رواية زواج القاصرات والصعيد الفصل الثالث عشر 13 بقلم دعاء أحمد
رواية زواج القاصرات والصعيد البارت الثالث عشر
رواية زواج القاصرات والصعيد الجزء الثالث عشر
رواية زواج القاصرات والصعيد الحلقة الثالثة عشر
الصبح
زين صحي وهو حاسس بصداع ودماغه بتوجعه من كتر الشرب قام وهو مش فاكر اي حاجه من اللي حصلت بص لقى في بنت نايمه على الأرض ضمه نفسها وسنده راسها على إلانتريه
زين بصلها باستغراب ولأنها منقبه مردش يبص ليها قام بعد عنها
زين بجديه. يا انسه. انتي يا انسه
عائش بنوَم. اه يا رقبتي يانا ياما
زين. انتي مين؟ وازاي دخلتي هنا؟ وليه نايمه؟
عائش باحراج قامت واتكلم بعصبيه. انتي مجنون يا استاذ انت. انت تحمد ربنا اني كنت موجوده امبارح ولحقتك حضرتك كنت شارب ز”فت على دماغك وحرارتك ارتفعت وانا اللي دخلتك هنا وعملت لك كمادات ونمت هنا
زين مش مركز معها ولا هي بتقول ايه لكن بيسمع صوتها بتركيز.
عائش. استغفر الله العظيم. انت يا استاذ بكلمك
زين بتلالاء دموع. زهره
عائش. افندم!
زين من غير مقدمات شال النقاب من على وشها عائش وسعت عنيها بصدمه
………
عند شمس
صحي على شي يشبه رفرفه فرشات ليشعر ب نجمه تق”بل وجهه وهي تهمس بين كل قب”له بحبها له ليظل مغمض العينين مستمتع بجراتها لأول مره ولكنه لم يحسب لدقات قلبه الذي تتسارع و صدره الذي يعلو ويهبط إثر لم”ستها الرقيقه لوجهه
نجمه بدأت تحس انه صحي وبعد عنه بكسوف مما فعلت دون وعي
نجمه بحذر. شمس انت صحي صح
شمس وهو يفتح عينيه وترتسم ابتسامه ساحره على وجهه. من بدري يا روحي ثم تابع بخبث. قوليلي بقى كنتي بتعملي ايه؟
نجمه بتوتر. ها لا مكنتش بعمل. اصل
شمس وهو يغير من وضعيتهم بحركه سريعه ليجعلها اسفله و هو ينظر لها بحذر من ان ينجرف مع مشاعره. انا بقى عايز اعرف اصل دي
اخفضت نجمه عينيها وهي تع”ض على شفتيها بتوتر ليأخذ شمس نفس عميق بداخل صدره ولم يستطيع أن يتحمل اكثر من ذلك ليغت”صب عذ”ريه شفتيها في قب”له عن”يفه لتتحول بعد ثواني قب”له رقيقه هادئه و هو يشعر بتجاوبها معه
لأول مره يشعر بذلك الشعور تمنى ان يتوقف الوقت عند تلك اللحظات وهو على مشارف دخول تلك الجنه و لكن مهلا…
شمس بسرعه بعد عنها ودقات قلبه سريعه جدا وغمض عنيه اخد نفس عميق وقام بسرعه
نجمه بخجل شدت الغطا على وشها ولكن شعرت بآلحزن
نجمه لنفسها. هو ماله اتغير كدا ليه؟ هو اتضايق مني؟ ممكن اكون معجبتوش؟ انتي زعلان ليه يعني دلوقتي خالص يا نجمه اهدي وبعدين انتي بو”ستيه انا مالي مش عارفه اتحكم في نفسي ليه بتمسك المخده تضعها على وجهها بخجل من تجاوبها معه
عند شمس
واقف تحت المايه وهو بيلوم نفسه على اللي عقله فكر فيه وبيلوم قلبه على انجرافه
شمس بتأنيب ضمير. ايه اللي كنت هعمله دا انت غبي. دي طفله حرام عليك تستغل مشاعرها. بس هي كمان مكنتش عايزه تبعدك
عقله بحده. بطل انانيه يا شمس دي في سن مراهقه يعني دي مجرد مشاعر اندفاع لازم تتحكم في نفسك اكتر من كدا. بلاش تظلمها معاك
………….
زين بتوتر ورجع خطوه لورا. انا اسف بس صوتك فكرني بحد عزيز عليا
عائش بسرعه شدت النقاب على وشها واتكلمت بعصبيه وحده. بصي يا استاذ انت انا اصلا غلطانه اني ساعدتك إنما تتماد فدا اللي مش هسمحلك بيه بعد اذنك
زين بهدوء. اهدي يا بنتي انا بجد اسف اصل صوتك نسخه من صوت مراتي الله يرحمها بس صوتك رفيع اوي عنها وبدأ يفتكر لحظاته القليله مع زهره وقعد على إلانتريه وبدأ يتكلم
هي كانت جميله جدا وصوتها دايما عصبي وخصوصا لما نتكلم سوا. كانت بتخاف تتكلم معايا وانا بغبائي خسرتها للأبد
دمعه من عنيه نزلت مسحها بسرعه
عائش. الله يرحمها هي دي زهره مراتك
زين. عرفتي منين
عائش. كنت بتهلوس باسمها امبارح طول الليل واضح انك بتحبها هي ما”تت ازاي. كانت مريضه
زين. بحبها! الله اعلم لكن هي علمتني درس قا”سي اوي بمو”تها
عملت حادثه وما”تت وهي زعلانه مني قبل حتى ما اطلب منها السماح.
عائش. الله يرحمها ادعيها اكيد هي في مكان احسن. اكيد هتسامحك الا اذا كنت انت سبب في مو”تها
قالت تلك الكلمه لتجعل النير”ان تشتعل بداخله وهو يعلم انه سبب مو”تها وسبب في جعلها تغادر الفيلا في ذلك الوقت
عائش. استاذ. يا استاذ انت
زين. نعم
عائش. انا ماشيه بعد اذنك
زين. انتي اسمك ايه
عائش. اسمي عائشه جارتك هنا في الكومبوند
زين. هو انتي عايشه لوحدك؟شاكلك صغيره على انك تعيشي لوحدك
عائش. انا عايشه مع والدي بس هو مسافر دلوقتي ومش هيرجع الا على اخر الشهر على العموم مع السلامه ونصيحه من اخت بلاش الخمره والز”فت اللي بتشربه دا لانه هياذ”يك بعد اذنك
زين افتكر لما زهره قالتله يبطل شرب وبص على طيف عائشه ونفض الا فكار دي من دماغه وقام اخد دش وخرج
………..
عند شمس
خرج لقى نجمه مغطيه وشها فهم انها مكسوفه ومش عايزه توجه
لابس هدومه
شمس بجديه. نجمه انا هانزل اروح شغلي خليكي انتي ارتاحي وابقى انزل براحتك
ومستناش ردها وخرج
……
بعد أذان الضهر
عند زين
بتمشي في النادي بتاع الكومبوند بهدوء وقلبه بيقوله انه هو السبب في مو”تها وكلمه عائشه لسه بترن في ودانه ان زهره لا يمكن تسامحه لو هو السبب
زين. عارف اني السبب في خر”اب حياتك نفسي ترجعي يا زهره نفسي اتخانق معاكي واشوف مقالبك. غضبك الطفولي شمس كان عنده حق جايز عشان كدا هو ونجمه لسه مع بعض وغير كدا قدر يكسبها لصفه انا بجد غبي وطايش وضيعتك من بين ايديا نفس اودعك على الأقل واقولك سامحيني يا زهره مع اني عارف انك بغرورك لايمكن تسامحيني وحشتني اوي
فاق على صوت صر”اخ
بيبص لقى في اتنين بيضايقوا بنت بسرعه قام عشان يشوف في ايه
شاب بوقا”حه وهو بيحاول يشيل النقاب من على وش عائشه. في ايه يا قمر احنا بس عايزين نعرف شكلك ونعرف هو النقاب دا بيلبسه الوحشين ولا الحلوين
عائشه بغضب. ابعد ايدك القذ”ره دي عني يا حيو”ان
شاب تاني بيمسك ايديها بقوه والتاني بيشيل النقاب
لسه هيشيله وقع على الأرض إثر لكمه زين ليه
بيمسك الشاب التاني وضر”به بقوه
عائشه. خالص لو سمحت كفايه كدا
زين سالهم ومسك ايديها وخرج وهي بقيت بصه لايديه بتوتر وغضب وبسرعه وقفت وشدت ايديها
زين. في ايه
عائشه . ازاي تمسك ايدي كدا
زين. استغفر الله العظيم. يعني عايزني اعمل ايه اسيبهم يع”تدوا على خصوصياتك ونقابك ولا انتي لابسه عياه
عائش. انتي مش محترم وبعدين ازاي تحكم عليا وانت متعرفنيش
زين اتنهد واتكلم بهدوء. خالص يا ستي انا اسف
عائش. وانا متشكره
زين. خالي بالك على نفسك لان في الدنيا دي هتقبلي ناس مش كويسه كتير
عائشه. هو صحيح انت اسمك ايه
زين. زين سليم الانصاري
عائشه. تاب بقولك ايه يا استاذ زين انت وراك حاجه
زين. لا
عائش. تاب انت معاك عربيه
زين. ايوه
عائش. ممكن توصلني لمكان دلوقتي
زين. فين
عائش. ملجأ للأيتام في… هو بصراحه انا عايزه اشتري شويه هدايا للأطفال الأول وبعد كدا اروح هو انا بابا كان دايما يوصلني لكن هو مسافر. ممكن
زين. تمام مفيش مشكله ياله بينا
عائش وزين خرجوا اشتروا هدايا كتير و راحوا الملجأ وقضوا طول اليوم هناك لأول مره زين يحس انه مرتاح وهو بيعمل حاجه وانبسط من عائشه لان روحها حلوه
لكن نقول دائما ما خفايا كان اعظم
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية زواج القاصرات والصعيد)