رواية زواج مصلحه الفصل الأول 1 بقلم روان علي
رواية زواج مصلحه الجزء الأول
رواية زواج مصلحه البارت الأول
رواية زواج مصلحه الحلقة الأولى
ليان: يعني ازاي البيت ده يبقي بيتك ده بيت بابا الله يرحمه وسبهولي اعيش في قبل ما اموت
عمها:اه والله زي ما بقولك البيت ده كان ابويا اللي هو يبقي جدك كاتبهولي انا وابوكي خدو مني
ليان:انت معاك اي حاجه تثبت الكلام ده وبعدين انت لسه جاي تفتكر الكلام ده دلوقتي
عمها:اه طبعا معيا ورق تثبت ان البيت ده بيتي وانا دلوقتي اللي اكتشفت الكلام ده لما المحامي كلمني النهارده
ليان:طب انا هروح فين دلوقتي انا معنديش غير المكان ده أقعد فيه
عمها:طبعا انتي بنت اخويا ونا مشهتهوني عليا اسيبك خليكي امتي قاعده وسفري الغردقه زي مانتي عايزه لما ترجعي نبقي نشوف الكلام ده
بيمشي العم وليان بتكون مضايقه لان ازاي باباها ياخد حق اخو
في الصبح ليان بتجهز شنطتها وبتروح المطار بتخلص سافريتها وهي في المطار وهي خارجه بتخبط في شخص وبتقع
ليان:مش تبص قدامك
الشخص بغرور : سوري
ومشي ومكنش مهتم
ليان بعد ما مشي:ناس متخلفه ماشي ماسك التلفون ويوقعني وفي الاخر يقولي سوري ببرود
ليان كانت وصلت البيت وطلعت اوضتها خدت شاور وهي نازله الدور اللي تحت(البيت كبير دورين)لقت شنط كتير واستغربت لان دي مش شنطها
___________________________
العم : بعت البيت ولا لسه
المحامي : اه بعتو بس ليان هنقعد فين حرام عليك دي بنت يتيمه وظروفها علي قدها
العم: ملكش دعوه انت هتخاف علي بنت اخويا اكت، مني لو ليان عرفت انت عارف هيحصلك ايه
___________________________
ليان سمعت أصوات حد نازل من السلالم خافت جدا شافت شخص قدامها صوتت بصوت عالي
يوسف: أنتي مين وبتعملي ايه في بيتي
ليان وكانت مرعوبه بس مش عايزه تبين ده: انا المفروض اللي أسألك السؤال ده وبعدين ثانيه واحد مش انت اللي خبط فيك الصبح في المطار اوكي انا فهمت كل حاجه أنتو عصابه خبط فيا الصبح وانت بتراقبني عشان تسرقو بيتي يا حراميه
يوسف :حرامي ايه انتي مجنونه انا لسه شاري البيت ده
ليان: ازاي يعني ده بيتي وانا مبعتش بيتي لحد اديني كده رقم الشخص اللي بعلك البيت بيديها الرقم وبترن عليه
ليان بغضب: ألو ممكن اعرف مين حضرتك عشان تبيع للأستاذ ده بيتي
المحامي: ألو يا أستاذه ليان انا محامي عمك وكنت برضو محامي باباكي الله يرحمه وعمك هو اللي أمرني أعرض البيت للبيع وابيعه
ليان:ازاي الكلام ده هو قالي اسافر ومشلش هم الموضوع ده ولما ارجع نبقي نتكلم
المحامي: ممكن تروحي تتكلمي معاه في الموضوع ده
ليان بتقول في وشو بغضب
يوسف : بصي بقي انا مليش دعوه بحوراتكو العائليه دي انتي تبمي شنطك وتمشي
ليان:بص يا اسمك ايه انت لو فس حد هيمشي هنا هيبقي انت انا هروح اشوف الن
الموضوع ده وارميلك فوسك وتمشي من هنا
___________________________
العم بيكون بيلم هدومه في شنطة سفر وفي تذكرة طيران والباسبور
وبيروح علي المطار وبيسافر برا مصر للفلوس اللي اخده من البيت علشان لو ليان كشفت امرو يكون خلاص اخد الفلوس ومشي
___________________________
ليان بتكون لبست ورايحه لعمها بتقعد ترن عل الجرس وتخبط كتي مبتلقيش حد فتح بترن علي المحامي
المحامي: ألو يا أستاذه لين
ليان : ألو انا برن علي عمو مبيردش وانا قدام شقتو ومبيفتح بردو متعرفش هو ممكن يكون فين
المحامي : لا والله يا بنتي
ليان : كيب ممكن تديني عنوان المكتب بتاعك
بيديها العنوان وبتروحلو
ليان: انا مش عارفه بجد هو ليه باع البيت من غير مايقوله كان قالي الاولي كنت جبتلي حتي شقه صغير علي قد الفلوس اللي معايا وانا بجد مش قادره أصدق ازاي بابا اخد حق اخو
المحامي : بصي يابنتي انا مش هقدر اكمل في لعبه دي تاني وخصوصا ان ابوكي كان قريب مني جدآ وانتي زي بنتي عمك ضحك عليكي البيت ده فعلا بيت ابوكي مش بيتو هو زور ورق علشان يبيع البيت وياخد فلوسو
ليان بتكون مصدومه بس بتكون مصدقاه لان فعلا ابوه عمرو ما هيكون خد حق اخوه
ليان: طيب هو فين دلوقتي عشان حتي اخد منو فلوس البيت واديها للرا
جل اللي في البيت ده ويمشي وانا هسامحه
المحامي :انا مش عارفه حتي سألت كذا حد يعرفو بيقول انه مشفهوش خالص النهارده انا خايف يكون اخد الفلوس وهرب
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية زواج مصلحه)