روايات

رواية روح حازم الفصل السادس 6 بقلم دعاء عباس

رواية روح حازم الفصل السادس 6 بقلم دعاء عباس

رواية روح حازم الجزء السادس

رواية روح حازم البارت السادس

روح حازم
روح حازم

رواية روح حازم الحلقة السادسة

مر شهرين كانت روح في غيبوبة ومنار اتخانقت مع سالم انو هو السبب للوصلتلو روح وحازم اصر عليهم انها تفضل عندو في الفيلا رغم رفض منار وريهام بس وافقو في الاخر
عند روح كان حازم ماسك ايدها وهو بيتكلم بحزن والدموع بتلمع في عنيه
انا اسف يا روح مش عارف انا بعتزر علي ايه بالظبط بس انا حاسس ان ليا ذنب في اللي حصلك.دا عايز اقولك اني بحبك يمكن مش هلق فرصة غير دي علشان اعترفلك بيها انا بحبك يا روح من ونحنا صغار بس كنت بنكر دا لانو انت ملكيش ذنب من حقك تفرحي وتعيشي حياتك زي ما انتي عايزة منكرش اني فرحت وهم بيعلنو خبر جوازنا كمل بتنهيدة حزن بس بنفس الوقت مكنتش هوافق لانك هتبقي مجبورة علي دا وعد مني يا روح اول ما تفوقي انا هاخد رايك اذا عايزة نكمل ولا لا واذا كان قرارك لا فانا هطلقك ومش ههتم براي حد المهم انك تفوقي واشوف عايشة حياتك مبسوطة حتي لو هيكون علي حساب سعادتي
خبط الباب وكان ماهر وطلب منو يسبهم لوحدهم
ماهر
انا اشتقتلك ياروح انت طولتي اوي في نومتك دي فيقي بقي انا عارف انك زعلانة من بابا سالم بس عارفة ومتاكدة انو بيحبك وعايز مصلحتك مش زي باباي انا ابتسم بحزن وسخرية اتبرا مننا ونحن في بطن امنا ومجناش علي الدنيا لسا دا حتي ماما ماتت وسابتنا وهي بتولدنا انت عندك ام واب بخافو عليك مش زينا نحنا
منار
ايه اللي انت بتقولو دا يا ماهر
بص وراه كانت بتبصله بغضب من كلامو لانها بتعبرو ابنها ربتو مع روح هو وريهام وعمراها ما فرقت بينهم
منار بحدة
ايه الانا سمعتو دا انت عارف لو سمعتك بتتكلم كدا هعمل فيك ايه انت ابني وابن سالم واخو ريهام وروح وسندهم بعد باباهم فاهم اياك اسمعك بتقول كدا تاني
ماهر بحزن
بس انا بقول الحقيقة انا وريهام ملناش حد لولا انتو عطفتو علينا وربتنو واعتبرتونا اولادكم
منار وهي بتقرص من ودنو
جاك كسر حقك يا بعيد اياك اياك اسمعك بتقول كدا تاني ثم قالت بحنان انت وريهام اولادي اللي مخلفتهمش ربيتكو وحبتكو زي روح واكتر كمان انا هزعل منك اذا سمعتك بتقول كدا تاني فاهم وبعدين مش انت اللي بتقول ان الام هي اللي ربت مش اللب خلفت
حضنها
انا اسف يا ماما بس انا زعلان علي روح اول مرة تغيب عني كل دا ومسمعش صوتها للدرجة دي هنا عليها ثم هي متخانقة مع بابا ذنبنا ايه نحنا
ضحكت بحزن
فترة وهتعدي علي خير المهم انت متجيش تنكد عليها وتقول الكلام الكئايب دا
ماهر بمرح
انكد علي مين بس يا ماما دي تنكد علي بلد بحالها بس مفيش حد يقدر ينكد عليها
منار
هههه تصدق صح روح انت ارتاح دلوقتي يالا الوقت اتاخر
هز راسو وباسها من خدها وباس روح وهو بيهمس
تصبحي علي خير يا روحي
تاني يوم الصبح متجمعين كلهم كالعادة بفطرو او بيتظاهرو بدا حازم كان حزين وشارد بخصوص روح هل لو فاقت هتتقبل علاقتهم ولا لا بس هتتقبل ازاي ومجرد ما سمعت الخبر اتعصبت وسابت البيت وحصل اللي حصل فجاة حس بدقات قلبو بتزيد جالو احساس ان روح فاقت وهتنزل من السلم وتجي تفطر معاهم وجه نظرو للسلن وهو مغمض عنيه وعندو امل انها تنزل منو فتح عنيه وشاف و…..
فوق فتحت عنيها ببطء وهي شايفة نور ابيض قوي رمش كذا مرة وقفت وهي بتشد الكانولا من ايدها شافت صورة لحازم استغربت خرجت برا الغرفة وهي بتجر رجليها جر وكانها اول مرة تمشي جسمها مش شايلها وحاسة بدوخة سندت علي الخيط الي ان وصلت للسلم عرفت انها بيبيت المحمدي نزلت السلم ببطء شديد وهي بتسند عليه شافتهم متجمعين علي السفرة ندهت علي حازم بس صوتها مش عايز يخرج حاولت اكتر من مرة واخيرا خرج صوت يكاد مسموع
حازم بص ناحية السلم وشافها هناك جري عليها وهو بحضنها كلهم قامو بخضة وصدمة خرجها من حضنو بس لقاها تقلت في حضنو من تاني وفقدت وعيها

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية روح حازم)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى