رواية زواج بالاجبار الفصل الثامن والأربعون 48 بقلم فريدة أحمد
رواية زواج بالاجبار الجزء الثامن والأربعون
رواية زواج بالاجبار البارت الثامن والأربعون
رواية زواج بالاجبار الحلقة الثامنة والعشرون
وصلو حازم وريم قدام فيلا فاخرة في مكان راقي جدا
بص حازم لريم وقالها .. انزلي
نزلت ريم وهي مستغربه وقالت .. انت جايبني هنا ليه
حازم .. تعالي بس
وخدها من إيدها ودخلو الفيلا
ريم وهي واقفة في منتصف الفيلا ومبهورة بجمالها اللي كان قمة في الفخامة والرقي
حازم .. ايه رأيك
ريم .. جميله جدا وكملت بتساؤل .. بس هو احنا هنا لي.انت.
وقبل ماتكمل
قرب حازم منها وقالها .. دي بتعتك ياريم
ريم بصدمة .. انت بتهزر
قرب حازم اكتر وباس راسها وبعدين قالها .. دي بتعتك بجد
طلع عقد الفيلا من جيبه وفتحه وقالها هتمضي بس هنا وهتبقي ملكك رسمي وبتعتك
مسك القلم والعقد وقالها .. يلا امضي ياريم
بصتله وقالت .. بس انا مش عايزة
حازم .. ليه
ريم .. مش محتاجه كل ده
حازم .. بس دا حقك
ريم .. لا طبعا مش حقي . دا حقك انتا وابنك اولي بيه
حازم .. وانا عمري ماهظلم ابني . يلا امضي بقا
ريم برفض .. مش همضي ياحازم .. انا مش عاوزة حاجة صدقني
حازم .. بس انا حابب اني اعملك كده . انا بحبك وعاوز اعملك كل اللي نفسك فيه
ريم .. بس انا مش محتاجه كل ده . ده كتير اوي بجد
حازم .. مفيش حاجه كتير عليكي . انتي تستاهلي اكتر من كده بكتير .. يلا امضي
وبعد محاولات كتير من حازم اخيرا مضت ريم علي عقد الفيلا وبقت ملكها رسمي
حازم .. تعالي بقا اتفرجي فوق
وخدها وطلعو وفضلو يتفرجو علي الاوض اللي كانت متصممة تصميم عصري وحديث
حازم .. لو في حاجة حابه تغيرها
ريم علطول .. لا طبعا دي تحفه . تجنن بجد . مفيهاش غلطة اصلا
بعدين بصتله بحب وقالت .. بحبك اوي
وقربت حضنته
حازم قالها بخبث وهي لسه حضناه .. ايه رايك نجرب السرير اللي جوا
بعدت ريم بكسوف وقالت بتوتر .. ت.تعالي نمشي احنا اتأخرنا اصلا .
حازم باستغراب.. اتأخرنا علي ايه
ريم …انتا ناسي إن فرح ندي وعمر النهاردة
حازم .. لسه بدري . تعالي بس
ريم .. حازم يلا نمشي
حازم بإصرار .. مش هنخرج من هنا غير لما نجرب السرير اللي جوا ده
انهي كلامه وهو بيميل يشيلها ودخل الاوضة نزلها على السرير وبعدين ……
……………
بعد وقت حازم نايم على السرير وساند ضهره وبيشرب سيجاره وريم نايمه في حضنه وبترسم دواير وهميه علي صدره
حازم .. ريم
ريم .. امم
حازم .. عارفه اناعاوز ايه ومش عاوز حاجه من الدنيا تاني
رفعت وشها من حضنه وبصتله بمعنى ايه
حازم .. اخلف منك بنت زيك كده واسميها ريم
ابتسمت ريم بحب وبعدين خدت السيجارة من ايده وطفتها وقربت باسته بعمق
كان حازم متفاجأ من جراءتها بس قال يستغل اللحظة
وقبل ماريم تبعد عنو كان شدها تاني عليه وقال .. انا بردو بقول نجيبها دلوقتي وبدأ يبو.سها من تاني
وبعدين ……..
……….
بعد وقت كانو نايمين الاتنين بعمق
فاق حازم علي صوت تليفونه اللي مكانش مبطل رن
ريم هي كمان صحيت
كان حازم بيتكلم في التليفون وبيقول .. تمام انا جاي
ريم .. في ايه
حازم وهو بيقوم .. عندي شغل
دخل حازم ياخد دش وريم لسه بتقوم بصت لاقت تليفونها هو كمان بيرن وكانت شيرين
مسكت التليفون وردت عليها وقبل ماتتكلم
شيرين .. ريم احنا بنكلمك من بدري مش بتردي ليه
ريم .. معلش التليفون معمول صيلنت ومخدتش بالي
شيرين .. طيب انتي متأخره ليه . ندي رفضت تخلي اي حد يعملها الميكب ومصممه محدش هيعملهولها غيرك . يلا ياريم متتأخريش بقاا
ريم .. حاضر انا نص ساعة وهكون عندكو . سلام
وقامت دخلت حمام في اوضه تانيه وخدت دش
حازم خرج لبس وريم كمان وبعدين نزلو
……………………………………………….
عند ندي وشيرين كانو في الفندق اللي هيعملو في الفرح
ريم واقفة بتعمل ميكب لندي وحواليها المساعدين بتوعها لأن دي شغلانتها اصلا
شيرين .. يااه ياندي اخيرا شوفتك بتتجوزي قبل ما اموت
ضحكت ريم وقالت .. للدرجادي كنتي فاقده الامل فيها
شيرين .. مخطوبين هي وعمر من خمس سنين . بس الحمدلله ربنا فك عقدتهم
ندي .. اقولكو علي حاجة انا اصلا خايفه ومتوترة مش عارفه ليه
شيرين .. نعمم . خايفه من ايه إن شاءالله
ندي .. خايفه ياشيرين عادي . ماانا اول مره اتجوز بردو
ندي .. بعدين انا مكسوفة بصراحة
شيرين .. وانتي من امتا وانتي بتتكسفي ياندي
ندي .. من دلوقتي
ريم .. وانتي جايه دلوقتي وتتكسفي
شيرين .. استني انتي ياريم
ووجهت كلامها ل ندى وقالت .. بقولك ايه يابت انتي . انتي ربنا هداكي واتحجبتي والتزمتي ودي حاجه كويسه جدا وربنا يثبتك عليها .. بس بردو عاوزين بقا سفالتك اللي طول عمرنا متعودين عليها تطلع علي الواد النهارده . دي مالهاش دعوه بالدين ياماما
خلاص بقا جوزك ولازم تدلعيه ومفيش حاجه اسمها مكسوفة . تمام
ندي .. سكتي البت دي ياريم
ريم .. اسكتها ليه هي بتتكلم صح علي فكرة
ندي بخبث .. يعني انتي متكسفتيش
ريم بغباء مصطنع .. ايه انتي بتتكلمي عن ايه
ندي بخبث .. انتي عارفه. بتكلم علي ايه ياريري
احكي يلاا
شيرين بمكر قالت ل ندي.. لأ سيبهالي دي . دي ليا قاعدة معاها بس لما نخلص منك هبقي افضالها
وبصت لريم بخبث .. وهتحكيلي كل حاجة
ندي .. طيب استنو بقا لما نبقا نقعد مع بعض علشان نحكي كلنا
ريم .. اتلمي انتي وهي
شيرين بخبث .. مش هتهربي بردو ياريري . وهتحكي
بصتلها ريم بغيظ وكملت لندي وهي بتقولها .. وانتي اثبتي خليني اخلصلك في يومك ده
……………………………..
بعد وقت الفرح ابتدي كان الكل متجمعين بفرحة
نزلت ندي مع باباها وكان عمر مستنيها علي اول السلم
خدها منو وهو بيقول .. ماشاءالله
لأن ندي فعلا كانت قمر وجميلة جدا وهي بالفستان الابيض
وكان عمر مبسوط بيها جدا وشايفها ملكه وهي بالحجاب
خدها عمر وبدأو برقصه سلو
عمر .. اخيرا ياندي بقيتي ليا . انا حاسس اني بحلم
ندي .. بتحبني
عمر .. بعشقك
وراح حضنها
…………………………..
وبعد ساعات كان الفرح خلص
طلعو عمر وندي الجناح بتاعهم اللي في الفندق اللي عملو فيه الفرح
عمر قاعد على السرير بملل مستني ندي اللي اتأخرت جوه في الحمام
اخيرا ندي خرجت
وراحت قربت من السرير علشان تنام
عمر باستغراب .. انتي بتعملي ايه ياندي
ندي .. هنام ياعمر في ايه
عمر .. لاياشيخة . هتنامي
ندي .. ايوه هنام . تصبح على خير
واديته ضهرها
عمر .. ندي متهزريش وقومي كلميني
ندي قامت .. نعم
عمر وهو بيلعب في خصلات شعرها .. انتي ناسيه إن النهارده دخلتنا ياروحي
ندي اتوترت وقالت .. ل.لأ مش ناسيه
عمر .. امال ايه بقا
ندي بلعت ريقها وقالت بتوتر .. احم .عمر انا كنت يعني عاوزه اقولك علي حاجة
عمر باستغراب .. حاجة ايه
ندي قربت من ودنه وشوشته بحاجة
وعمر بعدها اتصدم
عمر .. انتي بتهزري صح
ندي هزت راسها ببراءة مصتنعة وقالت .. اعمل يعني غصب عني
عمر بغضب .. انتي بتستهبلي ياندي .. انتي اللي محددة معاد الفرح
ندي .. طيب اعمل ايه م . ما انا اتوترت . هو مش معادها ب بس انا اتوترت علشان كده بق حصل لخبطه
عمر .. يعني ايه اتوترتي مش فاهم
ندي .. انت وترتني ياحبيبي
عمر بعصبية.. انا جيت جمبك . وترتك الزاي انا ..
سكت شويه وبعدين قال .. اي علاقتها بالتوتر اصلا
ندي .. ماانا لسه قايلالك .. طيب ممكن تهدي
عمر قام بعصبية .. اهدي ايه وزفت ايه بقا .. نامي ياندي ناامي
ندي .. حاضر هنام اهو . بس انت متزعلش نفسك ومتتعصبش العصبية وحشة علشانك . وبعدين هما كلهم يومين مفرقتش
بصلها عمر بضيق وخد سجاير وخرج البلكونة وفضل يدخن بغضب
شدت ندي الغطا عليها وهي بتقول في سرها .. ربنا يسامحني بقا . بس انا خايفه اعمل ايه
ونامت
بعد وقت عمر دخل من البلكونة ونام هو كمان بضيق
ندي مكانتش نايمه كانت بتمثل النوم
عمر راح في النوم وكان الفجر أذن
كانت ندي لسه صاحيه
قامت بصت علي عمر لاقته نايم قامت براحه من جمبه
وراحت اتوضت وخرجت بره تصلي الفجر
صلت ندي وخلصت ولسه بتلف لاقت عمر واقف وراها
ملحقتش ندي تتكلم وفي ثانيه كان عمر شايلها ودخل الاوضة وقفل الباب برجله
وراح نزلها علي السرير
رجعت ندي لآخر السرير بخوف وقالت . ل لو قربت مني
عمر .. بتكدبي عليا ياندي .. تمام
وهو بيقلع في التيشيرت
ندي بخوف .. لا ياعمر انت كده بتخوفني
عمر .. كدبتي عليا ليه
ندي .. ع. علشان اللي انتا عاوز تعمله ده . انا خايفه منك ياعمر
عمر .. وانا مش هطمنك لأن عقاباً ليكي علي كدبتك دي غصب عنك هتستحملي اللي هيحصل
قرب عمر منها وبعدين …………..
……… …………….
…………………………………………………….
تاني يوم في الصباح
فتح عمر الباب وخد الفطار
وراح جمب ندي اللي لسه نايمه وبدأ يصحيها
عمر .. ندي
ندي .. ………
عمر .. ندي اصحي ياحبيبتي
فتحت ندي عينيها بكسل
عمر .. يلا يروحي علشان تفطري
بصتله ندي بغضب لما اتذكرت اللي حصل وقالت .. متتكلمش معايا
عمر .. ليه بس انا عملت ايه
ندي بضيق .. والله مش عارف انت عملت ايه
عمر ببرود .. محدش قالك تكدبي ياندوش
ندي .. تقوم تعمل فيا كده .حرام عليك
عمر حس انها صعبت عليه قرب منها وباس راسها وقالها .. طيب متزعليش . عارف اني اتغبيت عليكي
ندي .. ابعد عني ياعمر . خليني اقوم
عمر .. طيب اساعدك
ندي بعصبية .. بقوللك ابعد عني مش عاوزه مساعده منك
وقامت بتعب ودخلت الحمام
اتأثر عمر وزعل من نفسه اوي لما شافها كدة وقال .. لنفسه ..غبيي
بعد وقت خرجت ندي من الحمام بعد ماخدت دش سخن علشان تفوق
وراحت قربت من السرير علشان تنام تاني
كان عمر قاعد علي الكنبه اللي في الاوضة مستنيها واول ما خرجت قرب منها وقالها .. يلا بقا علشان تفطري
ندي من غير ماتبصله.. مش هفطر سيبني انام
عمر .. طيب افطري الاول وبعدين نامي
باسها عمر علي خدها وقال .. انا اسف .
بعدين بصلها بوقحه و قالها .. ماانتي اللي جامده بصراحه اعمل ايه
باس ايديها وقالها .. حقك عليا انا اسف
وقام شال الاكل من علي الترابيزة وحطه قدامها علي السرير وبدأ يأكلها
……………………………………………..
بعد يومين كانو كلهم متجمعين عند عمر وندي في الفيلا
حازم وريم . وامجد وشيرين
وهما قاعدين قاعدة صحاب بيتكلمو فجأة شيرين في نص الكلام قالت .. تخيلوا قابلت مين وانا خارجه من المول النهاردة
ندي .. مين
شيرين .. ساندي
ندي .. ساندي مين . ساندي القاضي
شيرين .. هي بعينها
وبصت لحازم
وقالتلو .. فاكر ساندي ياحازم
حازم .. لأ مش فاكر
شيرين بخبث .. ساندي صاحبتك
حازم .. صاحبتي ايه بس . مالك يا شيرين فيه اي
ريم .. صاحبته مين دي
شيرين بمكر .. هاقولك يا سيتي . ساندي دي بقا كا…
حازم قاطعها .. دي بتهزر معاكي .انا معرفش حد
حازم ل أمجد .. ماتسكت مراتك ياعمم انتا
شرين ببراءة مصتنعة .. في ايه يا حازم انا قولت حاجة
حازم بتريقة .. لأ انتي ما قولتيش اي حاجة .انتي ملاك
شيرين .. شايف ياأمجد بيتريق عليا الزاي
أمجد .. اسكت ياحازم انا مراتي تقول اللي هيا عايزاه
وبعدين وجه كلامو لشيرين .. براحتك ياحبيبتي وقولي اللي انتي عايزاه
شيرين بصت لحازم بانتصار ورجعت كملت لريم .. دانا لسه هاحكيلك علي تاريخه الاسود كلو .تعالي
حازم قام .. يالا ياريم عشان نمشي
ريم .. استني بس ياحازم ..وبصت لشيرين .. كملي ياشيرين
حازم بعصبية .. تكمل ايه .قومي يالاا
شيرين ..في ايه ياحازم احنا كنا لسه قعدنا
أمجد .. اقعد يا حازم وبص لشيرين وقالها .. خلاص
يا حبيبتي ملوش لزوم تسيحيلو .هو تاب خلاص
حازم .. لا ياشيخ . طب تحب بقا احكي انا بقا اللي بينك وبين السكرتيرة
شيرين بصت لأمجد بشر وبعدين قالت ل حازم ..في ايه ياحازم . احكي
امجد بصدمة .. اي اللي بيني وبين السكرتيرة ياحازم . وسكرتيرة مين
عمر .. بصراحه يا امجد لازم شيرين تعرف
امجد بعدم فهم .. تعرف ايه
عمر بخبث .. انك متجوز عليها
قامت شيرين قربت منو والشر باين في عينيها .. انت متجوز عليا ياأمجد
امجد بخوف .. اقسم بالله دول كدابين . دول عاوزين يوقعو مابينا ..طيب يعني ياذكية هو انا عندي سكرتيرة .. ياشيرين انا ظابط ياحبيبتي يعني معنديش سكرتيرة اصلا
ريم بضحك .. حبيتي هما بيهزرو
استوعبت شيرين انو فعلا معندوش سكرتيرة وانهم بيهزرو .لكن بصت لأمجد بتحذير وقالت .. تمام بس اقسم بالله ياأمجد لو عرفت انك..
وقبل ماتكمل امجد بسرعة قال .. وانا اقدر انتي قلبي اصلا
كلهم ضحكو
ندي قاعدة وماسكه تليفونها بتقلب فيه وفجأة قالت .. ايه ده . مش ده وائل صاحبكو
وهي ماسكه الفون وبتوريهم
اول ماحازم سمع الاسم ملامحه قلبت بغضب
ومسألش حتي مالو وائل
لكن كان سامع وهما بيقولو انو هو ده فعلا وانو خطب ومنزل صوره هو وخطيبته علي الفيس بوك
شيرين .. وريني ياندي
خدت شيرين الفون من ندي وقعدت تتفرج هي وريم
بس اول ماريم عينها جات علي الصور وشافت خطيبته اللي هي اميره اتصدمت .. وفضلت تقول .. مش معقول مش ممكن
وفضلت تتمتم بكلام مش مفهوم
كلهم خدو بالهم وسألوها .. في ايه
بس ريم كانت مصدومه
شيرين .. ريم في ايه ياحبيبتي
ريم بلعت ريقها وبعدين خدت نفس وقالت بملامح جامدة .. دي اميره . اميره ياشيرين
شيرين اتذكرت وقالت .. اميره دي صحبتك اللي حكيتلي عنها اللي عملت..
وسكتت
ريم هزت راسها بشرود وقالت .. ايوا هي
شيرين .. يانهار ابيض دي ايه الصدف دي . معقول . وائل يخطب دي
ندي .. وهي بتبص للصورة قالت .. يابنت الكلب
عمر .. انتي تعرفي هي عملت ايه
ندي .. لأ . بس اكيد عامله مصيبة
قامت ريم وقالت لحازم .. عاوزه امشي
…………………………
بعد وقت وقف حازم بالعربيه قدام الفيلا وبص لريم اللي ساكته طول الطريق
مسك ايدها وقالها .. صدقيني هجيبلك حقك . وغلاتك عندي لأجبلك حقك ياريم
ريم .. هتجيبهولي الزاي . بقت خطيبة صحبك خلاص
حازم .. وائل مش صحبي . وحتي لو اخويا البت دي انا مش هسيبها صدقيني . هخليها عبرة لأي حد يفكر بس انو ييجي عليكي مش يأذيكي ..
حازم .. انا اسف اني اتأخرت في الموضوع ده . بس صدقيني خلال اليومين دول هفرجك عليها وعلي اللي هيحصلها من تحت ايدي
باسها علي راسها وقالها .. اتطمني مش هسيب حقك
هزت ريم راسها بهدوء
ونزلو الاتنين من العربية ودخلو
كانو شهيرة وهنا وياسين ويارا قاعدين مع بعض
حازم ميل عليها وقالها .. فكي بقا
وباسها علي راسها
وقربو قعدو معاهم وفضلو كلهم يتكلمو مع بعض لحد مراد دخل من باب الفيلا
ومن غير ولا كلمه طلع ورقه من جيبه وقرب من هنا وقالها اتفضلي .. ورقة طلاقك
كلهم بصدمة كبيرة .. ايه
مسكت هنا الورقه بعصبية وبصت فيها وهي مش مصدقه بس اتصدمت صدمة عمرها لما اتأكدت انها فعلاً ورقة طلاقها من تامر
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية زواج بالاجبار)
تم
الرجاء
الجزء التالي
من الرواية
لو سمحتوا
مشكورين
٤٨