روايات

رواية روح الباران (الزين) الفصل الثاني عشر 12 بقلم زوزو

موقع كتابك في سطور

رواية روح الباران (الزين) الفصل الثاني عشر 12 بقلم زوزو

رواية روح الباران (الزين) الجزء الثاني عشر

رواية روح الباران (الزين) البارت الثاني عشر

روح الباران (الزين)
روح الباران (الزين)

رواية روح الباران (الزين) الحلقة الثانية عشر

باران سمع صوت العربية وهي بتنفـ / جر وبقيت عباره عن رمـ / اد وأم باران اول ما شافت المنظر اغمي عليها وجات ناس من وراهم وشافوا أم باران اخدوها للمستشفى وباران كان معاها قدرو ينقذو الطفل بس الأم مكنتش قابلة تعيش وماتت وقتها وباران لحد دلوقتي بيدور وبيحاول يعرف مين السبب في موت أبوه وأمه
باران أخدوه أهل أبوه ربوه هو وأخوة لغاية سن 14 وباران قرر يرجع الفيلا بتاعت أبوه وعاش فيها هو وأخوه وكان دايماً لجيهان أب وأم بس للأسف معرفش يعوض جيهان العوض الكافي وجيهان بقا يشـ / رب ويسـ / كر بالليل كل يوم بـ / ار شكل وباران بيحاول يمنعه بس معرفش
باااك :
باران : بس يا ديلان هي دي حكايتي
ديلان بزعل عليه : وانت استحملت كل دا لوحدك
باران : الحمدلله ربنا كان جنبي دايماً وبابا زي ماقلتلك كان دكتور كبير في كان مأمن مستقبلنا
ديلان : وقدرت تستحمل العيشة دي كلها من دون اهلك
باران بوجع : عارفة هرتاح امتي
ديلان : امتي
باران : لما اعرف مين السبب في موت ابويا وامي وان أعيش في عـ / ذاب كل السنين دي لما اخد حقي هرتاح وهريح بابا وماما
ديلان : بس هتعرف ازاي
ووقتها قاطعهم مكالمة من كرم لباران
باران : عملت اية
كرم : طلعت تبع دكتور حكمت الورداني 🤔🤫
باران : دكتور حكمت الورداني مره واحده وجايلي أنا ليه أنا اسمع عنه بس هو يعرفني من وين
كرم : باران للأسف البنت وهي بتحكيلي ماتت حد
ضر بها بأبـ / رة مسـ / مومة في رقبتها
باران بصدمة : بتقول ايه أنا جاي حالاً
ديلان بعدم فهم : في ايه يا باران
باران : هوصلك البيت ولما ارجع هفهمك
ديلان : طيب طمني في ايه
باران : متخافيش مشكلة في الشغل وهروح أشوف في ايه هناك
ديلان بقلق : خلاص هروح معاك
باران : لا هروحك علشان جودت ميزعلش مني
ديلان : بقا بقيت كدا يا باران
باران : خلاص بقا يا ديلان قولتلك لما ارجع هطمنك
ديلان : ماشي
وصلها باران للفيلا ونزلت ديلان وهي زعلانها
ديلان : باران
باران : نعم
ديلان : خلي بالك من نفسك
باران : حاضر يله ادخلي
ديلان : حاجة كمان
باران : مش وقته يا ديلان يله ادخلي علشان أطمن عليكي
ديلان : آخر حاجة والله
باران بنفاذ صبر : صبّرني يارب قولي يا مصيبة حياتي
ديلان : بـ…
باران : يابت انطقي يله
ديلان : بحـ…. بحبك
وسابته وجريت وباران مستوعبش اللي قالته ديلان وبص عليها وهي بتجري وضحك وانبسط جداً من ديلان
باران : ماشالله قالتها في وقت ما يعلم بيه غير ربنا ماشي يا ديلان لما ارجعلك
بعد وقت وصل باران المستشفي وقابل كرم
باران : في ايه يا كرم والبت دي مالها وحكمت ماله ومالي
كرم بتفكير : دا مبيشدش تفكيرك لحاجه
باران بعدم فهم : مش فاهمك
كرم : اقصد حكمت كان صاحب أبوك الله يرحمة وقده في السن وفاكر بابا لما حكالنا عنه وقال انه كان فيه شغل بينه وبين أبوك وبعدها حصلت الحادثة والنهاردة ايه اللي حصل للبنت جاية ترمي بلاها عليك وسـ / مت نفسها ولما لحقناها كانت بتعترفلي ماتت في حد قصد يموتها علشان متتكلمش
باران مسك دماغة من الوجع : لو اللي في دماغي طلع صح هقـ / تله
كرم : اهدي ولازم نفكر بعقل شوية وبلاش تسرع انت دلوقتي لازم تروح تشوف جيهان فين علشان لسه مكلمني وزعلان منك جامد وكان هيسيب الفيلا لولا كلمته وفهمته فروح شوفة وطيب خاطرة بكلمتين
باران : بجد مش عارف أقولك ايه يا كرم دايماً جنبي ومش بتشتكي
كرم : انت اخويا يا باران ودائماً جنبي ومحدش وقف معايا ولا سندني بجد بعد ربنا غيرك
باران حضن كرم 🫂
باران : ربنا يخليك ليه يا صاحبي
كرم طبطب عليه وطلب منه يروح لجيهان
وصل باران الفيلا ودخل أوضة جيهان مكنش موجود دخل اوضة التمارين لما بيتعصب بيكون فيها وبيخرج كل الوجع اللي جواه في الملاكمة ودخل لقي جيهان بيلعب بوكس ومتعصب جامد وقف باران قصادة ومسك ايده
باران : كفاية يا بطل
جيهان تجاهلة وقعد علي الأرض
باران : ياااتي بقيتي تزعلي مني يا بيضة 🤗
جيهان بنظرة : والله
باران : طيب نتكلم جد شوية
جيهان : وانا مليش كلام معاك
باران : جيهان اسمعني
وقف جيهان وقال
جيهان : جيهان لازم يسمع وينفذ ويقول حاضر لأخوه الكبير جيهان دايماً شخص سئ وفا سد وبتاع بنـ / ـات وسُـ / كري جيهان دايماً فاشل جيهان علي طول غلطان جيهان محدش عارف يفهمه جيهان تعبااان
صرخ بصوت عالي تعبببببت يا مااااامااااا يا باااابااااا
وفضل يبكي وينادي باسم أمه وأبوه وباران جري عليه وخده في حضنه
باران : أهدي أنا حاسس بيك والله وفاهمك بس أنا بعمل كل دا علشانك أنا عايزك شخص كويس مش عارف أتعامل معاك يا جيهان حاولت معاك كتير أقرب منك بس انت اللي بترفض
جيهان ببكاء : أمي وابويا وحشوني اوي يا باران نفسي احس واعرف يعني ايه حضن الأم وحنيتها محتاجها اوي يا باران يا ماماااااا 💔
باران حضن اخوه وفضل يعيط معاك جامد 🥹
باران بوجع : هجيب حقهم يا جيهان بحق الوجع والحرمان اللي عشناه هجيب حقهم وأي حد كان ليه يد في الموضوع دا مش هيعيش ثانيه واحده
هعـ / ذية قبل ما مو ته
جيهااان : وحشاااني يا باران مع ان مشفتهاش غير في الصور يا أمييييي 😭
باران : خلاص أهدي أنا معاك اهو ساعدني يا جيهان عارف انك بتشـ / رب وتسـ / هر وتقضي كل يوم مع بنـ / ـت شكل علشان تنسي بس دا مش مبرر يا جيهان والله
خرج وجـ / عك في الملاكمة في الدراسة صلي قرب من ربنا واقرأ قران هترتاح اختار الأنسب ليك فكر بعقلك شوية علشان أمك وأبوك ميبقوش زعلانين عليك في تربتهم فكر فيهم يا جيهان 🥹
جيهان : حاضر يا باران هبطل هبدأ من جديد وهفتح صفحة جديدة مع نفسي وهكون شخص تاني جديد
باران قوم جيهان من الأرض وحضنه جامد
باران : عايز أشوف المستشار جيهان بشكل جديد
جيهان بابتسامة : بحبك يا باران والله دايماً بتحاول تبقي ليا أب وأخ وصاحب عمرك ما قصرت
باران : انت ابني يا جيهان قبل ما تكون اخويا أنا اللي ربيتك يلا
😍
جيهان بهزار : ايوه عارف وكنت بتغيرلي وانا بعملها علي نفسي دايماً 🤣
باران بضحك : كان ناقص بس أرضعك بس
كانت ريحتك معفنه يابني يععععع 😅
جيهان بضحك جامد : ومعملتهاش ليه بقا 🙂
باران بأسف : معنديش الإمكانيات دي للأسف 🤣
ضحكو الاتنين وحضنو بعض جامد 🤣
جيهان : صح مين اللي ادتني البوكس اللي طير وشي بسببها دي 😉
باران : دي تبقا مرات اخوك المستقبلية 😌
جيهان : بصراحة البت وتكة 😝
باران : ولااااا أتعدل لا تاخد بوكس تاني يطير بقيت وشك
🤨
جيهان : اه يا قاسي انت وبعدين خلاص اخوك عينه علي صحبتها ☺️
باران : تقصد جول 😉
جيهان : هي اسمها جول 😇
باران : ايوا وللأسف خرجت عصبيتي فيها النهاردة بسببك علشان كانت قلقانة عليك 🥸
جيهان : مش فاهم 🙂
باران : بعد ما انت مشيت جت تعاتبني علشان اللي عملته فيك قدام الجامعة وزعقت فيها جامد 😒
جيهان ضرب باران في بطنه : وربنا غبي 😏😠
باران : مكنتش اقصد والله استني أجبلك رقمها من ديلان وكلمها طمنها عليك 😎
يختاااااييييي نسيييت ديلان تلاقيها هتتجن علشان مطمنتهاش علية 😳🫣
طلع الفوف علشان يرن عليها كان فاصل شحن
باران : اهي كملت والموبايل قطع شحن هطلع اشحنه واخد دش وأكلمها 😐
جيهان : العبببب متنساش الرقم وحياة اخوك يا شيخ هموت واكلم البت 🙄
باران : ماشي يا خفة يلا علي أوصتك ذاكر وهبهتلك الرقم في مسج 🤗
جيهان : كتر خيرك والله يا حبيبي مش عارف اودي وشي من جمايلك فين بصراحة 🫣
باران : يلااا ياض انت من هنا ابو شكلك 😁
جيهان : يا سبعييييي 😚
باران بضحك : امييينه 😠
جيهان : خدامتك يا سي السيد 😳
طلع باران أوضتة وجيهان دخل يبدأ مذاكرة ☺️
عند ديلان في الفيلا :
ديلان في نفسها : الغبي قالي هطمنك عليا وفونه مقفول كدا يا باران هونت عليك تسبني مرعوبة كل دا طب والله لما أكلمك لأنكد عليك وهتشوف 😠
أم ديلان صبيحة : مالك يا ديلان انتي بتكلمي نفسك ورايحة جاية في الاوضة زي المجانين كدا لية 😐
ديلان : رايحة جاية ايه بس يا ماما دا أنا لفه تاني وتتحسبلي عمره يارب استر يارب 🙂
صبيحة : في ايه يا بنتي قلقتيني اخوكي جرالة حاجة 🥹
ديلان : لا لا يا ماما الحمدلله جودت كويس ولسه مكلمني من شوية وكان كويس دا دا دا 😌
صبيحة : ما تنطقي يابت في ايه انتي مخبية عليه ايه بالظبط 🙄
ديلان : هاا لا لا يا ماما ولا حاجة سلامتك 😐
وفي اللحظة دي رن عليها باران 😠
ديلان : بقولك يا ماما 🤗
صبيحة : نعم يا مجنناني ☺️
ديلان : اطلعي برا 🫣
صبيحة : نعم يا روح أمك 😒
ديلان : يا ماما اخرجي وهفهمك بعدين يلا بقا 🥹
صبيحة : يارب صبّرني واشفيها يارب مليش غيرها 🙂
ديلان : يا ماما اخرجي بقااا 🙃
صبيحة : طالعة يا روح أمك مع ان مش مطمنالك 🤨
ديلان : قلبي يا صبيحة من جوه يلا برا 😚
طلعت صبيحة وديلان طلعت البلكونه واتصلت بباران
باران : عاملة ايه 🫠
ديلان : اللاهي روحك تطلع في أيدي قريب بإذن الله يا بعيد كنت فين يا زفت انت
مش قولتلي انك هتطمني عليك وقولي عملت ايه وانت فين دلوقتي وروحت ولا لسه وعامل ايه وحد مزعلك تاني واتأخرت ليه كل دا و………
قاطعها باران
باران : اهدي وخدي نفس واحده واحده وهجاوب والله يا عم جعفر خد نفسك بس الأول …..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية روح الباران (الزين))

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى