رواية زمزم قلبي الفصل الرابع 4 بقلم بيان الجارحي
رواية زمزم قلبي الجزء الرابع
رواية زمزم قلبي البارت الرابع
رواية زمزم قلبي الحلقة الرابعة
بعد نزول نزول كل من زمزم والفتيات والشباب
قالت نهلة: إيهاب اتكلم
إيهاب: اسمعوني كويس،سبق وقلت ليكم انه زمزم هاخدها تعيش عندي وانا عند كلامي ومستحيل اتركها ثانية وحدة هنا
محمد: تاخدها فين؟! زمزم بيتها هنا مش عندكم
إيهاب بجمود: فين كنت يا محمد لما كانت مرات عمك تربيها فين كنت لما زمزم حصل معها الي حصل ها فين كنت
محمد: الي حصل مع زمزم مكنش بسببنا
إيهاب: ازاي؟! ولا حابب افكرك وافتح الماضي
قالت زنود بخوف على أبنائها من الماضي الذي لن ينسى ابدا: انتوا مش عايزين زمزم تعيش معكم،موافقة خدوها مش عايزها انا
إيهاب: زمزم هتعيش مع عمتها نهلة وزمزم اول متخرج من هنا محدش ليه دعوة بيها
أحمد: تمام تمام موافقين
إيهاب: نهلة وإشراق ادخلوا أوضة زمزم ولموا أغراضها يلا
زنود: محدش هيدخل أوضة زمزم الا لما ترجع
إشراق: زنود خليكِ في حالك،انا امها وادرى بمصلحتها
زنود: انتِ بتقولي ايه بتخرفي ولا ايه زمزم بنتي مش بنتك
إشراق بغضب: بنتك؟! بنتك منين معلش،ازاي بنتك وتركتيها تتربى في بيت عمها،ازاي بنتك وانتِ دمرتيها انتِ وولادك بطمعكم وجشعكم،ازاي بنتك ومسألتوش عنها طول السنين الي فاتت وكانت هي الي تسأل مش انتم،انتِ حرام تكوني أم،حرام بجد
قالت نهلة بخوف على إشراق: اهدي يا حبيبتي يلا نلم أغراض زمزم
اخذتها نهلة لغرفة زمزم وقال إيهاب: جاييكم يوم على كل حاجة عملتوها وهندمكم على كل دمعة نزلت من زمزم وكل وجع حست بيه زمزم اصبروا بس اصبروا
نظرت زنود إلى أبنائها وقالت في نفسها: ربنا ياخدك يا زمزم هتوديني في دا*هبة بسببك وبسبب الي حصل زمان
==============≈=====================
زمزم: لا بجدد خلاص تعبت
ورود: مالك يا حجة زمزم
زمزم بغيظ: اسكتي يا ورود اسكتي
نظر راجح ورؤوف وتامر خلفهم فضحكوا على منظر زمزم التي قالت: نعم؟ فيه ايه بتضحكوا على ايه
تامر: ابدا بس بنضحك على العجوز الي قدامنا
جلست زمزم على احد المقاعد الموجودة في الشارع وقالت بغيظ: نننن ايه رأيك تسكت.
تامر: مليش مزاج اسكت
زمزم بغيظ: رؤوف خليه يسكت
رؤوف باستعباط متصنع: مين رؤوف،واسكت مين
زمزم بغيظ أكبر: بالله انا ما عندك دم انت اخوي انت،شايفني متغاظة من الواد الي هناك بدل ما تسكته بتش*لني اكثر
بشرى: بت يا زمزم مالك الا مربع الرعب
زمزم: من متى صرتي عاقلة يا عنيا وبتفكري،راجح لو سمحت خليهم يخر*سوا مش يسكتوا
ضحك راجح ونظر لهم وقال: ايه هتسمعوا كلامها ولا اتصرف
تامر لرؤوف بخوف: بقولك يا صاحبي
رؤوف بخوف: قول يا ابو الصحاب
تامر: نعزم زمزم على اكلة بتحبها ممكن تسامحنا وممكن راجح ينسى
رؤوف: انا بقول كدا،بقولك الحقني كدا
وقف رؤوف وذهب إلى زمزم وجلس بجانبها وقال: بقولك يازمزم ايه رأيك في عزومة حلوة وخفيفة
زمزم: لا مليش مزاج
جلس تامر بجانبها من الجهة الأخرى وقال: يا حبيبتي الشغلة فيها كشري
زمزم برفع حاجب: راجح لما حد تشوفه بيعطي رشو*ة لحد ايه بتعمل
بشرى: ما بدهاش اكيد بيشحطه على السجن
زمزم: متعمل فيا ثواب وتاخدهم وتشحطهم من قدامي
راجح بضحك: طب انا عندي احسن من الي قولتي عليه
ببساطة استلميهم اسبوع اسبوعين طلبات او أوامر وكدا هيحرموا يزعلوكِ تاني مرة
تامر: يا جدع متخليك محضر خير
رؤوف: زمزم حبيبة قلبي اوعي تسمعي ليه
زمزم برفع حاجب: الراجل دا بقول كلام عسل خلاص هعمل مثل ما قال واذا بترفضوا ممكن اوريكم الوجه التاني ليا
تامر: اتبسط كدا يا راجح قويت البنت علينا
ضحك راجح وقال: ولا بقولك ايه انا لو مدخلتش كنتم بالح*بس دلوقتي بسبب افكار زمزم وبشرى
رؤوف لتامر: الراحل دا بقول الحقيقة
زمزم بتذمر: بقولكوا ايه مش وقته الكلام دا،وهتنفذوا كلامي
تامر بصوت منخفض لرؤوف: ازاي مش وقته الكلام دا وهنفذ كلامها،هي اختك مالها
رؤوف: على اساس انها اختي بس مش اختك
ورود: البت دي بتقول كلام صح،مش وقت الكلام دا،ثم أكملت قائلة باللغة العربية الفصحى: أنا جائعة يا أخي
نظرت لها زمزم برفع حاجب وقالت: انتِ شاطرة باللغة العربية الفصحى عند الاكل بس،اومال واجعة دماغنا ليه بالجامعة وانك مبتفهميش فيها حاجة ولا بتحبيها
ورود باستعباط: انا؟؟؟؟
نهضت زمزم وقالت: لا انا يختي،ابعدوها عني احسن ما ارتكب جري*مة فيها
ضحك الجميع وقال تامر: امشوا في مطعم قريب من هنا خلينا نروح ناكل احسن من وقفتنا كدا
زمزم: بست بست يا تامر من متى صرت عاقل وتقول كلام صح
تامر: انتِ بتنادي على قطة ولا ايه
ضحكت زمزم وقالت: امشي امشي يا تامر الله يعينها ماما إشراق عليك
بعد مرور عشر دقائق
وصلوا إلى المطعم وطلبوا الطعام وقضوا وقتا ممتعا ورائعا مع بعضهم لا يخلو من الضحك والمزاح
=====================================
بعد مرور ساعة
عاد الشباب إلى المنزل
دخلوا وألقوا السلام وقالت زمزم باستغراب: ايه دا واشارت إلى مجموعة من الحقائب موضوعة بجانب إحدى الارائك
إيهاب: اقعدوا يا ولاد
جلس الجميع وقال إيهاب: اسمعيني يا زمزم،انتِ من اليوم هتعيشي مع عمتك نهلة
زمزم: يعني ايه مش فاهمة
إيهاب: يعني البيت دا تنسيه
رؤوف بصدمة: انت بتقول ايه يا عمي،ازاي هتنسى البيت دا وهو اصلا بيت ابوها
إيهاب: بيت ابوها منين معلش؟ طول عمرها عايشة عندنا وكانت تيجي هنا مرة او ثلاثة بالأسبوع وياريتها ما كانت تيجي،كنتوا تعاملوها وكأنها شغالة دا حتى الشغالة ممكن تعاملوها بشكل حلو،وانا مش عايزة الماضي يتكرر،وحتى ميتكررش هتعيش مع نهلة
نظر رؤوف لزمزم وقال: زمزم قولي اي حاحة،انتِ موافقة على الكلام الي بقوله عمي
نظرت زمزم لعمها ثم لأخيها الذي ينظر لها برجاء بأن لا ترحل ثم لأمها التي تنظر لها بكره وقالت: ااا أن.انا م.مش عارفة
زنود بغضب: بقولك ايه،اتفضلي مع عمك يلا من هنا انا مش ناقصة وجع دماغ
رؤوف بغضب: ايه الكلام دا يا أمي
زنود: ومالك محموق كدا ليه؟! ولا لتكون اعترفت انه عندك اخت ولا اييه
رؤوف بغضب: عارفة يا أمي؟ انتِ مش ناوية على خير
ويا ستي اه معترف انه عندي اخت اسمها زمزم
ايه هتك*ريهها بسب غلطة ملهاش علاقة فيها؟؟؟
زنود: انت بتقول ايه؟ كل الي حصل بسببها هي،هي السبب في كر*ه الناس ليا بعد ما كنت الكل بالكل وكانت الناس قبل ما تنطق اسمي تقول الهانم زنود
صرخت زمزم والدموع تنهمر على وجنتيها وقالت: كفاية كفاااية كفاية بقا،انتِ جاية تحاسبيني على غلطة انتِ السبب فيها لااا مش بس انتِ احمد ومحمد ورؤوف كانوا معكِ،نسيتي لما بكيت دم وانا اقلك بالله يا ماما ما تتركيني لوحدي،نسيتي لما خرجتِ انتِ واخواتي وسبتيني لوحدي؟
نسيتِ لما قعدت اتعالج نفسيا بسببك؟
كل دا ونسيتيه
وليا فيه كمان،صح صح نسيتي لما قلتِ عني قدام كل الناس اني مجنونة؟؟؟
كل دا وانا غلطانة؟؟ انتِ اييييه انتِ حرام تكوني أم حراااااام
حسبي الله ونعم الوكيل بعد كل دا انا الي غلطانة صح
بدأت يدها بالارتجاف وبدأت تبكي وتقول: ورب الكعبة لو بعد مليون سنة مش هسامحكم،فضلت اعاملكم حلو بس للاسف بردو الحق عليا،انا هروح مع عمي
لاني بجد تعبت تعبت
احتضنتها نهلة بدموع وقالت: بس اهدي يا حبيبتي اهدي
إيهاب: تامر راجح خدوا الشنط دي يلا خلينا نمشي
نظر لها رؤوف بحزن وألم ونظر لأمه بغضب ولأخوته وقال: كنت عارف انه هييجي اليوم الي تقول فيه زمزم انه الحق علينا،وقلت ليكم كدا وانتوا مسألتوش،لكن مكنتوش تعرفوا انه لما ييجي اليوم دا انا هختفي
مش هتعرفي يا مكان يا زنود هانم،وخرج من المنزل مسرعا تحت صراخ زنود التي صاحت باسمه ولم يستمع لها
نظر راجح لأبيه الذي أمامها له برأسه بنعم،خرج راجح وراء رؤوف وقال إيهاب: يلا يا زمزم
زمزم: ثواني يا عمو
دخلت زمزم غرفتها وغابت عدة دقائق ثم خرجت وقالت: أنا جاهزة
أخذ تامر الحقائب هو وأبيه ونزلوا جميعا وركبوا سيارة إيهاب وتوجهوا للمنزل
=====================================
أخذ يبحث راجح عن رؤوف إلا أن وجده ولكن!!!!!!
==≈==================================
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية زمزم قلبي)