روايات

رواية رهينة الأسد الفصل الثالث 3 بقلم منة ياسر

رواية رهينة الأسد الفصل الثالث 3 بقلم منة ياسر

رواية رهينة الأسد الجزء الثالث

رواية رهينة الأسد البارت الثالث

رواية رهينة الأسد الحلقة الثالثة

حمزه: لو سمحتي مدافعيش عنها
مدام ماجده: سيرين لسه جديده هنا ومتعرفش حاجه عشان تحاسبها
حمزه: مين سمحلها تخرج بره الاوضه او تتحرك اصلا
مدام ماجده: حمزه هي مش مسجونه عندك هي حره هنا انت بتتعامل مع بشر حر مش مساجين
حمزه: البيت ده ملكي انا لو حد مش عاجبه النظام يتفضل مع السلامه
خرج حمزه من الغرفه وهو غاضب وظلت سيرين تبكي ثم ذهبت ببطئ الى الام وضمتها قائلا
سيرين: انا اسفه اوى اوى والله مكنتش عايزه اعمل مشاكل مابينكم
مدام ماجده: بابتسامه حبيبتي اللى حصل ده بالنسبه لحمزه مناقشه مش اكتر هو كدا عصبى فى كل حاجه مهما كانت صغيره ومتستهلش ظلت الام تبتسم لسيرين وبدأت الفتاه ان تطمئن
فى الصباح

 

 

كان حمزه فى غرفته يرتدي ملابسه لرؤيه والد سيرين فى الاسفل واستيقظت سيرين ثم صرخت واختبئت بوجهها تحت الغطاء واغلقت عيناها بقوه كالاطفال
حمزه: اي شوفتي عفريت
ثم ارتدي حمزه القميص قائلا وهو يقترب منها
حمزه بغضب: ولا ناويه تعصبيني
ازالت سيرين الغطاء من وجهها قائلا
سيرين: انا اسفه والله بس حضرتك كنت بتغير الچاكيت
اقترب حمزه عليها وظل ينظر لها وظلت تنظر له برعب
حمزه: ليه وانتي مش مراتي ولا اي
ظلت الفتاه تبتعد عنه بخوف قائلا انا اسفه والله
حمزه بغضب: يووووه انتي مش حافظه غيرها وعلى العموم مش عايز اسمع صوتك خالص ماشى
سيرين بخوف: حاضر حاضر
ابتعد حمزه عنها وخرج من الغرفه ثم ظلت سيرين تأخذ انفاسها ببطئ قائلا ربنا سترها الحمدلله
فى اسفل قصر الرميلى
حمزه: فديه الشاي بسرعه على مكتبى
_امرك يافندم
دخل حمزه المكتب ووجد أستاذ عزيز جالسا فى انتظاره
أستاذ عزيز: اهلا اهلا ياحمزه بيه
نظر له حمزه بغضب ثم جلس على المكتب بكل هدوء
حمزه: انا قولتلك اقعد
أستاذ عزيز: نعم
حمزه بغضب: اي اسمعهالك تاني
وقف الرجل وكان ينظر لحمزه بخوف قائلا وقفت يابيه
حمزه: هاا انت جاي ليه
أستاذ عزيز: اخد بقيت المبلغ
حمزه: اه يعني مش جاي تشوف بنتك
أستاذ عزيز: يعني هو انا عارف انها اكيد هتكون بخير هنا
حمزه: ومين قالك انت تعرف انو حمزه الرميلى بيرحم حد
نظر له الرجل بصدمه واكمل حمزه حديثه قائلا
حمزه: مش ممكن بنتك تكون بتموت هنا ولا اقولك انت اصلا مش هتفهم، اب باع بنته بالفلوس ومش باقى عليها فمش هيفهم كدا
ثم جاءت الخادمه بكوب الشاي وقاطعها حمزه قبل الدخول قائلا

 

 

حمزه: رجعى الشاي ميستهلش
_امرك يابيه
وقف حمزه واتجه نحو خزنه النقود ووضع الارقام السريه حتي ظهرت جميع امواله المتعدده، اخذ حمزه الاموال المطلوبه ووضعها على مكتبه بقوه قائلا
حمزه: هاا ده المبلغ
أستاذ عزيز: اه يابيه
حمزه: مش عايز اشوف وشك هنا تاني عشان لو شوفتك تاني انا مش هرحمك انت فاهم
استاذ عزيز بخوف: حاضر يابيه
خرج الرجل ثم جاءت مدام ماجده بكرسيها الى مكتب حمزه
مدام ماجده: اي اللى حصل ياحمزه
حمزه: انتي السبب فى كل ده
مدام ماجده: اي
حمزه: ليه اصريتي اني اجوز واحده ابوها بعها عشان فلوس
مدام ماجده: بغضب حمزه الموضوع ده اتقفل خلاص
خرجت الام من المكتب وظل حمزه مشتعل من الغضب
كانت سيرين جالسه فى الفراش تشاهد التلفاز وظلت تشاهد الصحافه وهم فى لقاء مع حمزه ويتحدثون عن اعماله فى اخر هذا العام
اخذت سيرين كوب العصير وهي تبتسم كالاطفال قائلا البطل ظهر اخيراااا

 

 

كان حمزه صاعد على الدرج قائلا
حمزه: راجل معندهوش دم صحيح
ثم دخل الغرفه وظهر على وجهه الصدمه والدهشه وهو يشاهد سيرين جالسه فى منتصف الفراش وتضحك بأعلى اصواتها وجميع الفراش ممتلئ بالطعام وكانت تأكل وكوب العصير فى يدها والغرفه غير مرتبه ظل حمزه ينظر للغرفه وهو يهدى نفسه و لم يستطيع ثم قال بغضب وصوت مرتفع
حمزه: سيررررررييييين

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية رهينة الأسد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى