رواية روح الفارس الفصل الخامس 5 بقلم مايا محمد
رواية روح الفارس الجزء الخامس
رواية روح الفارس البارت الخامس
رواية روح الفارس الحلقة الخامسة
اتضح ان اللذى كان يدق الباب هو مازن
اجل انه مازن و كانت ملامحه لا تبشر بخير و جانبه سيد عم روح
خافت روح كثيراً لكن حاولت ان لا تبين ذلك اما حياة فقد خافت علي ابنتها بشدة و ريان لم يكن يفهم ما يحدث
سيد بخبث:مش هتقولي لعمك و خطيبك اتفضلوا
لحظة هل قال خطيبها صدمت روح من ما قاله و قالت بنبرة حاولت ان تجعلها ثابتة: خطيب مين ؟؟
سيد بخبث: هو انا مقولتش ليكي انا قرأت فتحتك مع مازن و اتفقنا علي كل حاجة و الخطوبة انهاردة!!
نزلت هذه الكلمات على روح كدلو من الماء البارد في يوم شديد البرودة و قالت بغضب و صدمة و الكثير من المشاعر بداخلها: انت ازاى تعمل كده ثم اكملت قموجهه كلامها لمازن : مستحيل يحصل اللى انت عاوزه يا مازن فاهم!! قالت اخر كلمة بصوت عالى نسبياً
مازن بغضب: لا يا روح هيحصل و مستحيل حد يمنعني انى اتجوزك فاهمة؟!
و في هذه اللحظة جاء فارس اخيراً يقول بهدوء يسبق العاصفة بعد ان استمع للحوار فقد جاء منذ قليل : مش هيحصل
مازن بغضب: و انت مين انت كمان؟!
فارس بغضب: انا فارس الشافعي و من النهاردة ملكش علاقة بروح فاهم قال كلمته الاخيرة بصوت عالى و ملئ بالحدة دب الرعب في مازن و لكن حاول استجماع شاجعته و قال: و انا مازن الرفاعي
لم يهتم فارس بما قاله و وجهه حديثه لروح قائلاً :يلا يا روح تعالى انتي و مامتك و اخوكي علشان نروح قصر الشافعي
اكتفت روح بإمائة بسيطة براسها تدل علي موافقتها و كادت ان تذهب هي و حياة وريان لكن امسكها سيد من يدها بقوة قائلاً : روح مش هتتحرك من هنا و هتتجوز مازن و لو مشيت هبلغ انك خطفتها
روح بحدة قبل ان يقول فارس اى شئ : مش هتقدر يا ..يا عمي قالتها بسخرية ثم اكملت بقوة جرب تبل الشرطة و انا هقولهم ان هو مش خاطفني و بعدين لما يخطفني هقعد ليه في قصر الشافعي انا و ماما و اخويا ثم نظرت له بسخرية و نزعت يدها منه بقوة و ذهبت خلف فارس برفقة امها و اخيها
بعد وقت وصلت روح و عائلتها برفقة فارس لقصر الشافعي
يمنى و هي تنظر لروح بتعالى فهي سيدة مغرورة كثيراً : مش بطاله ثم اكملت بتهكم اسمعي يا بنت انتِ احنا هنا في التجمع مش زي الحارة اللى كنتى فيها و اياكي تعلمي احفادي انهم يكونوا بيئة و لو اي حد من احفادي قالك حاجة تسمعيها لو عرفت انك ضايقتيهم هتندمي ثم اكملت بصوت عالى فاهمة؟
شعرت روح في هذه اللحظة بالإهانة و الذل و قبل ان تتحدث سبقها كمال بقوله بصوت عالى قبل ان يتحدث فارس او روح : يمنى!!
ثم اخذها لمكتبه و اعتذر من روح و ذهب
فارس بحرج: معلش متزعليش هي ماما بس بتحب اياد و امنية جداً و بتخاف عليهم
امأت روح برأستها بهدوء و هي تحاول كتم دموعها فهي لم تشعر بهذه الإهانة و الذل في حياتها ابداً فحتى عمها لم يشعرها بهذا القدر من الذل الإهانة او اشعرها لكنها لا تكترث به ابداً
فارس : تعالى ورايا هوريكم غرفتكم و بدأ بالتحرك و خلفه روح و حياة و ريان حتي وصلوا للغرفة
فارس : هروح دلوقتي لو احتاجتوا حاجة اتصلوا بيا
روح بهدوء : تمام شكرا
بعد ذهاب فارس جلست روح بهدوء و هي تشعر بالكثير من المشاعر بداخلها و هي تشعر ببعض الندم علي قدومها فقد اهانتها هذه السيدة المتعجرفة كثيراً و لكن قامت سريعاً لتبدأ عملها الجديد
بعد وقت كانت تجلس روح مع اياد و امنية تلاعبهم لتدخل السيدة يمنى و هي تقول بغضب و تكبر :……………
يتبع………
ها ايه رايكم في طول البارت المره دي اتمنى يكون عجبكم
و سلام
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية روح الفارس)