روايات

رواية روح الفصل الحادي عشر 11 بقلم مجهول

رواية روح الفصل الحادي عشر 11 بقلم مجهول

رواية روح الجزء الحادي عشر

رواية روح البارت الحادي عشر

روح
روح

رواية روح الحلقة الحادية عشر

حامل يا ادهم وليه متقوليش ازاي تخبي عني حاجه زي دي (وقام جاسر من مكانو ومسك ادهو كان هيضربو)
ادهم‘‘‘وبيحاول يبعد عنو (وعايزني اقولك ليه هاااا
وانت كل اللي بتفكر فيه نفسك ياجاسر انا لما شوفتها في المستشفى وكانت منهاره وقلقانه عليك مصدقتش انها بتحبك وخايفه عليك بعد اللي انت عملتو فيها…. ولما شافتني طلبت مني اني مقولش ليك على اي حاجه.. انا احترمت طلبها بس مسكتش بعت وراها ناس يعرفو هي ساكنه فين وناس تراقبها عشان لو حصل ليها اي حاجه… وعرفت كمان ان ناتالي هي اللي كانا بتنقلها اخبارك.. انت غبي اوي ياجاسر متعرفش قيمه الناس اللي بتحبك… دا انا يااخي اتضايقت منها اوي لما شوفتها خايفه عليك)
جاسر‘‘‘‘رفع عينو باستغراب
ادهم‘‘‘‘متستغربش اوي كده… انا اتضايقت منها ومنك… منها عشان حبتك بعد اللي عملتو فيها
ومنك عشان انت اللي كان ليك الحق فيها
جاسر‘‘‘انت بتقول ايه ياادهم دي مراتي
ادهم‘‘‘عارف انها مراتك بس صدقني انا هموووت على احساس حد يحبني زي ماهي بتحبك
جاسر‘‘‘‘قعد مكانو مصدوم من كلام ادهم
(يعني انا ليا ابن… )…ادهم انا آسف بجد انااااا
ادهم‘‘‘قاطعو في الكلام (متتاسفش ليا انا اسفك ده ليها ‘لروح ياجاسر)
جاسر‘‘‘طيب يلا وديني عندها
ادهم‘‘‘بس انت لسه تعبان
جاسر‘‘‘وهوبيقوم من مكانو(انا مش هقدر افضل مكاني وهي بعيده عني… ساعدني المره دي يا ادهم ارجوك)
ادهم‘‘‘يلا ياجاسر
………………………………………..
بعدها بساعتين…..
جاسر‘‘‘‘انت متاكد ان ده بيتها
ادهم‘‘‘ايوه هو ده
جاسر‘‘‘بس ده مفيش حد هنا هتكون راحت فين دلوقتي الوقت متاخر اوي
ادهم‘‘‘مش عارف بس احنا ممكن نرجع ليها بكره
جاسر‘‘‘مش عارف انا ليه مش مطمن تفتكر حصل ليها حاجه
ادهم‘‘‘متقولش كده متقلقش… تلاقيها في مشوار بكره نيجي
مشي ادهم وجاسر على امل يلاقوها تاني يوم
……………………………….
روح‘‘‘كانت لسه في المستشفى(انت بتقول ايه مستر ديفيد… ايه الكلام ده انت عارف اني متجوزه)
ديفيد‘‘‘ايوه انفصلي عنو انا قدر اساعدك
روح ‘‘‘بس انا مش عايزه انفصل عنو
ديفيد‘‘‘‘بعصبيه ليه مش عايزه تنفصلي عنو ليه بعد كل اللي عملو ولسه عايزاه انتي مجنونه
روح‘‘‘كانت خايفه منو وانو قلب مره واحده
(ديفيد ارجوك انا عارفه اللي انت عملتو معايا مش قليل وساعدتني بس انا مش هسيب جاسر انا بحبو)
ديفيد ‘‘‘‘ببرود(بصي بقى هتطلقي منو غصب عنك وهنتجوز انا وانتي فاهمه… ولو رفضتي مش هتشوفي بنتك تاني فاااهمه)
روح‘‘‘انت بتقول ايه ليه بتعمل كده (وهي بتعيط)
ديفيد‘‘‘انا من اول مره شوفتك فيها وعايزك ولما جاتني الفرصه قولت لازم استغلها
روح‘‘‘يعني انت كنت بتضحك عليا
ديفيد ‘‘‘وليه تسميها كده مش يمكن اكون بحبك
بكره الصبح تكوني جاهزه هنخرج من هنا… ولما ترتاحي هنروح للسفاره عشان تطلبي الطلاق…. واااه متفكريش تهربي ان هربتي انسي بنتك…. وسابها ومشي
روح‘‘‘كانت مكانها منهاره ومش عارفه تفكر وتتصرف ازاي ….او تتصل بحد ‘‘‘دي حتى متعرفش رقم جاسر.. متعرفش غير ناتالي وهي متعرفش عنها حاجه من فتره كبيره
………………………………………
جاسر بعصبيه ‘‘‘‘دي مختفيه بقالها اسبوعين يادهم… وبعدين احنا ليه نستنى لما ترجع البيت احنا ندور عليها…
ادهم‘‘‘هندور فين بس يا جاسر احنا منعرفش عنها اي حاجه حتى ناتالي اللي كان ممكن نسالها مختفيه هي كمان من زمان ولما روحت وسالت عليها عند اهلها اكدو ليا انهم مش عرفين يوصلولها بردو من نفس المده اللي اختفت فيها من القصر
جاسر‘‘‘انا حاسس ان في حاجه غريبه انا قلبي حاسس بكده …وان روح في مشكله
……………………
في نفس الوقت كانت روح كانت موجوده في بيت ديفيد ومعاها بنتها
ديفيد‘‘‘روح اعملي حسابك نروح السفاره النهارده اظن انك دلوقتي بقيتي كويسه
روح‘‘‘بحزن(ارجوك ديفيد افهمني انت شخص كويس بس انا فعلا بحب جاسر و…..)
ديفيد. ‘‘‘‘قاطعها في الكلام وراح عليها ومسك ايديها كانو هيعصرها (بصي بقى انا استحملتك كتير… واسم جاسر ده مسمعوش منك تاني فاهمه)
روح‘‘‘وهي عنيها مليانه دموع(ارجوك بجد لو زي مابتقول بتحبني سيبني امشي)
ديفيد ‘‘‘قربها منو اكتر اسيبك تمشي ليه هو انا تجننت (روح انا بحبك بجد وعايزك ليا… ومش هسمح لاي خد ياخدك مني… وهتفضلي معايا حتى لو غصب عنك) وساب ايديها ومشي
روح‘‘‘‘قعدت مكانها وفضلت تعيط وتفكر في جاسر اللي لو عرف انها هتطلب منو الطلاق بكره… ومن بنتو اللي لسه مشفهاش
………………………………….
ادهم انت بتقول ايه ياجاسر يعني ناتالي اتقتلت ازاي وعرفت منين
جاسر‘‘‘من كاميرات المراقبه …آخر يوم كانت فيه ناتالي هنا في اتنين دخلو الاقصر وسالو عنها وبعدها راحت معاهم‘ومن فتره لما بلغنا عن انها اختفت لقو جثه مقتوله واتضح انها هي‘‘‘
ادهم‘‘‘اتنين مين دول… وهي ليه تروح معاهم عادي
جاسر‘‘‘‘شغل الفيديو ووراه لادهم
ادهم‘‘‘‘انا اعرف الاتنين دول…. دول من رجاله ديفيد
جاسر‘‘‘انت متاكد يا ادهم
ادهم‘‘‘ايوه متاكد دول موجودين معاه على طول
جاسر‘‘‘ معقوله يكون عارف مكان روح وميقولش
ادهم انا عايزاك تعرف البيت اللي كانت ساكنه فيه روح باسم مين
ادهم‘‘‘‘ايوه ماشي بس هسال باي صفه
جاسر‘‘‘اتصرف ياادهم كانك هتشتريه يا اخي
ادهم‘‘‘حاضر…..
……………………………….
تاني يوم راح ادهم لجاسر
جاسر‘‘‘هااا عرفت البيت باسم مين
ادهم‘‘‘ووشكلو كان متوتر ايوه عرفت بس في حاجه اهم عايزك تعرفها
جاسر‘‘‘ماتنطق يا ادهم في ايه
ادهم‘‘‘‘روح. جاسر‘‘‘بخضه مالها روح حصل ليها حاجه
ادهم‘‘‘روح طلبت الطلاق في السفاره يا جاسر
جاسر‘‘‘‘إيه انت بتقول ايه
ادهم‘‘‘دا اللي حصل الخبر لسه واصلي دلوقتي
جاسر‘‘‘‘لا…. لا.. في حاجه غلط انا حاسس بكده اشمعنا يعني دلوقتي بتطلبو …في حاجه غلط
(هو البيت كان باسم مين؟)
ادهم‘‘‘ديفيد
جاسر ‘‘‘يبقى صح كده ديفيد من الاول وانا حاسس ان روح داخله دماغو …
ادهم‘‘‘ايوه بس ازاي اقنعها انها تطلق منك
جاسر‘‘‘مش عارف… بس في حاجه غريبه
قام جاسر من مكانو بسرعه وركب العربيه وساق زي المجنون
ادهم‘‘‘‘انت رايح فين استنى ياجاسر
……………………………
دخل الشركه يجري وطلع مكتب ديفيد وخبط الباب
جاسر‘‘‘زي المجنون(فين مراتي ياديفيد فين روح)
ديفيد‘‘‘ببرود(وانت بتسالني انا ليه؟)
جاسر ‘‘‘بلاش استعباط انا عارف ان روح عندك وان البيت اللي كانت ساكنه فيه كان باسمك… والرجاله اللي بعتهم عشان ناتالي كانو رجالتك
ديفيد‘‘‘رجع ظهروا لورا وحط رجل على رجل
(بص بقى مدام عرفت كل حاجه… روح عايزه تطلق منك هي طلبت مني وانا بساعدها مش اكتر)
جاسر‘‘‘انت كداب كدااااب هي فين ياديفيد قول بدل مااموتك
ديفيد‘‘‘تعالى معايا انا هوديك ليها
…………………………….
خرج ديفيد وجاسر وبعد نص ساعه وصلو لبيت ديفيد
ديفيد‘‘‘اتفضل انا هشوفهالك
دخل ديفيد الاول ووراه روح وكانت شايله بنتها
جاسر‘‘‘قام من مكانو(روح)
روح‘‘‘مرفعتش عنيها حتى تبصلو
جاسر‘‘‘روح انتي مش عايزه تبصيلي ليه
روح‘‘‘رفعت عنيها اللي كلها دموع(طلقني ياجاسر)
جاسر‘‘‘ايه انتي بتقولي ايه.. انا عمري ما هطلق
مش هسيبك ومش هسيب ابني فاهمه
روح‘‘‘بصوت عالي(ليه عشان تقتلو انا عرفت انت كنت عايزو ليه.. كنت هترميني وتموتو… طلقني لو سمحت طلقني) وسابتو ومشيت
جاسر مصدقش اللي حصل خرج من البيت زي المجنون
ديفيد راح لروح برافو عليكي
روح‘‘‘انا نفذت اللي انت عايزو قصاد انك متعملش حاجه لجاسر ولا لبنتي
ديفيد‘‘‘ببسمه انتصار (وانا عند كلمتي) بيقرب منها وهيحط ايدو عليها
روح‘‘‘بصوت عالي(ديفيد متنساش انا لسه متطلقتش وملكش حق انك تلمسني)
ديفيد‘‘‘‘ بعد عنها ماشي ياروح هانت… هانت اوي
………………………………….
ادهم‘‘‘طلبت الطلاق ازاي
جاسر‘‘‘معرفش انا هطلقها
ادهم‘‘انت اتجننت تطلقها… يابني في حاجه غلط ..روح متطلبش الطلاق منك انت متعرفش كانت عامله ازاي يوم المستشفى.. وبعدين ليه مطلبتهوش من زمان
جاسر‘‘‘انا مش قادر افكر… بس هي لو فضلت مصره هطلقها
……………………………..
روح كانت في عالم تاني كانت حاسه انها بتموت …
طلبت الطلاق من جاسر بس كان نفسها ميتخلاش عنها… وحاولت تشوف اي طريقه ان تهرب من ديفيد
ومفيش حل غير انها تروح للسفاره وترجع مصر

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية روح)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى