رواية روز الفصل الخامس 5 بقلم سولييه نصار
رواية روز الجزء الخامس
رواية روز البارت الخامس
رواية روز الحلقة الخامسة
-روز
قالتها منار بصدمة فقولت ببرود:
-لو سمحتي روحي من هنا ….جوزي قالي علي اللي عملتوه معايا …وقالي أن عينك كانت منه عشان كده اهلي قلبوا عليا ..
وش منار احمر من الغضب ومسكت في علي وهي بتصرخ:
-اه يا ح*قير يا ح*يوان بتق*سي اختي عليا …عايز تطلعنا احنا كمان اللي غلطانين …مش كفاية انت اللي دم*رت حياتها وبسببك عملت حادثة …
دماغي لفت وحسيت بصداع بس بإرادة بعدت منار وقولت :
-كفاية كده بطلي تف*تري عليه …أنا عارفة كل حاجة …وانا خلاص مش عايزة اشوف حد منكم قريب مني مفهوم …
وبعدين مسكت ايد جوزي ودخلت وقفلت في وشها الباب وهي لسه مصدومة ….
…….
-قدر يضحك عليها يا بابا …قلب علينا الترابيزة ..
قالتها منار وهي بتبكي
-اهدي يا بنتي بس
هزت منار رأسها وقالت :
-لا مش ههدي …الو*اطي ده قسي اختي علينا يا بابا اتهمني أن أنا اللي بجري وراه وروز مصدقاه …روز حاليا هتصدق اي كلمة يقولها لأنها فاقدة الذاكرة
..
مسح الاب دموعه وهو بيقول :
-حسبي الله ونعم الوكيل يا بنتي هنقول ايه بس …ده انسان مفتري منه لله
-اعمل ايه دلوقتي يا بابا …انقذ روز ازاي
اتنهد الأب وقال:
-خليها علي الله يا بنتي
…..
مرت الايام وانا عايشة مع علي كان بيعاملني كويس جدا بس كنت بحسه بعيد عني …وحالتي بدأت تسوء لما بدأت تزورني الكوابيس …كوابيس عن علي ….كنت مشتتة وضايعة والكلام اللي قالهولي عن اهلي بدأت اشك فيه …لانهم كتير حاولوا يتواصلو معايا بالذات منار بس علي كان بيطردها كل اما تيجي …كان عازلني عن اهلي تماما ….
…….
-كنت عارف في الاخر أنك هتيجيلي لحد عندي
قالت علي بشماتة لمنار اللي راحتله لمكان شغله
-علي حرام عليك اللي بتعمله ده اختي ملهاش ذنب أنك تخليها تكر*هنا كده انت كده كده مبتحبهاش يبقي طلقها.
-هطلقها وتغ*ور بس بشرط اتجوزيني وانا اقولها علي كل حاجة
قربت منه وهي بتزقه وبتقول:
-حرام عليك انت ايه حي*وان ….
شدها ليه وهو بيشم شعرها بهوس :
-انتي مش فاهمة أنا بحبك انتي ….عايزك انتي يا منار …
حاولت منار تبعده وهي بتصرخ بس هو كان منفصل عن العالم ….وقفت بصدمة وانا بشوف جوزي بيتهجم علي اختي حسيت بالصداع هيفرتك دماغي حسيت بإنه*يار …فجأة منار قدرت تبعده وضربته بالقلم جامد ….ساعتها أنا طلعت برة بسرعة
-انت انسان حي*وان وح*قير وانا هخلص اختي منك كويس …
وبعدين مشيت منار ….
….
كنت ماشية في الشارع وانا ببكي أنا اخيرا قدرت افتكر ….افتكرت كل حاجة عملها الحي*وان دمر حياتي وعايز يدمر حياة اختي بس انا مش هسمح بكده …أنا هوريه ….
……..
بعد ساعة
جات منار جري عليا في الكافية اللي علي النيل وقالت :
-روز حبيبتي …
مسكت أيدها وقولت بهدوء:
-انا افتكرت كل حاجة …
،ابتسمت منار ودموعها نزلت …مسحت دموعها وانا بقول :
-بحق كل دموع نزلت منك بسببي وبسبب الواطي ده انا هعرف ناخد حقنا منه ازاي
……..
بعد يومين
ابتسم علي وقرب من منار وقال:
-يعني موافقة تتجوزيني …اه يا منار متتخيليش أنا عامل ايه …حاسس اني بحلم حلم جميل …منار انتي مبتهزريش صح …
بصتله منار بتوتر وقالت:
-ايوة مبهزرش لما تطلق اختي وتديها حقوقها كاملة تيجي تكلم بابا ونعمل خطوبة تمام…
-طبعا موافق
علي كان مهو*وس بمنار …متوقعش الغدر منها وبسرعة طلقني عند المأذون وده كان شرطي انا مكنتش عايزاه يلوي دراعي ويرجعني بكيفه ….واداني كمان كامل حقوقي وقالي كل الحقيقة ببرود …
……
بعد اسبوع …
في القاعة
كنت مبسوطة وانا شايفة منار بترقص مع خطيبها احمد في الاسبوع ده عرفت أن عيلتي هما مصدر قوتي الوحيدة هما اللي خلصوني من انسان مري*ض زي علي أنا غلطت لما فضلته عليهم …مهما كان الأهل ميتعوضوش اي حاجة تتعوض الا هما الأهل هما الامان لأولادهم أهلنا دايما ليهم نظرة للشخص عشان كده لما ميرتاحوش لحد معين يبقي بلاش نقرب منه لأنهم معظم الوقت بيكونوا صح …نسيت اقلكم علي لما عرف أننا خدع*ناه عشان يطلقني حاول يته*جم علينا بس احنا عملنا محضر وح*بسناه كام يوم وبعدها خرج ومضي علي عدم تعرض حياتي الي حد ما استقرت والجرح اللي في قلبي الزمن كفيل بيه وعيلتي كمان….
-يالا يا روز الصورة الجماعية …
اختي قاطعت أفكاري فضحكت وجريت وانا باخد معاهم صورة كانت من احلي الصور♥️
تمت
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية روز)