رواية زواج خارج ارادتي الفصل التاسع 9 بقلم عبير شوقي
رواية زواج خارج ارادتي الجزء التاسع
رواية زواج خارج ارادتي البارت التاسع
رواية زواج خارج ارادتي الحلقة التاسعة
ادم ..في اي
مريم كانت بتاخد نفسها بصعوبة ..كان كابوس
ادم بزعيق ..يعني تصحيني من النوم مفزوع عشان حتت كابوس وساب الغرفة بأكملها وخرج لعند يارا
تاني يوم الصبح
كانت مريم نائمة والتعب ظاهر علي وجهها لكنها فاقت علي كوباية مياة تسكب علي وجهها ،فتحت عنيها وهي مفزوعة
يارا..اصحي يا ست هانم احنا بقينا الضهر
مريم..انتي اكيد مجنونة لا محالة
يارا ..جنان اي بس انتي لسة شفتي حاجة ومسكتها من دراعها قوليلي بقا ده ابن مين
مريم..اسألي جوزك عنه !
تزامن حديثم مع دخول ادم للغرفة
ادم ..انتي واشار لمريم ..قومي حضريلي اكل
يارا..واعملي حسابي
مريم ..ده من قلة الشاغالين فالبيت
ادم راح لعندها وضربها ..انا لم اقول حاجة تتنفذ
مريم حست انها اتسرعت في زواجها من ادم كانت خطتها انها تنتق*م منه بس الظاهر ان هي هينتق*م منها علي ذتب معملتوش
يارا..اخلصي سرحانه ف ايي
مشيت من سكات لانها مش حمل بهدل اكتر من كدة دموعها نزلت وهي ماشية ..فما حيلة الضعيف الا البكاء وكانت بتفتكر ازاي حياتها اتقلبت كدة وازاي هي انسان ضعيف بالشكل ده وان معندهاش شخص تميل عليه يسندها ،بس افتكرت كلمة سمعتها في لقاء للشيوخ ف إذاعة القرآن بأن الانسان لما ميكونش عنده عنده سند فالحياة فده معناه ان ربنا سند ليه وان ربنا هو كفيله ،فأزدادت دموعها غزارة وهي تقول يا رب
قاطعها صوت الست امل ..بتعيطي لي يا بنتي
مسحت دموعها بأيدها وهي تقول ..لا ابدا مفيش حاجة
امل..طيب هاتي اساعدك
مريم..لا يا خالة ارتاحي انتي
امل بحزن ..طيب يبنتي بطلي عياط ..مش هتستفادي غير وجع قلبك وعيونك
مريم..عندك حق فاليوم ابكي على ما فاتني اسفاً وماذا يفيد بكائي حين ابكيه
امل بوجع..لنا الله يا مريم
مريم..نعم المولى ونعم النصير.
عدى شهر وادم بيعامل مريم ذيها ذي الخدامة ،والخادمة اقل ما يقال علي الازلال الي بتتعرض ليه
كان ادم جالسة بغرفته بجانبة يارا ،فتح تليفونه يشوف رسالة وصلت له من رقم مجهول بس اتبدلت تعابيره للصدمة والغضب في نفس الوقت بمجرد فتح الرسالة فكانت عبارة عن صور فاضحة لأحد أفراد عائلته
ادم بزعيق ..يارا انزلي جبيلي سلوى فالحال
يارا..في اي يا ادم مالك اتغيرت كدة لي
ادم بزعيق..نفذي الي بقولك عليه من سكات
خافت يارا من تحول ادم المفاجئ وسابنه ومشيت تدور علي سلوى كانت بتدور عليها فلمحتها في الجنينة بتتكلم
في التليفون وهي بتعيط بس مهتمتش تعرف
يارا..سلوى تعالي بسرعة كلمي ادم عايزك ضروري
بلعت سلوى ريقها بخوف..عايزني انا
يارا بقلة صبر..انتي لسه هتهتهي تعالي معايا واخذتها من
دراعها لعند ادم ..
ادم .. يا اهلا بالهانم الي فض*حتنا يااا اهلااا
سلوى بخوف .. ف ف فض*يحة اي انت قصدك اي
ادم.. لا والله بريئة وامسك بالهاتف و وضعه امام وجهها
لترى صورها في منظر مخل بالاخلاق..ااادم أنا اضحك عليا ااناا انا مليش ذنب
ذهب ادم ناحية الدولاب اخرج منه مسد*س واشار به نحو سلوى
سلوى.. ادم أهدى انت هتعمل اي ادم اااادمم
وفي غمضة عين كان صوت اطلاق النـ*ـار يصدع في أرجاء الغرفة و سلوى واقعة على الأرض غريقة في دما*ئها
ادم رمى المسد*س من ايده و بداء الخوف يتملكه ..
وقعت صينية الاكل من مريم وأخذت تصرخ بعلوا صوتها
ادم بمجرد ما شافها جري ناحيتها يمسكها ..وهي حاولت تهرب بس خوفها كان مقيدها و بالفعل ادم مسكها
مريم..ابعد ايدك عني انت انت مجرم ابعد عني يا آدم كانت بتزعق بهستيريا
ــ ادم.. مريم احسن لك اهدي ! والا مش هتلومي غير نفسك
ـ انت بتهددني ولا تكونش عايز تقت*لني ذي اختك
شدها ليه اكتر ..بقولك اهدييي
مريم كانت بتحاول تفلت منه وسحبت نفسها جامد من بين أيدين ادم بس للاسف كانت واقفة على طرف السلم و وقعت
ـ ادم واقف مصدوم ومش عارف يتصرف اذي و هو شايف أخته غرقانة ف دمها ف الاوضة و مراته واقعة على الأرض تملكه الخوف أكثر وقرر الهروب ..لكن الشرطة كانت محاصرة المكان بالكامل..
…يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية زواج خارج ارادتي)