه وتعيط وتهدي وترتاح
شويا شويا وترجع وتبص ليه وتبكي بحرقه
غرام:- كاظم كاظم كاظم كاظم كاظم
سيف:- انا هنا جمبك مش هسيبك متخافيش اهدي
الداده :- احمدك يارب هديت ونامت خدها علي سريره
يشيلها سيف وهي ماسكه الجاكت بتاعه بقوه وخوف
وينزلها علي السرير وتشده وهي ماسكه فيه ينزل معاها لانه مش قادر يفك ايدبها عنه ويحاول يفك ايدها كتير لكنها
ميقدرش تتمسك بيه اكتر وجسمها يتكور علي نفسه
الدادة:- خليك جمبها لحد ما جسمها يسترخي دي حاله عصبيه شويا وتهدي
سيف:- طيب ويقلع جزمته ويتمدد جمبها علي السرير
غرام:،- تدفس راسها في صدرها وتفرد جسمها واحده وااحده وتروح في النوم لكن دموعها تسيل بغزارة
سيف:- يمسح دموعها ويطبط عليها بحنان ونفسها ينتظم ويتاكد انها نامت يفك ايده و يغطيها ويقوم من جمبها
وياخد الداده ويقفل عليها الباب وينزلو
يقعد علي اول كرسي يقابله وياخد نفس طويل ويحس باجهاد زي ما يكون كان بيحارب
ويفتكر كلمة خالها الله يرحمه
(( مش هظلمك بجوزك منها بس خليها علي ذمتك واتجوز اللي تليق بيك )) يا الله كل الجمال ده ومتخلفه عقليا اخر حاجه كنت اتخيلها او اتوقعها ان غرام تبقي كده تعالي يا دادة احكيلي حصل ايه وازي غرام وصلت للحاله دي
دادة:- بعد ما سافرت غرام قفلت علي نفسها وبقت تذاكر ليل نهار وبعدت عن الكل ومبقتش وبتكلم حد حتي امها كانت تعبانه بسببها وبعدت عنها هي كمان ودخلت امتحانات الثانويه العامه واهتمت بنفسها ومءاكراتها وبس
ونجحت بالامتحان وطلعت الاولي يومها حسيت انها رجعت لنفسها تاني دخلت البيت فرحانه وبتضحك زي الاول
لكن امها كانت منهارة وبتبكي علشان اكتشفت ان خالك بيخونها وضاعت فرحة غرام مع حزن امها ورجعت اتقربت ليها تاني وبقت تصبرها علي ظلم خالك ليها
حاولت غرام كتير توفق بينهم ملقتش حل
سوسن:- هانم قلبها تعبها وصغطها بقي عالي باستمرار والدكتور حذر انها ممكن يجلها جلطه او سكته قلبيه لكن خالك كان غرقان بحب البنت اللي معاه وغرام بأست انه يرجع لبهم تاني هي وامها ومكنش قدامها غيرك
واتصلت بيك كتير تجي تقف جمبها لكن انت رفضت ترجع وخاب املها فيك واتحطمت علي الاخر وبعدها اقنعت امها يسافرو يغيرو جو كانت خايغه علي مامتها وكل بوم وهي تعبانه وافقت سوسن هانم وسافرت بومبن هي ومامتها ي لايطاليا بغيرو جو و لكن لما رجعو كانت الكارثه وباريتهم ما رجعو
كان كاظم بيه جايب البنت عشيقته الفيلا وعلي سرير سوسن هانم وعلي سريره شافت غرام وسوسن هانم كل حاجه بعيونهم خالك وعسيقته بوضع مخل وياربت خالك سكت انا كنت معاهم وشفت اللي عمله بهدلها وضربها علشان البنت اللي معاها وحاول يطردها بره الفيلا
وغرام تترجاه وغلط في سوسن هانم كتير
وسوسن هانم تصرخ من الالم وغرام تحاول تسكت ابوها علشان يشوف امها مالها وفجاءه لقيينا سوسن هانم بتنزف بغزارة من عينها وودانها وثواني وكانت ميته
وغرام فضلت تصحي فيها وقامت تمسك في ابوها اللي كان مصدوم من اللي حصل والبنت خرجت تجري بعد اللي شافته
غرام مستحملتش كل اللي بيحصل فضلت تصوت وتصرخ وتتقلب زي ما شفت كده من شويا ومن ساعتها اتغيرت وبقت تتعامل مع الناس بتخلف وتخرج بالساعات من البيت تتوه وتجي هدومها قذرة ومتقطعه وساعات بتغيب بالايام
من يومها والبيه بيعالجها ويدخلها كذا مستشفي ومفيش فايده لحد ما تعب من االي بتعمله
واهو مات وسابها لوحده ملهاش غيرك
ارجوك يا سيف خالك عدنان هيدخلها مصح عقلي وهيحجر عليها لازم تتجوزها باسرع وقت قبل ما يعرف بموت ابوها
سيف:- ازاي مش ممكن انت عارفه بعني ايه متبقاش مسؤوله عن افعالها يعني فاقدة الاهليه انا مصدوم يا دادة
وتتصل دادة فاطمه بالدكتور المسؤل عن حالة غرام
ويرن جرس الفيلا وتروح الداده تفتح
سيف:- مين اللي جه يا دادة
دادة:- الدكتور فريد المسؤل عن حالة غرام
سيف:- اتفضل يا دكتور ويطلع معاه لغرام ويكشف علبه
الدكتور فريد ؛-الحمد لله هاديه ازاي اتقبلت خبر وفاة ابوها
سيف :- بهدلتنا كلنا بس انا قدرت اهديها
الدكتور فريد:- كويس جدا ان في حد قدر يسيطر علي نوبات غضبها لانها ممكن تموت في مره من حالة زي دي من كثرت المجهود العضلي اللي بتعمله وهي بحالة الهستريا
سيف:- والحل مفيش علاج ليها ينقذها ويرجعها تاني لغرام القديمه زي الاول
الدكتور:- بالعكس علاجه موجود ومتوفر هي محتاجه حد بتثق فيه يرجع ليه الثقه في نفسها والناس الوحيد اللي كان بتقدر تتواصل معاها ابوها رغم غضبها منه لكن كانت بتحس بحبه وحنانه عليها وبالذات انها بنته الوحيدة
هي محتاجه الحنان والحب والامان والاحساس بالثقه
خيانة ابوها دمرتها وموت امها قضي عليها وبالذات ان امها ماتت بسبب الخيانه ياريت حد يحبها بجد ويحسيها بالامان هترجع تاني غرام البنت الهاديه والجميله والعاقله
سيف:- خالي وصاني اتجوزها قبل ما بموت
بس وهي فاقدة الاهليه كده هتتجوز ازاي وجوزها هيلقي معترف بيه لا ملهاش واصي ده طبعا بعيد عن خالي عدنان
دكتور فريد:- انا اللي متابع حالة غرام ومحدش يعرف حالته غيري وغير دادة وابوها الله ييرحمه وانت دلوقتي
ياريت تسرع بالزواج بيها لان لو اتعرف حالتها هتدخل مصح عقلي وحالتها هتتاخر لانها بتكره الحبسه ممكن تنتحر
انقذها من نفسها علشان ابوها اللي مات وحامل ذنبها
سيف:- هفكر واشوف اقدر احميها ازاي لكن جوز صعب
الدكتور:- علي فكرة محامي العيله ممكن يوصل امرها لعمها وهيكون واصي عليها وده انسان ظالم هيحبسها ومش هيهمه انها تموت بالعكس هيرتاح لو ماتت
انا وصلت الامانه اللي كاظم بيه حملهالي ياريت تقدر تصون وعدك لخالك وتتجوزها زي ما وعدته ويمشي ويسبهم
سيف؛- يرجع بذاكرته لاحلي ايامه مع غرام وقصة حبهم اللي بدات من الطفوله كبرت معاهم لحد ما اتخلي هو عنها
ياتري هيتخلي عنها تاني و يسيبها لخاله اللي سرقه وكان سبب في موت امه بحسرتها علي الشركة اللي سرقه خاله ا
ويبداء يتذكر كل ابامه واحلامه مع غرام
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية زوجة جميلة ولكن)