رواية ريري والجاسر الفصل الأول 1 بقلم ملك مؤمن
رواية ريري والجاسر الجزء الأول
رواية ريري والجاسر البارت الأول
رواية ريري والجاسر الحلقة الأولى
دقة الساعه الثامنة صباحا معلنآ بقدوم يوم جديد….يوم يحمل الكثير والكثير ل أبطال قصص أخري من الفساد والأنتقام والمرح والطيبة والقسوة…
استيقظت بطلتنا ع صوت أخيها كالعاده….
حمزه بهمس….:ريهام….يا ريهام….
ريهام بفزع….:في أي يا حمزه بتتكلم ليه كدا….هو في ناس بره….
حمزه بصوت واطي….:لا أصل أمك جن جنونها و ع الي عملاه عشان أنتي لسه نايمه ومروحتيش الجامعه….واساعه ٨…
ريهام وهي تستعد للنوم ….:طب أخرج وأطفي النور معاك….وخد الباب في أيدك….
حمزه وهو يرفع يده باستسلام ….:طب انا عملت اللي عليا أشربي من اللي هيحصلك بقا…
خرج حمزه ودلفت الأم وهي تصرخ وتزعق….وريهام تعمل نفسها نايمة….ألتقطت الأم شبشبها ومسكته وألقته عليها….
ريهام وهي تصرخ بفزع…..:عااااااااااااا في أي يا ماما….
الأم بغضب شديد….:أي يا حيلة أمك لسه نايمة ليه أومال لما تبقي في بيت العدل هتصحيلهم الظهر زي هنا….هتطلقي يختي مش هتكملي ….
ريهام بتبرير ومرح…..:حبيبتي ي فوفو أنتي ليه مش مقتنعة أن دلوقتي غير زمان يعني الست دلوقتي بيجيلها خدامة وبتصحا بكل راحتها مش بنصحا من الفجر نبيع لبن …
الأم بشهقه….:خدامة ونبيع لبن….ثم أكملت بغضب شديد…..:اه يختي م هو ده الجيل الجديد اللي لو قطع طماطمية تفضل تقولك أه أيدي مش قادره م هو دا الي انتو فالحين فيه يختي….
ريهام باستفزاز….:يحبيبتي انتو ناس قديمة اووي….ثم أكملت وهي ترقص وتغني مثل المجنونة علي أغنية….أحنا الجيل الي أتمتع واللي أتفسح….
الأم وهي تضرب كف علي الأخر…..:ونبي يارب عوض عليا عوض الصابرين…،ثم أكملت وهي تنادي علي حمزه بصوت عالي….:حمزه
دخل حمزه في هذا الوقت ثم قال بمرح….:نعم ي صباره… قصدي يا ماما….
الأم بسخرية….:لا خفه يالا…
ستووووووب
ريهام أمين نصار….فتاه يتحدث الكثير والكثير علي جمالها الأخاذ وطريقتها…..فهي أجتماعية بشدة…تحب الناس جميعهم وهي مرحه في طبيعتها…..فتاه تبلغ من العمر ٢٠ عام بجسد أنثوي جميل….جميعهم ينظر لها بحقد فهي رغم جمالها وجمال جسدها تملك طابعا يحبه جميع الناس….فهي محجبة ولاكن شعرها طويل حريري لونه أسود لامع…. وعيونها زرقاء وهي واسعه عندما تنظر أليها تشعر بأنك تنظر إلي السماء الصافية بسبب برأتها فهي تمتلك برأة مثل الأطفال. …وهي ناصعة البياض …. فهي لست طويله ولا قصيرة….
~~~~~~~~~~~~
علي الناحية الأخرى…
دقة الساعة التاسعه صباحا ….
أستيقظ بطل الروايه(من ناحية بطل فهو بطل يعني😂)أحم … أستيقظ بطلنا ع دقة هاتفه
ف كان المنبه يرن وكانت الساعة التاسعة صباحا….
قام ودلف إلي التواليت ليأخذ حمامآ دافئآ حتي يقدر علي يومه ف هو دائمآ يومه مليئ بالأشغال…… لأنه بكل بساطة يسمي(جاسر الأنصاري)
خرج من التواليت وأرتدي ملابسه المكونة من بدلة سوداء وأسفلها قميص أبيض أظهر جزئه العلوي بشكل جذاب للغايه…..وأرتدي ساعته السوداء من أعلي ماركة عالمية….ورش عطره ليكمل صورته الجاذبية…..ثم نزل علي سلالم القصر ورأي مرات والده تنتظره مثل كل يوم ف زفر بملل ولاكن قرر أن ينهي هذا الموضوع حالا….
جاسر بملل…..:اممم خير…
مرات والده بحدة…..:أفهم بس…حضرتك جاي أمتا فضلت مستنيه حضرتك لحد الفجر وانتا مشرفتش…..
جاسر بنفس الحدة وصوت عالي….:وانتي شاغلة بالك بيا ليه وحضرتك مالك هو أنتي مفكرة نفسك أمي بجد سيبك بقا من الجو اللي انتي داخله فيه ده خلاص هو مات…. مااااات وشبع مووووووت يعني تقدري تشيلي القناع اللي انتي لابساه دا…..
مرات والده بصوت عالي…..:بما أنك فتحت الموضوع دا بقا فهو دي حقيقه وخلي بالك أن زي م الورث كله معاك وفي حسابك وكمان الشركات….ف أنتا ليك أخوات وزيهم زيك وأكتر كمان…..
أقترب منها جاسر وقال….: أيوا اخواتي اللي هما مين قولي أسميهم كدا….
مرات والده بتوتر….: ندي….أدهم…وفهد….
جاسر بخبث….:اديكي قولتي ندي وأدهم…..فهد دا بقا يبقا أخويا منين تقدري تقوليلي يا رانيا هانم ….
رنيا بتوتر ثم أكملت بشجاعة مزيفه….:ابوك اتبناه زمان وهو له ورث زيه زيكم….
جاسر ببرود وهو ينظر في ساعته….:طب بصي بصراحه انا مش فاضي للكلام دا دلوقتي أجليه ل بليل….
ذهب للخارج وهو يسب ويلعن والده الي أتجوز واحده طماعه زي دي….أما هي كانت تنوي بشر داخلها له ع قتله….
ستوووووووب
جاسر الأنصاري….شاب من أجمل الشباب التي تراهم ورغم ذلك فهو مغرور وجميع الناس تهابه بشدة….فهو يمتلك سلسة شركات.. C.A.. منهم للأستيراد والتصدير ومنهم لتصنيع الحديد والصلب وتصديره ومنهم للبناء والمعمار….شاب يبلغ من العمر 31عام….شاب طويل ببنية قوية وأنف حاد وفم مكتز وعيونه خضراء زيتونيه….بذقن خفيفه جعلته في غاية الوسامة…..وعضلات ضخمة…لأنه يحافظ علي الرياضه بأنتظام…
خرج من القصر وركب سيارته باهظة الثمن وأتجه إلي شركته….
وصل شركته الفخمة فكانت بمبنى كبير جدا فهو ١٢ دور….ودلف الي الداخل بكل غرور لا يليق إلا به…..عندما رأه الموظفين وقفوا أحتراما وخوفا له….دلف الي المصعد الكهربائي….وبعد دقيقتين وصل مكتب المدير دلف للداخل وأغلق الباب خلفه وخلع جاكت البدلة وعلقها ع الشماعة الموجودة داخل غرفة المدير ورجع جلس على كرسيه الخاص وفتح الاب توب الخاص به وبعد دقائق نادي علي سكرتيره الخاص به……
جاسر بصوت عالي….:زينة…
دلفت زينة بسرعة….افندم….خير يا مستر جاسر…
جاسر وهو ينظر للاب توب….في كم اجتماع أنهارده…
زينة وهي تنظر للورقة التي في يداها….:احم…. في اجتماع مع الموظفين اساعة ٣ ي فندم وفي عشا عمل مع الوفد الروسي أساعة ٩…
جاسر وما زال ينظر للاب توب….:تمام…رادي جه الشركة ولا لسه….
زينة….:لسه ي فندم…وفي شغل كتير مش راضي يمشي غير لما يوصل ي فندم والعقارات لازم هو بنفسه يمضي عليها بما أنه المدير التنفيذي للشركة…
جاسر وهو يحاول الهدوء ويمسح كفه في وجهه….تمام أول م يجي أبعتي علي مكتبي…
زينة باحترام…:تمام ي فندم أي أوامر تانيه….
جاسر بهدوء…..:لا تقدري تكملي شغلك……
ذهبت زينة تكمل عملها وهو يتابع عمله….
دق الباب عدة مرات وهو يستعد للتهزيق مثل كل يوم…..
جاسر من الداخل….:أدخل…
دخل رادي وهو يفرك يده الأثنين ببعض فهو داخل علي مواجه عنيفة…
جاسر وهو يغلق الاب توب أمامه ويحط يده عند خده….:اهلا بالبشمهندس الي هيجبلي السكر وانا في عز شبابي…
رادي بهزار….:عليا النعمه انتا راجل جدع ومش هتزهق…..
جاسر بمقاطعة وحدة بصوت عالي….:أسكت خاااالص مش وقته هزار….
رادي بخوف….:طب أعمل أي وربنا بنسي اني ورايا شغل….
جاسر بعصبية….:طب وانا زمبي أن لازم ارن ع حضرتك كل يوم عشان أفكر وتحن عليا وتنزل وتيجي الشركة….
رادي….:طب وربنا م هتتكرر تاني عيب عليك ي جدع انتا شاكك فيا…
جاسر بتحزير وهو يشير بصباعه….: لو أتأخرت تاني أعتبر نفسك مطرود ومن غير أي كلام كتير أتفضل ع شغلك…..
رادي وهو لسه بيخرج….:طب م أقولك وانتا تقولي….
جاسر بصوت عالي…..:برررررررره….
خرج رادي وهو يركض من الغرفة خوفا من جاسر فهو يعلمه أنه عندما يتعصب يفقد أعصابه….
ستوووووووب…
رادي الدسوقي…
صديق جاسر منذ طفولته يعتبر أخ له مثل أدهم شقيقه أو يحبه أكثر من شقيقه كمان…دائما يعصب جاسر بسبب مرحه الزائد والهزار الدائم عند وقت الجد او الشغل….شاب في عمر جاسر لاكن جاسر يفوقه بعضلاته وطوله….يحب البنات كثيرا ويحب يعاكس الموظفات التي تتمني أن يكون هو المدير وليس جاسر المغرور….
شاب طويل بعيون عسلية وبشره قميحة وشعر مشعت… طويل لاكن ليس مثل طول جاسر ببنية قوية وسيم جدا وما يزيد وسامته عندما يمرح أو يعمل مقلب في جاسر….لاكن دائما يبهر جاسر بذكائه في العمل….
خرج وهو يركض لاكن عندما رأي موظفة سفر بإعجاب…. ثم تحدث بصوت عالي….:دا أحنا النهارده ليلتنا فول باين عليها…
ضحكت البنت ضحكة رقيعة…..
بينما قال هو بمرح….:هو دا…
ضحكت جميع الفتيات التي كانت بجانبهم…
أما كان في المكتب يتذكر أن يقول له أن يحجز المطعم…جاسر في نفسه….:الله يسامحك يا رادي الزفت….
ثم تحدث مع زينه….زينه ابعتيلي أستاذ رادي حالا….
زينة بإيماء….:تمام ي فندم….
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
وصلت ريهام الجامعة بسيارة شقيقها….
حمزه وهو ينظر خلفه للبنات….:اصحا شكلي هعيد امجادي تاني وهدخل الجامعه….
ريهام….:عيب ي ولد أحترم اختك اللي معاك حتي…..
حمزه وهو يزقها بيده…: بس اخلعي انتي منها ومالكيش دعوه…
ريهام بخبث…..:ماشي يا حبيبي علي العموم برضو انا كنت هكلم سمورتي النهارده هسلم عليها واقولها علي حاجه كدا …طب يلا سلام بقا اسيبك انتا هنا…
حمزه وهو يمسك يداها ويضحك بتوتر…..:ههههه اي ي ريري انتي مبتهزريش خالص كدا دنا بهزر م انتي عارفه أخوكي….
ريهام وهي تضحك بشر وخبث….:هعهعهعهع ناس تخاف متختشيش….يلا أخلع انتا بقا عشان م أرجعش في كلامي…
حمزه بسرعه وهو يدور العربية….:أعتبريني وصلت…..
ضحكت ريهام بشده ع شقيقها بينما دلفت للداخل الجامعة….فهي في السنه الثانيه من جامعة تجارة قسم البرمجة….فهي تحب هذه الجامعة كثيرا….
عندما دلفت وجدت صديقتها مثل كل يوم تجلس في كافيتريا الجامعة تستناها….
ريهام بمرح…..:وحشتيني يا محااااااسن…
صديقتها بنفس المرح…..:اميييييينه…
ريهام….:بت ي ندي متقوليش أن أنهارده ورانا محاضرة الدكتور سعيد….
ندي وهي تمثل الحزن …:للأسف مش عارفه الراجل دا مبيموتش ليه….
ريهام بجدية…:طب فكك أنهارده وتعالي نفطر ومندخلش…
ندي برفض…:انسي أحنا يا ماما شهر واحد وهنمتحن وأحنا مش عارفين أي حاجة في المادة دي بسبب أن أحنا بنهرب خلينا نكمل الشهر دا بالستر وبعدين نهرب براحتنا ….
ريهام وهي تنظر لها بملل…:فصلتيني الله يسامحك يا يشيخه…
ندى وهي تشدها من يداها….:يلا يا ماما المحاضرة خمس دقائق وهتبدأ…
وبالفعل ذهبوا للداخل ولاكن صدمو عندما رأه دكتور أخر ويدرس لهم الماده…وبعد ساعات ذهبت الي منزلها….
~~~~~~~~~~~~~~~~~~
أما بالناحية الاخري ذهب لمنزله بعد يوم شاق جدا……….
يتبع…..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ريري والجاسر)