روايات

رواية زهرة وسط اشواك الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم فريدة أحمد

رواية زهرة وسط اشواك الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم فريدة أحمد

رواية زهرة وسط اشواك الجزء الحادي والعشرون

رواية زهرة وسط اشواك البارت الحادي والعشرون

زهرة وسط اشواك
زهرة وسط اشواك

رواية زهرة وسط اشواك الحلقة الحادية والعشرون

رحيم بغضب وغـ ـل…. لو بنت هيام عايشة انا اللي هاخد روحها بإيدي
حمزة…. بتقول ايه انت اتجننت
رحيم…. حمززة. زهرة مش اختي. زهرة بنت محمد وهو اكيد عامل الحوار ده علشان يشاركني في فلوس ابويا.
بس انا بقا مش اهبل ولا بريالة علشان اصدق العبط ده
لكن بالنسبة لموضوع ان اختي عايشة ف ياريت لاني همـ وتها بايدي واكون خدت بطـ اري من هيام
اتنهد بغل وكمل…. الوحيدة فيهم اللي نجت من ايدي.ومعرفتش اعملها حاجة
حمزة…. مش يمكن هيام ملهاش يد في اللي حصل اساسا.. وبعدين انت خدت بطارك وخلاص خلصت. ماانت قتلت اخواتها الاتنين. واحمد ربنا ان الموضوع خلص ومحدش ثبت عليك حاجة.. انت كده خدت بطارك يارحيم. بلاش د. م بقا. وبعدين انا حاسس ان هيام دي ملهاش علاقة
رحيم ابتسم بسخرية وقال … ملهاش.. دي هي اللي خطتت لكل حاجة بنت الكلب. وديني لاخليها تتمني الموت ومش هتطوله.
كمل بتوعد… يومها جاي اكيد.. ولو بنتها عايشة صحيح. هقـ تلها قدامها
حمزة بهدوء…. بنتها تبقي زهرة ودي حقيقة انا متأكد منها.. ايه هتقتلـ ها بردو..
كمل بعصبية وقال… وبعدين افرض مش زهرة وطلعت واحدة تانية ايا كان هي مين . هتقـ تل اختك. انت مجنوون
رحيم ببرود… واذا كنت انا مش مقتنع اني ليا اخت منها.. انا اضمن منين انها خلفت من ابويا اساسا. مش يمكن غلطت مع حد وقتها ولبستها لابويا
حمزة…. بقولك ايه.. البنت اللي خلفتها هيام اختك لانها من ابوك. وجدي اتأكد من ده من يوم ماخدها. واهي طلعت في الاخر زهرة.. ها هتأذيها بعد ماعرفت
رحيم سكت
حمزة بتهديد…. اقسم بديني يارحيم ماتقرب من زهرة لأكون قاتـ لك . انت سااامع
وقفل في وشه
……………………
عدي اسبوع وحمزة وابوه قالبين البلد علي زهرة لكن معرفوش يوصلولها
….
عند امال
امال واقفة قلقانة وجدة زهرة قاعدة بتعيط
برا محمد كان داخل وهو في التليفون … انا عاوزك متسيبش مكان غير لما تدور فيه. انت فاهم
الرجال…. تمام ياباشا.
محمد قفل وهو بيمسح علي وشه بحيرة وبعدين فتح الباب ودخل
امال اول ماشافته قربت عليه بسرعة… هاا عملت ايه لاقيتها عرفت مكانها
محمد… لسه.
امال بدموع…. اتصرف ورجعلي بنتي يامحمد. ارجوك
وهي بتعيط
جدتها بدموع … يعني ايه. هتكون راحت فين بس. ياتري انتي فين يازهرة. ياتري انتي فين ياحبيبتي..
وكملت وهي بتبص ل امال و بتهام وتأنيب… ارتحتي. يارب تكوني ارتحتي دلوقتي. اهي مشيت ومحدش عارف هي راحت فين وبسببك.. فضلتي لحد ماضيعتيها..
امال…. لا لا انا مش هستحمل بنتي تضيع مني.. ارجوك يامحمد اعمل اي حاجة. المهم ترجعلي بنتي
محمد بسخرية…. دلوقتي بقت بنتك..
كمل بزعيق… ومين اللي ضيعها. مش انتي. دلوقتي عاوزها وبتعيطي
امال وهي بتعيط وحاسة بالندم…. انا مش عارفة انا عملت كده الزاي.. بس من حزني علي شيماء. مكنتش عارفة انا بقول ايه.
هزت راسها… بس لا زهرة بنتي وبحبها.. ايوا كنت بقسي عليها بس والله بحبها. دي انا اللي مربياها. سنين وهي بتكبر واحدة واحدة قدام عيني.
دموعها كانت بتنزل اكتر وهي بتقول… صعب.. انا اساسا
مش هستحمل الاتنين يروحو مني. كفاية شيماء
وقعدت وفضلت تعيط بحسرة وهي بتندم علي معاملتها مع زهرة
……………
عند زهرة
كانت زهرة نايمة علي السرير
شيري فتحت الباب ودخلت تصحيها
قعدت جمبها علي السرير وهي بتمشي ايدها علي شعرها ..
شيري… زهرة. زهرة اصحي ياروحي.
فتحت زهرة عينها بكسل
شيري ببتسامة… صباح الخير
زهرة وهي بتتعدل.. صباح النور
شيري قامت وهي بتفتح البلكونة وبتشد السيتارة
شيري… كل ده نوم ياكسولة
زهرة اتنهدت وقالت بشرود…لو اطول انام طول الوقت هنام. مش عاوزة اصحي. مش عاوزة افكر. انا بهرب من التفكير بالنوم..
شيري فتحت درج وطلعت منو دوا وقالت… وبتاخدي ده علشان تنامي. مش كده.
زهرة سكتت
شيري… منوم يازهرة. ماانتي عارفة اضراره. حرام عليكي نفسك
زهرة…. عاوزاني اعمل ايه.. انا لما بقعد مع نفسي وافتكر كل اللي حصلي واللي لسه بيحصلي ببقي همـ وت. مش مستحملة ومش قادرة استحمل
شيري… انا عارفة ان اللي حصلك صعب. بس انتي قوية
وهتعديه بإذن الله. هتتخطي كل ده يازهرة. بس انتي ماتستلسميش للحزن. و حاولي تنسي وقومي وعيشي
حياتك.
زهرة بدموع… حياتي… هي فين حياتي. مبقاش عندي حياة اعيشها
شيري… حاولي تتخطي اللي حصلك يازهرة وانتي هتقدري تعيشي.. فين زهرة القوية. اللي طول عمري اعرفها بقوتها وعنادها.
زهرة.. انا اتكسرت ياشيري. اتخدعت واتظلمت واتأذيت من كل اللي حواليا.. من اقرب الناس ليا.. اتخانت.اتظلمت واتزليت. اغتـ صبت وبعدها اتهمت في شرفي
اتخانت من حمزة زمان واتخانت من احمد واتخانت تاني من حمزة.. اتجوزت مرة بالتهديد من انسان مريض شـ مام اتهجم عليا في بيتنا هددني ياامضيلو علي ورقة جواز يرضي بيها خيالو المريض يا اما يغتصبني وبردو في الاخر اغتصبني وبمساعدة اختي. او اللي المفروض كانت اختي..
اتجوزت تاني مرة بالاجبار. علشان رغبة عمي اللي مدانيش فرصة حتي اقول رأيي ولا حرية الاختيار اني اوافق او ارفض. اتجوزت و اتعاملت اسوء معاملة منو ومن امه.. وختمت اني في الاخر اكتشف ان ابويا وامي مطلعوش ابويا وامي
شيري كانت بتسمعها بحزن عليا
زهرة بصتلها وبدموع…
هو أنا ليه بيحصل معايا كده. ليه مش مكتوبلي أبقى عادية زي أي حد عادي.. ليه كل اللي بيحصلي مش عادي أنا نفسي أبقى عادية، حقي! زي أي بنت حتى لو اختيارها مش أحسن حاجه بس الأيام بتعدي عادي، إنما أنا ابقى مكتوبلي أتوجع وبس .. أنا مش عارفة أعمل حاجه، عايزة أصرخ ومش عارفه، ومش عايزة حد يواسيني بكلام حلو عشان مش هصدقه، لأن أنا موجوعة، موجوعة بجد ومجروحة. ومفيش كلام هيداوي الجرح اللي جوايا ولا هيخفف الوجع اللي حاسة بيه
شيري بحزن عليها…. انا حاسة بيكي والله.. مش عارفه اقولك ايه. مش عارفة
………
تاني يوم
عند حمزة وهارون
هارون قاعد علي مكتبه وحمزة قصاده
راجل من رجالتهم دخل وهو بيبص في الارض.. دورنا في كل مكان ياهارون بيه.ملهاش اثر
حمزة قام بغضب…. يعني ايه انت والحمير اللي معاك مش عارفين تلاقوها
الراجل.. والله يا حمزة بيه.ماسبنا مكان في البلد غير لما شوفنا فيه وبره البلد مسافرتش.
هارون….. يعني ايه هتكون راحت فين.. اختفت يعني
بص لحمزة اللي قعد علي الكرسي وهو محتار وبيفكر بشرود هي ممكن تكون راحت فين
هارون لسه هيتكلم فجأة حمزة قام بعد ماافتكر شيري حمزة وهو بياخد مفاتيحه قال وهو خارج…. انا رايح اسكندرية ياحاج
وخرج علطول من غير مايرد علي هارون
….
عند شيري في شركتها
شيري قاعدة علي مكتبها وبتكلم زهرة علي الفون وهي بتحاول تقنعها تجيلها الشركة ويخرجو
شيري كانت بتحاول تفكها
وبعد محاولات كتير من شيري
زهرة…. هشوف لو قدرت هاجي
شيري….. مفيش حاجه اسمها لو قدرتي. هتيجي يازهرة. انا مستنياك. يلا متتاخريش
شيري وهي بتأكد عليها… زهرة. اوعي متجيش
زهرة بهدوء… حاضر ياشيري. جاية
قفلت شيري معاها ومفيش دقايق وبصت لاقت حمزة داخل
شيري بتوتر… حمزة
حمزة…. زهرة فين
شيري…. وانا هعرف منين زهرة فين
كملت وهي بتحاول تمثل الاستغراب… هو فيه اي ومالها زهرة. ا..
قاطعها حمزة… زهرة مختفية من اسبوع..انا متأكد انك تعرفي مكانها.. زهرة فين ياشيري
شيري…معرفش
حمزة….. تمام. بس لو عرفت انك عارفة مكانها ومخبية عليا. متلوميش غير نفسك . اقسم بالله ياشيري هتشوفي تعامل مني مش هيعجبك
شيري .. ايه ياحمزة.. بتهددني ولا ايه.. ماتشوف انت عملت معاها ايه علشان تسيبك وتمشي
حمزة… مانتي عارفة اهو… زهرة فين ياشيري. اخر مرة هسألك
شيري… وانا قولتلك معرفش
حمزة…. تمام
وخرج
شيري مسكت تليفونها بسرعة علشان تكلم زهرة متخرجش لكن زهرة كانت خرجت بالفعل ودخلت الشركة كمان وهي طالعة علي السلم لاقت شيري بتتصل عليها زهرة كنسلت لأنها افتكرتها بتستعجلها علشان تيجي
زهرة بعد ماكنسلت علي شيري وهي طالعة بترفع وشها لاقت حمزة

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية زهرة وسط اشواك)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى