روايات

رواية روز الفصل الأول 1 بقلم زينب سامح

رواية روز الفصل الأول 1 بقلم زينب سامح

رواية روز الجزء الأول

رواية روز البارت الأول

روز
روز

رواية روز الحلقة الأولى

~~~~~~~~~~~~
نظرت روز الي المأزون بفرحه ثم قالت
روز=موافقه
ثم سمعت قول المأزون بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير
خرج كل المعازيم ولم يتبقي سواها هي و حبيبها كانت تنظر له بشرود فهيا مغرمه ب وسامته ثم قاطعها صوته وهو يقول
هو(هلال)=اي مالك حاسي انك معجبه بيا اصلك كنتي بتقولي انك مش بتحبيني والجوازه دي أوامر ابويا ليكي
نظرت له بغموض وقالت
روز=ومين الي قال إني بحبك هو عشان أنا بصتلك ابقي بحبك عادي يعني ببص عليك عشان اشوف نظراتك يعني زعلان فرحان كده
هلال=تمام أنا داخل انام
روز =استني انت هتنام فين
هلال بأستغراب=عادي يعني هنام في قوضت الاطفال وانتي نامي في أوضت النوم
روز في نفسها=يااااااااه لسه شهم زي ما هو
قاطع تفكيرها صوته وهو يقول
هلال=ايه سرحتي في ايه موافقه ولا لا
روز=ايه؟!!لا لا ولا حاجه….تمام ماشي موافقه
هلال=تصبحي علي خير
روز=وانت من أهله
ذهبوا الاثنين ليانامو ولاكن روز لم تتمكن من النوم فهي جائعه قالت بصوت يكاد أن يكون مسموعاً
روز=اه لو يطلع من قوضته زي الروايات اني اكون انا جعانه وهو كمان يكون جعان ف نصحي نشوف بعض برا يلهوي واو بجد لما اطلع اشوف
ثم توجهت ناحيه الباب وفتحته وظلت تنظر إلي باب غرفته فهي تود أن تري هل سيخرج مثل الروايات ام لا ولاكن الحقيقه انهو لم يخرج فذهبت لتصنع طعام لنفسها ولاكن لم تكن تريد هاذا الطعام فقالت في نفسها
روز=ولله لأقوم اصحيه يجبلي اكل اه منا مش اقل من بتوع الروايات بيبقو متجوزين خصب وبيروح يجيب لها اكل عادي جدا
توجهت إلى غرفته وظلت تدق الباب وعندما فتح وجدت أنه عاري الصدر
روز بتلقائية وهي تغطي عيناها=ايه يا عم انت في حد يقوم كده برضو
هلال بنعاس=وهو في حد يصحي حد في ساعه زي دي عايزه ايه
روز=خش البس هدومك الاول بس وبعدين اقولك
هلال=تمام ياريت متكنش حاجه تافها عشان أنا بجد ممكن اضربك
دخل ليرتدي ملابسه وبعدها خرج لها وقال
هلال=ها نعم اتفضلي عايزه ايه عشان تصحيني الساعه ٢ بليل
روز=عايزه اكل
هلال بغض=نعم يا ختي عازه ايه تأكلي اه طب ما عندك طفح في الثلاجه ولا هو لازم الخدام يقوم
روز بتتصنع القوي=لوسمحت متتعصبش عليا الاكل الي هنا مش عاجبني وغير كده مفيش بهرات ولا حتي اكل عدل
هلال بدء بالتنفس لكي يهدأ ولا يغضب عليها ثم قال
هلال=طيب اكتبي كل حاجه انتي عايزاها وانا هنزل بنفسي اجيبهالك
روز بفرح=اي ده بجد هتنزل علشاني متشكره اوي بجد
هلال=طيب يلا بدل ما اغير رأي
كتبت روز كل شيء هتحتاجه لكي تصنع الاكله كانت الاكله عباره عن مكرونه مبكبكه طماطم فلفل حار بهارات ثوم سدق و مكرونه
روز بصوت مسموع=بس كده كتبت كل حاجه
ثم ناولته الورقه
هلال=هيا دي الحجات ايه ده ايه كل الحجات دي يابنتي انتي
روز=ايه مش بكتب الي هنحتاجه
هلال=تمام
روز=ممكن اطلب منك طلب
وقبل أن يقول لها اطلبي كانت تطلب منه الطلب فعلا
روز=أنا عايزه انزل معاك عشان خاطري عشان خاطري عشان خاطري …….
هلال=بس بس بس ايه لا طبعا مش هاخدك معايا
روز بحزن=طب عشان خاطري معلش المرادي بس النور شويه كده وهيقطع وانا هخاف اقعد لوحدي
هلال بتفكير=اممم……تمام فعلا النور هيقطع شويه كده هيفضل ٣ سعات منو لله والله الي بيق
وقبل أن يكمل سمع صوت يتعالي علي صوته ويقول
روز بفرحه=يعني هتخدني معاك واو بجد انت بتقتنع بسرعه اوي
هلال=خلاص اسكتي بدل ما اغير رأي
روز=لأ لأ لأ ونبي متغيرش رأيك
هلال=مش عايز اسمع صوتك وانتي معايا خالص انتي سامعه
روز= تمام
وبعد أن انتهت من اللبس وهو أيضا كان يرتدي بنطال من القطن لونه اسود وتيشرت اسود
روز بتقيم لملابسه=ايه ده انت ايه الي لابسه ده اسود في اسود هو انت رايح عزا
هلال=وانتي مالك يعني أنا اتدخلت في لبسك برغم انك لابسه بنطلون وتيشرت بنص و
وقبل أن يكمل بدء يحقق في ملابسها و هو يقترب منها بدأت هيا بالابتعاد عنه
هلال بغضب=ايه المسخره الي انتي لبساها دي هو انتي مش محجبه
روز وهيا تدافع عن نفسها=ايوه محجبه بس انا كده كده هفضل في العربيه يعني مش هدخل معاك جوه
هلال بتفهم = مينفعش تنزلي بالهدوم دي ادخلي البسي حاجه واسعه وانا هستناكي
وأثناء انتظاره انقطعت الكهرباء وصرخت روز صرخه خفيفه باسمه
هلال=اهدي وماتخفيش أنا جاي اهو بالكشاف
روز=يما المكان هنا ضلمه جدا انا خايفه اوي
هلال=استني بس اضور علي الموبايل
وفي تلك اللحظه سمع صوت اقدام تجري نحوه كانت روز هيا من تجري نحوه
روز=انت فين
مد يده ليمسك بيدها ويشدها نحوه
وهو يقول
هلال=أنا اهو
احتضنتو وهو بادلها بنفس الحضن لكي لا يجعلها تخاف
هلال=يلا أنا لقيت المفتاح
ابتعدوا عن بعضهم ثم نزلوا الي السياره وهو مضيء ل كشاف هاتفه

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية روز)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى