روايات

رواية رهف العاصم الفصل الأول 1 بقلم شيماء ناصر

موقع كتابك في سطور

رواية رهف العاصم الفصل الأول 1 بقلم شيماء ناصر

رواية رهف العاصم الجزء الأول

رواية رهف العاصم البارت الأول

رهف العاصم
رهف العاصم

رواية رهف العاصم الحلقة الأولى

مين دي الي اتجوزها!!!
عشان كده رفضتي البنت الي حكتلك عنها
ياحبيبي اسمع هي ملهاش غيري وانا مش هسبها للغريب انت اولا انا كده هطمن عليها
عاصم بغضب: هي علشان اهلها ماتو في حادثه البسها انا بق اخواتها موجودين سبيهم وهما يتصرفو انتي هتخافي عليها اكتر من اخواتها
مريم: انا مش هسبها ليهم ينهشو فيها دول كانهم ما صدقو ان البيت هيتقسم
عاصم: مامااا ملناش دعوه بيهم هما حرين
مريم قعدت جنبه وبتحاول تفهمه: يابني اتجوزها واحميها وكون سندها
عاصم ببرود:ما هو معلش في الكلمه انا مش هتجوز واحده مشلوله وقعده علي كرسي انتي كده مش بتجوزيني والبنت الي كلمت اهلها واتفقنا علي المعاد الي هخدكو و ونرحلهم اقولهم اي
مريم:قول كل شيء قسمه ونصيب
عاصم: انا بحب البنت دي
مريم باصرار: انت مش هتتجوز غير بنت اختي
عاصم: افهميني ياماما واحده مشلوله انا هستفيد منها اي
مريم: يابني مش هتبق كده طول عمرها هنعمل ليها عمليه وهتبق كويسه
جه اسلام علي صوتهم: انتو صوتكو عالي لي
عاصم: بابا شوف ماما عايزه تجوزني لي بنت خالتي بالغصب
اسلام: مفيش حاجه بالغصب كله هيبق برضاك ومالها رهف هي مش عجباك
عاصم: مش عايزها انا ماشي
مريم: عاااصم استناا…..
اسلام: سبيه براحته شويه
في بيت رهف💜💫
علي بطمع: احنا نقسم البيت وكل واحد ليه شقه
رهف ببرائة: ازاي والبيت عباره عن اربع ادوار واحنا 5
احمد: معاها حق كده المفروض حد يستغنا عن نصيبه
منار مرات علي: ومين الي هيستغني عن حقه
ممدوح: انا مليش دعوه بالي هتعملوه كده كده انا هاخد الدور ٣
احمد: وانا ٤
علي: وانا هاخد الدور ال ٢
محمد ساب فنجان القهوة: تمام وانا الاول
شروق مرات محمد: حلو الاول كده مش هتعب من طلوع السلم
رهف: انتو نستوني انا هعيش فين
علي: اانا هحجزلك في مستشفى عشان تكملي علاجك هناك وتلاقي الي يخدمك
محمد: كلام مظبوط
رهف باعتراض: انتو عايزين تخرجوني من البيت لي كل واحد منكو ليه بيته والي ليه شقته دلوقتي افتكرتو بيت ابوكو الي مجتوش عزاه
منار بسخريه:مين ده الي مجاش يابت
علي: براحه عليها….. رهف حبيبتي انتي المفروض تروحي تتعالجي اومال هتفضلي علي الكرسي ده لحد لما تموتي
رهف بعياط علي كلام اخواتها:طب هات نصيبي وانا هروح اتعالج في مستشفى خاصه واعمل العمليه
محمد: نصيب اي الي تاخديه هو البيت كله اربع ادوار انتي ملكيش شقه
رهف: وده مش عدل ربنا
ممدوح: هي مستشفى حكومي ده اذا كان معاكي فلوس اصلا كمان عشان تروح
رهف:وشكو المستخبي بان ياريت لو كان يعرف ابوكو بالي بتعملوه ده كان ضمن حقي
احمد: االله يرحمه ويرحمك ياما
علي:قدامك اسبوع عشان تاخدي هدومك وتشوفي هتعملي اي
رهف بحسره وبكاء:طب اشفقو على حالتي واني قاعده علي كرسي
منار:بلاش جو المحن ده خلاص قالك اسبوع وتطلعي
رهف حركت عجل الكرسي ومشيت راحت اوضتها وقفلت الباب
علي: ياساتر علي النكد مبتعملش حاجه غير انها تعيط
منار: روق دمك انت بس ياحبيبي
تلفونه رن….
=الوو يابني
عاصم بتوتر: والله ياحج مش عارفه اقولك ايه
معتز: خير يابني قول
عاصم: انا بستاذن من حضرتك وبعتذر اني مش هعرف اجي عندي ظرف في البيت ممكن ناجل المعاد
معتز: طيب ياعاصم شوف دنيتك يابن الناس وقولي ومفيش مشكله لو محصلش حاجه في الاخر ده نصيب من ربنا
عاصم: ونعمة بالله هظبط دنيتي واكلمك عن اذنك سلام عليكم
معتز: وعليكم السلام…..
مريم بانفعال: اي الي بتهببوه ده انت وهو مع اختكو
محمد: والله ياخالتي مش مستغرب وعارف انها حكتلك
علي: اتفضلي ياخالتي
مريم: انت خليت فيها خالتي بعد المصايب الي بتعملوها انا مش قولتلكو تسيبو البيت لاختكو
احمد: نسيب البيت ليها لي ان شاءلله ده حقنا وهي بكره تتجوز وتمشي مش هتقعد في البيت
ممدوح: هي بس هتروح تتعالج عشان تلاقي الي يبص ليها وتتجوز ونخلص
مريم: انت اهبل يالا اختك من لحمك ودمك تقول عليها كده
ممدوح بغضب:بلاش الكلام ده علي المساء هتروح تتعالج ونجوزها عشان تحل عن دماغنا ومش هتاخد نصيب من البيت
مريم بعصبيه: كلامك زي السم وياعبيط انت وهو دي بيجري في جسمها دم ابوكو زيها زيكو والبيت قدام عوزينه يتقسم يبق بالعدل
احمد بسخرية: عدل مين ياخالتي انا واحد داخل علي جواز ومش هلاقي شقه لقطه زي دي
خرجت رهف علي صوتهم وو

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية رهف العاصم)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى