رواية ريحانة الفصل السادس 6 بقلم يمنى محمد
رواية ريحانة الجزء السادس
رواية ريحانة البارت السادس
رواية ريحانة الحلقة السادسة
حسيت بايدي ماشيه علي وشي وج*سمي
فتحت بسرعه وقومت منفوضه من مكاني
لقيت واحده بطرقع بالبانه في بوقها وتقولي انتي مين يابت انتي وايه جابك هنا جاي المكان المقطوع بتعملي ايه يابت هنا
لساني واقفه عن الكلام مش عارفه اقول لها ايه نطقت فجاه وقلت لها انا تائيها
بصتلي من فوق لتحت وقالتلي لا انتي شكلك عامله عمله
ريحانه ..لا والله ياست انا تعبانه وكنت مروحه بيتنا
ومقدرتش اكمل ماشي من التعب فقلت ارتاح هنا شويه
ردت علي وقالت لي وما ركبتيش تاكسي ليه ولا ميكروباص
ريحانه بدموع علشان انا معيش فلوس هاركب ازاي
قالت لي يخرب بيتك قطعت قلبي
تعالي معي شقتي فوق قومي
بس اطلعي كده
وقلت لها فين شقتك دي يا هانم
ضحكت ضحكه عاليه وقالت لي هانم والنبي اول مره احد يحترمني كده
وقالت لي شقتي في العماره اللي انت قاعده في جرشها دي يا عيني قومي قومي تعالي معي قومي
ريحانه .رديت قولتلها حاضر ياهانم
ردت علي بطريقه غريبه كده
وقالت لي باقول لك ايه يا بنت انت ما باحبش كلمه هانم دي يا اختي انت قدي في السن انت عايزه تكبريني قولي لي يا سوسو
ريحانه ..بصيت لها كده وقلت لها حلو اسم سوسو زيك
قالت لي لا انا اسمي مش سوسو انا اسمي سنيه بس سوسو ده الاسم الحركي
يلا يلا يا بنت تعالي عشان جايه تعبانه من الشغل اطلعي ورائيه
طلعت وراها شقتها ودخلت معها تقريبا كده هي عايشه لوحدها
وده كان باين قوي على شقتها الهادئه المترتبه ان ما فيش احد عايش فيها غيرها دخلت الاوضه بتاعتها جابت لي هدوم وطلعت وقالت لي يا رب يكونوا مقاسك ادخلي قيسيهم وخذي لك دش حلو كده لحد ما احضر لقمه حلوه ناكلها احنا الاثنين عشان يبقى عيش وملح وتحكي لي حكايتك
ريحانه بصت لها كده وقالت لها بس ده كثير علي قوي وانا كده هاتعبك معي
سوسو ولا تعب ولا حاجه انا قاعده لوحدي اهو يا اختي
يعني بوزي زي بوز القرد ادخلي ادخلي يلا لما اعمل لقمه وتعالي نحكي
اخذت الهدوم منها ودخلت اخذت شاور وخرجت لقيتها عامله اكل كنت جعانه قوي وكنت تعبانه فضلت اكل معها وبعدين حكيت لها حكايتي ان اخويا باعني
#ريحانه
طبعا حمزه ومراد الاثنين مترهنين
حمزه يجيب ريحانه تشتغل خدامه عند امه
ومراد يتجوز ريحانه على ام حمزه
حمزه كان عامل زي المجنون عايز يلاقي ريحانه قبل مراد يوصل ليها باي طريقه
كل شويه يرن على طلعت ويقول له ما لقيتوهاش يا طلعت
يرد عليه بكل اسف بندور والله يا باشا ومش ساكتين
حمزه طب انا رايح المخزن لمصطفى اخو ريحانه حصلي هناك يا طلعت وخلي الرجاله تكمل بحث عن ريحانه في كل مكان
طلعت اوامرك يا باشا
وصل حمزه المخزن وكان مصطفى اهو ريحانه
كان حمزه ناوي يق*تله على اللي عمله في ريحانه وانه كان عايز يبيع كليتها
لكن حمزه قرب من مصطفى وقال له انا هعفي عنك عشان حاجه واحده بس تلاقي لي ريحانه اختك وتجيبها لي
يا غير كده يا هاقتلك قدامك 24 ساعه بس تجيب لي اختك تجيب لي كفنكك
مش هو اللي طلعت وقال له تفكه وتدوا له فلوس وتدوا له عربيه وتركب معه يا طلعت وتدوروا على اخته
وخرج وسابهم في المخزن طبعا مصطفى ما نطقش ولا بكلمه عشان هم كانوا كاتمين بوقه
في بيت حمزه
وصل مراد البيت ودخل عند مراته ام حمزه
وكانت نايمه ورحمه بنتها كانت في اوضتها ومكنش حد موجود في الوقت دا
مسك المخده وقرب عليها ببط وابتدي يضغط عليها ويكون نفسها
ويقول موتي طالما فشيتي السر يبقا مش تستاهلي تعيشي
و و و كانت لسه فيها النفس وحصل
الا مكنش متوقع
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ريحانة)