روايات

رواية زهرة الحب الفصل الرابع عشر 14 بقلم نور شريف

موقع كتابك في سطور

رواية زهرة الحب الفصل الرابع عشر 14 بقلم نور شريف

رواية زهرة الحب الجزء الرابع عشر

رواية زهرة الحب البارت الرابع عشر

زهرة الحب
زهرة الحب

رواية زهرة الحب الحلقة الرابعة عشر

صرخت بسمة من أثر الكف لمست علي وشها بوجع .. أنتي غبية اي اللي عملتيه ده !!.
أبتسمت زهرة بغضب:ـ متعرفيش يا بت اللي بتلف علي واحد متجوز بيقولوا عليها أي ،لو متعرفيش
أعرفك بيقولوا رخي’صة بتفرض نفسها علي راجل ..
-و في الاخر سابك و جالي أنا يا بسمة
عملتي أي فنفسك غير أنك خسرتي دينك عشان حب ملعون الحب اللي يوصلك أنك تأذيني و تخسري دينك
أتلموا كلهم حوليهم و هما ف حالة رعب زهرة فقمة غضبها و جدها و بسمة تحت المواجهه من كلامها ..
– تقدري تقوليلي إبراهيم عمل اي علشانك دائما يقولك أنتي زي أختي مش عايزك مش حاسس انك ينفع تبقي مراتي !!!
عمره ما عشمك بحاجة و علاقته معاكي سطحية أوي
المشاعر لا بأيدي ولا بأيدك انتي كنتي عارفه أن هو أحن حد عليا ف الدار دي كلها
بصت ل ابوها بحزن :ـ عشان أنا معنديش أب
عمري ما حسيت الاحساس ده معاه لما كنت بشوفك ف حضنهم و أنا بتهان منهم كنت بزعل اوي و أهرب ل إبراهيم كان بيطمني أنه جمبي ،بيعملني أن بنته لما بحتاج حاجة بابا كان بيرفض ؟! كنت أهرب و أروح لإبراهيم كان بينزل معايا و يخرجني انتي دخلتي حياتنا دمرتيها
… اللي حصل بيني و بين إبراهيم غلطه كبيرة مش قادرة أسامح نفسي عليها لأن مكنتش مراته و هو صلح غلطته و حصل فرح أنا أصلا تاني يوم كان فرحي منه ونتي راحه تعملي سح’ر عشان
يتجوزك أنتي
أنتي قلبك أسود حجر مفكرتيش غير فنفسك وبس أنتي شوفتي الد’م اللي نزل مني اول يوم
و عملتي نفسك مستغربه !!! حتي قولتيلي هو إبراهيم حصل بينك و بينه حاجة ؟!
بعيد عن كل ده أنا أطراف صوابعي كانت بتنزل د’م من النز’يف انتي عملتي عمل
أن هو ميعرفش يتجوزني بسبب النز’يف اللي عندي و ده اللي جدي قالوا
بس طبعا الأضرار الثانيه جسم من غير د’م يعني جسد مي..ت يا بسمة
و أنا ليا حق و هخده منك حالا تحبي يكون أيه العقاب
أولا :ـ علي شرك بالله
علي أذيه أنسان
زيار’تك للمقابر
كل ده حلال بنسبة ليكي أنطقي يا بسمة ربنا قال فكتابه العزيز
وَاتَّبَعُوا مَا تَتْلُو الشَّيَاطِينُ عَلَى مُلْكِ سُلَيْمَانَ وَمَا كَفَرَ سُلَيْمَانُ وَلَكِنَّ الشَّيَاطِينَ كَفَرُوا يُعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ وَمَا أُنْزِلَ عَلَى الْمَلَكَيْنِ بِبَابِلَ هَارُوتَ وَمَارُوتَ وَمَا يُعَلِّمَانِ مِنْ أَحَدٍ حَتَّى يَقُولَا إِنَّمَا نَحْنُ فِتْنَةٌ فَلَا تَكْفُرْ {البقرة:102}-
سكتت بسمة وقالت زهرة .. أنا ليا رب و عمري ما هسمحك ليوم الدين ”
قربت من جدها وقالت بحزن و صوت مبحوح :ـ
انت راجل الدار دي كلها اللي بناخد منه المعلومه صح القدوة يا جدي
المفروض لما تعرف أن بسمة بتعمل كدا تقف مع الحق مش الباطل
انت راجل متعلم وليك خبرة ف الحياة مش انا اللي هعلمك الصح من الغلط بس من اللحظه دي أنت نزلت من نظري ل أقل درجة و كلمة جدي دي مش هتتطلع مني تاني انت مي..ت بنسبة ليا !!!!!!!
زهرة يا بنتي أسمعيني أنا معترف بغلطتي زهرة ..؟
هشش مش عايزه أسمع أي اعذار أو شفقة من حد قربت من أبوها او ب الأصح جوز أمها ”
… انت راجل ربنا حرمك من الخلفه أن يبقي عندك أطفال و حد يشيل أسمك ملقتش
جيت أنا مع أمي لسه شهور اتجوزتها و طلعت لما كبرت قولتلك يا “بابا” معرفش بابا يبقي مين بس عرفتك أنت و عمري ما كرهتك
رغم أنك كنت بتفضل بسمة عليا مكنتش أعرف أنك متبقاش بابا
صحيح ملكش الحكم تهتم بيا ما انا بنت مراتك و بنت واحد تاني تحبني ليه .. بس انت مش حنين
مسألتش ليه ربنا حرمك أن يبقي عندك عيال ؟:ـ
حكمته أن ابقا بنتك و أطلب منك الحب ده و كنت بتتضر’بني و تهين فيا
– قولتلي انتي مش بنتي روحي شوفي فين أبوكي ؟
قربت من أمها و قالت و دموعها نازله .. فين بابا يا ماما عشان انا محتاجه
محتاجة حضن اب بيحب بنته و بيشلها و بيفرح بكل انجاز ليها محتاجه أب يفرح أنه بيصرف عليا
عمره ما يحسسني بنقص
محتاجة أب يشوف أقل حاجه بعملها أنها جميلة و يبقي فخور بيا أنه خلف زهرة .. يبقي فخور أن عنده بنت و زوجة و خايف عليهم
يبقي كل ما يشوفني يسألني محتاجة حضن تعالي ف حضني
دايما يقولي محتاجة حنان عايزه ازهق من الحنان المفرط مدورش عليه انتي عمرك ما لعبتي دور الأب و الأم
انتي كمان كنتي بتسمعي كلام جوزك ف كل حاجة ؟
انا مش عايزه أشوفكوا تاني بس هسألك سؤال بسيط ..هو فين بابا !!!
نزلت دموعهم كلهم قرب إبراهيم منها وحضنها بقوة شدة من أحتضانه ليها وقالت بشوق و ضعف
قال إبراهيم بحب : أنا أبوكي يا زهرة أنا جوزك أنا كل حاجة ليكي ..
و بسمة بتبصلهم بغيرة :ـ أنا هطلع ..؟
أنصرفوا كلهم و زهرة فحضن إبراهيم بتعيط بقوة شالها و طلع أوضتهم .. حقك عليا متزعليش
راحت زهرة ف النوم من التعب وقعد إبراهيم جنبها بهدوء و بيعيط علي اللي حصل بينه و بينها …
نام جمبها طفي النور و راح ف النوم
في القسم ”
كان داخل دياب الحبس و وشه بينز’ل د’م من جميع الاتجاهات و عاصم صوته جايب أخر القسم .. الكلب ده ميخرجش من الحبس سامعين
أخدوا دياب و قعد عاصم و فتح محضر و بدأ يكتب كل اللي نجمة بتقوله بلحرف كل ما تسكت يقول بغضب :ـ
لو شوفتك متعاطفه معاه هدخلك يا نجمة الحبس و اقطع المحضر ده و اعمل واحد جديد
بدأت تحكي كل اللي حصل .. صرخ عاصم بقوة يا شوية
دخل حلاوتهم !!!!?
قربت نجمة بخوف : أنا بخاف منها
دخلت حلاوتهم بعد مرور ربع ساعة و عاصم بيهدي نجمة اول ما نجمة شفتها بقت شهقتها تعلي و نفسها بقا عالي بدأ يطلع منها أصوت غريبة
قالت حلاوتهم بتهديد: دي قرصه ودن عشان المدام عملت أنها ف صفي و طلعت خائنة
نظرات حلاوتهم كانت كلها شر و عيون نجمة بدأت تحمر ..
بدأ عاصم يقرأ قران علي دماغها و صوته كان حلو اوي
صرخت حلاوتهم و قربت منه تخ’نقه
فضل يبصلها و يقرأ القرآن بدأت تخ’نق فيه اكتر و نجمة فاقت علي المنظرر وقالت بصريخ .. عاصمممممم

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية زهرة الحب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى