روايات

رواية روح حازم الفصل الثاني 2 بقلم دعاء عباس

رواية روح حازم الفصل الثاني 2 بقلم دعاء عباس

رواية روح حازم الجزء الثاني

رواية روح حازم البارت الثاني

روح حازم
روح حازم

رواية روح حازم الحلقة الثانية

وقبل ما تخلص كلامها لقيت اليي بيشدها
وبتكلم بعصبية : ايه الانتي لابساه دا هو مش انا قولتلك تحسني من طريقة لبسك دي ولا ايه
زقت ايدو ببرود اتكلمت ببرود مستفز : وانا قولتك ملكش فيه انا حره
مسكها جامد وهو بيتكلم بصوت عالي : متقلويش ملكش فيه انتي هنا مسؤلة مني انا وانا مش حسمحلك تلبسي البس دا تاني
زقت ايدو للمرة التانية وهي بتربع ايديها عند صدرها وبتتكلم برفعة حاجب : خلصت
انا البس براحتي واتكلم براحتي واعمل اللي انا عايزاه وبعدين ايه مسؤل مني دي هو انا في حضانة ومعرفش بقولك ايه من الاخر كدا فوكك مني
ولم تعطيه الفرصة ان يتحدث وذهبت وجلست في السفرة كانو كلهم ببصو لها بصدمة ازاي اتكلمت معاه كدا وازاي اصلا هو سكتلها لحد دلوقتي اخد مفتاح عربيتو وخرج بعصبية
اتكلمت بهمس مع ندى : هو في ايه انتو بتبوصولي كدا ليه
ندى
اصل دي اول مرة حد يعلي صوتو على حازم او يهزؤ كدا
مها
الله اكبر عليكي يا حبيبتي عرفتي توقفيه عن حدو انا مبسوطة منك اوي
وقبل ما ترد اتكلمت سالي بنت عمت حازم
سالي
مبسوطة منها على ايه يا طنط بدل ما تزعقيلها لأنها اتكلمت بالاسلوب دا مع حازم
المحمدي
لمى بنتك يا سناء
سناء
ليه هي مقلتش غير الحق البنت دي في بيتنا ولازم تحترم إسياد البيت مش تقل ادبها معاهم
روح
اولا يا طنط انامحترمة أسياد البيت واحمدي ربنا انها وقفت على الصوت العالي انا ما تخلقش اللي يتحكم فيا تمام قالت كدا بغضب مكبوت ظاهر وبعدها اتكلمت ببرود ثم ثانيا انا هنا مش في بيتك او بيتو هو لا موخذة انا هنا في استضافة انكل المحمدي هو الوحيد اللي يحقلو يعترض على حاجة انا بعملها وغير كدا مش هسكت لحد علشان يهني خلصت كلامها وخرجت من الفيلا
المحمدي
اي الكلام اللي قولتيه دا يا سناء هو دا حسن الضيافة بقى يعني انا اتحايل على سالم انو يقنع البنت تفضل عندي يومين تلاتة تقومي انتي وبنتك تسمو بدنها كدا ليه هي مالهاش حد ولا ايه
سناء
فى ايه انت عمال تزعلنا ومشَفتش هي قالت ايه ولا عجبك كلامها
المحمد
اه عجبني كلامها لانو كان صاح هي هنا في استضافتي انا ومتتدخلوش في اي حاجة تخصها مفهوم قالها بصوت عالي ووجه كلامو لفارس روح الحق البنت لتزعل ولا حاجة هز راسو وخرج
فى الخارج روح كانت بتاحول تهدي نفسها من زمان جدا مفيش اي حد بياخد لها قرار ويامرها بالشكل دا هي شخصية عنيدة لابعد الحدود حتى إذا حد نصحها ان تدخل الجنة ممكن جدا انها تدخل النار لمجرد انو قالها اعملي كدا خرجت الفون من الشنطة علشان تطلب تاكسي بس صوت فارس وقفها
بتعملي ايه
روح ببسمة
ابدا ولا حاجة حطلب تاكسي علشان اروح الشركة
اتكلم استغراب شغل ايه بس دانتي يادوب واصلة امبارح وبعدين متزعليش من كلام عمتي وبنتها هما كدا اصلا وهتتعودي عليهم
روح بالا مبالة
عادي وبعدين انا قولتكلم مش هاخد على كلام حد الا انكل المحمدي هو الوحيد اللي له الحق
ثم الشغل ما بينتظرش وانا مليش في قعدت البيت دي
اتكلم بضحك
بس بصراحة عجبتيني اوي وانتي بتوقفيها عند حدها اصل انتي مبتعرفيش اد ايه هي حشرية هي وبنتها مفيش الا حازم اللي بيقفهم عند حدهم ثم اتكلم بجدية انا رايح الشركة اصلا تعالي خليني اوصلك في طريقي قال ذلك وهو يشير الي السيارة هزت راسها وركبت معاه بعد شوية كانو وصلو دخلو الشركة والموظفين ببصو لهم وبيتكلمو بهمس وصلو مكتب حازم وهو قالها
ثواني ادخل اقولو بس وبعدها اخدك على مكتبك هزات راسها وبعد دقائق خرجو اتكلم فارس
يلا بينا
اتحركت معاهم وكانو كل موظفين الشركة متجمعين اتكلم حازم بجدية
طبعا كلكو عارفين ان نحنا عملنا عقد شراكة مع رجل الأعمال سالم عبد العزيز بص لروح ودي تبقى روح سالم عبد العزيز بنتو و هي اللي هتدير الاسهم بتاعتهم
كل الموظفين استغربوا ازاي هي دي روح سالم أصغر سيدة أعمال في العالم العربي دي أصغر من ما كانو متخيلين روح كانت فاهمة هم بفكرو بايه اتكلمت بجدية
مبديئا كدا أكيد معظمكم يعرفني ويعرف ان انا شغلي ما بهظرش فيه بس برا الشغل انتو اخواني واصحابي اهزر معاكو وارفع الالقاب اه بس زي مقلت دا برا الشغل وحقيقي انا اتشرفت اني اشتغل معاكو وان شاء الله نتفق مع بعض اتفضلو
مشيو كل الموظفين بعد ما سلمو عليها وهم لسا في صدمتهم وصلت روح مكتبها ومعاها حازم وفارس
حازم
انا بعتلك فيروز علشان تقولك على نظام الشغل ماشي ازاي وتفهمك الدنيا هنا ماشة ازاي
اتكلمت بتفهم وبجدية
انا عارفة انو كلو شركة وعندها نظام بس انا لوحدي هقدر افهمو شكرا مش محتاجة
حازم
برحتك بس الشغل معقد حبيتين مظنش هتقدرى لوحدك
روح
لا ما تشغل بالك وما تنساش اني أصغر سيدة أعمال واكترهم ناجاحا فأكيد هعرف وبعدين اذا في حاجة فاتتني ممكن اسال فارس وهو يقولي ووجهت كلامه لفارس اذا مش هتعبك يعني
حازم بغضب مكبوت براحتك قال كدا وخرج
فارس لا طبعا مفيش تعب ولا حاجه وسيبك من حازم هو كدا دايما
بعد وقت كان وقت البريك خرجت هي وفارس البوفيه بتاع الشركة علشان يتغدو كانو بيهظرو مع بعضة ويضحكو استغربت روح انو ازاي فارس اخو حازم لأنهم عكس بعض تمام فارس بيحب الضحك والفرفشه على عكس حازم دايما جد ومكشر طول الوقت هي في الوقت دا اتعرفت على شخصية فارس وعرفت انو هما قد بعض في العمر ٢٤ وانو حازم اكبر منهم ٢٨ أثناء ضحكهم وهزارهم لاحظت انو الموظفين ببصولهو وبيتهامسو وقفت ضحك
روح : بقولك ايه هم ببصو لنا كدا ليه
أمير :……..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية روح حازم)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى