روايات

رواية روان الفصل الثاني 2 بقلم إسراء ابراهيم

رواية روان الفصل الثاني 2 بقلم إسراء ابراهيم

رواية روان الجزء الثاني

رواية روان البارت الثاني

روان
روان

رواية روان الحلقة الثانية

روان بصويت: انت مين
مهند: اهدي يا روان انتِ مش فكراني
روان: انت تعرف اسمي منين وفين ملك
مهند بخبث: ملك اللي قالتلي انك هنا وهي مش هتيجي النهاردة
روان: قالتلك ليه انت عايز اي
مهند وبيقرب منها: هتفهمي
روان مسكت تمثال كان محطوط وخبطت مهند في دماغة: انت مجنون ابعد عني
مهند ودماغه جابت د. م: انتِ مجنونة اي اللي انت بتعمليه ده انا بحبك انتِ لي مش فاهمة ليه طول عمرك مش شيفاني
روان طلعت تجري ناحية الباب لكن مهند شدها اتخبطت في طرف السفرة ووقعت علي الارض بتنازع انها تقوم ومكنتش قادرة ومهند كان بيقرب منها لكن فجاءة جرس الباب رن
مهند راح يفتح الباب
مهند: انت مين
آدم: انت اللي مين مش دي شقة ملك
مهند وبيقفل الباب: ملك مش هنا يلا يا حبيبي شوف انت رايح فين
آدم زق الباب وشاف روان اللي واقعة سايحة في دمها: انت عملت فيها اي
مهند وضرب ادم: انت عايز اي انا وحبيبتي احرار مع بعض
ادم الكلمة رنت في دماغه وضرب مهند بوكس وقعه علي الارض وجري علي روان
عند مدحت
مدحت:انا مش عارف روان عرفت منين
حسان(شريكه): اكيد ادم ابن اخوك هو مش قبل كده جه اتخانق معاك وهددك بروان
مدحت: تصدق صح الولد ده انا لازم اقضي عليه كنت محترم انه ابن اخويا بس انه يخلي بنتي تسيب البيت لا
حسان: تلفونك بيرن شوفه
مدحت: الو
معاذ: ايوه يا فندم ادم جه البيت اللي استاذة ملك كانت فيه ونزل شايلها وانا حاليا وراهم بالعربية علي الاغلب ده طريق بيته
مدحت: وازاي مدخلتش يا بني ادم انت مش اتا موكلك بحراستها
معاذ: بس…
مدحت: انت لسه هتبسبسلي ابعتلي لايف لوكيشين واياك يغفل عن عينك
معاذ: تمام يا فندم
بعد شوية
عند ادم
ادم بقلق: هتحتاج مستشفي يا مريم
مريم: لا لا هي مش محتاجة غرز اصلا هي كانت محتاجة تنضيف للجرح وتضميد وهو هيلم لوحده هو اي اللي حصل يا ادم
ادم: مش مهم دلوقتي خليكِ جنبها
روان: اه انا فين
مريم وهي بتمسك ايديها: انتِ عندي يا روان متقلقيش هتبقي كويسة
روان لسه هتتكلم لكن سمعوا صوت خبط جامد علي الباب
ادم وهي ماشي تجاه باب الشقة: هو في اي احنا هنطير
مدحت: فين بنتي عملت فيها اي بنتي ملهاش دخل ب اي حاحة بتحصل
ادم: انا مش مريض زيك علشان اؤذي بنتك زي ما انت دمرت ولاد اخوك
مدحت: روان بنتي فين
روان من ورا ادم: انا هنا
مدحت وهو بيجري عليها وبيحضنها: بنتي حبيبتي انتِ كويسة مالها دماغك
روان بجمود وبتزقه: انا كويسة عاوز اي
مدحت بعصبية: هو اي اللي عاوز اي هاخدك اروحك للبيت بيتنا
روان: مش هرجع معاك
مدحت: يعني اي
روان: يعني مش هرجع معاك
مدحت بزعيق: هما قالولك اي دول عيال متربوش ابوهم مات وهما صغيرين مين هيربيهم
مروة«مامت مريم وادم»: اخرس قطع لسانك انا عيالي متربين احسن تربية ملكش دعوة بيهم وروان دي بنتي وتفضل قاعدة زي ما هي عايزها هنا بيت عمها مش هنرميها علشان احنا بيت اصول
مدحت بزعيق: بس يا ولية يا جربتنة ده احنا لمينك من الشوارع
آدم بعصبية شديدة: انا كنت محترمك لحد ما انت قليت من نفسك
ورماه قدام باب الشقة وقفل الباب في وشه
روان: اي اللي انت عملته ده
ادم: بقولك اي صعب عليكِ روحيله متصدعيناش
ودخل اوضته ورزع الباب وراه
في منتصف الليل
روان وهي بتخبط مريم علشان تصحيها: مريم في صوت رزع جامد علي الباب
مريم قامت بفزع: استني هقومواصحي ادم يفتح الباب خليكِ مكانك متتحركيش
في اوضة ادم
ادم كان صحي علي اثر صوت خبط الباب وطلع يفتح الباب
ادم وهو بيفتح: هو في اي النهاردة
عصام: تصدق وحشتني
ادم: انت عايز اي وعرفت عنواني منين
عصام: حبايبك كتير يا متر
ادم: عايز اي
عصام: انا ليا حق وجاي اخده

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية روان)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى