رواية رهينة خطاب الفصل الحادي عشر 11 بقلم منة سمير
رواية رهينة خطاب الجزء الحادي عشر
رواية رهينة خطاب البارت الحادي عشر
رواية رهينة خطاب الحلقة الحادية عشر
اسيل ونورسين يادوبك كانوا لسه داخلين البيت لاقوا دوشه وراهم بصم لاقوا ناس كتيره جايه
خطاب قام من مكانه بص لاقاهم اهل نورسين
كلهم دخلوا جوا وقعدوا مع بعض
خطاب بلهجه لا تقبل النقاش مع نورسين : ع فوق
قعدوا العيلتين مع بعض
عثمان :جد نورسين طالب انه يشوفها وانك تنورنا معاها كم يوم عندنا في قنا
خطاب :جد نورسين ع راسي يا عم عثمان بس شغلي صعب انه اسيبه لكم يوم طبعا عارف اني ال بديره بنفسي
مسعود كان هيتكلم بس عثمان سبقه علطول منعا لأي خناق يحصل
عثمان : معلش يا خطاب بيه هو طالبك بنفسه وعاوز يقعد وباعتني ليك مخصوص ياريت مش تصغر رقبتي وتجي معانا احم هو كان طالب انكوا تروحوا معااانا
خطاب عاقد حاحبيه : نرروح معاكوا دلوقتي…..
نازلي بسرعه :لا طبعاا
خطاب :ثواني يا عمتي…. انا موافق بس استاذنكوا هنجي انا ومراتى بعربيتي وانتواا اتفضلوا البيت بيتكوا
عثمان بفخر :كنت متأكد انك ابن أصول يا ولد عزير… وفاهم في الأصول زين (مش عارفه ليه قلب صعيدي هنا 😂🙈)…. احنا هنمشي دلوقت وهنستاك تشرفنا بعون الله
خطاب :انشاء الله
***
في الخارج
مسعود بغضب :انت هتمشي ازاي من غير ما يجي معانا مش يمكن ياخذ البت ويهرب مننا هنجيبو ازاي وقتها
عثمان بغضب هو الاخر :يهرب ايه دي مراته بعدين لو مشي هو حر محدش يقدر يكلمه… فوق دا كله الواد دا ابن اصول وفاهم الأصول والواجب كويس مش زيك انت وابنك
مسعود بغضب :قصدك ايه
عثمان :لا اقصد ولا مقصدش انا مش فاهم لازمه الرجاله ال جايبها دي ايه
مسعود :عشان لو فكر يقل معانا زي المره ال فاتت
عثمان بسخريه :يالا بينا يا مسعود
***
نازلي بغضب :تروح فين احنا عاملين دا كله عشان ترجعوا البلد دي تاني مستحيل يا خطاب دا يحصل مش هسيكوا تضيعوا مني
خطاب بهدوء ٪:اهدي يا عمتي مش هيحصل حاجه ومحدش هيقدر يقرب مني ولا يهوب ناحيه نورسين اطمني
نازلي بغضب :طب لازمته ايه تعب اعصابي ووجع قلبي عليكوا هتروح ليه فهمني
خطاب بهدوء :عمتي كتب كتابي انا ونورسين انا عارف انه مش هيعدي كدا وعارف أن جماعه الصعيد هيعترضوا عليه ويمكن يكونوا مفكرين اننا بنكدب وانا مبيفرقش معايا دا وممكن نمشي من هنا ومحدش يعرفلنا طريق بس هنفضل في صراع وانا مش عاوز نورسين تفضل قلقانه وخايفه من المستقبل كفايه خوفها ال لسه محبوس جواها من أهلها لحد دلوقتي عايزها تتطمن وكفايه خوفها ال قاضي عليها لحد كدا
وكمان عشان ننهي اي مشاكل زمان ويمكن نورسين ترتاح شويه لو قعدت هناك فوق دا كله انا مش خسران حاجه لما اروح هناك بالعكس يمكن ابرد نارهم شويه ومحدش عاد يضايقك ولا يضايق نورسين بكلمه واثبتلهم انهم لو كانوا جوزها لابن خالها كان هيبقى ظلم ليهم وليها ثم تااابع في نفسه :كمان هتكون فرصه كويسه أقرب من نورسين
نازلي بتنهيده :انت شايف كدا
خطاب :هي اسباب كتيره يا عمتي اهم انه في صالحنا اننا نروح هناك
نازلي بدعاء :ماشي يا حبيبي ال تشوفه وخلي بالك من نفسك
باس خطاب ايديها :انشاء الله خلي بالك من نفسك انتي واسيل
خطااااب
نعم
خلي بالك من نورسين
خطاب في نفسه: دي في عيني
حاضر يا عمتو
**
الوووو مييين
المفروض تكوني حفظتي صوتي
اسيل بغضب :جبت نمرتي منين
راشد بخبث :اقولك ومتزعليش
اسيل بغضب شديد :رااااااشد
راشد :قلبه
اسيل :تك وجع في قلبك يا بعيد عاوز ايه
راشد :وحشتيني
اسيل :نعم
راشد :وحشتيني
اسيل :يا اخي اتلم بقا انا بنت عمك مش الزباله ال بتكلمهم
راشد :اي المعلومه الجديده دي مكنتش اعرف
اسيل :معلومه ايه
راشد :انك بنت عمي
اسيل :ههههه بارد
راشد ‘:كلك ذوق يا موزه…. نزلتي الكليه؟؟
اسيل :وانت مالك
راشد :انا كويس الحمدلله
اسيل :والله
راشد :والله كويس 🌚
اسيل :تعرف البلوك بيتعمل منين
راشد :لا ليه
اسيل :في واحد قرفني في عيشتي عايز اعمله بلوك
راشد :قرفك في عشتك..؟؟ دا انا سامع عليه كلام زي الفل والناس بتشكر فيه 😂😂
اسيل بضحك :والله 😂🌚
راشد بابتسامه لأنها اخيرا ضحكت : اسيل انا اسف ع اخر مره اتعصبت عليكي وفونك ال كسرته انا كنت مضايق من موضوع كدا ف متحمكتش في نفسي انا اسف وصدقيني مكنش قصدي اي حاجه حقك علياا
اسيل :حقك عليا اي يا نجم انت عارف الفون ال كسرته دا بكام
راشد بابتسامه :عارف عشان كدا جبتلك الفون ال انتي بتتكلمي منه داا
اسيل بصدمه :ايه انت ال جايبه
راشد :اومال عرفت رقمك ازاي
اسيل :انت كداب هتلاقيك جايبه اصلا عشان تجسس عليا
راشد :يخربيت مخك ال طاقق دا… اتجسس عليكي لايه يعني يست انجلينا جولي انتي
اسيل بغرور :اه طبعا عشان انا واحده فيمص وليا معجبين كتير
راشد :اه ع سيره الزفت المعجبين دي…. الزفت خالد لسه بيكلمك؟
اسيل :زفت خالد مين؟ ااااااااه
راشد بحده خفيفه :اه ايه
اسيل :اه افتكرته… عرفت يعني قصدك ع مين….
راشد : ايوااا لسه بيكلمك
اسيل :وانت مالك يلا يا برنس بقا عشان ورايا مذاكره باااااي
راشد :ماااشيييي يا اسيل
**
نورسين غيرت هدومها ولبست هدوم النوم وحاولت تنام بس مجلهاش نوم وقعدت تذاكر شويه…. ولاقيت الباب بيخبط
نورسين :تعالي يا اسيل
فكرتك نمتي
نورسين :لا معرفتش انام خايفه اوي وعماله افك….
قطع جملتها وهي بتتلفت ولاقت خطاب ال واقف
نورسين بخضه :بسم الله الرحمن الرحيم انت جيت امتا
خطاب بحده :انتي كل ما تشوفيني تتخضي ماتهدي
نورسين بتوتر :مش اا قصدي ف فكرتك اسيل
خطاب :طب اسمعي في موضوع كدا….. اهلك كانوا جايين عشانه
نورسين بتوتر :موضوع ايه
اقعدي
جلست وقص لها خطاب كل ما حدث
وما ان انتهى حتى وجدها تبكي بشده
خطاب بقلق : بتعيطي ليه
نورسين ببكاء وخوف :مش عاوزه اروح هناااك تااااني مش هسيبوني ويفضلوا يعذبوا فيااا….. انا خاايفه عشان خااطري متودنيش هناك
لم يتحمل حاله الرعب والانهيار التي أصابها ليضمها لا اردايا وبقوه يخبئها في صدره
قائلا بحنان وهو يهدئها :شششششششش اهدي متخااافيش محدش هيقدر يقرب منك يا حبييتي صدقيني انا هروح معاكي مش هتروحي لوحدك….
نورسين ببكاء وهي تتشبت : متسبينيييش
قبلها ع راسها قائلا بصدق ‘عمري ما هسيبك يا نورسين بس ممكن تبطلي عياط
مسح لها دموعها
نورسين انسي اي حاجه حصلت زمان يا حبييتي واتغلبي ع خوفك دا انتي معتيش زي زمان انتي قويه وعندك شخصيه ومنمتيش عامله حاجه غلط انك تخافي منهم
حتى لو عامله حاجه غلط ملهمش الحق انهم يعاقبوكي ويوم ما حد يفكر في كدا هيكون اخر يوم في عمره اكيد……. اطمني يا حبييتي تمام
نورسين بخجل من تفوه بتلك الكلمه :مااشي
خطاب راح يجهز هدومه ونورسين كمان قامت عشان تجهزها
اول ما دخلت الحمام قعدت تتنطط من الفرحه
قاااااااالي يا حبيييتي هاااااااا قلبي كان حاسس انه بيحبني
يا بنت المجنونه 😂😂😂😂 اومال لو قالك بحبك فعلا هتعملي ايه 😂😂😂
صح هو اتغير اول مره يكلمني بالحنيه والهدوء دا كمااان حضني يااااارب يطلع بيحبني وتحنن. قلبه عليا ويبقى هادي مش عصبي عشان مش كل؛ شويه يزعقلي 😂😂
**
نوررررررررسسسسين بتعملي ايه كل داااااا
نورسين :احييييييه انا لسه ملبستش
خلاص يا اسيل طالعه اهو
اسيل :طب يلا ابيه هيستعجلك ع فكرا جدعنه مني انا مش هذاكر غير لما تجي
نازلي :اتلككي اوي وابقى قابليني لو فلحتي
اسيل :يووووه يا عمتو هفلح والله بلاش بس احباطك دا
…..
هتفضلواااااا سااااعه فووووق
اسيل :احييييه انزليله يا عمتو اخلصي يا ست نورسين
نورسين من لبختها نست ولبست لبس خفيف والجو كان برد
(الحلوه لبست صيفي بدل شتوي 😂) دا عندهم طبعا مش عندنا
عندنا الجووو مولع نار يا موووحي👊👊
ونازلي جهزتلها شنطتها بسرعه
واخيرا سلموااا عليهم ومشوااااا……..
بعد تحذيرات خطاب الكثيره بالاضافه بأنه عين لهم أفراد أمن لحمايتهَ وحتى يكون مطمأن عليهم
نازلي :ربنا يستر طريقهم مشوا متأخر اوي
اسيل :متخافيش يا عمتو دا معاه سبع الغابه لاتقلقي
نازلي :”يا بنتي الطرق وحشه ومقفوله ربنا يسترها عليهم
اسيل :انشاء الله خير ويوصلوا بالسلامه
***
في الطريق
نورسين برعب وخوف :ايييييييي داااااا حااااسب
خطاب :
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
الرواية كاملة اضغط على : (رواية رهينة خطاب)