رواية روح الفصل الرابع 4 بقلم شيماء علي
رواية روح الجزء الرابع
رواية روح البارت الرابع
رواية روح الحلقة الرابعة
عند اسيل و روح
روح/من اي طيب حد في البيت عندكو مزعلك
اسيل بدموع/حد حد زي مين مهي دي المشكله اني معنديش حد
روح/ انا اسفه والله مكنتش اقصد بس امال هما فين
اسيل/ ماتو
روح/ايه!
اسيل/اهلي كلهم ماتو في حادثه من 10 سنين فاكره اليوم ده كأنه امبارح
كنا كلنا سوا بنضحك ونهزر كنا جايين من فرح خالي الي
كان فالصعيد بابا كان واخد اجازه وكانو متفقين انهم
هيقعدو فالبيت الكبير للصبح ويمشو عشان المشوار طويل
والوقت اتاخر وجدي مكنش عاوزه يسوق باليل
لكن امي صممت اننا نمشي بسبب ان عمتي هناك وهما
مبيحبوش بعض وجهزنا حاجتنا عشان نمشي خلصنا
وركبنا العربيه وسط ضحك وهزار من الكل وبنتكلم علي
قد ايه نفسنا نروح عشان ننام بس فجأه لقينا عربيه نقل
قدامنا بابا حاول يتفاداها بأي طريقه لكن للاسف ملحقش
والعربيه اتقلبت وانا محستش بحاجه
لما فوقت ملقيتش حد جنبي غير ممرضات كتير مكنتش
فاهمه في اي بسبب سني الصغير وقتها
جات خالتي وهي بتبكي ولابسه اسود وبتقولي ان
ماماوبابا راحو عند ربنا وان انا هعيش معاها وعمتي وافقت عشان جوز خالتى مسافر برا مصر
عشت معاها سنتين كانت بتعاملني شويه حلو وشويه وحش واولادها كده بردو لكن جوزها رجع وكان متدايق اني هناك وفيوم سمعتهم بيتكلمو
Flash back
_ سعاد انا مبقيتش مستحمل البت دي
*معلش يا اخويا استحمل شويه كمان عشان خاطري انا مش عارفه اعمل اي هتصرف والله
_متقوليش استحمل تتصرفي وتمشي البت دي من هنا انا مش ابوها عشان اصرف عليها
*يا حج هيا ملهاش حد غيرنا هنرميها في الشارع يعني
_الكلام ده ميخصنيش تمام
*وطي صوتك بس لاتسمعك
_متسمع ولا تتفلق مش عارف مماتتش معاهم ليه وكانت ريحت الكل منها اي القرف ده
*خلاص انا هرن علي عمتها تيجي تاخدها
_اما نشوف
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
* الو
• الو ايوا يسعاد عامله اي
*الحمد لله
•خير في حاجه ولا اي
*والله يناديه فيه حاجه بس انا محروجه اقولك عليها
•خير قلقتيني في اي
*انتي عارفه ان الحاج رجع من السفر من شهرين صح وهو مش مستحمل البت معانا هنا وعاوزك تيجي تاخديها تعيش عندكو
•طيب ماشي هاجي بكرا اخدها جهزيها بقا
*ماشي يناديه سلام
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
*اسيل يا أسيل تعالي هنا
♡اسيل/ نعم يا خالتو
سعاد *اقعدي هنا
♡ نعم
سعاد *انتي عارفه ان خالك جه من السفر وهو مش عايزك تقعدي هنا فعلشان كده انا كلمت عمتك ناديه تيجي تاخدك علشان تقعدي معاها
♡اسيل بحزن /هيا هتيجي امتي
سعاد*هتيجي بكره الصبح هتاخدك وتمشو علي طول ادخلي جهزي شنطتك علي ما اعمل الغداء
♡اسيل/حاضر
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
Back
روح ببكاء / كل ده حصلك يحبيبتي
اسيل بضحكه خفيفه /شوفتي بقا عشان كده بقولك متزعليش من حاجه
هه هكملك
روح/ لو معتيش قادره تتكلمي خلاص
اسيل/ لا هتكلم يمكن ارتاح شويه
عمتي ناديه جات اخدتني الصبح فعلا كان عندها بنت
وولد روحت معاها عشت عندها 3 سنين كانو اسؤ سنين
عدو عليا فحياتي كلها عشت كأني خدامه وبس مينفعش
اقعد اكل معاهم عشان بنتها بتدايق مني بنام علي الارض
علشان معملوليش سرير وكان لازم اقوم الساعه 5 علشان
اعمل شغل البيت و5ونص اصحي ولادها عشان يروحو
المدرسه والساعه 6 اعمل الفطار مكنتش بلحق افطر كنت
بروح البس علشان اروح المدرسه كمان عارفه يبقا يوم
مطلعتلوش شمس لو مخلصتش الي ورايا قبل مروح
المدرسه وساعات كانت بتخليني مروحش المدرسه واعمل
شغل البيت كان ممنوع آكل غير بعد ميقوموا من علي
الاكل اقعد آكل الي باقي منهم بس
في العيد كانت تجيب ليهم هدوم جديده وانا كانت تديني
هدوم العيد الي فات بتاعه بنتها
كان ممنوع اطلع وهي عندها ضيوف حتي لو هروح
الحمام لكن لو اصحابها طلبو انهم يشوفوني ساعات
تتحجج اني نايمه وسعات تقول هي بتذاكر وساعات تقول
اني بره البيت مع اني ببقا قاعده في الاوضه جوه بس كان ممنوع اطلع صوت ولما متعرفش تتحجج تدخل تديني هدوم
من عند بنتها البسها وشعري لازم يكون متسرح ولازم
اكون بضحك ولو حد سألني عن حاجه لازم اقول جمله
عمتي بتعاملني زي اولادها بالضبط
فاكره اني لما كنت بجيب مجموع عالي كانت بتبقا
متعصبه ولازم تضربني وتمنع عني الاكل وتقطع كتبي
عشان مذاكرش بس ياستي دي حكايتي
«لو عاوزين تشوفو الاجزاء بتاعه الروايه كلها ممكن
تضغتو علي البروفايل بتاعي فالجروب هتظهر الاجزاء الي نشرتها وممكن تعملولي فولو او ادد هنزل الاجزاء كلها عليه»
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية روح)