روايات

رواية روح الباران (الزين) الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم زوزو

رواية روح الباران (الزين) الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم زوزو

رواية روح الباران (الزين) الجزء الخامس والعشرون

رواية روح الباران (الزين) البارت الخامس والعشرون

روح الباران (الزين)
روح الباران (الزين)

رواية روح الباران (الزين) الحلقة الخامسة والعشرون

جودت : في ايه يا ديلان واقفه كدا ليه وايه دا انتي كنتي بتعيطي
ديلان : مفيش يا جودت يلا نرجع شقتك وهحكيلك اللي حصل
جودت شاف ديلان وهي بتتنفض من البرد أخدها في العربيه
جودت : انتي كويسه أنا كنت بقولك كتير تعالي عيشي معايا مش بتوافقي انتي اتخانقتي مع بابا
ديلان بعصبيه : دا مش ابويا أنا بكرهه ومش عايزه اجيب سيرته
جودت خاف علي ديلان وحالتها اللي كل يوم بتزيد سوء أخدها في حضنه طبطب عليها
جودت : اهدي يا حببتي أهدي مش هسمح لحاجة تئذيكي
ديلان انفجرت في البكاء في حضن جودت ومقدرتش تتكلم بعدها بدقايق وصلو الشقه
جودت : اوضتك مجهزهالك مخصوص من وقت ما كنت بجهز الشقه دي وكل حاجة بتحبيها هتلاقيها فيها نورتي بيتك يا شابه 🤣
ديلان بضحك : ربنا يخليك ليا يا جودت مش عارفة أنا لقيتك فين بس
جودت : تؤ  غلطانه احنا اللي لقينك علي باب جامع أصلاً قلنا نكسب فيكي ثواب كبرناكي وبقيتي شحطه اهو
ديلان بضحك : شحطه يا بغل والنبي انت قمر وعيونك قمر وقميصك حلو فسكوز دا يا ببلاوي 🤭
جودت بضحك : طب ادخلي غيري هدومك وتعالي نتعشا سوا اخوكي عليه شوية إندومي بيتعمل كل يوم ايييه تحفففففه😎
ديلان افتكرت ان مش معاها هدوم
ديلان : لا هتعشي معاك ومش هغير هنزل بكرا اجيب هدوم جديدة
جودت باستغراب : تجيبي هدوم ليه مش فاهم بقولك أوضتك جاهزه بكل حاجة لبس واكل وروايات حتي كتب الجامعة بتاعتك جايبلك منها نسخه تانيه واحتفظت بيها هنا لأني كنت ناوي أسكنك معايا من البداية وأنتي اللي موافقتيش
ديلان بحب : جودت انت ازاي كدا
جودت : كدا ازاي مش فاهم
ديلان : مهتم بكل تفاصيلي وبتحب تعمل كل حاجة تبسطني وتفرحني وبتنفذها بحب
جودت : علشان انتي حته مني مربيكي انتي بنتي قبل ما تكوني اختي يا ديلان وأي حاجة تخصك بحبها
ديلان بوجع : ليه بابا مش حنين معايا كدا زيك مع انك ابنه والمفروض تكون زيه
جودت : مش شرط علشان ابنه أكون زيه وبعدين بابا مش وحش يا ديلان هو بس عايز مصلحتك ولما بيتكلم معاكي بالصيغة دي بيبقي فاهم انه كدا بيوجهك للصح
ديلان : ربنا ما يحرمني منك ابداً ياروحي
جودت : ولا يحرمني منك يله علشان أنا جعاااان ادخلي غيري هدومك ورانا سهره يا شبح للصبح ومافيش شغل بكراً
ديلان : لحظات وتلاقيني علي السفره يا عسل 😅
دخلت ديلان واتفاجئت باللي عامله في الاوضه كل الروايات اللي بتحبها ومزكرات كتير علشان بتحب تكتب كتباتها فيهم و
لون أوضتها لون هادي جداً زي ما بتحب وموجود ورود في البلكونه وكل أغاني الزمن الجميل مجمها ليها في مكان معين و
عود كمان لأنها بتحب تعزف عليه وكل الهدوم اللي بتحبها بالوانها المفلضله موجودة و
مكتب ليها علشان بتحب تقعد عليه كتير وبللوره بتنور ومكتوب عليها اسمها وجواها عروسه صغيره وبتلف 🩵🫶🏻
ديلان : يا ربي علي القمر والعسل اخويا دا جامد دا يبختها اللي هتاخده🥹
غيرة هدومها وصلت فرضها وخرجت لقيت جودت قاعد علي السفره وجايب بيتزا 🍕
ديلان : وه انت مش قولت هتعمل إندومي
جودت بضحك : ما أنا قولت اشتري بيتزا احسن علشان بتحبيها وعليا الطلاق لادلعك يا شبح انت😎😅
ديلان : وربنا أنا بنت فقرية ازاي محبتش أجي اقعد معاك من الاول 🦦
جودت : علشان فقرية بقا 🤣
بعد ما خلصو أكل عملو نسكافي وراحو علي البلكونه وفضلت ديلان ساكته وباصه للسما ونجومها
جودت : عندي ليكي خبر حلو اوي
ديلان : قول يا خويا
جودت : التحاليل مش متطابقة فعلاً إحساسك كان صح
ديلان : عرفت ازاي
جودت : كرم لسه مكلمني وقالي لسه في أمل ان باران عايش
ديلان : أنا عندي أمل من الاول وقولتك ميهمنيش تحاليل لان قلبي مصدقش اللي حصل وانا عارفة قلبي بيقولي ايه اول مره امشي وراه وأول مره ألاقيه بيتكلم صح ومخذلنيش
ديلان : انا هقوم أكمل رواتي
جودت : منتظر إبداعك يا قلب اخوكي
ديلان : تصبح علي خير بقا
جودت : وأنتي من أهل باران الجارحي
ديلان : ياااااااااارب 🤲
دخلت ديلان اوضتها وبدات تتصفح الفيس بوك وترد علي رسايل صحابها وشافت المجهول اللي كان بيكلمها قبل كدا قلبت في الشات اللي بينهم وفجأة لقيته اونلاين وبيكتب ليها
أيديها اترعشت وخرجت من الشات وهو لسه بيكتب وكان عندها فضول تعرف هو بيكتب ايه كل دا بس في نفس الوقت تجاهلت وقفلت الفون ولسه هتقوم سمعت صوت المسج جريت تفتحها
المجهول : لعلك بخير يا ديلان ومبروك علي خطوبتك فرحت لفرحتك ولما سمعت اللي حصل زعلت باران هيرجع قريب وانا هكون معاكي كأخ واطمني طول ما باران موجود
اترعبت من محتوي الرساله وقالت لنفسها
ديلان : هو مش كان بيحبني ازاي أتغير كدا دا أنا كنت بفكر يكون باران لان كلامهم كان شبه بعض ازاي دا ومين الشخص دا ليه اتقلب كدا وبيقولي هبقي أخ
كتبت ليه رساله
ديلان : انت تعرف باران
المجهول رد في نفس اللحظه : اه
ديلان : يعني انت مش باران
المجهول : لا
ديلان : طيب انت مين
المجهول : مش لازم تعرفي
ديلان : ازاي انت كنت حد بيشعر فيا قبل كدا ودلوقتي بتقولي هكون اخ
المجهول : مش لازم تعرفي لأنه هندخل في دوامه واحنا مش كدها
ديلان سكتت ومردتش قفلت فونها  وفضلت تفكر مين الشخص دا وليه اتقلب كدا مره واحده هو فيه ايه ونامت بعد تعب من التفكير
اشرقت شمس يوم جديد عند زمرد :
زمرد بتتصل تطمن علي كرم
زمرد : الوو
كرم : عامله ايه يا زمرد
زمرد : الحمدلله يا كرم انت عامل ايه
كرم : كويس
زمرد حست ان كرم مخنوق
زمرد : مالك انت كويس
كرم : أها أنا تمام
زمرد : بجد
كرم : يووووووه ما قلت كويس
زمرد : في ايه يا كرم دا حتي المفروض تكون كويس علشان باران طلع مختفي والتحاليل طلعت غلط
كرم : اها معاكي حق
زمرد : طيب عايزه أشوفك
كرم : شويه وجاي اخدك علشان جامعتك هوصلك
بعد وقت وصل كرم لبيت زمرد واستناها تنزل علشان
يوصلها جامعتها نزلت زمرد وركبت مع كرم
زمرد : طيب جول هتروح لوحدها أنا متعوده نروح أنا وهي دايماً
كرم : مفيش مشكلة هنعدي عليها ناخدها
زمرد : طيب هتصل بيها اقولها
اتصلت زمرد بيها بس فونها قطع شحن قبل ما ترد
زمرد : كرم ممكن فونك هتصل بيها فوني فصل شحن
كرم : أكيد طبعاً خدي
اخدت زمرد الفون من كرم واتصلت بجول اللي قالتها إنها مش هتقدر تروح النهاردة
وصلها كرم للجامعة نزلت زمرد وكرم مشي وبصت في إيديها لقيت فون كرم حاولت تنادي عليه بس مسمعش وكان مشي بصت للفون تاني
زمرد : يا ربي هوصله فونه ازاي دلوقتي دا مش بيقدر يرتاح دقيقه من غير فونه وهي مسكاه جالها إشعار من المسنجر وصابها الفضول تشوفه
زمرد : لا لا مينفعش افتحه … بس دي رساله يا زمرد عادي … لا يا زمرد لا كدا انتي بتشكي في جوزك ومينفعش تدخلي في حاجة مش بتاعتك … بس انتي مراته يا ربي بقا
فتحت الرساله وانصدمت من اللي شافته جريت مش مستوعبه ان كرم يعمل كدا
زمرد : لا لا كرم مش كدا دا مش كرم أكيد لا ….

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية روح الباران (الزين))

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى