روايات

رواية زواج مصلحه الفصل الخامس 5 بقلم روان علي

رواية زواج مصلحه الفصل الخامس 5 بقلم روان علي

رواية زواج مصلحه الجزء الخامس

رواية زواج مصلحه البارت الخامس

زواج مصلحه
زواج مصلحه

رواية زواج مصلحه الحلقة الخامسة

ليان بتكون هتكلم عيال خالتها تعلمهم علي الفرح اللي عايشين في أمريكا ومش هتقولهم ان الجواز دي كده وكده عشان يوسف قلها متقولش لحد
ليان: ألو يا ريم ازيك عامله ايه
ريم: كويسه الحمدالله وانتي عامله ايه وحشتيني اووي بقالنا كتير مشوفناش بعض
ليان: عندي ليكي خبر حلو فرحي بكره ولازم طبعا تيجو
ريم: ايه المفاجأه الحلوه ديه انا هشوف زين ونحجز اول تذكره ونجيلك
___________________________
(يوم الفرح)
ريم بتحضن ليان: وحشتيني اووي بجد
ليان: وانتي اكتر
زين بيسلم علي ليان: عامله ايه وحشتينا اووي يا ليان
___________________________
ليان بتطلع هي وريم اوضتها
ريم: تعالي بقي احكيلي كل حاجه ازاي عرفتو بعض وشوفتو بعض فين وحبيتو بعض لدرجه انكو اتجوزتو علي طول منغير خطوبه
ليان بتحكلها قصة انهم ازاي اتعرفو علي بعض اللي اتفقوا عليا هي ويوسف يقولها لأي حد يسألهم
___________________________
بتيجي الميكب ارتيست لي ليان وتعملها الميكاب وشعرها وبيكون يوسف عند الحلاق
___________________________
بيكون خلاص المعازيم جم والميكب ارتست خلصت ميكاب لي ليان وبتكون لبست الفستان وبيبقي شكلها تحفه ويوسف بيكون جه
من الحلاق
___________________________
ريم: بجد شكلك تحفه اووي يبختو بيكي
بتنزل ليان هي وريم وبيكون يوسف مستنيها تحت يوسف بينبهر بجمالها
يوسف: شكلك جميل اووي
هو المفروض يقول كده عشان يبين انهم بيحبو بعض بس هو شايف انها شكلها جميل بجد
بياخدها و بيطلعوا بره ليان بتكون متوتره اووي وبتيجي امو الفرح وهي مش مبسوطه وبتسلم علي ليان بقرف
يوسف: دي ماما يا ليان ودي ليان ياماما
ليان: اتشرفت بحضرتك ياطنط
الام: وانا متشرفتش بيكي
يوسف: ماما ايه الكلام ده الام بتمشي وتسيبهم وتسلم علي المعازيم
يوسف: معلش اعذري ماما أصلها لقت ابنها الوحيد بيتجوز مره واحده من غير ميقولها هي ماما صعبه شويه بس معلش
ليان: شويه!؟
يوسف بيضحك: لا شويتين تلاته الصراحه
وبيبدا الفرح ومراد مبياجيش علشان بيكون في شغل مهم في ايطاليا مبيقدرش ياجي وبيعتذر ليوسف ولكن ليلي بتيجي وبتبقي زعلانه ان يوسف اتجوز وفي نفس الوقت مستغربه عشان هما صحابو جدا ما قلهمش ان هو هيتجوز الا قبلها بيوم بتروح ام يوسف تقعد جمب ليلي
ام يوسف: شفتي ياختي اتجوز واحده ازاي في الاخر انا كنت عاوزاه يتجوزك انتي
ليلي: اهو بقي النصيب
ام يوسف: ما انتي لو كنتي اتحلحلتي شويه كان زمانك انتي علي الكوشه مكانها وانتي شكل وعيله لاكن هي ولا شكل ولا عيله(ليان بتكون جميله جدا بس هي بتقول عليها كده عشان مش عجباها)
ويشغلون الاغاني وبيرقصو وبيتبسطو وبيخلص الفرح
___________________________
(في الصبح)
بيرن الباب يوسف بينزل يفتح بيلاقي الراجل جايب صور الفرح
ليان بتنزل تشوف مين وبيفتحو الصور مع بعض وبيبقي في صوره كبيره متبروزه لصورة الفرح بيعلقوها في الصاله
___________________________
الباب بيرن ليان بتفتح
ليان بتسلم علي ريم وزين : اتفضلو ادخلو بيدخلوا
ليان بتنده علي يوسف عشان تعرفهم عليه
ليان: دي ليان بنت خالتي وده زين ابن خالتي وده يوسف
بيسلمو علي بعض وبيقعدو وبتقوم ليان تجبلهم حاجه يشربوها بعدها بيسمع يوسف وزين مع بعض الماتش وبيكونو مندمجين مع بعض وبيقد ريم وليان مع بعض وبعدها بيمشو
___________________________
وامو مبتجيش لأنها اصلا مش حباها وبتكون عاوزها هي بنفسها تجيلهم الفيلا وتتعرف عليها بتكلم يوسف بتكلم يوسف وتقولو ياجي هو وليان
___________________________
يوسف: ليان ماما عوزانا نروحلها
ليان: ايه ده هو مش المفروض العكس
يوسف: ما انا قولتلك انا ماما صعبه شويه حاولي تتعودي
ليان: طيب هاروح البس
___________________________
ليان بتكون لبست بتلبس فستان بينك وفارده شعرها وبيبقي شكلها جميل
يوسف بتكون عجباه جدا بيركبو العربيه وبيروحو
___________________________
اول ما بيكونو داخلين يوسف بيمسك ايد ليان وبيدخلو وبيسلمو علي جدو وامو وابوه
وامو بتقعدهم علي السفره علي طول اول ما بيكونو جم
امو: يلا تعالو ناكل اتاخرتو اووي الواحد جاع
الجد: مش من اول ماجيت كده يابنتي
الاب : وانتي كنتي في كلية ايه يا ليان
ليان: في كلية السن ياعمو
الاب:اه جميل اووي بتشتغلي في الترجمه بقي علي كده ولا علي ايه
ليان: اه كنت بشتغل في شركه كده بس سبت الشغل فيها وحاليا شغاله
الام بصوت واطي بس الكل سمعها : اه مالقت ابني قالت انا اسيب الشغل وتخلص فلوس ابني ماتجوزا عشان فلوسو
الام بصوت عالي: وعلي كده مامتك وباباكي بيشتغلوا ايه
ليان: هما اتوفو من 4 سنين في حادثه
الاب: ربنا يرحمهم يبنتي
___________________________
بيخلصو اكل وبيجبلهمحاجه حلوه
الام: اه مقولتوليش بقي اتعرفتو علي بعض ازاي
ليان: في كافيه الفندق في الغردقه
يوسف في نفس اللحظه: علي البحر
(ليان بتكون نسيت انها المفروض تقول كان علي البحر بس يوسف بيلحق يصحح الموقف)
امو: وكمان مش فاكرين اتعرفتو علي بعض ازاي
يوسف: اه اصل احنا اول مره شوفنا بعض كانت علي البحر لاكن اول مره نتكلم مع بعض ونتعرف كان في الكافيه
(يوسف عشان يبينلهم ان جوازهم حقيقي وبيحبو بعض بياكل ليان من الكيكه في بوقها ويبحط ايدو علي كتفها ليان بتتكسف جدا)
يوسف: اتفضلي ياحبيبتي
ليان: شكرا ياحبيبي
امو بصوت واطي: ايه شغل المحن ده
___________________________
بعد ما بيمشي خلاص وبيكونو في العربيه
ليان: مش لازم يعني تعمل الحركات دي عشان تبينلهم اننا بنحب بعض وكده
يوسف: هو انتي اتكسفتي ولا ايه
ليان بكدب: انا ! لا طبعا اكسف لو انا كنت بحبك لاكن انا اصلا مبحبكش
يوسف: طيب يستي هعمل نفسي مصدقك
ليان بتبتسم بس بتحاول متبينلوش
وبيروحوا البيت

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية زواج مصلحه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى