روايات

رواية زواج خارج ارادتي الفصل الأول 1 بقلم عبير شوقي

رواية زواج خارج ارادتي الفصل الأول 1 بقلم عبير شوقي

رواية زواج خارج ارادتي الجزء الأول

رواية زواج خارج ارادتي البارت الأول

رواية زواج خارج ارادتي
رواية زواج خارج ارادتي

رواية زواج خارج ارادتي الحلقة الأولى

_بابا بس انا جبت 95% وتنسيق الطب السنة الي فاتت كان من91% يعني عندي فرصة كبيرة ادخل طب

_ومين قال انك هتكملي من الاساس

_يابابا انت عايز تمنعني من دخول الكلية لي احنا دلوقتي فزمن الجاهل فيه مينفعش

_انا قلت الي عندي تعليم تاني مفيش اديكي خدتي شهادة تالتة ثانوي يبقي متعلمة وخلاص

_لي كدة يا خالي سيبها تكمل تعليمها دي حتي جايبة مجموع كويس

_اههه اسيبها عشان تبقي ذيك وتجيلنا بفضيحة ذي معملتي

_اتنهدة بحزن.. خالي بس انت عارف اني مليش ذنب فكل دا انا ضحية لواحد متوحش شايف نفسة بفلوس اهله… وبعدين التعليم ملهش دعوة بدا

_انتي متكلميش خالص… بنتي وانا هعرف اربيها كويس… ومش هعلمها يكفينا واحدة مش لاقينلها عريس..

_ومين هيرضي بواحدة مغتـ.ـصبة..!

ده كان صوت شادية مرات خالي… احنا عايشين فبيت خالي من تلت سنين بعد وفات بابا علي طول لان عمامي طردونا واخدو الورث كلة وطبعا لان احنا بنتين وامي ومعندناش ابن ولد فرضو علينا اننا مناخدش ورث بابا..

_مريم بصوت مبحوح.. المغتـ.ـصبة دي انتو الي ضيعتو حقها وهنتو كرامتها وقبلتو العوض بالفلوس

_شادية.. هههه كرامة كرامة مين يأم كرامة لو كان عندك كرامة صحيح كنتي بقيتي بنت دلوقتي مش ذيك ذيي ههههه

_سليمان.. مخلاص يا شادية

_مريم.. تشكري يا مرات خال.. اخدت الجاكت بتاعي عشان البرد وسبت البيت كلة نزلت اتمشي فالشارع الساعة حوالي 3 العصر ماما لسة مرجعتش من الشغل اول ماتمشي ماما تشتغلني مرات خالي اهانة وذل فيا.. كل دة بدء من شهر تقريباً من لما كنت راجعة من المستشفي اه انا كلية طب بشري ولسة متخرجتش بس بشتغل ورديات الصبح في الصيدلية وبعدها اروح المستشفي اشتغل ممرضة.. عشان ادفع قسط الشقة كامل ونعيش انا وماما واختي فبيت واحد لوحدنا بعيد عن خالي ومرات خالي وعن الكل

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ فلاش باك

_مريم.. طيب تمام يا بنات هسيبكم انا دلوقت الساعة 11ونص بليل خلصت ورديتي من نص ساعة كمان

_رنيا.. اه ياستي الله يسهلك هقبالنا بقاااا يارب

_مريم.. ههه الله يعيني ويعينكم سلام بقاا عشان الحق الاقي مواصلات اروح.. و خرجة مريم برا المستشفي و وقفة علي الرسيف عشان تلقي تاكس.. ــــــــــــــــــــــــــــ

_علي.. هههههههههههه خسرت يا ادم يبقي تقبل الحكم

_محمد.. لا لا لا ادم السباعي يخسر فاللعب لا مستحيل اي يا ادم شكل الكحول هيئسر عليك ولا اي هههههههههه

_ادم.. مخلاص يا ولاد الاه.. دي صدفة بس مش اكتر… قول الحكم بتاعك يا ابو علي

_علي بخبث.. شايف الموزة الواقفة هناك دي روح لها و اقنعها انك توصلها ولو وافقت يبقي خلاص انت براءة..

ولو موافقتش يبقي تديني الفيزة لمدة يوم كامل

_ادم. متخلي الحكم بتاعك يكون بعيد عن البنات.. انا ابويا مشتفي مني ومستنيلي غلطة

_سامح.. اي يا ادم يبقي تخسر اللعب وتخسر الحكم كمان لاا معهدناكش كدة هههههه

_ادم حك راسة واكمل… ماااشي بس شرط اوصلها بس

_علي.. توصلها بس…. نزل ادم و توجه لتلك الواقفة

_محمد.. مش شايف شكل لبسها اذي باين انه هيخسر مستحيل الي ذي دي تقبل تركب مع ولد يوصلها لو اي

_علي بمكر.. مهو المطلوب انه يخسر

_الجميل واقف لوحدة بليل كدة لي اقدر اساعدك يا جميل .. ده كان صوت شخص جي من ورايا لفيت لقيتة شاب حوالي فالخمسة وعشرين من عمره شكلة بيدي انه ابن ناس لان هدومة بتقول كدة وفي عربية بعيد واقفة يمكن تخصة

_مريم حست بالخوف.. لا لا شكراً انا مستنية تاكس ييجي ياخدني شكرا مش عايزة اتعب حضرتك معاية

_ادم. لا لا بس تعب اي.. ومسك ايدها.. تعالي معاية انا هوصلك متقلقيش

_مريم بنرفزة مكتومة شالت ايدها منة.. قلتلك شكراً لحضرتك هعرف اروح لوحدي

_ادم.. شوفي انا في تحدي بيني وبين صحابي ومينفعش اخسر.. مسك ايدها تاني… فاتعالي معاية من غير ماتتعبي دماغي و هديكي الي عايزه

_مريم بصوت عالي… انت مجنون ابعد ايدك عني مش عيزاك توصلني هيه شغلانة ولا اي

رن تلفون ادم لقي علي المتصل

_ادم. اه يا علي.

_علي.. هههه شكلك هتخسر يا باشا

_ادم.. لاا متقلقش ادم السباعي مستحيل يخسر وقفل الخط

بص لقدام لقي مريم جريت وبعدة عنه جري وراها لحد ما لحقها ومسكها من كتافها.. بصي واسمعيني انا مستحيل اخسر التحدي دا تعالي معاية هوصلك لمكان مانتي عايزة وانا اوعدك مش هئذيكي

_مريم حست ان نيتة مش كويسة فضربتة بالقلم وضربتة تحت الحزام وجريت تاتي

_ادم بيتئلم.. اههه يا بت الكـ.ـلب والله مانا سايبك واتصل علي محمد

_محمد.. اه يا ادم شكلك خسرت

_ادم.. هات العربية ومتتسرعش

محمد شغل العربية و راح بيها عند ادم

_ادم.. انزلو كلكم

_محمد.. في اي يا ادم

_ركب العربية وقال.. مفيش و شغلها ومشي لحد ما لحق مريم بالعربية ونزل مسكها من ايدها وجرها للعربية

_مريم.. ابعد عني يا حيواانن

_انا هوريكي مين الحيوان…….

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية زواج خارج ارادتي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى