روايات

رواية روح الفارس الفصل الأول 1 بقلم مايا محمد

رواية روح الفارس الفصل الأول 1 بقلم مايا محمد

رواية روح الفارس الجزء الأول

رواية روح الفارس البارت الأول

روح الفارس
روح الفارس

رواية روح الفارس الحلقة الأولى

تعريف عن ابطال رواية روح الفارس:
روح :فتاة جميلة و هادية شعرها بنى طويل و عيناها عسلية جميلة و بشرتها بيضاء و هي فتاة من اسرة بسيطة جدا و ليست غنية
فارس الشافعي: فتى وسيم ذو بشره بيضاء و شعر ناعم متوسط الطول باللون البني و عيناه سوداء و هو صاحب سلسلة شركات الشافعي
مازن الرفاعي: فتى وسيم و عيناه خضراء و شعره اسود و هو صاحب شركة الرفاعي و هو مغرور و عصبي
سيد : عم روح شخصية بخيلة و يعشق الفلوس و يكره روح لاسباب هنعرفها في الرواية
نعمة: زوجة عم روح (سيد) و هي شخصية خبيثة و تكره روح و امها بشدة
و باقي الشخصيات سنعرفها في الاحداث و الى اللقاء و اراكم قريباً

تبدأ قصتنا في منزل بسيط تمكث به فتاة جميلة تدعي روح شعرها بني طويل و بشرتها بيضاء و عينها عسلية جميلة ثم تذهب و تيقظ والدتها اللتي تدعي حياة
حياة بابتسامة: صباح الخير يا روح
روح بابتسامه و هي تقبل يد والدتها: صباح النور يا ست الكل عاملة ايه
حياة : الحمدالله يا قلبي
ثم سمعوا طرقاً قوياً علي الباب فذهبت روح لتفتح و وجدت عمها في وجها
سيد بغضب (عم روح) و هو ممسك بشعرها: انت لسه هنا يا ** مروحتيش الشغل ليه ولا فالحه بس انك تقعدي في البيت
روح بألم: سيب شعري و بعدين ملكش دعوة انزل ولا لا مش ليك اني بديك الفلوس كل يوم مش بيتبقي غير عشرين جنية بشتري بيهم اكل لامي و اخويا و مش اكل علشان اجيب لها الدوا
سيد بغضب و هو يشد علي شعرها: اخرسي مش يهمني مشاكلك انت و امك يهمني الفلوس و بس فاهمة
روح بدموع: حاضر
سيد: انزلي يلا علي شغلك و ترك شعرها
روح بدموع: حاضر
و لبست و نزلت للحضانة اللتي تعمل بها في المساء دخل فتي وسيم يدعي فارس الشافعي
فارس بجدية: عايز مدرسة كويسة تدرس اولادي في البيت
حنان صديقة روح: ارشح لك مس روح هي مدرسة شاطرة و محترمة و طيبة اوي
فارس: و هي فين؟
حنان بصوت عالي: روح يا روح تعالي
و بعد دقيقتين دخلت روح
فارس: انتِ مس روح
روح بجدية : أيوة يا فندم
فارس : تمام عايزك تدرسي لأولادي اياد و أمنية
روح: تحت امرك
فارس: تمام ثم شرح لها كل شئ
روح: تمام يا فندم مش تقلق من حاجة و هاجي ابدأ من بكرا
فارس: تمام ثم أعطى روح الف جنية و فرحت كثيراً لكن أخفت ذلك و ذهب فارس و جلست روح تقفز من السعادة
حنان: اي خدمة أهو ايه رايك
روح بفرحة: قلبي يا نونو
ثم ذهبت و معها الف و مئة جنية ثمن عملها اليوم عندما وصلت وجدت عمها بانتظارها فاختفت الابتسامة من علي وجها
سيد: اديني يلا المئة جنية و انزلي حضري لنا العشاء
روح : بس العشرين جنية بتاعتنا
سيد بغضب : قولت اديني المئة جنية كاملة
روح بخبث: حاضر ثم أعطته المئة جنية و نزل هو من الشقة
حياة بحزن: اديتيه ليه المئة جنية كلها كده هناكل و نشرب منين
روح بفرحة: ولا يهمك يا حياتي ثم قصت لها ما حدث
حياة: ربنا يسعدك يا روح يا بنتي يا رب
و بعد قليل بدلت روح ملابسها و طبخت العشاء لعمها و أسرته
نعمة (مرات عم روح) : روح
روح: نعم
نعمة بخبث: جايلك عريس
روح بغضب: قولت مش هتجوز مازن ابدا
سيد بغضب اكبر: و انا قولت هتجوزيه يعني هتجوزيه
يتبع…..
يا تري مين مازن؟
و ليه روح رافضه؟
و ليه عمها مصر يجوزها له ؟
و ليه بيعاملها كده ؟
كل ده و اكتر هنعرفه في الحلقة القادمة
و سلام

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية روح الفارس)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى