روايات

رواية زمزم قلبي الفصل الثامن عشر 18 بقلم بيان الجارحي

رواية زمزم قلبي الفصل الثامن عشر 18 بقلم بيان الجارحي

رواية زمزم قلبي البارت الثامن عشر

رواية زمزم قلبي الجزء الثامن عشر

زمزم قلبي
زمزم قلبي

رواية زمزم قلبي الحلقة الثامنة عشر

في المساء وبعد أن صلى الجميع صلاة العشاء،كان الجميع يجلس في غرفه بينما
جلست زمزم في الحديقة تتأمل السماء،إذا يقاطع تأملها صوت رنين هاتفها،نظرت للمفاصل فكان رقم غريب،فأغلقته،فعاد الرقم يرن من جديد.
زمزم: لا إله إلا الله،ايه دا،مين دا
فتحت زمزم الخط فأتاها صوت رجل قائلا: لو كنتِ خايفة على اخوكِ رؤوف يبقا تيجي للمكان دا،وقال اسم المكان،ثم قال: ويفضل متقوليش لحد،ثم أغلق الخط
وقفت زمزم خائفة وقالت: بسم الله الرحمن الرحيم،مين دا وايه عايز
دخلت زمزم بسرعة إلى الداخل،وصعدت إلى غرفة رؤوف،دخلت للغرفة بسرعة كان رؤوف يجلس على سريره يقرأ قرآن،وانتفض بسرعة خائفا وقال: زمزم بسم الله عليكِ،مالك ايه الي حصل
اقتربت منه بخوف ودموع،فاحتضنها مسرعا وقال: اهدي اهدي،خلاص،وبدأ يقرأ عليها بعض القرآن،حتى هدأت فقال: قوليلي يا حبيبتي ايه الي حصل،مالك خايفة كدا
زمزم ببكاء: في رقم رن عليا وقالي لو خايفة على اخوكِ رؤوف يبقا تبجي العنوان دا،وقالي اسم العنوان،وقال ما اقولش لحد
رؤوف بهدوء: بس اهدي يا حبيبتي،وريني الرقم كدا
أعطته زمزم الهاتف فقال بصدمة: يخربيتك يا رمزي، دا انا هخلي ايامك مرار
ثم وقف وقال: بصي يا زمزم،روحي اوضتك،ومتقلقيش تمام
زمزم بخوف: مين ركزي دا،ورايح فين
رؤوف: يلا زمزم روحي اوضتك
ذهبت زمزم لغرفتها،وتوضأت ثم بدأت بالصلاة وبعد ذلك بدأت بقراءة القرآن،عسى الله أن يفرجها عليهم.
أما رؤوف فقد خرج من غرفته مسرعا ونزل لغرفة المكتب المتواجد بها راجح،دخل إلى الغرفة وقال: راجح عايزك في موضوع خطير
راجح بقلق: تعال ادخل قلقتني في ايه
أغلق رؤوف الباب خلفه وجلس وقال له كل ما حدث
راجح: بص،زمزم من قبل قالت ليا كل حاجة،لكن الوضع الان مختلف،لأنه زمزم عليها خطر
رؤوف بتعب: واضح انه الأيام الي جاية مش هتعدي على خير
راجح بهدوء: اهدا يا رؤوف،خليك واثق انه ربنا مش هيخذلك لو دعيته انه يفرج الهموم،ربنا هيكون معانا متقلقش،بص الرقم الي اتصل على زمزم هنعمل ليه تتبع.
رؤوف: انا لازم اجيب ليا واحد جديد
راجح: فونك فين؟!
رؤوف: اخذته زمزم، وقالت ليا ابقى بعيد عنه
راجح: كويس،قوم يلا وصلي ركعتين وسيبها على ربنا وادعيه ربنا مش هيخذلك يا رؤوف هو عايزك بس تدعيه وانك تصبر،وربنا هيعوضك عوض جميل متقلقش
رؤوف بابتسامة راحة: ربنا يسعدك يا صاحبي،يبا تصبح على خير
وخرج من غرفته وذهب لغرفته وفعل كما قال له راجح
أما راجح
فجلس يفكر ماذا سيفعل
راجح: يارب اعمل ايه،الحمل صعب عليا بارب،من جهة المهمة ومن جهة تانية الموضوع دا
يارب،ساعدني وكون معايا يارب.
=====================================
في صباح اليوم التالي
استيقظت زمزم على الساعة التاسعة صباحا،ذهبت وبدلت ثياب النوم،وتوضأت وصلت ركعتين لله،ثم نزلت إلى الأسفل
بالأسفل
كان الجميع قد ذهب على عمله،وبقيت إشراق وزمزم لوحدهما
كانت إشراق تجلس في غرفة المعيشة تشاهد التلفاز،رأتها زمزم فذهبت إليها،قبلت يدها ثم جلست بجانبها فقالت إشراق: صباح السكر،متأخرة بالنوم على غير العادة
زمزم وهي تحتضن كتفها وقالت بابتسامة: معرفش،معنديش أي فكرة
إشراق بمرح: لتكوني شايفالك أمير بالحلم يابت
ضحكت زمزم وقالت: عايزة توصلي لإيه يا ماما
إشراق: أهو ذكية وبتلقطيها على الطاير،صليتي استخارة؟
زمزم بكذب: اه،بس للأسف يا مرات عمي ما ارتحتش أبدا
إشراق برفع حاجب وهي تمسكها من أذنها بخفة وقالت: بت متحوليش تذكبي عليا،قولي الحقيقة
ضحكت زمزم وقالت: بس أهدي،خلاص هقول،بس انا عايزة وداني اتركيها
إشراق: تركتها يا بت،يلا قولي
زمزم بتوتر: يعني،احم،الحمدلله
إشراق بصدمة: يعني ايه
زمزم بضحك:كفاية صدمة،موافقة
احتضنتها إشراق بفرح وقالت: خبر سكر
ضحكت زمزم،وقبل أن ترد،قاطع حديثهما دخول راجح وتامر ورؤوف إلى المنزل
وقفت إشراق بقلق وقالت: في ايه،ايه الي جايبكم كدا بدري
نظر تامر إلى رؤوف وراجح بقلق فقال راجح بغضب مكتوم: انا داخل المكتب
ودخل المكتب بسرعة فقالت إشراق: تامر رؤوف ماله راجح قولولي
رؤوف: حصلت معه مشكلة بالشغل بس حلها الحمدلله وهو متعصب شوية بسبب ضغط الشغل مش أكثر
إشراق: هحاول اصدقكم
زمزم بابتسامة: ماما إيه رأيك تطلعي تنامي وتهدي أعصابك او تروحي لعمو الشركة
إشراق بابتسامة: هطلع انام شوية
قبلتها زمزم من رأسها وقالت: تمام،صعدت إشراق إلى الأعلى وهي قلقة،ثم صلت وحاولت النوم قليلا ليطمئن قلبها
أما بالأسفل
اقتربت زمزم من تامر ورؤوف وقالت بقلق: مالكوا حصل ايه
تامر: تعالي المكتب نتكلم هناك
دخلوا إلى المكتب،وكان راجح يقف في الشرفة
دخل إلى المكتب وجلس وقال بصوت حاول أن يكون هادئا:________________
=====================================

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية زمزم قلبي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى