رواية روح الباران (الزين) الفصل الثامن عشر 18 بقلم زوزو
رواية روح الباران (الزين) الجزء الثامن عشر
رواية روح الباران (الزين) البارت الثامن عشر
رواية روح الباران (الزين) الحلقة الثامنة عشر
جائت الساعة 6 وخرج باران من الجيم راح البيت غير هدومه وجهز نفسه لمقابلة حكمت الورداني وصل القصر بتاعة واتقابلو🙂
حكمت : اهلاً اهلاً يا دكتور باران ماشاءالله مواعيدك مظبوطة زي أبوك الله يرحمة
باران : خير كنت طالبني ليه
حكمت : طب ارتاح الاول نشرب كاسين ونتعشى سوا ونتفاهم مع بعض
مسك كاس ومد ايده لـباران علشان ياخده
باران : ما بشربش القرف دا
حكمت : ليه خايف تسـ / كر 🤔
باران بقرف : لا خايف اغضب ربنا ☺️
حكمت بإحراج : اممم ومالو براحتك
باران : أنا مش جاي أتضايف عايز ايه
حكمت : ما بلاش الغشوميه دي يا باران
باران : دا طبعي لو مش عاجبك
حكمت : اممم أنا جايبك النهاردة علشان أجاوب علي اسألتك
باران : مش فاهم تقصد ايه
حكمت : يعني اي سوال جاي في بالك اساله وهجاوبك
باران : انت مين وتعرف ابويا من وين وإزاي وعايز مني ايه
حكمت : أنا حكمت الورداني اكبر دكتور جراحة في العالم زي ما انت عارف وتسمع عني كتير أكيد في شغلك
باران : ايوا عارف دا اول سوال سالته واجابته كمان مش كاملة سوالي التاني المهم تعرف ابويا من وين
حكمت : أبوك كان صاحبي كنا بندرس مع بعض من أيام الجامعة كبرنا وكبر شغلنا ومجهودنا في معالجة الناس معانا
باران : وعايز مني ايه
حكمت : تشتغل معايا دماغك وأفكارك اللي درستها في الملف بتاعك نفس دماغ أبوك و اعلي
باران : عايز تفهمني ان انت دا كل اللي عايزه مني
حكمت : هعوز ايه اكتر من كدا عندك حاجة تانية
باران : هقولك أنا عايز ايه …
تقدر تقولي آخر مقابلة كانت بينك وبين ابويا قبل ما يموت كانت امتي
حكمت : قبل الحادثة بساعات
باران : وكنتو بتتخانقو ليه في المكتب
حكمت بتوتر : ن ن نتخانق ازاي
باران : ما انت اللي متعرفهوش ان كنت واقف علي باب مكتب ابويا لما كنتو مع بعض
قرب منه ومسكة من ياقة القميص
باران بغل : ودي نفس المسكة اللي كنت ماسكها ليه
حكمت متوتر وبيبعد أيد باران عنه
حكمت : كانت خناقة عاديه بخصوص الشغل
باران : واسم البواب كان في الموضوع ليه
حكمت بعصبية : عايز تعرف هقولك أبوك اخد مني اكتر شخصية حبيتها أتميز في شغله وفي حياته وكل حاجة وخلاني في الأرض أبوك دمرني وكان لازم ادمرو
باران : ابويا ذنبه ايه ومين اللي حبيتها
حكمت بموع ووجع : امك آيتان حبيتها اوي من اول مره شوفتها حبيتها حبيت ضحكتها طيبتها وقلبها الأبيض وعيونها وكل حاجة فيها كانت حلوه
كمل بغل
حكمت : بس أبوك أخدها مني حبها هو كمان وسبقني وأعترفلها بحبه قبلي ووقعها في حبه بس أكيد هي محبتوش هي كانت معجبه بيه مش اكتر هي كانت بتحبني أنا
باران بعصبية : وقتـ / ـلتـ / ـهم ليييه
حكمت ببكاء: مقتـ / ـلتـ / ـوش آيتان دي روحي ازاي
اقتـ / ـلها أبوك اللي كان لازم يموت مش هي
باران بعصبية قرب وضـ / ـرب حكمت بالبوكس في وشه
باران : يعني انت حاولت تقـ / ـتل ابويا بس وكنت طمعان في أمي أنا هقـ / ـتلك
حكمت: ولا أبوك قتـ / ـلته بقالي 27 سنه بدور علي القا تل علشان اخد حق آيتان واقـ / ـتل اللي حرمني منها طول السنين دي آخر مقابلة كانت بيني وبين أبوك لما اعترفتله بحبي ليها
فلاش باك :
قدرت : انت بتقول ايه
حكمت : أنا بحب آيتان
قدرت ضـ / ـرب حكمت بالبوكس في وشه
قدرت : انت بتتكلم عن مراتي وأم ابني كدا ازاي انت أكيد اتجننت فوق يا حكمت آيتان مراتي وبتحبني لولا الصداقه اللي بينا كنت اتصرفت معاك تصرف تاني ومن النهارده صداقتنا انتهت برااا
حكمت : آيتان ملكي أنا يا قدرت أنا بحبها ومش هسيبها وهاخدها غصب عنك سامعني هاخدها غصب عنك
قدرت : يا حراس ارموه برااا
بااااك :
حكمت : ومن يومها مشفتش آيتان ولا أبوك وبعدها بساعات سمعت خبر موته منكرش ان فرحت بس عرفت ان أمك عايشه وفي المستشفي جريت علي هناك وانا اللي لحقتها وجابت جيهان يومها وأول ما شفتني
فلاش باك :
آيتان : حكمت هو قدرت فين عايش صح
حكمت : قدرت مات ودا ابننا وهنربيه سوا يا آيتان
آيتان انا بحبك من اول يوم شفتك فيه حبيتك بس قدرت قدر ياخدك مني خدعك بحبه وهو مات خلاص هنعيش سوا أنا وأنتي وباران والبيبي دا هنربيهم سوا
وبعدها آيتان مقلتش كلمه وماتت
حكمت : آيتان ايتااااان لاااا متسبنيش لاااا
باااك :
حكمت لباران: ومن وقتها وانا مش عارف مين السبب في الحادثة دي
باران بصدمة : انت شيطان
حكمت : لا بس المره دي مش هسمحلك يا باران بتكرر نفس غلطت أبوك أنا دلوقتي مبقاش في قلبي غير الشر وبس وديلان شبه أمك ومش هسيبهالك ومش هتاخدنا مني زي أبوك 😡
باران بدون وعي مسك حكمت وكان بيخـ / ـنقو
باران : لو فاكر ان الحكاية دي هتكررها تاني تبقي غلطان ومش هسمحلك تأذي شعره واحده منها او من اهلي 😡
اللي ديلان يا حكمت اللي ديلان 🙄
وسابو ومشي بعربيته وهو جواه وجع رهيييب ….
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية روح الباران (الزين))