رواية زواج خارج ارادتي الفصل السابع 7 بقلم عبير شوقي
رواية زواج خارج ارادتي الجزء السابع
رواية زواج خارج ارادتي البارت السابع
رواية زواج خارج ارادتي الحلقة السابعة
_كوثر.. اي ده يا هاشم اي ده.. اييي الي سمعته ده ازااي
_هاشم.. اهدي يا كوثر عشان عندك الضغط
_كوثر.. اهدي.. اهديي ازااي بس و ده حصال اززاااي..
ربينك كدة احنا.. ده اخرة تعبناا اخس عليك يا ادم
طيب و مراتك هاا يارا تعرف بالي انت عاملة ده.. لا و هتبقي اب
_هاشم.. اهدي يا كوثر و بطلي روح وجي ف الاوضة دوختيني
.. اهدي عشان ضغطك
_كوثر.. اديني هديت فهمني
_هاشم.. ادم هيتجوز مريم.. بكرة هنروح لبيتها ونطلب ايدها
_كوثر.. دا ع اساس انها هتوافق
_هاشم.. ان شاء الله توافق لان مفيش ام هترضي ابنها يتربي من غير اب.. لو مفيش طفل كان ده هيبقي اكيد.. و لاكن في احتمال انها توافق عشان ابنها
_كوثر بصت علي ادم بلوم.. ترضي ده لاختك ترضاااه
ادم ساب المكان كله ومشي.. بس خرج من هنا ولقى يارا مستنياه من هناا
_يارا.. ادم.. انت هتتجوز مريم.. قول انك مش موافق يا ادم رد عليا
_ادم.. يارا لو سمحتي سبيني دلوقت
_يارا.. لا يا ادم.. مش هسيبك.. رد عليا انت موافق تتجوزها صح
و هل انت مصدق انها حامل ف ابنك
_ادم..اه يا يارا موافق اتجوزها..ارتحتي
_يارا..لا يا ادم متوافقش..دي بتلعب عليك مش اكتر
_ادم…. يووووه مخلاااص بقااا زهقت من الحواار دهه
_يارا.. انت بتزعقلي يا ادم بتزعقلي ليي انا عملت اييي
_ادم.. ياراا شوفي انا مش هفضل اعيد فكلامي كتير قلت موافق و خلاااص مفهووووم وسابها ومشي
_يارا.. بتزعقلي.. و عشان مين عشان الي متتسمي زفـ.ـتة ديي
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ عند مريم
دخلت اوضتها و قفلت الباب و اترمت ع السرير وهي بتفكر
مريم.. حاسه بالخوف خايفة.. خالد اكيد مش هيسكت ده مستحيل ده غير انه هيعملي فضـ.يحة.. يا الله.. انا تعبت بجد عايزة انااام انام ومصحاش ارتاح لاني تعبت خالص مش قادرة اتكلم ع رغم من اني مش خرسة بس تعبانه لدرجة الكلام او النقاش بالنسبالي صعب اههه انا بفقد للامان حاسه دايماً اني لوحدي مليش ضهر اتسند عليه ولاعمامي ولا خالي هه خالي مش ده الي باعني.. و الوحيد الي ممكن اثق فيه خالي خيري بعيد.. ياااه
نفسي اصر.خ بصوتي كله بس انا معنديش طاقة.. اذان العشاء كان بيئذن…. قامت مريم من السرير للتذهب للتوضئ.. جسمي بحركة بصعوبة كبيرة جداً كأني واحد مشلول.. الحاجة الوحيدة الي شايلة فكرة الا.نت. حار من دماغي هي اني كدة كدة خسرانه فدنيتي ف مخسرش اخرتي علي الاقل لاني تعبانه هناا ومش عايزة اتعب هناك.. انا بحمد ربنا بجد ان في مو.ت وان الانسان مش هيفضل عايش للابد.. المو.ت ده نعمة بجد الحمدلله.. الامل الوحيد الي معيشني هو العبادة عشان اروح ارتاح عند ربنا.. و امي واختي..
غير كدة سلام ع الدنيا و مافيها..
_صوت من داخل مريم يحدثهاا.. يمريم فوقي دي الدنيا اختبار و ابتلائات يمكن ده اختبارك اصبري فما بعد الصبر الا جبر.. اما تدري ان بعد العسر يسراً اماا تدري
_مريم.. ونعم بالله.. والله ادري والله..
دخلت للحمام(عافانا الله وإياكم ) و توضئت و ذهبت تشكي حزنها وانكسارها الي الله فمن غيره جابر قلوبها.. فمن غيره مداوي جراحها..ليس لنا سواه يرحمنا 🥺🤍
مريم انتهت من الصلاة بس مقامتش من ع المصلية و سجدت سجدة طويلة تشكي همها لرب العباد.. لدرجة انها نامت مكانها ومحستش بنفسها..
تاني يوم الصبح..
ردينا فتحت اوضة مريم لقتها نايمة ع المصلية فخافت عليها ليكون حصل لها حاجة.. مريم مريم مريييم اصحي انتي كويسة
مريم بتفوق .. اي انا بخير بخير
ردينا.. متئكدة 🥺
مريم ببتسامة.. الحمدلله بخير بس انا نمت ومحستش بنفسي مش اكتر
ردينا.. طيب ياروحي تعالي عشان تفطري
مريم.. حاضر بس هي الساعة كام
ردينا.. 9 ونص تقريباً
مريم.. يي فاتتني صلاة الفجر . طيب خلاص انتي روحي وانا اغسل وجهي واصلي الصبح واجي
ردينا.. تمام
….. …..
• : •
……..
تسريع الاحداث….. خلصت مريم و خرجت واكلو كلهم وجبة الافطار و بعد الانتهاء فعدو فالبلكونة وعدي شوية وقت وهما بيتكلمو و الباب خبط
قامت ميادة و فتحت الباب.. اتفاجئت بكوثر الي واقفة..
_كوثر.. اي هتسبيني واقفة كدة كتير
_ميادة.. لا اتفضلي و دخلت كوثر وقعدت
_كوثر.. انتي عارفة انا مين
_ميادة. وهو في حد ميعرفكمش يا عيلة السباعي
_كوثر.. اقسملك بالله اني ولا هاشم محسينا بحاجة غير امبارح
_ميادة.. خلاص ملوش لزمة الكلام ده
_كوثر.. لا ازاي انا كان لازم اجي عشان اعتذر منكم اولا
_ميادة.. اعتبريني قبلت اعتذارك بس هل ده هيغير حاجة
_كوثر.. فعلا عندك حق..! و عشان كدة انا عايزة اصلح و لو جزء من الي عمله ابني
_ميادة.. وده ازاي
_كوثر.. مريم وادم يتجوزو
_ميادة.. بس انا مش هوافق
_كوثر.. يعني هتقبلي حفيدك يتربي من غير اب
_ميادة.. حفيدي.. انتو لحقتو عرفتو
_كوثر.. ابن عم ادم هو الي اتصل علي هاشم امبارح و بلغه..
_ميادة.. مهو مفيش حاجة بقت بتتخبي الايام دي
_كوثر.. مردتيش عليا يعني..
_ميادة.. وانتي عيزاني اقول اي اوافق اجوز بنتي للي كان سبب في حزنها و المها.. لي مستغنيا عنها
_كوثر.. يعني بنتك لما تشوف ابنها بيكبر قدامها من غير اب ولا اهل هتكون مبسوطة مثلا
_ميادة اكتفت بالصمت.. 😥
مريم كانت سامع الصوت فخرجت تشوف اي بيحصل.. ماما في اي.. 😟
_كوثر بصت للصوت وخمنت انها مريم من ملامحها الجميلةبرغم برغم الحزن والشحوب ال ظاهر عليها.. تعالي يامريم
_مريم بصت لميادة الي هزت راسها بمعني تعالي.. و راحت لعندهم
_ميادة.. كوثر هانم جية تطلب ايدك لبنها… ادم
_كوثر.. يا مدام ميادة ده انسب حل ليها ولينا وانتي يمريم لو مش عشانك ف عشان ابنك الي لسه مجاش ع وش الدنيا
_مريم.. انا موافقة
_كوثر.. وانتي يا ميادة
_ميادة.. رئي من رئي بنتي
_كوثر.. يبقي اتصل ب هاشم يجيب ادم و المئذون و اهو خير البر عاجله.. ولا اي يا مدام ميادة
_ميادة.. الي تشوفيه يا كوثر هانم
كوثر اتصلت ب هاشم و فغضون نص ساعة كان عندهم هو وادم الشهود و المئذون و تم كتب الكتاب.. ع خير
_هاشم.. طيب نمشي احنا يا كوثر
_ادم.. وانا همشي بس هاخد مراتي معاية للفيلا
_ميادة.. بالسرعة دي طيب خليها بكرة تكون جهزت هدومها
_ادم.. مش لازم هنشتري غيرها حجات احسن
_ميادة.. بسس.. لتقاطعها هي..
_.. وانا موافقة
…يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية زواج خارج ارادتي)