روايات

رواية روح الباران (الزين) الفصل الثالث عشر 13 بقلم زوزو

رواية روح الباران (الزين) الفصل الثالث عشر 13 بقلم زوزو

رواية روح الباران (الزين) الجزء الثالث عشر

رواية روح الباران (الزين) البارت الثالث عشر

روح الباران (الزين)
روح الباران (الزين)

رواية روح الباران (الزين) الحلقة الثالثة عشر

باران : اهدي وخدي نفس واحده واحده وهجاوب والله يا عم جعفر خد نفسك بس الأول
ديلان : عم جعفر في عنيك كنت فين يا زفت كل دا
باران : رجعت البيت كنت مع جيهان وبعدها الموبايل فصل شحن وكلمتك اهو يا ستي
ديلان : وفصل شحن ليه
باران : نصيبة كدا
ديلان : بتسيبه يفصل شحن لية هااا
باران : صبرني يارب معلش هقوله ياخد باله المره اللي جاية
ديلان : خفة ياض ودمك خفيف تعرف
باران : الكل بيقولي كدا والله عارف
ديلان : مشاءالله وبتعرف تهزر كمان
باران : دا تخصصي
ديلان : و….
باران قاطع كلامها
باران : متكمليش وحشتيني وحشتيني وحشتييييييييييينيييييييي ❤️‍🔥
ديلان : إيه دا إنت رومنسي وبتعرف تقول كلام حلو اهو
باران : ديلان
ديلان : باران
باران : بحبك 💖
ديلان : شكراً ☺️
باران : نعممممم 🤨
ديلان : احم طيب أنا المفروض اقفل علشان ورايا راوية عايزة أكملها قراءة والصبح جامعة 🫠
باران : ممممم ومالو بس اعملي حسابك مافيش تخيل للبطل فأهمه فكري فيه أنا وبس 😠
ديلان قفلت الخط في وشه وقالت
ديلان : دا اية الربكة دي بقا وبعدين متخيلش مين بوسامة أمه دي ولا عضلاتة امممم بس باران احلي منه واقوي اووفففف أنا هنام 🥹
نامت وهي بتفكر فيه صحيت علي صوت مسج من المجهول 🫣
المجهول : قومي صلي الفجر ☺️
وفي نفس اللحظه الأذان كان بيقول “الصلاة خير من النوم ”
طب هو عرف منين ان أنا نايمة مش يمكن صاحية بس قافلة الفون 🙂
قامت صلت الفجر وفتحت الرسالة وكتبت
ديلان : أنت عرفت من وين ان أنا نايمة 🤔
المجهول : الاوضة بتاعتك مضلمة😌
ديلان خافت : هو عايش معايا ولا ايه دا حتي جودت مش ساكن معانا وسكان في مكان لوحدة (هي شاكة انه باران وجودت بيقولك أخبارها يعني ) 😁
قامت أكلت واخدت مسكن للصداع وحاولت تنام معرفتش
قامت عملة كوباية قهوة واخدت اكتر رواية بتحبها ودخلت البلكونة
بتفتح تقرأ وكانت آخر الأحداث ان “سليم” بيقرأ مذكرات واحدة مجهولة ميعرفهاش وهو ميعرفش ان “رزان” البنت اللي ارتاحلها بعد فترة كبيرة من وحدته مع البحر هي نفسها البنت أللي بيقرأ مذكراتها
كانت عايزة ديلان تدخل جوة الرواية علشان تقول لسليم أنهم شخص واحد وبدأت تندمج جداً في الأحداث ونسيت أصلاً باران اللي عارف عنها كل حاجة دا ولا المجهول دا
وفي الرواية رزان وسليم لسه ماسك مذكراتها بمجرد ما حس بوجودها خباها بسرعة ودي كانت اول مرة بتجتمع المذكرات وصاحبتها في مكان واحد مع سليم
قطع تفكيرها اتصال من باران
ديلان : صباح الخير
باران : صباح الفل
ديلان : بترن ليه دلوقتي
باران : كنت عايز أقولك متخرجيش من البيت النهاردة
ديلان تنحت شوية او كتييير بقا (دا معناه ان مش هو المجهول )😂
باران : رحتي فين يابنتي
قفلت في وشه وافتكرت المجهول اللي كلمها قبل كدا دخلت ديلان الاوضة بسرعة قفلت البلكونة ونفسها ضاق واتنفست بصعوبة 🥹
ديلان : مش معقول مش معقول أكيد مش هو بعد تفكير كتيرر داخت ونامت يوم كامل 🫠
تاني يوم
صحيت ديلان علي صلاة الفجر ورسالة جديدة من المجهول
قامت صلت الفجر ودخلت البلكونة تسقي الورد وهي بتغني ” الليل وسماه ونجومه وقمره وسهره وانت وانا يا حبيبي أنا يا حياتي أنا ”
وافتكرتة وهو بيقولها إنها بتحب الليل وسماه ونجوميه وقمره 🤍
بدأت تتأمل السما مكنتش لسه طلعت الشمس كملت الأغنية “ونقول للشمس تعالي تعالي بعد سنه مش قبل سنه دي ليلة حب حلوة بألف ليلة وليلة ”
وسمعت صوت الفون ردت كان باران
باران : حلوة السما
ديلان بدون وعي : اه جداً
باران : بابتسامة : شكلك حلو اوي وأنتي سرحانه في السما كدا
ديلان قعدت تبص حوليها علشان تشوف باران
ديلان : باران أنت بتراقبني صح أنت بتستخبي فين طيب
باران : أنا جنبك في كل لحظة
ديلان : طيب فين أنت
باران : دا سر مينفعش تعرفيه
ديلان : كدا طيب خد
وقفلت السكة وقالت أنا هتجنن قريب ودخلت اوضتها تلبس وتمشي علي جامعتها بعد وقت وصلت وقابلة جول وزمرد ودخلو المحاضرة مع بعض …..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية روح الباران (الزين))

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى