روايات

رواية زواج قهري الفصل الثاني 2 بقلم أروى اسماعيل

رواية زواج قهري الفصل الثاني 2 بقلم أروى اسماعيل

رواية زواج قهري الجزء الثاني

رواية زواج قهري البارت الثاني

رواية زواج قهري الحلقة الثانية

علا بدموع: انا اختك ليه بتعمل معايا كدة معقولة هونت عليك بالسهولة دي انا عليا ام. وت نفسي ولا اتجوز.
أسامة : يا علا اهدي وبلاش كلام فاضي تقت. لي نفسك إيه وبتاع إيه وبعدين هوة في أحلى من الجواز.
علا : هوة ايه اللي مفيش أحلى من الجواز يا أسامة لاء في طبعا الدراسة و النجاح بس أنت اللي تفكيرك على قدك و مش شايف غير الجواز و بس.
أسامة : أنا تفكيري على قدي ماشي هعديهالك عشان فرحك بس النهاردة يا علا يلا مبروك يا عروسة.
علا : بطل يا أسامة و إطلع برة عشان مش طايقة حد و كلامك المستفز ده اطلع برة.
أسامة : ماشي يا ستي طالع و هبعتلك ماما هي تعقلك.
فيروز : شوفتي يا علا اللي عملتيه في نفسك عجبك
حبستك دي قولتك مش هيغير كلاموا ابوكي مهما حصل.
علا : و أنا كمان يا ماما مش هغير موقفي واللي يحصل يحصل و مش مهم العواقب أهم حاجة إني متجوزش دلوقتي و مين بقى إن شاء الله يا ماما اللي رضا يتجوزنى بالسرعة دي وليه.
فيروز : ابن عمك صبحي ي ستي جه اتقدم ل ابوكي و هو وافق عليه عشان جاهز من كل حاجه.
علا : إزاي يا ماما ودا طبعا مستحيل يخليني أكمل تعليمي صح أهو الموت ارحم من الجوازة دي.
فيروز : بعد الشر عليكي يا حبيبتي متقوليش كدة إن شاء الله خير وهتتحل.
علا : هوة ايه اللي هتتحل دا الجواز كمان ساعتين انتو عايزين تجننوني ولا ايه.
فيروز : لا نجننك ولا حاجه و بطلي كلام و يلا أقومي جهزي نفسك قبل ما ابوكي يجي عشان ميحصلش مشاكل.
علا : ماما أنا مستحيل أتجوز و لو على جثتي ماشي و بعدين مشاكل ايه هوة في مشكلة اكبر من اللي انا فيها دي.
أسامة : يلا يا علا إيه ده لسة مجهزتيش طبعا لسة بتقولي مش موافقه و الكلام الفاضي ده اعقلي يا بنتي.
علا : اعقل ايه ي اسامة انتو عايزين تخلصوا مني بالجوازة دي يعني انت دلوقتي اكبر مني ب ثماني سنوات و لسة متجوز. السنة اللي فاتت يعني لما بنتك تيجي على الدنيا ترضى يحصل فيها اللي بيحصلي ده.
أسامة : الصراحة لاء انتي صح فعلا ي علا بصي شوفي عيزاني أساعدك ازاي و انا جاهز.
علا : خلاص كله. اللي هحتاجه منك انك تأمني المكان عشان اهرب هروح عند خالتو و كدة و كدة بابا عنده مشاكل معاها ف مش هيجي هناك.
أسامة؛ خلاص ي ستي اتفقتا.
———————-بعد مرور ساعة—————————-
علا : ازيك يا خالتو عاملة ايه.
خالتي : علا اهلا ي حبيبتي خير في ايه مالك خايفة كدة ليه حصل حاجه ل فيروز او اسامة.
علا: لاء ي خالتو كله كويس بس انا اللي مش كويسة نهائي بابا عايز يجوزني غصب عني و عامل الفرح و انا هربت من. البيت دلوقتي و مش عارفة اعمل ايه.
خالتي: دا ابوكي ده شكله اتجنن على الاخر طب اهدي و كله هيتحل انتي تقعدي معايا يومين لحد ما نشوف ايه اللي هيحصل عشان اكيد ابوكي مش هيسكت لما يعرف انك هربتي.
—————————في بيت علا—————————–
احمد : يا أسامة انت يا إبني فين أختك العريس جه.
أسامة : معرفش يا بابا.
احمد : هوة ايه اللي متعرفش روح دور عليها بسرعة.
أسامة : حاضر حاضر.
علا : آلو يا أسامة إيه إللي بيحصل عندك.
أسامة : بابا متعصب جدا و قالب الدنيا عليكي.
احمد : بتكلم مين يا أسامة مش قولت دور على أختك إوعى تكون ليك يد في انها هربانة او مختفية.
أسامة : إيه إيه…..

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية زواج قهري)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى