رواية روز الفصل الخامس 5 بقلم زينب سامح
رواية روز الجزء الخامس
رواية روز البارت الخامس
رواية روز الحلقة الخامسة
بعد تلك الرقصه الجميله و الوقت الرائع بينهم قررا الاثنين الاعتراف لبعضهم البعض ولاكن كانو خائفين من المواجها ولاكن استجمع هلال شجاعته ومازال ينظر في عينيها وقال بهمس
هلال بهمس=بحبك❤️
روز بصدمه=ايه
ابتعل هلال ريقه وبدء عرقه يتساقط وهو مزال ينظر في عينيها ظن أنها لم تحبه ولاكن استجمع شجاعته مره اخري وقال
هلال=زي ما سمعتي…بحبك…ومن زمان كمان كان نفسي اعترفلك بس خفت عليكي و خفت منك في نفس الوقت خفت منك متكونيش بتحبيني زي ما بحبك وخوفت عليكي لحسن اشتتك في المذاكره…وو
وضعت روز اصبعها علي شفتيه وهي تقول
روز=ششش……أنا مش عايزه اسمع غير كلمه بحبك…..عايزه دي تكون اخر كلمه وصوتك يكون آخر صوت في دماغي
ثم سكتت قيلا واكملت قائلا
روز=هلال…..أنا كمان بعشقك…..أنا متغصبتش عليك ولا حاجه أنا وافقت بس خفت متكنش بتحبني كنت بدعي ربنا دائما انك تكون من نصيبي وربنا استجاب الحمد لله
هلال=أظن ان احنا الاتنين عندنا سوء فهم لبعض بس المهم انك خلاص ملكي مش هخاف لحسن تروحي مني
روز=اروح منك ازاي يعني
أدار وجهه للجه الثانيه وهو يقول
هلال=خايف عشان انتي كان في عرسان كتير بيتقدمولك كنت خايف انك توافقي علي واحد منهم عشان كده صليت ودعيت انك تكوني ليا وربنا استجاب لدعائي
وأكمل حديثه بالنظر الي وجهها
هلال=ساعت لما ابويا قالي الفرحه مكانتش سيعاني كنت هطير قولت له طبعا موافق مكنتش مصدقه حرفيا و حاليا مش مصدق حاسس اني ف حلم
روز=لا صدق
يا الله علي هذه اللحظه الجميله جزء من الحب الاعتراف بالحب لا يوجد حب بدون اعتراف وكل منهم كان يظن أن الاخر لا يحبه ولاكن في الحقيقه الأثنان يعشقان بعضهما إذا لو كانو اعترفوا لبعضهم بحبهم لم يعيشوا في عذاب ابدا
تسريع احداث>>>>بعد أن اعترفوا لبعضهم ظلو ساكتين تماما ولا احد يتكلم غسل هو الاطباق وهو صنعت له الشاى كل هاذا في هدوء بعدها جلسوا في الصاله وقامت هيا لتحضر الغداء وبعد تحضير الغداء جلسوا ليتناولو الطعام قال هو
هلال=الله بجد الاكل تحفه
بينما هيا كانت حزينه جدا لانها حرقت الطعام وعندما سمعت كلماته قالت بفرحه
روز=بتهزر صح مش معقول ده الاكل اتحرق مني
هلال بحب=حتي لو الاكل جي من الزباله مش مهم المهم انك انتي الي عملاه
(طب يا جماعه راعوني أنا ك سنجل يعني🙂😂)
تناول الطعام بكل حب وفي الليل معاد النوم ذهب هلال لغرفه الاطفال و قال
هلال=حبيبتي أنا داخل انام
روز بأستغراب=انت رايح فين
هلال=داخل أنا في القوضة الاطفال عادي
روز بضحك=لا يروح طنط ادخل نام في قوضة النوم عادي مفيهاش حاجه خلاص احنا اعترفنا لبعض
هلال بصدمه من جرائتها=نعم روح طنط و قوضة النوم
ثم ضحك ضحكه خفيفه وأكمل
هلال=صايعه وربنا متجوز شورعاجيا
روز بغضب متصنع=أنا صايعه ياض 🙂🔪
هلال=لا لا لا مين بس الي قال عنك كده😂
روز=ايوه كده اظبط يا
بابا
هلال=قلب بابا 😉❤️
روز ضربته ضربه خفيفه في كتفه وقالت
روز=سافل😂
هلال=تربيتشك يا ابلتشي
روز=طب يلا يا خويا عشان بكرا صلى لازم تصحي بدري تاخد دش وتروح تصلي
هلال=تمام
فعلا ذهبوا للنوم في غرفه واحده معا كانو الاثنان لا تسيعهم الفرحه ف الحب الحقيقي هو حب الطفوله و ايضا لا يوجد شيء اسمه ارتباط.. لهاذا السبب (نحن سناجل يا عزيزي😂❤️)الشيء الوحيد اللذي اعرفه هو سنه الله ورسوله
………………………….
اليوم الثاني( يوم الجمعه)
استيقظ هلال بنشاط ونظر إليها رأى أنها مازالت نائمه
هلال=قومي يا ماما انتي يلا قومي هو انتي نسيتي الدش و الوضوء و الصلاه
روز بنوم=خمس دقائق يا ماما سبيني شويه
هلال=ماما مين ياختي انتي
وظل يهز فيها وتكلم في أذنيها حتي تستيقظ ولاكن لم تستيقظ وبعد ١٥ دقيقه جلب بعض الماء وسكبه علي وجهها حتي استيقظت
روز بغضب=ايه يا عم انت حد يصحي حد كده
هلال=هو أنا لقيت طريقه اصحيكي بيها ومصحتكيش أنا كان ناقص ارميكي من الشباك
روز=هو انت بتصحيني من بدري
هلالوهو يقوم من علي السرير فتح الدولاب وبدء في إخراج ملابسه وهو يقول
هلال=يا شيخه وقولي كلام غير ده ده انتي زي الملائكه نائمه و بتصحي من الهمس بس
روز بضحك= متتريقش عليا هو نومي كده
ولاكن اختفت تلك الضحكه فور تذكرها أنه سيمشي اليوم قالت بحزن
روز=هلال انت لازم تمشي انهارده
اقترب منها و أعطاها قبله علي جبينها وقال
هلال=معلش يا قلبي ولله غصب عني بس صدقيني مش هروح الشغل تاني خالص في الاجازه
روز=ربنا يرزقك و يوفقك يارب
هلال=يارب
دخل الحمام واستحم وارتدي قفطان جميل لونه اسود و ووضع عطر جميل جدا وخرج من الحمام نظرت له روز بصدمه وذهبت تجاه وهيا تقول
روز=الله نفس قفطانك الي كنت بتصلي بيه العيد و تيجي تعيد علي ابوك وتمشي سعتها بكون مدايقه جدا لاني بكون عوزاك تفضل قاعد عشان اتغزل فيك نفس ريحتك الحلوه نفس حلاقة شعرك القمر الي بتخلي وشك منور انت زي ما انت انت زي ما انا حبيتك
هلال بحب=بجد يعني حلو عليا اروح بيه الصلاة
روز بضحكه=ومين قال إني ههليك تنزل بيه
هلال=مش فاهم
روز=انت عايز تنزل بده لا يا حبيبي انت كده هتتشقت مني البنات مش هتسيبك في حالك هيفضل يعكسوك انت لازم تلبس شوال
هلال بصدمه=نعم يختي شوال ايه ده …..يلا ادخلي خدي دش عشان تيجي معايا
روز=بجد هتخدني معاك مش مصدقه نفسي
هلا=اه ولله يلا بقي عشان منتأخرش
وفعلا انتهت روز و ارتدت فستان جميل لونه بنفسجي وعليه خمار جميل لونه وردي نزلوا من شقتهم
في طريقهم للمسجد مسكت روز يده وقالت بهمس وهيا تنظر له
روز=بحبك❤️
نظر لها هلال هو الآخر وقال بنفس نبره الهمس
هلال=أنا اكتر❤️
~~~~~~~~~~~~
وهنا تنتهي قصتنا الجميله و المغزي منها
1-لا تظن النيه في أحد يمكن أن يكون عكس توقعك
2-إذا احببت شخصا اعترف له فأنت لا تعلم يمكن أن يأخذ قلبه غيرك
3-كل شيء يأتي بال دعاء لرب العالمين صلي وانت/ي بتصلي تدعي لتصل لاحلامك
4-ليس العري شيء جميل ف الفضفاض اجمل ولا تظنو انكم عندما تكونون عراه سينظر لكم شخص ما نظرة حب بل سينظر لكم نظره استحقار فلا تجعل شخص ينظر لكم نظره استحقار ابدا
وهنا أحب أن أقول لكم
{تمت بحمد الله}
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية روز)