روايات

رواية زواج واجب الفصل الثالث 3 بقلم دعاء زينة

رواية زواج واجب الفصل الثالث 3 بقلم دعاء زينة

رواية زواج واجب الجزء الثالث

رواية زواج واجب البارت الثالث

رواية زواج واجب
رواية زواج واجب

رواية زواج واجب الحلقة الثالثة

رحييييل في اي وقطع كلامه لما شافها ماسكه أمها في حضنها ود”مها سايح ومغرق الأرض
ريحان جه يقرب منهم ولسه بيحط إيديه علي أمها، زقت إيديه بعن”ف وبعصبية قامت وقفت قدامه… متلمسهاش أنت فاهم كل ده بسببك أنت ايه لعنة علي كل اللي حواليك وبدأت تخبط في صدره بإيديه الاتنين مسكها وهزها بقو”ة عشان تفوق
بقلم دعاء زينة
ريحان بوجع داخلي… كل اللي قولتيه صح ي رحيل بس عشان خاطر الست اللي مرمية سايحة في د”مها دي خلينا نلحقها وبعدين نشوف كلامك ده
فاقت فعلاً ومسحت عيونها بعن”ف وبدأت تتحرك معاه، خدها ووصلوا بيها المستشفي ودخلت فوراً العمليات، وقعدت رحيل في الأرض بضعف متكومة في نفسها وحاطه رأسها علي رجليها ومحاوطة نفسها بإيديها وصوت نحيبها واضح بتحاول تكتمه بس رغم عنها ظاهر…
بقلم دعاء زينة

 

 

ريحان شايفها وميعرفش ليه حس بنغزة في قلبه جه يقرب منها فونه رن، بعد شوية ورد
ريحان… ايه ي مدحت
….
ريحان… أنت عارف أنه مش سهل تاخد معلومة منهم بس مع ذلك حاول تتضغط عليهم علي اد ما تقدر
مدحت… أمرك ي ريحان تحب نوجب معاهم و
ريحان… لا سبلي أنا واجب ضيفتهم وأنا أما أجي هتصرف
مدحت… اللي تقوله يمشي ي صاحبي
بقلم دعاء زينة
★*******★
خلص ورجع ليها تاني، شافها مكانها بنفس الوضعية بس صوتها اختفي، قرب منها وبيهزها بإيديه براحة راحت واقعة في الأرض، حس أنه قلبه هو اللي وقع ودق في جدار صدره وعمل صوت ما قلقش حد غيره…
شالها بلهفة ودخلها أوضة تانية كشف عليها دكتور
ريحان بلهفة مالقاش ليها مبرر… فيها ايه
الدكتور بعملية… انيهار عصبي، ده غير أن جسمها ضعيف ومن الواضح جدا أنها مبتاكلش كويس بقالها فترة يلزمها راحة تامة
ريحان… في اي أدوية ليها بقلم دعاء زينة
الدكتور… الممرضة هتيجي دلوقتي تعلق ليها محاليل وهتحط فيها الأدوية اللي اللازمة واللي حضرتك لازم تخلي بالك منها كويس الفترة الجاية عن إذنك
وسابه معاها وخرج بص ليها بتوهان وهو بيفتكر كلام صاحبه..
بقلم دعاء زينة
فلاش باااك..🥺
حسين بعد نوبة من الضحك كانوا فيها مع بعض قطعه حسين بجدية تامة… بقولك ي صاحبي لو جرا ليا اي حاجه أمي وأختي في رقبتك
ريحان بنغزة في قلبه… ايه ياض أنت هزارك البايخ ده
حسين…. بس أنا مبهزرش ي ريحان أنا وصيتي مش هسابها لحد غيرك يا صاحبي
ريحان حضنه… ورحمة أبوك متقول كده ي جدع أنا ماليش غيرك بعد ربنا أنت عارف يعني لو جرالك حاجه أنا هيتكتب عليا اليتم من جديد بقلم دعاء زينة
ومسح دمعة فرت من عيونه غصب عنه
حسين شد علي حضنه هو كمان وبهزار.. خلاص بقي ي روحي كفاية عياط هعترف باللي في بطنك حاضر وهستر عليكي
ريحان بصدمة من تقلب حالة صاحبه المجنون من وجهة نظره بعده عنه… ي بن ال… ورحمة أمي ما هسيبك
و

 

 

قام حسين يجري ووراه ريحان… بقي أنا يالا هتستر عليا
حسين… يعني اسيبك لغيري يرضيك يعني
وفي الأخر ريحان مسكه ووقعه علي بعض من كتر الضحك وهما بيهزروا مع بعض بإيديهم…
باااك 🥺
فاق ريحان من شروده علي دخول الممرضة… بعد إذن حضرتك هحط للمدام المحلول
ريحان فرك رقبته وشعره وهز دماغه.. احمم اتفضلي
وسابهم وخرج…
بقلم دعاء زينة
★********★
ريحان قعد قدام اوضة العمليات مرة تانية خرج وبعد شوية خرج دكتور… للأسف الحالة دخلت في غيوبة بسبب النز”يف اللي حصلها ده غير إن الطلقة كمان كانت في مكان حيوي وحساس بشكل كبير
ريحان بيحاول يصفي حلقه… يعني هتبقي كويسة
الدكتور… احنا عملنا كل اللي في وسعنا الباقي ده بتاع ربنا عن إذنك بقلم دعاء زينة
★********★
ريحان خد رحيل بعد ما اطمن أنها بقت أحسن وراح بيها بيته وهي نايمة، طلع حطها في اوضته وسابها وخرج راح ل مدحت ودخل عليهم اوضة التحقيق
★********★
ريحان بشراسة وهو بيفك الساعة ويحطها عالترابيزة… ي أهلا بالرجالة
الاتنين اللي مسكوهم أول ما شافوه الر”عب دب ومعاهم حق الصراحه هيئته أصلا كانت تر”عب أعتي الرجال وخصوصاً أنه ريحان الدسوقي رجل المستحيل والعمليات اللي محدش يقدر عليها غيره
ريحان قعد قدامهم… بكل هدوء هتقولوا مين الرأس الكبيرة ولا نخلص وقتي

 

 

واحد منهم… احنا منعرفش حاجه وأنت عارفة لو قطعتنا محدش فينا هيتكلم أو هيفتح بقه بحرف واحد
ريحان بابتسامة خبيثة علي جانب بقه… صح وعشان كده أنتوا معفوا عنكوا
الشخص التاني بتردد وخوف… يعني ايه
ريحان… يعني أنت وهو هتخرجوا دلوقتي اللي مشغلك يسمع أنك خرجت يتأكد من الكلام اللي هيملي القطيع بتاعكوا من رجالتي اللي أنا زارعهم جواكوا بقلم دعاء زينة
الشخص الأول… كلام ايه احنا مفتحناش بقنا
ريحان… ما أنا عارف الكلام ده بقي تبقوا تقوله وهما بيخلصوا عليكوا
جه التاني يتكلم قطعه ريحان بغض’ب… أسمع يالا منك ليه ما أنت كده كده ميت فاختار بقي تموت ميري ولا تموت من الكلا”ب اللي عشت عمرك كله تخدمهم ومصونوش العشرة وكمل كلامه وهو بيبص ليهم… او يمكن الميري يتخفف عنكم والست اللي بين الحياة والمو”ت دي أخليها تتنازل ونقول أن أنتوا اللي دلتونا علي الرأس الكبيرة وشوف بقي ي بخت اللي في حمي الحكومة
الشخص الأول… اللي نعرفه إن إسمه الديزل مكانه شكله اسمه الحقيقي محدش يعرفهم غير واحد بس واللي من خلاله بناخد المهمات بتاعتنا
ريحان.. اسمه بقلم دعاء زينة
/فهد المليجي وده الاسم اللي نعرفه بيه
ريحان قام وقف تمام اوي مدحت باشا نزلهم الزازنة ووصي عليهم الرجالة جامد اوي وبص ليهم… أصل مش معني انكوا قولت اللي عندكوا وانا قررت أسامحكوا أنكوا ماتتعقبوش يعني وغمز ليهم وخرج..
★*******★
فتحت رحيل عيونها بتعب عشان تتفاجأ بنفسها في أوضة غريبة عنها كليا عبارة عن سواد بمعني الكلمة الأثاث اللي باللون الاسود وكذلك المفروشات والانتيكات قامت وفضلت تلف حواليها وبدأت تصرخ… أنااااا فين مين هناااا حد يرد عليا بقلم دعاء زينة
ولما مجاش ليها رد بدأت تكسر في كل حاجه حواليها، في دخول ريحان اللي اتخض يكون حد اتهجم عليها وهو مش موجود طلع يجري هدي شوية لما لاقها هي اللي بتكسر بس في نفس الوقت خاف تأذي نفسها
ريحان بتعب فهو بقاله أكتر من تلت أيام منمش وادي نهار اليوم الرابع ظهر وهو لسه ميرحش… رحييل أهدي هت
رحيل ماسكه حاجه في إيديه بتحركه قدامه… متقربش مني سااامع أنت جايبني هنا ليه هااااا عااااوز مني ايه كفاية اللي حصلي
ريحان بيحاول يهديها… طب أهدي وقوليلي عاوزة ايه واللي تقوليه هيحصل
رحيل… وديني عند ماما دلوقتي حالا
ريحان… حاضر سيب بس اللي في إيديك وهنروح

 

 

ولسه بترفعها في وشه مرة تانية حضنها وكتفها بجسمه… أهدي أنتي تعبانة ومامتك دخلت غيوبة وإن شاء الله تبقي كويسة مرواحك ليها مالوش لزمة ودلوقتي تاخدي الدواء وحطه في بقها لحد ماحس إن مفعوله بدء يشتغل وبدأت تهدي فعلاً… برافوو عليكي ودلوقتي شوفي هتنامي ولا هتستني رحمة تيجي تعملك الأكل وبعدين تنامي عشان ترتاحي بقلم دعاء زينة
وسابها ونام…
سابته وخرجت جات رحمة
★*******★
رحمة… أنتي رحيل
هزت رأسها باه
رحمة… أهلا بيكي ي بنتي امسكي ريحان موصين مجيش غير بالبيتزا بتاعتك بالمشروم زي ما بتحبيها، وبيقولك يعني تاكليها كلها ي اما مش هيحصل طيب
رحيل… مش عاوزة أكل عاوزة أمشي من هنا
رحمة… ما هو بيقولك كمان لو رجلك خطت برا البيت هيقطعها متأخذنيش يعني بقلم دعاء زينة
رحيل نفخت بغضب وبدأت معدتها تعلن العصيان عليها وعاوزة تاكل وبدأت تأكل

 

 

وبعد شوية
رحيل….
★******★
تليفون ريحان رن أتعدل بسرعة ورد… ايييييه
★*******★

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية كاملة اضغط على : (رواية زواج واجب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!